BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, December 25, 2008

Kasih Aishah Najyha BAB 13

BAB 13

AKAD nikah yang dijalankan di rumah pada pagi itu nampaknya berjalan lancar. Selepas 3 kali lafaz akad nikah, barulah Nina sah menjadi isteri Sofyan. Gementar sedikit abang ipar Aishah ini. Tidak disangka susah sebenarnya hendak melafazkan niat akad kalau dalam keadaan gementar. Upacara menyarungkan cincin dan bergambar dilakukan di dalam bilik pengantin yang sudah dihias mengikut warna tema. Nina nampak begitu ayu sekali dengan sentuhan daripada Aishah. Mekapnya natural. Tidak terlalu tebal dan juga tidak terlalu nipis. Sesuai dengan kulit Nina. Dia melaram baju yang Aishah tempah khas untuk kakaknya itu. Baju kurung Johor yang berona krim. Dengan selendang yang menutupi hampir keseluruhan rambutnya. Sakan Nina bergambar.
Masa untuk bersanding sudah tiba. Pengantin dan Aishah sudah awal-awal pergi ke Intekma Resort, Shah Alam dan tempat itu menjadi pilihan mereka untuk menukar pakaian. Nadira dan Shah Fuzey turut serta bersama mereka ke Intekma Resort. Aishah dan Nina sudah perasan akan perubahan kelakuan Nadira dan Shah Fuzey. Asyik berkepit. Tidak pernah berenggang. Kadangkala mereka akan berbalas senyuman. Nadira banyak menundukkan wajah manakala Shah Fuzey banyak mendiamkan diri. Mereka bukan begitu dahulu. Kalau tidak bercakar, tidak sah. Selalunya Shah Fuzey akan mula mengusik dan Nadira akan naik ‘angin’ dengan gelagat lelaki itu. Pasti ada sahaja yang perkara yang tidak kena dan mereka akan mula bertengkar. Setiap kali bahang pertengkaran itu bermula, Aishah dan Nina yang akan meleraikan mereka berdua. Shah Fuzey seorang yang banyak bercakap. Nadira pula suka membidas kata-kata orang lain apabila dirasakan tidak betul. Tetapi sekarang, sudah berlainan sama sekali. Apa yang membuatkan mereka berubah?
“Wei, kenapa dengan kau orang berdua ni?” tanya Aishah sambil tangannya pantas menyolekkan wajah kakaknya itu.
“Kenapa apa? Tak fahamlah, Kak Adik.” Tanya Shah Fuzey.
“Kak Adik tengok kau orang asyik berkepit je. Sampai sakit mata Kak Adik tau. Kau orang ni ada apa-apa ke?” tanya Aishah terus terang.
“Ish…Tak adalah, Kak Adik. Kita orang macam biasa jugak.” Nadira lekas-lekas mengiakan kata-kata Shah Fuzey sebelum Aishah berkata lebih-lebih.
“Kita orang masih macam dulu jugak. Kan, Shah?” kata Nadira dan segera menumbuk bahu Shah Fuzey. Berkerut-kerut muka lelaki itu menahan kesakitan. Tumbukan Nadira masih seperti dahulu. Kuat dan sakit. Aishah dan Nina mengerutkan dahi. Nadira segera menundukkan wajah. Bukan niatnya untuk menumbuk Shah Fuzey, tapi untuk mengelak dari terus-terusan membiarkan kakak-kakaknya membuat spekulasi yang tidak benar tentang diri mereka.
“Shah?” tanya Aishah.
“Shah? Sejak bila Dira panggil Fuzey dengan nama Shah? Ehh, ingat tak Adik, ex girlfriend Fuzey dulu?” tanya Nina. Dia mengalihkan persoalan itu kepada Aishah. Gadis itu mengangguk perlahan sambil cuba mengingati kepada gadis yang cuba dinyatakan oleh Nina.
“Ohh….Ermm…Frida. Nama ex Fuzey dulu Frida kan?” Aishah bertanya dan memandang ke arah Shah Fuzey dan Nadira. Gadis kecil molek itu begitu tidak senang dengan nama yang diungkitkan kembali oleh kakaknya itu.
“Ehem….Ferda lah, Kak.” Kata Shah Fuzey perlahan.
“Hahh, kenapa Kak Na tanya?” Nadira cepat bertanya. Ingin tahu apa yang sedang cuba disampaikan oleh kakaknya. Nadanya berbaur amarah.
“Dulu dia pun panggil Fuzey dengan nama Shah jugak. Fuzey kan pernah kata sesiapa yang nak panggil dia dengan nama Shah, mestilah orang yang dicintainya. Kan? Adik ingat tak Fuzey pernah cakap dengan kita dulu masa kita tanya kenapa Fuzey tak suka kita panggil dia Shah.” Nina cuba mengembalikan memori Aishah kepada perkara yang berlaku 7 tahun lepas.
“Ha’ahlah. Baru Adik ingat.”
“Ehh, apa yang Kak Na dan Kak Adik merepek ni. Memang dari dulu lagi Dira panggil Fuzey dengan nama Shah.” Nadira masih cuba menegakkan benang yang bukan lagi sudah basah tetapi hampir kuyup.
