BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, December 5, 2008

Dari KL ke Luxembourg 39

BAB 39

KAWASAN kampus sesak dengan pelajar-pelajar baru yang datang untuk mendaftar bagi kemasukan untuk tahun 2007. Qaseh juga tidak ketinggalan mendaftar diri dan subjek di kaunter akademik. Ada 2-3 orang pelajar menolak Qaseh. Terhuyung-hayang wanita itu cuba mengimbangi diri. Nasib baik ada orang yang memegang lengan Qaseh daripada jatuh. Qaseh memandang wajah orang itu. Tersenyum sahaja gadis itu kepada Qaseh.
“ Thank you.” Ucap Qaseh.
“ Welcome. Still new here?” tanya gadis itu. Qaseh mengangguk sambil tersenyum.
“ I’m Jessyca.” Kata gadis itu memperkenalkan diri.
“ I’m Qaseh. Just call me Q.” Qaseh turut memperkenalkan diri kepada orang yang baru sahaja dikenalinya.
“ Hey, guys! Come and meet my new friend.” Laung Jessyca kepada rakan-rakannya yang masing-masing sedang sibuk mendaftar. Seorang demi seorang rakan Jessyca menuju ke arah mereka.
“ This is Shayn, Flack, Hayden, Dominique and Ashlee. Guys…this is Q.” Jessyca memperkenalkan rakan-rakannya kepada Qaseh. Tersenyum wanita itu kepada rakan-rakan yang baru dikenali dan bersalaman. Qaseh berpaling ke arah Hayden. Dia mengerutkan dahi.
“ My twin sister.” Kata Jessyca dan meletakkan tangan di atas bahu Hayden. Patutlah wajah mereka ada banyak persamaan. Mata mereka semua jatuh ke perut Qaseh yang memboyot.
“ Ermmm….” Jessyca serba salah samada hendak bertanya atau tidak. Qaseh yang faham akan pandangan itu segera berkata.
“ Ya. I’m pregnant.” Pintas Qaseh.
“ Congratulations. How many months?” tanya Ashlee.
“ Nearly 5 months.” Jawab Qaseh.
“ Where’s your husband?” tanya Jessyca pula.
“ He’s in Malaysia.” Berat sahaja mulut Qaseh hendak menjawab soalan itu. Memang benar. Di mana suaminya ketika dia sedang sarat mengandung? Sepatutnya ada suami yang menemani dia ke mana sahaja dia pergi. Tapi bukan Qaseh. Dia keseorangan.
“ He didn’t came here with you?”
“ No. He’s a busy man.” Mereka semua mengangguk dengan jawapan Qaseh. Tidak mahu bertanya dengan lebih lanjut.
“ So, have you registered?” Hayden bertanya.
“ Ya. I just finish registering.”
“ Have you eat?”
“ Not yet.” Jawab Qaseh ringkas.
“ Come, let’s go grab a bite.” Ajak Shayn. Mereka menuju ke restoran yang berdekatan. Kaum lelaki berjalan dihadapan manakala kaum perempuan di belakang. Lelaki berlumba siapa sampai ke restoran paling lambat, kena belanja. Nampaknya, Dominique terpaksa mengeluarkan duit untuk belanja. Kerana dia yang paling lambat sampai. Susah payah Qaseh berjalan. Perutnya semakin hari semakin membesar. Jessyca berjalan dengan Qaseh. Hayden dan Ashlee turut sama-sama bersama berlumba dengan kaum lelaki. Dominique tetap kalah pada Hayden dan Ashlee. Mereka berdua itu bekas atlet sekolah menengah tinggi di negeri masing-masing.
“ What course are you taking?” tanya Shayn semasa mereka sedang menjamu selera.
“ Advertising.” Ringkas sahaja jawapan Qaseh.
“ Same as Flack here.” Kata Hayden.
“ Degree?” tanya Flack pula.
“ No. Masters.” Mereka semua ternganga dengan jawapan Qaseh.
“ Much more higher than me. I’m taking my degree this semester. Actually, we all taking degree this semester. You’re the highest among us.” Flack berkata. Qaseh hanya tersenyum.




