BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, December 27, 2008

Kasih Aishah Najyha BAB 15

BAB 15

MEGHAN membuka mata. Bibir mengukir senyuman apabila ternampak Hafiz tersenyum kepadanya. Badan kecil itu masih lemah. Topeng pernafasan sudah dibuka semalam. Hampir seminggu Meghan berada di dalam keadaan koma. Baru hari ini dia menyedarkan diri. Hafiz yang segak berjubah putih melabuhkan punggung di kerusi yang disediakan khas untuk pelawat. Hafiz menggenggam erat jari-jemari kecil itu.
“How are you, Meg?” tanya Hafiz.
“I’m fine, Doc. Where am I?” tanya Meghan seperti orang yang dalam kekeliruan. Hafiz melepaskan keluhan kecil.
“You’re in the hospital.” Jawab Hafiz masih lagi tersenyum.
“What am I doing here?” tanya suara kecil itu.
“You’re involved in an accident.” Ringkas sahaja jawapan Hafiz. Meghan memandang ke kiri dan ke kanan. Seperti mencari seseorang. Hafiz juga turut berbuat demikian. Kemudian beralih semula ke arah Meghan yang seperti kebingungan.
“Where is Mikey?” Meghan bertanya.
“Mikey?” Hafiz bertanya kembali sambil mengerutkan dahi.
“Ya. My friend, Mikey.” Meghan tercari-cari wajah kawannya. Hafiz menggaru kepala. Aduh! Siapa pula mamat nama Mikey ini, gerutu Hafiz dalam hati.
“He’s…he’s…fine.” Tergagap-gagap Hafiz menjawab. Dia tidak pernah menipu kepada kanak-kanak. Bagaimana kalau Meghan hendak berjumpa dengan kawannya itu? Cakap sajalah apa-apa. Kalau Meghan berkeras?
“Can I see him?” pertanyaan itulah yang mengkhuatirkan Hafiz.
“Ermm….No…. He’s at home.” Tidak tahu hendak berbohong apa-apa lagi.
“Call him. Ask him to come here.” Kata anak kecil itu sambil merengek manja. Hafiz berdehem kecil.
“You need some rest, Meg.” Pujuk Hafiz.
“I want to see him.” Paksa Meghan lagi.
“You will… after you get some good rest.” Hafiz masih tidak berputus asa. Masih cuba memujuk. Akhirnya Meghan mengalah dan memejamkan mata. Dada anak kecil itu turun naik. Kesian Hafiz melihat dia.
Hafiz segera keluar dari wad tersebut dan menuju ke kaunter jururawat. Tiada sesiapa pun di situ. Hafiz kegelisahan. Semasa orang ramai menjumpai Meghan terlantar di tepi jalan, tiada sesiapapun yang nampak kawan Meghan bersamanya. Hanya dia seorang sahaja yang ada di situ. Dr. Andy menepuk bahu Hafiz.
“Why are you so worried? Something happen to Meghan?” tanya Dr. Andy pantas. Dia juga turut risau apabila sahabatnya itu seperti sedang memikirkan sesuatu. Salah seorang jururawat yang bertugas pada syif sebelah petang sedang mengemaskinikan data-data dan dimasukkan ke dalam komputer. Sambil itu dia memasang telinga dan mencuri dengar perbualan di antara Hafiz dan Dr. Andy.
“Nothing. She just awake.” Kata Hafiz dengan wajah buntu.
“That’s a good news. Is there something that bothers you?” tanya Sr. Andy dan ditangannya memegang secawan plastik kopi.
“Who is Mikey?” terus-terang Hafiz bertanya.
“Mikey?” Dr. Andy mengerutkan dahi.
