BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, December 29, 2008

Kasih Aishah Najyha BAB 17

HARIZ membukakan pintu kereta untuk Aishah. Gadis itu menjadi segan dengan kelakuan Hariz. Belum ada lelaki yang gentleman sepertinya. Aishah masuk ke dalam kereta dan mengenakan tali pinggang. Tetapi tali pinggang itu tersangkut sedikit menyebabkan Aishah susah hendak menariknya. Hariz yang baru sahaja melabuhkan punggung ke dalam kereta segera menolong Aishah. Tali pinggang itu semakin longgar dan senang untuk ditarik. Wajah Aishah dan Hariz bertembung. Lama mereka bertatapan. Tiba-tiba wajah Hafiz menerpa difikiran Aishah. Hidung dan mata Hariz ada sedikit iras Hafiz. Dia jadi semakin rindu akan sepasang mata yang redup itu. Rindunya dia pada wajah itu. Hariz juga meratah wajah Aishah yang begitu dekat dengannya. Ingin sekali dia miliki gadis dihadapannya itu. Tetapi entah kenapa hati gadis itu benar-benar sukar untuk dimiliki. Seperti ada batu penghalang yang menghalang diri Hariz dari terus memiliki empunya nama Aishah Najyha ini. Hariz tersenyum. Aishah tersedar. Wajahnya kemerah-merahan. Kenapa wajah itu yang sering bertandang dalam tidur dan jaganya semenjak dua menjak ini? Kenapa nama Hafiz selalu bermain di kotak fikirannya? Kenapa hafiz sahaja yang terus diingatinya? Aishah jadi buntu. Benarkah cinta aku hanya untuk dia, bukan untuk lelaki lain? Aishah melepaskan keluhan perlahan.
“Kita nak kemana ni?” pertanyaan Hariz memecahkan lamunan panjang Aishah. Dia memandang wajah Hariz sekilas. Untuk memastikan bukan wajah Hafiz yang dibayangkan sebentar tadi.
“Saya tak kisah. Ikut Hariz lah.” Aishah berkata dan melemparkan pandangan ke luar. Hariz memandu kereta menuju ke destinasi yang tidak diketahui oleh Aishah.
“Kita tengok wayang nak?” tanya Hariz. Cuba menghidupkan suasana yang sunyi di dalam kereta.
“Boleh jugak.” Aishah berkata ringkas. Kereta Hariz meluncur laju menuju ke One Utama.
Sampai sahaja di One Utama, Hariz tercari-cari tempat letak kereta. Waktu malam begini, pasti sesak dengan manusia yang hendak pergi membeli belah. Tambahan pula, waktu orang tengah bergaji. Lagi bertambah semak. Nasib baik ada tempat letak kereta yang menghadap pintu masuk One Utama. Hariz segera turun dan membukakan pintu untuk Aishah. Segan pula dia dengan sikap Hariz. Sesiapa yang berjaya memiliki hati Hariz, pasti gadis yang paling bahagia. Mereka sama-sama berjalan beriringan dan menuju ke panggung wayang, Golden Screen Cinema (GSC). Hariz beratur di belakang barisan yang panjang.
“Awak nak tengok cerita apa?” tanya Hariz.
“Suka hati awaklah. Saya tak kisah.” Aishah berjalan menuju ke papan yang mempamerkan cerita-cerita yang ditayangkan pada bulan ini. Aishah memandang wajah Hariz sekilas. Wajah lelaki itu menggambarkan dia kehampaan. Apabila dia cuba menceriakan keadaan, sedikitpun Aishah tidak menghargai. Aishah berjalan semula ke arah Hariz.
“Saya nak tengok cerita Disturbia.” Kata Aishah. Hariz memandang wajah Aishah dan gadis itu tersenyum ke arahnya. Senyuman terukir di wajah Hariz. Selepas membeli tiket, Hariz beratur pula membeli bertih jagung dan air.
“Biar saya lah pulak yang beratur. Awak dah beratur beli tiket.” Kata Aishah. Hariz menggeleng.
“Tak apa. Saya beratur.” Tolak Hariz lembut. Selesai sahaja membeli bertih jagung dan air, mereka segera masuk ke dalam panggung kerana sebentar sahaja lagi wayang akan bermula.
Habis sahaja menonton wayang, Hariz mengajak Aishah makan malam. Selepas itu Hariz menghantar Aishah pulang ke rumah.