SETELAH puas mereka menjamu selera dan bersembang, masing-masing meminta diri untuk pulang ke kampus kerana ada orientasi esok pagi. Begitu juga dengan Qaseh. Walaupun rumahnya berdekatan dengan kampus, tetapi dia harus menyertai orientasi yang diadakan untuk setiap pelajar baru. Shayn membawa kereta. Dia menghantar kaum perempuan pulang ke rumah sewa masing-masing. Flack juga membawa kereta. Dia dan Dominique menyewa satu rumah. Shayn menyewa rumah agak jauh dari kampus.
“ Can you send Q first?” tanya Ashlee.
“ I don’t want to trouble you all. My house just around the corner.” Kata Qaseh menolak cadangan Ashlee.
“ It’s not a trouble at all. I want to do a good deeds. To send a pregnant mother home.” Seloroh Shayn. Mereka yang lain hanya mentertawakan lelaki itu.
Kereta Shayn tiba dihadapan rumah sewa Qaseh. Setelah mengucapkan terima kasih, Qaseh turun dari kereta dan membuka pintu rumah sewa itu perlahan-lahan. Mereka berempat melambai dari dalam kereta. Dia membalas lambaian itu. Qaseh melangkah masuk ke dalam rumah.
Suis lampu dibuka satu persatu. Rumah itu dari gelap-gelita, menjadi terang-benderang. Qaseh meletakkan tas tangan di atas sofa. Dibaringkan sebentar diri yang keletihan. Dia memejamkan mata sebentar. Keheningan di dalam rumah itu membuatkan diri Qaseh terasa sunyi. Dia membuka kembali matanya. Memandang gambar di atas meja tulis. Tanpa dia sedari, setitis mutiara jernih menuruni pipinya. Perlahan-lahan Qaseh bangun dan menuju ke meja tulis. Dicapai dua bingkai gambar di atas meja tulis itu. Kedua-dua bingkai di dekatkan ke hati. Mutiara jernih itu semakin lama semakin lebat. Teresak-esak. Lama dia berkeadaan begitu.
“ Mama, Qaseh rindukan Mama. Qaseh teringin nak dengar cerita Mama tentang puteri yang berpakaian serba putih. Tentang cintanya dengan putera. Qaseh rindukan belaian Mama.” Rintih Qaseh seorang diri. Air matanya seperti tidak mahu berhenti.
“ Papa, Qaseh rindu usikan Papa. Qaseh rindukan Mama melatah semasa Papa usik Mama. Qaseh rindukan suasana dulu.” Sambung Qaseh lagi. Dia asyik membayangkan sewaktu dia masih bersekolah. Papa dan Mama senantiasa mengambil berat akan dirinya. Diletakkan semula bingkai gambar Tuan Nizam dan Puan Yasmin. Qaseh masih lagi menatap gambar Fareez dan Amirul tersenyum gembira sewaktu menyambut hari jadi Amirul. Dia teringat bagaimana dia bergembira bersama kedua orang tuanya setiap kali menyambut hari jadinya.
Dilekapkan gambar Fareez ke perut yang memboyot.
“ Abang, Qaseh janji Qaseh akan jaga anak kita dengan baik. Qaseh pasti akan mempertemukan Abang dan anak kita. Qaseh berjanji satu hari nanti Qaseh akan pulang. Pada masa itu, Qaseh harap Abang dapat menerima kehadiran kami berdua semula dalam hidup Abang.” Qaseh berkata. Dia benar-benar berharap. Qaseh meletakkan semula bingkai gambar itu di sebelah gambar Zhulianna. Dia sudah rindu akan Zhulianna walaupun baru sebulan berada di rantauan orang.
Matanya tertancap pada jam dinding yang tergantung elok. Hampir pukul 9 pagi waktu Malaysia. Qaseh melihat pula jam di tangan. Sangap! Patutlah dia terasa mengantuk. Tetapi dicapai gagang telefon dan membuat panggilan ke Malaysia. Ada nada deringan. Seseorang menjawab panggilannya itu.
“ Assalamualaikum, Ibu.”
“ Waalaikumussalam, Qaseh.” Jawab Zhulianna lembut.