“Kau orang kata apa pun, Kak Na dan Kak Adik tetap takkan percaya cakap kau orang.” Sempat lagi Nina menyampuk. Aishah tertawa kecil.
“Tak percaya, sudah.” Ujar Nadira. Mungkin bosan apabila rahsia yang ingin disimpan akhirnya terbongkar setelah dipaksa oleh kakak-kakaknya. Shah Fuzey segera meminta diri untuk keluar apabila Nina mahu menukar pakaiannya.
Nina segera menukar pakaian. Seketika kemudian, dia keluar sambil menayangkan baju yang ditempah oleh Aishah. Mereka semua memuji keanggunan Nina di dalam pakaian itu.
“Agaknya kan macam mana lah reaksi Abang Sof nanti bila tengok Kak Na pakai macam ni.” Usik Nadira. Adik-adiknya tertawa kecil. Nina pun membayangkan bagaimanalah agaknya reaksi suami yang sudah sah dikahwininya itu. Mereka menempah sebuah lagi bilik untuk Sofyan menukar pakaian. Tiba-tiba telefon Nadira berdering. Entah siapa pemanggil itu. Hanya ‘ya’ dan ‘baiklah’ sahaja yang kedengaran.
“Ong, tanya dah siap belum? Sebab tetamu dah makin ramai.” Kata Nadira sebaik sahaja mematikan talian telefon.
“Kan bersanding pukul 1.30? Sekarang ni baru pukul 12.50.” kata Nina sambil melihat jam telefon. Nadira hanya menjungkitkan bahu.
“Kalau awal sikit pun tak apa, Kak Na. Cuba Dira call Ong balik. Tanya dia, budak kompang dah sampai ke belum?” arah Aishah. Nadira segera mendail nombor telefon Khairul.
Rambut Nina di sanggul naik. Menampakkan wajah yang bujur sirih itu. Kemudian di pinkan dengan pin yang berkilat yang diperbuat daripada mutiara Sabah. Dicucuk veil itu kepada sanggul rambut tadi dan Aishah membetulkan serba sedikit veil itu supaya tidak berkumpul di satu tempat.
“Ong dah call dia orang. Dia orang kata dah on the way ke rumah.” Kata Nadira sambil melabuhkan punggung di atas sofa yang terletak di sebelah meja solek itu. Shah Fuzey masuk semula ke bilik itu setelah Nadira membuat panggilan untuk memanggilnya masuk semula.
Aishah menyemburkan sedikit minyak wangi Intuition Estee Lauder kepunyaannya kepada Nina. Shah Fuzey menutup hidung. Mereka bertiga tergelak besar.
“Kak Adik, ada lagi tak minyak wangi?” tanya Nadira.
“Which one do you want? Clinique Happy, Beyond Paradise or Escada?” tanya Aishah. Dia membelek satu persatu botol minyak wangi yang ada di dalam simpanannya.
“Which one smells good?”
“All of it.”
“Escada lah.” Akhirnya Nadira membuat keputusan. Aishah menghulurkan botol minyak wangi Escada kepada Nadira. Aishah menyapu sedikit minyak wangi kepunyaannya yang sentiasa dibawa ke mana-mana.
“Wanginya, Kak Adik. Minyak wangi apa ni?” tanya Shah Fuzey. Mereka semua memandang ke arah Shah Fuzey. Pertama kali Shah Fuzey mengatakan minyak wangi yang dipakai Aishah berbau harum. Selalunya Shah Fuzey tidak begitu gemar dengan minyak wangi perempuan. Katanya, terlalu kuat.
“Yourself, Davidoff. Miniature punya je. Ini pun orang bagi. Tapi brand ni dah tak keluar. Tak laku agaknya. Minyak wangi ni Akak paling sayang. Tulah sebabnya Akak guna pun jimat-jimat. Sebab takut habis. Jadi, Akak lebih suka pakai Clinique Happy.” Aishah menunjukkan botol minyak wangi kecil dipegangnya.
“Boyfriend bagi ke, Kak?” tanya Shah Fuzey. Aishah hanya tersenyum kecil. Nina dan Nadira mengerti akan maksud senyuman itu. Aishah melihat jam di tangan. Pukul 1.15 tengah hari. Mereka harus segera berangkat.
“Eh! Dah pukul 1.15 ni. Nanti terlewat pulak. Jomlah.” Aishah mengemas apa-apa yang patut. Mereka semua keluar dari Intekma Resort dan menuju ke kereta. Aishah membawa keretanya sendiri. Nadira dan Shah Fuzey menumpang Aishah. Nina dan Sofyan menaiki kereta pengantin yang sudah berhias itu. Pemandunya adalah adik Sofyan sendiri, Shaheerul.
Tepat pukul 1.25 petang, mereka tiba di hujung jalan yang menuju ke rumah mereka. Budak-budak kompang sudah sedia menunggu di hujung jalan tersebut. Pukul 1.30 petang, kompang mula kedengaran. Diselangi dengan nyanyian selawat oleh budak-budak kompang tersebut. Nadira dan Shaheerul adalah pengapit pengantin.