HARIZ benar-benar dapat menggembirakan hatinya yang duka. Aishah melambai ke arah kereta Hariz yang meluncur laju pergi meninggalkan kawasan perumahannya. Sambil melangkah ke dalam rumah, dia asyik tersenyum sahaja. Kakinya laju menuju ke tingkat atas. Aishah menoleh apabila Nina memanggil namanya.
“Eh, Akak. Bila Akak balik?”
“Semalam. Tapi Akak terus balik ke rumah mak Abang Sof. Dia orang yang jemput.” Ujar Nina. Mereka sama-sama menuju ke tingkat atas. Aishah membuka pintu bilik dan memasang lampu. Nina melabuhkan punggung di atas sofa di dalam bilik adiknya itu. Aishah meletakkan tas tangan dan mencapai baju tidur di dalam almari. Nina hanya memerhatikan gerak geri gadis itu.
“Macam mana dengan honeymoon?” tanya Aishah.
“Fine. Adik mesti kena pergi ke Venice. It such a romantic place.” Ujar Nina sambil membayangkan keindahan negara yang tidak akan dilupakan sepanjang hayatnya.
“It sound romantic.” Aishah berkata dan memandang wajah kakaknya itu yang semakin berseri-seri semenjak berkahwin.
“Bila Adik kahwin nanti, Adik kena pergi sana.”
“I will…I will.” Aishah berkata sambil menyarungkan baju tidurnya.
“Ermmm….kalau Kak Na tanya, Adik marah tak?” tanya Nina tergagap-gagap. Takut adiknya tersinggung dengan pertanyaan yang bakal diajukan.
“Nak marah apa? Tanya jelah, Kak Na.” Aishah memandang wajah Nina dengan kerutan di dahi.
“Adik keluar dengan siapa tadi?”
“Hariz. Akak kenalkan? Abang dia satu universiti dengan Akak. Akak pernah cakap hari tu.” Aishah berjalan ke arah meja solek dan dititikkan sedikit pelembap wajah. Disapu ke arah muka yang dipenuhi dengan alat solek.
“Ooo…ya. Of course Akak kenal.” Tergagap-gagap Nina menjawab.
“Tak ada isi lagi ke?” usik Aishah.
“Hish! Budak ni. Tak sampai sebulan lagi kita orang kahwin.”
“Manalah tahu.” Aishah memerhatikan raut wajah kakaknya melalui cermin solek. Nina berada dalam kegelisahan. Tidak senang duduk dibuatnya.
“Kenapa dengan Akak ni?” tanya Aishah.
“Adik tak rasa apa-apa ke?” soalan Nina membuatkan Aishah bingung.
“Rasa apa?” tanya Aishah kembali.
“Lagi seminggu je Hafiz nak balik.” Apabila nama Hafiz sahaja yang meniti di bibir Nina, Aishah terus berubah mood.
“Kita orang tak ada apa-apalah, Kak. Kita orang tak pernah bercinta pun. Kenapa Adik nak rasa apa-apa?” Aishah sedaya upaya menyembunyikan perasaannya.
“Adik…Akak dah jadik kakak Adik hampir 30 tahun. Akak paham sangat perasaan Adik. Adik tak usahlah nak tipu Akak. Kenapa Adik tak nak berterus terang perasaan Adik?” kata-kata Nina membuatkan air mata Aishah turun bercucuran. Air mata Nina turut bertakung.
“Apa gunanya Adik berterus terang sekarang, Kak? Dia dah jadik milik orang. Tak mungkin untuk Adik merampasnya kembali. Adik bukan perampas, Kak. Adik bukan perampas.” Aishah terduduk di kerusi meja solek sambil menangis teresak-esak. Nina berdiri dan menuju ke arah Aishah. Dipeluk adiknya seerat yang mungkin.
“Maafkan Akak, Adik. Akak tak berniat nak melukakan hati Adik.” Kata Nina. Perasaan bersalah menerpa.
“Tak, Kak. Akak tak bersalah. Cuma perasaan ini yang mendera jiwa Adik sampaikan Adik rasa Adik yang terlalu mengharapkan cintanya. Sampai Adik tak boleh nak menerima cinta lelaki lain. Terlalu hebat perasaan ni, Kak. Terlalu hebat sehingga membuatkan orang disekeliling Adik turut terseksa melihat tingkah laku Adik. Adik tak mahu Mama, Papa, Ong, Kak Na dan Dira risaukan Adik. Adik tak apa-apa. Cuma Adik perlukan masa. Berilah sedikit masa lagi, Kak.” Ujar Aishah sambil mengelap air mata. Nina mengangguk pantas. Dia turut mengelap air mata. Air mata yang turut menangisi nasib adiknya.