“ Ibu macam mana? Sihat?” tanya Qaseh.
“ Baru sebulan Qaseh pergi, Qaseh dah tanya kesihatan Ibu. Qaseh pula macam mana? Dah settle down semua ke? Macam mana dengan baby?” tanya Zhulianna bertubi-tubi. Qaseh tersenyum kecil. Lega dapat mendengar suara ibu kesayangan.
“ Dah, Ibu. Qaseh dah pergi register pun. Adalah kemas sikit-sikit. Menyapu, lap perabot-perabot yang berhabuk. Baby pun baik je. Tak ganggu Mama dia buat kerja.” Ujar Qaseh. Dari suaranya, kedengaran dia keriangan.
“ Qaseh jangan buat kerja berat-berat, tau. Qaseh tak payahlah kemas teruk sangat. Nanti Ibu pergi sana, Ibu tolong Qaseh mengemas.” Kata Zhulianna pula. Jelas terpancar kerisauan dari nadanya.
“ Bila Ibu nak datang sini?” tanya Qaseh lagi.
“ Nak dekat tarikh Qaseh bersalin. Ada sikit benda yang Ibu kena uruskan kat sini. Ibu akan pergi ke sana secepat mungkin.” Zhulianna berkata. Qaseh mengangguk perlahan. Faham akan bebanan kerja si ibu.
“ Tak payah Ibu nak rushing. Selesaikan dulu semua kerja Ibu. Qaseh tak nak terganggu nanti urusan kelancaran syarikat Ibu.” Kata Qaseh. Dia tidak mahu kerana dia, perjalanan syarikat Zhulianna menghadapi masalah. Sebab pengerusi syarikat tidak ada.
“ Yalah. Ibu tahu.”
“ Macam mana dengan syarikat Qaseh, Ibu?”
“ Faiz sedang ambil alih. Aishah dah serahkan pada Faiz. Tapi kalau apa-apa yang Faiz tak tahu, dia rujuk balik pada Aishah. Aishah tolong dia uruskan syarikat Qaseh.” Zhulianna berkata-kata. Memang itu yang diberitahu kepada Aishah. Menyerahkan syarikat miliknya kepada Faiz Nuramin, anak sulung Rafidah. Selepas sahaja Faiz habis praktikal, dia terus menguruskan syarikat Qaseh. Nasib baik ada sepupu yang mengambil bidang yang sama dengannya.
“ Baguslah macam tu. Lega Qaseh dengar.”
“ Sekarang dah pukul berapa kat sana?” tanya Zhulianna pula.
“ Hampir pukul 2 pagi.”
“ Qaseh lekas tidur. Esok Qaseh tak ada orientasi?” tanya Zhulianna lagi. Qaseh memandang gambar Zhulianna yang ada di atas meja tulis dan tersenyum kecil. Kalau Ibu ada di situ, pasti sudah dimarahinya kerana tidur lewat. Qaseh melepaskan satu keluhan perlahan.
“ Ada, Bu.”
“ Pergilah tidur. Nanti bangun lewat pula.”
“ Baiklah, Ibu.”
“ Jaga kesihatan diri. Jaga kesihatan kandungan. Makan makanan yang berkhasiat. Elakkan makan makanan berminyak. Tak elok untuk kandungan. Minum soya hari-hari. Nanti kulit baby cantik dan gebu macam Qaseh. Jangan selalu tidur lewat. Kalau dah rasa-rasanya mata tu mengantuk, terus je tidur. Jangan keluar rumah waktu tengah malam. Jangan duduk kat luar sewaktu berembun.” Begitu banyak sekali pesanan Zhulianna.
“ Kalau macam nilah punya panjang Ibu nasihatkan Qaseh, pukul berapa Qaseh nak tidur.” Seloroh Qaseh. Dia terdengar Zhulianna tergelak kecil. Qaseh turut tergelak.
“ Satu lagi, makan banyak hati lembu. Kat Hassel banyak perkampungan orang Islam. Ada pasar juga kat situ. Pergi beli hati lembu. Buat tambah darah masa nak bersalin nanti.” Sambung Zhulianna lagi.