MAJLIS perkahwinan Nina berjalan dengan lancar. Aishah tersenyum puas. Nina dan Sofyan bergambar di pelamin. Ahli keluarga pengantin lelaki dan pengantin perempuan di beri peluang untuk menepung tawar. Selepas sahaja acara menepung tawar selesai, pengantin menuju ke khemah untuk menjamu selera bersama tetamu yang hadir. Aishah duduk di meja yang berhadapan dengan meja santap pengantin.
“Bolehkah saya duduk di sini?” tanya seseorang. Aishah tanpa mengangkat muka terus sahaja mengangguk. Dialihkan tas tangan.
“Assalamualaikum.” Orang itu memberi salam.
“Waalaikumussalam.” Jawab Aishah. Dia mengalihkan pandangan ke sebelah. Kemudian mereka sama-sama tersenyum.
“Bila awak sampai? Siapa jemput awak?” tanya Aishah. Tidak sangka orang itu akan datang.
“Baru je sampai. Kan ayah awak bos saya? Dialah yang jemput saya.” Kata Hariz. Aishah menepuk dahi.
“Sorry. Terlupa.” Aishah berkata seraya tersenyum kecil.
“Saya dah agak dah. Kalau nak tunggu awak jemput, alamatnya tak merasalah saya nasi minyak hari ni.” Hariz berseloroh. Aishah tersenyum sehingga menampakkan lesung pipit. Hariz terpegun.
Nina yang sedang bersantap itu asyik memerhatikan gelagat mereka berdua. Kenapa dia seperti pernah nampak lelaki itu? Kemudian Hariz tersenyum. Nina terkejut. Adik Hafiz? Apa yang dia buat di sini? Mesra pula dengan Aishah. Mereka mengenali di antara satu sama lain? Hati Nina berdegup kencang. Ini satu bala besar.Nadira mencuit Nina. Lantas, kakaknya tersedar dari lamunan. Nina memandang ke arah Nadira dan memberikan isyarat mata. Nadira masih tidak faham akan isyarat kakaknya itu. Dikerutkan dahi. Nina memberi isyarat sekali lagi.Nadira memandang ke arah yang ditunjukkan oleh Nina.
“Abang Hariz?” Nadira berbisik kepada Nina. Kakaknya itu mengangguk. Hanya Nina dan Nadira yang mengenali adik Hafiz. Mereka berdua kegelisahan. Bagaimana kalau Aishah dapat tahu mengenai Hafiz? Mereka tidak mahu memikirkan kemungkinan itu. Tetapi belum pernah Nina atau Nadira melihat Aishah tersenyum lebar seperti itu selepas Hafiz pergi meninggalkannya.