“Ya. She said she had a friend name Mikey. She ask me to call him.” Kata Hafiz. Mereka sama-sama sedang memikirkan sesuatu.
“Who is this Mikey guy?!” Dr. Andy keliru. Hafiz menjungkitkan bahu. Bingung mereka berdua memikirkannya.
“Doc…” Hafiz dan Dr. Andy mengalihkan pandangan mereka kepada jururawat tersebut. Jururawat itu tersenyum lembut.
“Yes, Grace?” Kata Dr. Andy.
“I know who Mikey is.” Jawab jururawat bernama Grace itu.
“You do?” Hafiz inginkan kepastian.
“His Meghan’s imaginary friend.” Jawab Grace perlahan. Tidak mahu didengari oleh orang lain.
“What do you mean?” tanya Hafiz tidak puas hati.
“She’s mentally and physically abused by her auntie and uncle. She creates an imaginary friend to disgorge her feeling. She’s been raped….twice.” jelas Grace. Mereka agak terkejut dengan penjelasan Grace.
“Who did it?” tanya Dr. Andy.
“Her cousin.” Jawapan ringkas daripada Grace membuatkan Hafiz hampir-hampir menumbuk meja di kaunter jururawat tersebut. Dia tidak menyangka bahawa ahli keluarganya sendiri tergamak melakukan perbuatan yang tidak senonoh itu. Meghan masih kecil. Dia sepatutnya dilindungi.
“So, there is no Mikey?” tanya Dr. Andy kepada Grace. Jururawat itu hanya mengangguk.
“How did you know all this?” tanya Hafiz pula.
“It happened, I knew a psychiatrist. His my father. I have seen Meghan so many times at my father’s office. She’s been treated there for the last 8 months. After she’s been raped. But there is no sign of recovery. Her aunt’s neighbour who happened to see her talking to someone, but actually there is no one. So, she brings Meghan to see my father.” Grace berkata sambil tangannya ligat menyusun fail.
“My father did anything to help her. But she doesn’t want to. She refuse to tell her feeling.” Sambung Grace lagi.
“So, how can we helped her?” tanya Hafiz seperti soalan itu ditanya kepada dirinya sendiri.
“We could find a place for her to live. A family, maybe.” Cadang Dr. Andy.
“That’s a good idea, Andy.” Ucap Hafiz, gembira.
“Thank you, Grace.” Ucap Dr. Andy. Jururawat itu hanya tersenyum.
“I don’t believe this. She’s been raped? Ya Allah. Apa nak jadik ni?” rintih Hafiz. Dr. Andy terpinga-pinga. Tidak faham satu perkataan yang diperkatakan oleh Hafiz. Dia masih tidak percaya akan perkara yang terjadi kepada Meghan.
“What are you talking about?”
“I’m sorry, Andy. I just…” Hafiz mengeluh.
“She’s been raped by her own cousin?” Hafiz betul-betul marah dengan keadaan yang menimpa anak kecil itu. Apa yang perlu dilakukannya untuk menolong Meghan? Dia perlukan seseorang untuk meluahkan perasaan yang membebankan fikirannya kini. Dari tadi dia cuba menghubungi Ellisa tetapi kekasihnya itu langsung tidak menjawab atau membalas panggilan. Hafiz berjalan ke kaunter jururawat.
“Grace, can you do me favor?” tanya Hafiz. Jururawat itu tersenyum seraya mengangguk.
“Can you call Dr. Lisa? Tell her it’s emergency.” Arah Hafiz. Grace sekali lagi mengangguk.