“ Kalau kena penyakit lembu gila, macam mana, Ibu?”
“ Hish! Budak ni. Ada-ada jelah.” Mereka sama-sama tergelak.
“ Tak adanya. Lembu tu dia orang import daripada Malaysia. Tak mungkinlah ada penyakit lembu gila.” Kata Zhulianna. Hendak menyedapkan hati Qaseh daripada mempunyai perasaan was-was.
“ Baiklah, sarjan. Setiap pesanan sarjan akan saya turuti.” Gurau Qaseh. Senang hati dapat bergurau senda dengan Zhulianna. Nanti bila dia sudah sibuk dengan kelas dan tugasannya, pasti sudah tidak ada masa hendak menelefon Zhulianna.
“ Qaseh ni main-mainlah.”
“ Ibu, kirim salam dekat Aunty Zura dan Uncle Is. Kirim salam jugak dekat Eika dan Zufri.” Pesan Qaseh.
“ Yalah. Sudahlah tu. Pergi tidur.”
“ Nanti kalau Qaseh senang, Qaseh call lagi, ya?”
“ Iya.”
“ Bye, Ibu. Sayang Ibu.” Ucap Qaseh.
“ Sayang Qaseh juga.” Zhulianna turut membalas ucapan sayang itu.
“ Assalamualaikum.”
“ Waalaikumussalam.”
Mereka sama-sama mematikan talian. Qaseh memandang gagang telefon itu dengan perasaan sepi. Dia mengeluh kuat. Kemudian, berjalan menuju ke biliknya. Qaseh mematikan semua lampu yang terbuka.
JAM loceng berdering dengan kuat. Mengejutkan Qaseh dari tidur yang lena. Dia menguap luas. Mengurut tengkuk. Dilihat jam loceng tersebut. Sudah pukul 5.30 pagi. Dia harus bersiap dengan segera. Pukul 6.30 pagi, dia mesti berada di kampus untuk orientasi. Qaseh mencapai tuala dan masuk ke dalam bilik air untuk membersihkan badan. Selepas siap mandi, dia memakai baju blouse yang agak besar dari badannya untuk mengelakkan orang tahu dia sedang berbadan dua. Dan, seluar slack hitam. Qaseh mengikat rambutnya menjadi tocang satu. Ditempek sedikit bedak asas dan bedak padat serta sedikit pengilat bibir.
Setelah bersiap, Qaseh turun ke tingkat bawah untuk bersarapan. Semalam dia sudah membeli sebuku roti dan jem mentega kacang. Dia sapu mentega kacang ke atas rotinya dengan cepat dan bergegas keluar dari rumah. Qaseh takut terlewat sampai ke kampus. Dia menyarungkan sepatu yang sesuai semasa dia sedang mengandung.
Qaseh mengunci pintu rumah dan pintu pagar. Dia menuju ke arah stesen bas yang berdekatan. Belum sempat kakinya melangkah ke stesen bas, dia disapa dari belakang.
“ Q, hop in.” kata Hayden. Dia menurunkan cermin tingkap keretanya. Qaseh menundukkan sedikit wajah. Memandang semua yang ada di dalam kereta.
“ Hey, you guys. I don’t want to trouble you guys. I can go to the nearest bus station.” Ujar Qaseh.
“ It’s not a trouble at all. Hop in. We’re going the same way as you.” Kata Ashlee yang berada di kerusi belakang. Qaseh tersenyum. Dia membuka pintu belakang dan masuk ke dalam kereta. Sebaik sahaja pintu kereta tertutup, kereta tersebut memecut menuju ke arah kawasan kampus yang terletak hanya beberapa batu sahaja.
“ Who’s car is this?” tanya Qaseh.
“ It’s mine. But, she’s driving it. I don’t have a license yet.” Kata Hayden. Memandang Jessyca di sebelah yang sedang memandu. Qaseh mengangguk perlahan.
“ She bought this car using her own money. Our father never let us live in the luxury life. He said, if we want something, we have to make our own effort.” Kata Jessyca. Ashlee sibuk menjawab telefon daripada kekasih. Kadangkala terdengar hilaian tawanya.