JUMLAH tetamu semakin surut. Nina keletihan. Pekerja-pekerja Syed Mahfuz juga meminta diri untuk pulang dahulu. Cuma Hariz sahaja yang belum mahu pulang. Dia masih leka bersembang dengan Aishah. Lepas satu cerita, cerita lain pula akan keluar. Kadangkala Hariz membuat lawak jenaka sehinggakan Aishah tergelak besar. Pandai si Hariz menghiburkan hati. Nina dan Sofyan hanya memerhati daripada jauh. Entah apa yang lucunya. Nadira sudah hilang entah ke mana. Begitu juga dengan Shah Fuzey.
“Na dah beritahu Adik?” tanya Sofyan. Nina memandang wajah suami yang baru sahaja dikahwininya sebentar tadi.
“Beritahu apa, Bang?” tanya Nina kembali. Walaupun dia faham akan maksud soalan suaminya itu.
“Pasal Hafiz?”
“Dah. Syira terlepas cakap. Barulah Na beritahu yang Na dah tahu.” Jelas Nina. Sofyan hanya terangguk-angguk.
“Dia cakap apa?”
“Entahlah, Bang. Senyap je dia. Na risaulah, Bang. Dulu dia tak macam ni tau. Banyak bercakap. Suka senyum. Walaupun orang tu buat lawak bodoh habis, dia tetap gelak sebab tak nak bagi orang tu terasa lawak bodohnya memang bodoh.” Kata-kata Nina disambut dengan ketawa besar oleh Sofyan.