SETENGAH jam kemudian, Ellisa muncul di wad kecemasan itu. Hafiz duduk dan matanya sedang merenung lantai. Ellisa mendekati Hafiz. Disentuh bahu Hafiz. Hafiz terkejut dan mengangkat muka memandang Ellisa yang sudah duduk di sebelahnya sambil tersenyum. Dibalas senyuman itu dengan hambar.
“Apa yang emergency sangat ni?” tanya Ellisa lembut.
“Pasal Meghan.” Jawab Hafiz lemah.
“Meghan? Bukan ke budak yang awak tolong parents dia dulu?” Ellisa inginkan kepastian. Hafiz mengangguk perlahan.
“Kenapa dengan dia?” tanya Ellisa lagi.
“Dia accident. Hit and run.” Jawab Hafiz ringkas.
“Bila?” sekali lagi Ellisa bertanya.
“Minggu lepas.” Jawab Hafiz ringkas.
“Awak tak beritahu kat saya pun?”
“Kita pun dah lama tak jumpa. So, saya terlupa nak beritahu awak. Bukan saya tak nak beritahu.” Terang Hafiz.
“Saya faham. Awak sibuk dengan kerja awak. Saya sibuk dengan kerja saya.” Kata Ellisa.
“Sorry... Semenjak kebelakangan ni, saya jarang luangkan masa dengan awak.” Hafiz menggenggam erat jari jemari Ellisa.
“It’s ok. Saya faham. Inikan kerja kita. Kenapa awak call saya?” tanya Ellisa.
“Kenapa saya call awak banyak kali awak tak angkat?” Hafiz menjawab dengan soalan. Ellisa tersenyum.
“Saya terpaksa tutup sebab saya pergi round tadi kat patient saya yang pakai bateri jantung tu. Tak nak ada gangguan. Terpaksalah tutup.” Jelas Ellisa. Hafiz terangguk-angguk. Hafiz mengeluh besar.
“Kenapa?” tanya Ellisa.
“Meghan kena abused.”
“Abused?” Ellisa bertanya. Dikerutkan sedikit dahi.
“Mentally and sexually.” Hafiz menjawab.
“What? Siapa yang berperangai seperti binatang tu?” tanya Ellisa. Dia juga tidak menyangka perkara seperti itu akan berlaku.
“Abang sepupu dia sendiri.”
“Lepas tu, dia macam mana sekarang?”
“Dia dah sedar lepas hampir seminggu berada dalam keadaan koma.” Hafiz berkata. Dia melepaskan keluhan besar.
“Koma?” Ellisa mengerutkan dahi memandang Hafiz.
“Masa accident tu, dia mengalami bleeding. So, terpaksa operate lah. She’s okay now. But she’s in trauma. She creates an imanginary friend. Named Mikey.” Hafiz mengeluh sekali lagi. Ellisa memegang tangan Hafiz. Tetapi hati Hafiz masih tidak tenteram. Dia memerlukan sesuatu atau seseorang yang dapat menenangkan hatinya. Dan, Hafiz yakin buat masa ini, bukan Ellisa orangnya.
“So…” ayat Ellisa tergantung.
“Saya nak mintak tolong awak.” Kata Hafiz.
“Apa yang boleh saya tolong?” tanya Ellisa.
“Awak ada kawan kan kat jabatan kaunseling?” Hafiz bertanya kembali. Ellisa seperti berfikir sebentar.
“Ada. Kenapa?” jawab gadis itu.
“Awak boleh tak…”
“Of course. Nanti saya tanya dulu dengan kawan saya tu. Lepas tu, saya set appointment dengan dia.” Belum sempat Hafiz habis berkata-kata, ayatnya dipotong oleh Ellisa. Hafiz mengangguk dan tersenyum kecil. Pager Ellisa berbunyi. Menandakan ada mesej. Dia berjalan ke kaunter jururawat dan meminjam telefon. Dia mendail satu persatu nombor yang muncul di pagernya itu. Ellisa bercakap dengan seseorang. Selepas mematikan talian, Ellisa berjalan semula ke arah Hafiz. Hafiz memandang Ellisa dengan satu perasaan yang sukar ditafsirkan. Apakah perasaan ini? Susahnya menafsir perasaan sendiri, hati Hafiz berdetik.
“Saya terpaksa pergi dulu. Ada emergency sikit kat orthopaedic.” Hafiz mengangguk. Ellisa tersenyum dan beredar dari situ. Hafiz memandang belakang Ellisa. Kemudian dia mengeluh. Tidak lama lagi mereka akan mendirikan rumahtangga, kenapa dia seperti tidak ada satu perasaan halus yang mengusik jiwanya. Ahh…malas Hafiz mahu berfikir sekarang. Yang penting, kesihatan Meghan harus didahulukan.