“ I agree with what your father saying.” Kata Qaseh pula.
“ We’re here.” Jessyca berkata sambil kereta itu menyusur mencari tempat letak kereta yang berdekatan dengan dewan orientasi. Senang untuk Qaseh berjalan ke sana nanti.



DI DALAM dewan orientasi memang penuh sesak dengan pelajar-pelajar baru dan juga tidak ketinggalan senior-senior yang sedang sibuk membahagikan mereka di dalam kumpulan. Hayden adalah ahli jawatankuasa yang bertanggungjawab menjalankan orientasi ini bersama-sama pelajar senior. Qaseh merindui suasana itu. Sudah lama dia tidak merasai suasana sibuk sebegini. Masih teringat dia di kala hari pertama menjalani hari orientasi. Dia dibuli oleh pelajar senior. Habis semua pelajar-pelajar baru dibuli. Tetapi dalam kesemua pelajar senior, ada seorang pelajar senior yang baik hati. Dia baik dengan Qaseh. Kebanyakan pelajar-pelajar baru lebih menyukainya daripada pelajar senior yang lain.
“ Q…” laung seseorang. Qaseh mencari suara yang melaungkan namanya itu. Dalam celah kesesakan, ada satu wajah yang amat dikenalinya.
“ Angie?” tanya Qaseh kembali. Qaseh dan gadis yang bernama Angie itu berpelukan.
“ Ohh…I miss you so much.” Kata Angie.
“ Me too. I didn’t expect to see you here.” Qaseh berkata dan meleraikan pelukan. Kebanyakan mata memandang ke arah mereka berdua. Tetapi dibuat tidak peduli sahaja pandangan itu.
“ How are you?” tanya Angie.
“ I’m fine. Thank you.”
“ Wow! You look…” ayat Angie tergantung. Matanya jatuh kepada perut Qaseh yang semakin membesar.
“ Fat?” Qaseh menyambung ayat tersebut.
“ Nooo! You look chubby and beautiful.” Puji Angie. Mereka sama-sama tertawa kecil. Sudah lama tidak berjumpa. Apabila sesekali berjumpa, pasti banyak cerita yang hendak dikhabarkan.
“ Maybe because I’m pregant?”
“ What?! Are you married?” tanya Angie lagi.
“ Uhh…ya.” Qaseh berkata dan menunjukkan cincin perkahwinannya. Angie ternganga dan sekali lagi memeluk sahabatnya itu.
“ Congratulations. I’m so happy for you.”
“ Thanks again.” Ucap Qaseh.
“ Eh, how’s Maria?” Angie bertanya.
“ I don’t know. Almost 3 years I didn’t see her. I miss her.”
“ Me neither.”
Lama mereka bersembang sehingga Qaseh lupa hendak memperkenalkan sahabat barunya kepada Angie.
“ I almost forgot. Let me introduce you to my new friend.” Kata Qaseh. Dia menarik tangan Jessyca dan Ashlee.
“ Angie, this is Jessyca and Ashlee. Guys, this is Angelica.” Qaseh memperkenalkan mereka bertiga.
“ Just call me Angie.” Mereka bertiga bersalaman.
“ Jessyca, Ashlee, can I borrow her for a minute?” tanya Angie kepada kedua gadis itu.
“ Ya, sure.” Kata mereka serentak.
“ Thanks.” Ucap Angie dan segera menarik tangan Qaseh. Angie memperkenalkan Qaseh kepada pelajar-pelajar senior. Qaseh terpaksa berjalan laju mengikut rentak Angie. Mungkin sahabatnya itu terlupa yang dia sedang berbadan dua.
“ Ok, guys! Can I have your attention, please?” kata emcee. Kesemua mata tertumpu ke arahnya.
“ We’re going to start our orientation. Right…now!” laung emcee itu. Terdengar suara teriakan pelajar-pelajar senior. Mereka bertepuk tangan.
“ Now, our Official Student President, John Blake and his beautiful vice president, Katya Kellis will make some speech.” Ucap emcee tersebut.
Kedua-dua orang yang disebut namanya itu, naik ke atas pentas. Selesai sahaja mereka membuat ucapan, orientasi bermula.