“SAYA minta diri dulu.” Hariz sudah berdiri. Aishah turut berdiri dan tersenyum. Hariz menuju ke arah Syed Mahfuz dan bersalaman dengan bosnya itu. Hariz bersalaman pula dengan kedua pengantin.
“Eh! Kak Nina…Abang Sof…” Hariz seolah-olah terkejut. Rupa-rupanya kedua pengantin itu dia turut kenal. Aishah mengerutkan dahi. Nina sudah kegelisahan. Sofyan menunjukkan reaksi tenang dan mengangguk. Dia bersalaman dengan Hariz.
“Hariz…Tak sangka pulak jumpa Hariz kat sini. Hariz apa khabar?” Sofyan sekadar berbasa-basi. Dia tidak mahu Aishah terlalu curiga.
“Baik, Abang Sof.”
“Along tahu tak yang Hariz datang kenduri Kak Na ni?” tanya Nina. Sengaja dia menggunakan nama panggilan untuk merujuk kepada Hafiz. Matanya sekali-sekala memandang ke arah Aishah yang terpinga-pinga.
“Sebenarnya macam ni. Hariz cakap dengan dia yang Hariz nak pergi kenduri kahwin anak bos Hariz dulu. Lepas tu baru pergi kenduri Kak Na. Tapi tak sangka pulak yang Kak Na anak bos Hariz. Hmm…sebelum Hariz lupa. Along kirim salam. Semalam dia call.” Terang Hariz.
“Waalaikumussalam. Kirim salam balik kat Along. Hariz dah nak balik dah ke?” tanya Nina. Hariz mengangguk perlahan.
Selepas bersalaman dengan pengantin, Aishah berjalan bersama-sama dengan Hariz ke arah kereta Hariz. Sempat lagi mereka bersembang mengenai perkara yang lucu. Nina kelegaan. Kalau benarlah Hariz adalah jodoh Aishah, mereka hanya berserah dan redha.
Aishah melambai ke arah Hariz dan berjalan semula masuk ke dalam khemah pengantin. Aishah duduk di meja pengantin. Melihat makanan yang masih banyak di atas meja itu. Dia meminta pinggan kosong kerana mahu meratah lauk-pauk yang masih banyak itu. Nadira dan Shah Fuzey juga turut sama-sama ‘membantu’ dia menghabiskan lauk tersebut. Nina dan Sofyan sudah menukar baju. Mereka hanya duduk di meja tetamu sambil bersembang bersama dengan 2-3 orang tetamu yang masih belum pulang. Aishah mengambil pencuci mulut yang belum sempat dijamahnya sebentar tadi. Nina melabuhkan punggung di sebelah Aishah. Adiknya itu memandang ke arah kakaknya itu. Tersenyum. Dia ingin bertanya sesuatu.
“Kak Na kenal abang Hariz?” Nina dapat menjangkakan soalan itu yang akan diajukan oleh Aishah.
“Kawan Kak Na masa universiti dulu.” Bohong Nina. Sofyan memandang wajah isteri disebelah yang serba-salah. Nina tidak sanggup memberitahu Aishah perkara sebenar. Bagaimana kalau hal ini terbongkar suatu hari nanti? Pasti Aishah akan memarahinya. Aishah paling tidak suka penipu. Dan, dia paling benci orang menipunya. Tetapi Nina sudah tergolong dalam orang yang bercakap bohong. Aduh, fikiran Nina runsing. Dapatkah dia menerima kebenaran? Pasti nanti, Aishah tidak mahu berhubungan dengan Hariz lagi setelah mendapat tahu kedudukan yang sebenarnya.


AISHAH membuka pintu kedai butik pengantinnya dan melangkah terus ke meja. Putri berjalan ke arah Aishah dengan senyuman yang melebar. Diserahkan fail yang dibawanya kepada Aishah.
“Mission accomplished.” Kata Putri dan berlalu dari situ. Aishah tersenyum puas melihat fail-fail itu. Diambilnya fail yang bertanda nama Anne dan diselaknya satu persatu. Semuanya memuaskan. Tiada satu pun yang dapat mencacat-celakan majlis itu. Tiada komen yang kurang enak yang keluar dari mulut Datin Hawa.
Najwa yang baru sahaja melangkah masuk ke dalam kedai juga membawa fail dan diserahkan kepada Aishah yang sedang menantinya. Fail yang bertanda nama Rozy juga diselak satu persatu. Juga memuaskan. Dia hanya tersenyum kelegaan. Sudah selesai dua bala. Putri yang melintasi meja Aishah, dipanggil.
“Ni dah berapa haribulan?” tanya Aishah kepada Putri.
“27 haribulan.”
“Bulan?”
“7.” Putri berkata. Aishah hanya mengangguk. Pelik Putri melihat Aishah. Kalendar terletak elok di atas meja tetapi dia masih bertanya kepada orang lain.
Bulan 7. Tinggal satu bulan sahaja lagi Hafiz akan pulang. Tetapi bukan pulang bersendirian. Berdua. Bersama bakal tunang. Aishah melepaskan keluhan.


BERSAMBUNG.....

2 tukang komen paling setia:

keSENGALan teserlah.. said...

eeii...
cian kat aisyah..
dye cam orng bodo jer xtaw ape2 ttg hariz n hafiz tuh..
isk2...

ceritaku MEMORIKU said...

die masih setia mnnt hafiz.tp
hafiz bwa bkl tunang,
tah2 nnt hafiz dtg butik aisyah n tempah baju.
arghhh.penumbuk gue bg.
agaga.
-na`dz