MEGHAN tersenyum lebar apabila ternampak wajah Hafiz sebaik sahaja dia keluar dari pintu bilik Dr. Amanda. Hampir 2 minggu Meghan diberi kaunseling oleh Dr. Amanda. Hafiz sudah menganggap Meghan seperti adiknya sendiri. Dia tidak menyerahkan Meghan semula kepada keluarga pak cik dan mak ciknya. Sebaliknya diserahkan kepada jabatan kebajikan dan jabatan tersebut telah menyerahkan Meghan kepada sebuah keluarga yang berada tetapi pasangan tersebut masih belum mempunyai anak. Mereka sanggup mengambil dan membela Meghan seperti anak mereka sendiri. Segala perbelanjaan kaunseling, ditanggung oleh Hafiz. Pada mulanya, keluarga angkat Meghan berkeras hendak membayar perbelanjaan kaunseling tetapi mereka terpaksa mengalah kepada Hafiz.
Hafiz meletakkan majalah yang dibaca ke atas meja kecil yang berada di antara sofa. Dia membalas senyuman manis itu. Dr. Amanda berjabat tangan dengan Hafiz. Hafiz duduk mencangkung supaya matanya berada dalam keadaan selari dengan wajah Meghan.
“How are you, Meg?”
“I’m fine, Doc. She gave me this sweets.” Jari telunjuk kanannya dituding ke arah Dr. Amanda manakala tangan kiri digenggam gula-gula. Hafiz tergelak kecil. Hafiz berdiri semula.
“How was she doing, Doc?”
“She’s getting better.” Dr. Amanda tersenyum dan memandang Meghan yang asyik menghisap gula-gula yang baru sahaja diberikan sebentar tadi.
“And…better.” Dr. Amanda mengusap rambut anak kecil itu.
“How’s…Mikey?” tanya Hafiz perlahan. Dia tidak mahu Meghan terdengarnya.
“Good news. Mikey’s gone. But bad news…” ayat Dr. Amanda tergantung. Hafiz bertambah risau.
“What is the bad news?” tanya Hafiz tidak sabar.
“I have to hypnotize her. To know what is in her mind. She still in trauma about the whole raped thing. She have this imagination that she feels her cousin is coming towards her, and grab her hands. She screams fo help. Try to get loose from her cousin…. That will take some time. I’m sure she will be alright. Don’t you worry, Doc. She’s a tough girl. She can handle a small matter. I’m sure she can handle this.” Dr. Amanda memberi penerangan. Kata-katanya sedikit sebanyak melegakan perasaan Hafiz yang gundah gulana.
Dr. Amanda menggunakan kaedah hipnotis kepada pesakitnya. Dia cuba untuk mengetahui apa yang ada di dalam fikiran setiap pesakitnya. Ini kerana kadangkala pesakitnya takut untuk menghadapi sesuatu situasi yang akan membangkitkan semula trauma mereka.
Pintu klinik Dr. Amanda terkuak. Serentak mereka bertiga mengalihkan pandangan ke arah pintu tersebut. Terjengul wajah sepasang suami isteri. Tersenyum sahaja mereka ke arah Hafiz dan Dr. Amanda. Meghan segera berlari dan memeluk lelaki yang segak berpakaian kot serba hitam. Lagaknya seperti Men In Black. Teringat pula Hafiz kepada cerita kegemarannya. Wanita yang anggun bergaya itu mencium kedua belah pipi Meghan. Anak kecil itu tergelak keseronokan. Mungkin terasa berada bersama kedua ibubapanya. Lelaki itu menghulurkan tangan kepada Hafiz.
“Hi. I’m Joshua. Joshua Evans.” Lelaki itu memperkenalkan diri. Hafiz menyambut huluran tangannya.
“This is my wife, Winifred.” Diperkenalkan pula isterinya. Hafiz bersalaman pula dengan wanita itu.
“Evans? Aren’t you the famous real estate broker?” tanya Hafiz.
“We’re not really that famous.” Kata Winifred merendah diri.
“This is my card. If you need a house, just give me a call.” Joshua menyerahkan kad nama kepada Hafiz. Hafiz menyambut sambil tersenyum. Meghan merengek hendak balik. Hafiz tersenyum dan mengusap rambut anak kecil itu.
“We should go now.” Ujar Joshua. Dia bersalaman dengan Hafiz dan Dr. Amanda. Begitu juga dengan Winifred. Sempat Meghan melambai ke arah Hafiz. Lambaian itu dibalas dengan sebuah senyuman. Mereka bertiga hilang di sebalik pintu kayu yang memisahkan bilik Dr. Amanda dengan kaunter jururawat. Hati Hafiz senang melihat perubahan diri Meghan. Hatinya bertambah senang apabila sudah ada manusia yang baik hati menjaga Meghan. Diharap mereka akan menjaga dan memberikan pendidikan yang secukupnya kepada Meghan.
“I think I better go. Thanks, Doc. For all your help.” Hafiz meminta diri dan berjabat tangan sekali lagi dengan Dr. Amanda. Doktor perempuan itu hanya tersenyum dan mengangguk. Hafiz beredar dari klinik Dr. Amanda. Dia kini berasa lega dengan keadaan Meghan yang semakin pulih.


BERSAMBUNG.....

1 tukang komen paling setia:

ceritaku MEMORIKU said...

suke2.
agaga.
he just need aisyah.
agagag.
-na`dz