“Dah. Kita jangan nangis-nangis lagi. Jom turun. Akak ada belikan hadiah untuk Adik dari Venice.” Nina menarik tangan Aishah. Adiknya itu cuba tersenyum. Mereka sama-sama turun ke tingkat bawah.


HARI yang dinantikan sudah tiba. Hari kepulangan Hafiz dari London. Begitu cepat masa berlalu. Pejam celik, sudah bulan 8. Aishah begitu asyik melakukan kerja sehinggakan dia terlupa hari kepulangan Hafiz. Entah kenapa. Hari itu lebih sibuk dari hari-hari yang lain. Banyak pelangan mengunjungi kedai untuk menggunakan perkhidmatannya sebagai perancang majlis. Ada majlis pertunangan lah, majlis pernikahan dan juga majlis persandingan. Putri meletakkan sebuah fail di atas mejanya.
“Fail apa ni, Put?”
“Cik Safina punya majlis sanding. Itu confirmation dia. Dia setuju. Muktamad.” Kata Putri tetapi gadis itu segera berlalu apabila terdengar deringan loceng pintu butik. Pasti ada pelanggan yang baru sahaja melangkah masuk. Najwa yang baru sahaja sampai terus meletakkan sebuah fail lagi di atas mejanya. Aishah memandang gadis yang berkulit hitam manis itu.
“Baju Cik Linda tak muat. Wawa pergi ke butik Kak Ema tadi. Kak Ema kata kena tunggu lace tu dia order dulu. Lambat lagi nak sampai. Takut tak sempat masa wedding night Cik Linda nanti. Bukannya dekat dia order. Ambil masa sikit nak import. Nanti bila dah sampai nanti, Kak Ema terus call Kak Adik.” Jelas Najwa. Aishah mengeluh. Pening kepala dengan pelanggan yang seorang ini. Berat badan semakin naik semenjak menjelang hari perkahwinannya. Macam mana baju sanding nak muat? Fikir Aishah. Dia melepaskan dengusan.
“Tak apalah. Nanti Akak call Cik Linda. Nanti apa-apa hal, Kak Adik akan suruh Kak Ema terus je call Wawa, okay?” kata Aishah.
“Okay.” Jawab Najwa ringkas. Aishah tunduk memandang fail dihadapannya. Kemudian, dia mengangkat semula wajahnya.
“Siapa nama anak Puan Limbang tu?”
“Nene.”
“Nene?” tanya Aishah kembali.
“Nancy.” Kata Najwa. Dia hanya memanggil nama samaran anak Puan Limbang sahaja. Mereka rapat sejak zaman sekolah rendah lagi. Aishah tidak tahu nama itu. Najwa juga yang memperkenalkan Aishah kepada sahabat baiknya itu.
“Haa…Nancy. Dia punya preparation dah siap?” Aishah bertanya.
“Beres. Dia dah setuju. Muktamad.” Kata Najwa pula.
“Mana failnya?”
“Alamak! Tertinggal pulak dalam kereta. Nanti Wawa pergi ambil.” Najwa menepuk dahi.
“Tak apa. Tak apa. Akak cuma nak tahu samada preparation dia dah siap belum.” Aishah menggawang-gawangkan tangan. Dia masih sibuk menyelak fail dihadapannya.
“Wawa keluar dulu, Kak.” Kata Najwa sambil beredar untuk menyambung kerja yang belum selesai lagi. Aishah mengurut tengkuk yang keletihan. Kamal masuk ke dalam bilik pejabat Aishah dan meletakkan satu lagi fail. Begitu juga dengan Suhailah yang meletakkan 2 buah fail.
“Ni fail-fail siapa pulak?” tanya Aishah pada Kamal. Pening kepalanya melihat fail yang semakin bertimbun di atas meja.
“Ini fail yang baru habis shoot hari tu. Akak kata nak report tentang shoot tu.” Jelas Kamal.
“Oh…Cik Amella dan Encik Basrun tu?” tanya Aishah. Kamal mengangguk pantas. Kesian dia melihat Aishah. Banyak sangat kerja dan benda yang perlu difikirkannya. Aishah mengurut kepala yang mula pening.
“Yang ni?” Aishah beralih kepada Suhailah.
“Cik Zoey dan Cik Firdaya.”
“Confirmation?” tanya Aishah. Suhailah mengangguk. Banyak sangat yang hendak berkahwin pada bulan 8. Sampaikan Aishah sendiri tidak begitu mengenali pelanggannya. Diambil fail-fail tersebut dan diselak satu persatu. Setelah Aishah menurunkan tandatangan, Suhailah mengambil semula fail-fail tersebut dan beredar keluar dari pejabat Aishah.
“So…anything that troubles you?” tanya Aishah pada Kamal.
“Hmm…Ermm…Setakat ni tak adalah. Tapi kan, Kak….” Aishah memandang wajah Kamal. Dia tahu. Mesti ada sahaja yang tidak kena pada mamat seorang ini.
“Cik Amella nak tukar gown. Dia kata too colourful. Macam Encik Basrun tak susah sangat. Tux je.” Jelas Kamal. Aishah terangguk-angguk mendengar penjelasan pekerjanya.
“Dia ada cakap nak tukar gown mana?” tanya Aishah lagi.
“Put tahu. Sebab dia berurusan dengan Put hari tu.”
“Kamal tolong panggilkan Put.” Kamal bangun dari kerusinya dan keluar dari bilik pejabat itu. Sebentar kemudian, dia kembali dengan Putri.
“Akak panggil Put?” tanya Putri. Aishah mengangguk perlahan. Putri melabuhkan punggung di sebelah Kamal.
“Put tahu tak mana satu gown yang Cik Amella nak tukar?” terus sahaja Aishah bertanya. Putri mengerutkan dahi.
“Cik Amella?” soal Putri kembali.
“Alaa…Puan Ella.” Kata Kamal.
“Ooo…tahu. Dia nak tukar gown colour merah. Sebab dia kata pink and green tu macam tak sesuai dengan dia.” Terang Putri.
“Tak sesuai? Dia bukan hitam. Dia putih. Colour apa pun sesuai kalau awak tu putih. Hhmm…pening kepala Akak dengan customer macam ni. Last minute, nak tukar pakaian lain. Kalau kita dah bagi sewa kat orang lain. Macam mana?” Aishah menggaru kepala yang tidak gatal.
“Bila dia orang nak datang shoot balik?” tanya Aishah dan mengalihkan pandangan ke arah Kamal.
“Pagi esok.” Ringkas jawapan Kamal.
“Gown yang macam mana dia nak, Put?”
“Yang V-neck tu.” Jelas Najwa. Aishah cuba membayangkan pakaian tersebut.
“V-neck? Kita kan banyak bridal’s gown yang V-neck.” Aishah berkata.
“Alaa…yang halter top tu.” Kata Putri lagi cuba mengembalikan memori Aishah sebentar.
“Ohh….Ok. Ermm…Put sediakan gown, veil, dan accessories yang patut. Jangan guna Seri Indah punya, tau. Sebab Kak Nini nak datang ambil barang tu. Dia punya customer nak guna.” Pesan Aishah.
“Kalau tak guna Seri Indah punya, boleh tak guna D’ Javu?”
“Put, jangan semua nak tanya Akak. Akak tengah ajar Put ni. Akak nak Put fikir sendiri. Tengok kesesuaian barang tu dengan baju. Tapi pesan Akak, tengok barang tu sesuai atau tak dengan client. Jangan nak sesuaikan barang tu dengan baju tapi terlupa nak tengok kesesuaian barang tu dengan client. Kadangkala, sesetengah client tak sesuai dengan barang tu. Put faham maksud Akak?” Aishah memandang Put yang mengangguk perlahan. Kamal memandang gadis disebelahnya itu.
“Kamal…” panggil Aishah. Kamal memandang wajah ketuanya.
“Location untuk petang esok dah confirm ke belum?”
“Dah. FRIM.”
“Dah bawak surat apa yang patut?” bertubi soalan yang keluar dari mulut Aishah. Dia perlu memastikan setiap sesi penggambaran berjalan dengan lancar.
“Dah. Tapi saya nak kena confirm balik, Kak. Sebab salah seorang pegawai dia kata ada shooting dari production mana, entah.” Terang Kamal.
“Make sure dulu. Kalau tak boleh, tukar location ke Bukit Cerakah. Kena cepat tau. Pagi esok je.” Arah Aishah. Kamal mengangguk pantas. Arahan dari ketuanya harus dilaksanakan. Kalau tidak, ketuanya nanti akan menanggung malu.
“Ada apa-apa lagi, Kak?” tanya Putri.
“Buat masa ni, tak ada.” Mereka berdua keluar dari bilik pejabat itu. Aishah mengurut kepala yang terasa sedikit pening. Disambung semula kerja yang belum selesai.
Selang beberapa minit kemudian, pintu pejabatnya diketuk. Arahan masuk diberikan.
“Kak, orang FRIM tu kata shooting dimulakan lusa. So, esok saya boleh pergi ke FRIM.” Kamal memberitahu. Aishah mengangguk dan tersenyum. Kamal keluar semula untuk menyudahkan kerja-kerjanya.
Aishah khusyuk melakukan kerja sehingga malam. Dia tidak sedar malam sudah menjelma. Telefon bimbit berdering. Dilihat melalui skrin telefon itu. Tertera nama yang dikenali. Dia menjawab panggilan itu apabila tidak sanggup mendengar telefon bimbitnya menjerit minta diangkat.
“Assalamualaikum.” Kata Hariz.
“Waalaikumussalam.” Lembut sahaja Aishah menjawab salam itu.
“Tengah buat apa tu? Tengok tv ke?” tanya Hariz.
“Taklah. Saya ada kat butik lagi ni.” Lemah sahaja suara Aishah.
“Dah pukul berapa dah ni? Awak tak balik lagi?”
“Banyak sangat kerja sampai lupa nak tengok jam.” Tiba-tiba matanya tertancap pada kalendar yang terpampang dihadapan mata.
“Dan…kalendar.” Sambung Aishah perlahan.
“Kalendar? Awak tak apa-apa ke?” pertanyaan Hariz sekaligus mematikan lamunan Aishah.
“Ermm…Mmm…tak…tak apa-apa.” Aishah meraup muka. Bagaimana dia boleh terlupa kepulangan Hafiz pada hari ini?
“Awak nak tahu sesuatu tak?”
“Ya. Apa dia?” tanya Aishah acuh tidak acuh.
“Abang saya balik hari ni dari London. Saya rasa seronok sangat. Sebab dah lama tak jumpa dia.” Ujar Hariz. Suaranya menunjukkan keceriaan wajahnya walaupun Aishah tidak nampak.
“Oh, ye ke?” acuh tidak acuh sahaja.
“Awak pukul berapa nak balik ni?” tanya Hariz yang risau akan keadaan gadis itu yang seringkali pulang lewat malam kerana menyelesaikan kerja yang tidak sudah.
“Kejap lagi saya baliklah.”
“Tak elok perempuan balik tengah-tengah malam. Saya pergi ambil awak?” tanya Hariz.
“Eh! Tak payahlah. Lagipun saya bawak kereta. Tak nak menyusahkan awak.” Aishah menolak pelawaan Hariz.
“Tak menyusahkan saya. Awak tunggu situ. Dalam 20 minit, saya sampai.” Beria-ia Hariz hendak mengambil Aishah.
“Tak apalah, Riz. Abang awak tentu banyak benda yang dia nak cakapkan pada awak. Kalau awak ambil saya, nanti balik tentu dia dah tidur. Perjalanan 14 jam tentu memenatkan. Lain kali awak datang ambil saya. Bila saya tak bawak kereta. Ok?” pandai betul Aishah memujuk diri Hariz. Cair hati mana-mana lelaki apabila mendengar suara Aishah begitu. Hariz mengeluh perlahan.
“Ok. Kalau dah awak cakap macam tu. Selamat malam.”
“Selamat malam.” Jawab Aishah lembut.
“Assalamualaikum.” Salam diberi lagi oleh Hariz.
“Waalaikumussalam.” Selepas masing-masing mematikan talian telefon, hati Aishah menjadi sebak. Hari yang benar-benar penting baginya tetapi dia sedikit pun tidak teringat.
Aishah mengemas meja yang berselerak. Dicapai tas tangan dan dia keluar dari bilik pejabat setelah mengunci laci-laci yang mengandungi dokumen penting. Dikunci pintu bilik pejabat. Selepas itu, dia mengunci pintu butiknya. Aishah menuju ke kereta. Nasib baik ramai lagi orang yang lalu-lalang dihadapan butiknya. Jadi, kawasan itu tidaklah terlalu sunyi. Aishah menghidupkan enjin kereta dan menuju ke destinasi yang tidak ketahuinya. Hatinya tidak terasa untuk pulang ke rumah.



BERSAMBUNG.....


1 tukang komen paling setia:

ceritaku MEMORIKU said...

waarghhhhh.
xley nak predict n3 seterusnye.
agagaga.
-na`dz