“ The seniors have divided you into groups. So, first group, you will follow Alexis Meade.” Kata emcee itu.
“ The second group, your leader is Tia Petroni. Third group, Joshua Suarez. Fourth group, Kya McKay. Fifth group, Shayn Douglas. Sixth group, Chanelle Slater. Seventh group, Dominique Bonasera. And the last but not least, the eighth group. Your leader is, Hayden Alexandria Linn.” Emcee itu berkata. Seorang demi seorang naik ke atas pentas dan menunjukkan muka masing-masing kepada ahli kumpulan mereka.
Qaseh hanya duduk di tepi. Menolong senior menjalankan orientasi. Angie sudah pun meminta kebenaran daripada presiden orientasi. Tidak membenarkan Qaseh menjalani orientasi kerana keadaannya tidak membenarkan Qaseh berbuat demikian. Qaseh kadangkala tergelak melihat gelagat pelajar-pelajar baru yang kelam kabut melakukan task yang diminta oleh ketua kumpulan masing-masing. Dia masih teringat dibuli oleh kakak kepada Alexis Meade, Drew Meade dan geng-gengnya. Drew Meade adalah gadis paling popular semasa di sekolah tinggi. Dia memastikan kepopularannya kekal sampai ke universiti. Katya Kellis merupakan salah seorang ahli geng Drew Meade. Menangis Qaseh dibuli oleh mereka.
Qaseh yang sedang asyik mengelamun disapa oleh seseorang.
“ Hye, Q.” kata orang itu. Qaseh terkejut dan memandang muka orang itu dengan kerutan di dahi.
“ Rezza?”
“ Ingatkan kau dah lupakan aku.” Kata lelaki yang bernama Rezza itu. Qaseh tersenyum.
“ Mana boleh lupa wajah kacak kau ni.”
“ Aii…Menyindir nampak.”
“ Terasa ke?” Qaseh pura-pura bertanya.
“ Kau masih macam dulu lagi kan? Tak ubah-ubah.” Kata Rezza sambil melabuhkan punggungnya di sebelah Qaseh.
“ Kalau aku berubah, nama aku bukan Qaseh lah.” Qaseh berkata dan membetulkan duduknya supaya dapat memandang Rezza dengan jelas.
“ Kau buat apa kat sini?” tanya Qaseh pula.
“ Aku sambung belajar balik. Ambil ph.D.”
“ Wow! Terernya daripada aku.” Ujar Qaseh.
“ Kau pula?” Rezza bertanya.
“ Masters je. Kenapa kau cepat sangat dah boleh ambil ph.D?”
“ Lepas aku habis degree, aku kerja kat sini dalam masa setahun. Lepas tu, baru aku sambung balik Masters. Aku balik Malaysia kejap. Uruskan syarikat Papa aku. And then, lepas aku kahwin aku buat keputusan untuk sambung ph.D. Wife aku pun sambung balik ph.D.” jelas Rezza. Terangguk-angguk wanita itu mendengar.
“ Hmm…sama-sama bakal doktor lah ni.”
“ Alahh…doktor falsafah je.”
“ Doktor falsafah pun, doktor jugak. Nanti orang panggil kau Dr. Rezza. Kan sedap tu? Wife kau ambil kat sini jugak ke?” tanya Qaseh lagi. Dia asyik membetulkan baju daripada berkedut dibahagian perut.
“ Taklah. Dia ambil kat universiti lama dia. Kat London. Aku tak ingat nama universiti dia.” Kata Rezza. Sesekali matanya jatuh pada perut Qaseh. Dia hendak bertanya tetapi melihatkan Qaseh seperti menyorok kandungannya itu lebih baik dia tidak bertanya apa-apa. Biarlah Qaseh menceritakan sendiri.
“ Habis tu, nanti kau orang tak berjumpa lah?”
“ Yang oii…Luxembourg ni dan London, idak lah jauh mana pun. Tengoklah. Kalau aku tak busy, aku turun London. Kalau dia tak busy, dia turun sini. Seminggu sekali ke, dua minggu sekali ke. Tengok keadaan. Kalau nak jumpa hari-hari pun boleh. Nanti aku tidur dalam train je lah. Tak payah aku susah payah pergi menyewa.” Kata Rezza menyeloroh. Qaseh tergelak kecil.
“ Macam mana kau boleh kenal dengan wife kau ni? Hairan jugak aku.” Sela Qaseh.
“ Budak satu kampung. Nenek aku yang jodohkan. Dia kata kalau aku cari sendiri, alamatnya sampai ke tua lah aku tak kahwin. Kenapa?” tanya Rezza kembali sambil mengerutkan dahi.
“ Tak adalah. Hairan jugak bila kau kata kau dah kahwin. Sebab masa kau try nak tackle Maria pun, terketar-ketar kepala lutut kau nak cakap dengan dia yang kau sukakan dia.” Kata-kata Qaseh bertujuan hendak mengenakan Rezza sekali lagi. Qaseh hanya menahan gelak.
“ Kau ni dah lebih ni.”
“ Takkan merajuk kot.”
“ Tak kuasa aku nak merajuk dengan kau.” Ujar Rezza.
“ Hah! Cerita pasal Maria. Kau ada jumpa dia tak?” Rezza bertanya.
“ Tak. Dah lama aku tak jumpa. Telefon pun dah lama tak. Entah apa khabar dia sekarang.” Kata Qaseh. Dia mematahkan jari-jemari yang terasa lenguh. Sudah lama dia duduk. Dia harus menegangkan urat-uratnya. Qaseh seperti orang keresahan. Perut berbunyi minta diisi.
“ Jom, pergi makan. Aku lapar ni. Dari tadi, aku tak makan.” Kata Rezza tiba-tiba. Rezza seperti dapat membaca fikirannya. Qaseh mengangguk pantas.
Mereka berjalan beriringan menuju ke kafeteria. Qaseh sedang sibuk memilih makanan. Rezza mencari tempat duduk untuk mereka berdua yang agak tersorok dari pandangan orang ramai. Senang sikit untuk bersembang tanpa gangguan. Qaseh meletakkan dulang makanan. Rezza terbeliak tengok makanan yang dibeli oleh Qaseh. Tetapi dia tahu Qaseh bukan makan untuk dirinya seorang sahaja. Ada seorang lagi yang turut makan bersama dengan Qaseh. Anak dalam kandungan dia sudah pasti terasa lapar. Tentu dia juga tidak makan dari pagi, fikir Rezza.
“ Wei, kau tak nak pergi beli makanan ke?”
“ Ahh..tak payahlah. Kau punya makanan banyak. Aku share je.” Kata Rezza. Ingin mengusik Qaseh.
“ Kau pergilah beli sendiri. Apa pulak nak share-share ni. Aku lapar tau. Harimau pun aku boleh makan ni.” Qaseh berkata. Rezza tergelak kecil. Rezza bangun dari duduknya dan menuju ke tempat membeli makanan.






ORIENTASI pada hari pertama sudah selesai dijalankan. Orientasi diadakan selama 3 hari. Qaseh juga turut menolong Angie mengemas apa-apa yang patut. Tetapi dihalang oleh Angie dan Rezza. Qaseh terpaksa duduk di tepi sahaja dan memerhatikan mereka mengemas. Bosan apabila tidak dibenar melakukan kerja-kerja berat. Rezza baru sahaja tahu bahawa dia sedang mengandung. Pada mulanya, berat untuk Qaseh menceritakan perkara sebenar. Tetapi Rezza telah berkawan dengannya hampir 10 tahun. Dia juga berhak tahu akan perkara sebenar. Angie suka mengusik Rezza. Seronok Qaseh melihat sahabat-sahabat lama bergurau senda. Angie juga tidak lama lagi akan menamatkan zaman bujangnya. Qaseh berharap kehidupan Angie akan lebih bahagia daripada dia. Qaseh mengeluh perlahan. Tujuan sebenar dia datang ke sini adalah untuk menyambung kembali pelajarannya. Bukan untuk mengingati kisah lampau.
Bahu Qaseh ditepuk. Mengejutkannya dari lamunan panjang. Qaseh tersenyum memandang Angie dan Rezza yang bermandikan peluh.
“ Jom, aku hantar kau balik.” Kata Rezza. Qaseh mengangguk sambil tersenyum. Dia mencapai tas tangan yang diletakkan di atas meja berdekatan dengan dia.
“ Come, let’s go. I’ll send you.” Kata Rezza kepada Angie pula.
“ No, it’s ok. I have my own transport.” Angie berkata sambil mengerling ke arah seorang jejaka kacukan. Tersenyum mereka bertiga kepada jejaka itu.
“ Ok. See ya tomorrow.” Qaseh dan Rezza berkata serentak. Angie melambai ke arah mereka berdua dan melangkah pergi. Menuju ke jejaka itu semula. Qaseh dan Rezza berjalan beriringan menuju ke kereta Rezza.
“ Kau masih pakai lagi kereta buruk ni?” Qaseh berkata. Dia masuk ke dalam perut kereta apabila Rezza membukakan pintu untuknya. Rezza juga turut masuk ke dalam kereta.
“ Buruk kau jangan cakap, haa…Aku sayang nak buang.”
“ Dah berapa lama kau pakai kereta ni?” tanya Qaseh lagi.
“ Sejak mula kita berkawan.”
“ Lama jugaklah. Bila kau balik Malaysia, kau tinggal kereta ni dekat siapa?” Qaseh bertanya. Rezza menghidupkan enjin kereta.
“ Andy. Aku suruh dia jaga.” Terang Rezza ringkas.
“ Dah lama aku tak jumpa dia. How is he?”
“ Fine. Dia baru-baru ni je dia jalani rawatan chemotherapy. But, he seems fine.” Kata Rezza. Teringat Qaseh pada kawan yang paling akrab dengan Rezza. Andy menghidap penyakit barah. Tetapi bertegas tidak mahu menjalani rawatan kemoterapi.
“ What makes him change his mind?”
“ His mother, wife and two kids.”
“ Dia dah kahwin?” tanya Qaseh.
“ Dah. Lepas tamat pengajian, dia terus kahwin.” Jelas Rezza lagi.
“ Nampaknya, ramai kawan-kawan kita dah kahwin lepas belajar.” Qaseh berkata. Rezza tersenyum kecil.
“ Kau tu pun apa kurangnya. Bukan nak jemput aku.” Rezza menyindir. Qaseh memandang Rezza.
“ Aku tak tahu kau dah balik Malaysia.”
“ Elehh….alasanlah tu.” Rezza membidas.
Kereta yang dipandu oleh Rezza tiba dihadapan rumah Qaseh.
“ Terima kasih banyak-banyak sebab menghantar aku.” Ucap Qaseh seikhlasnya.
“ Sama-sama kasih.”
“ Perli, yek?” kata Qaseh sambil menjeling. Rezza tergelak. Begitu juga dengan Qaseh. Sudah lama dia tidak merasa terhibur sebegini.
“ Oklah. Esok aku datang ambil kau.”
“ Ehh…tak menyusahkan ke?”
“ Susah….” Kata Rezza. Qaseh sudah mengerutkan dahi.
“ Tapi aku ni kawan kau. Kesian aku tengok kau nak berjalan dengan perut macam ikan paus kekenyangan ni.” Rezza berkata seloroh.
“ Kau ni memanglah.” Qaseh menumbuk bahu Rezza. Sahabatnya itu pura-pura mengaduh kesakitan. Kemudian, mereka sama-sama tergelak.
Qaseh turun dari kereta.
“ Kau baliklah.” Kata Qaseh.
“ Tak nak. Aku nak tengok kau masih dalam rumah dulu.”
“ Kau balik jelah.”
“ Aku kata tak nak selagi kau tak masuk ke dalam rumah dengan selamat.” Rezza bertegas. Qaseh mengeluh.
“ Ok. Drive safely.” Ujar Qaseh. Dengan perlahan-lahan dia melangkah masuk ke dalam rumah. Tetapi dia sempat melambai ke arah Rezza. Lambaian itu dibalas. Kereta Rezza menderum pergi.

BERSAMBUNG.....

0 tukang komen paling setia: