BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, December 5, 2008

Dari KL ke Luxembourg 37

BAB 37

SHILEA melempar beg tangan ke atas sofa. Dia tersenyum puas. Kemenangan berpihak kepadanya. Fareez tidak lama lagi akan bercerai dengan Qaseh. Sudah pasti hak penjagaan akan jatuh ke tangannya semula. Aku minta cara baik, kau layan aku dengan kasar. Ini sahaja pembalasan buat diri kau, bodoh! Kata-kata jahat yang bergema di dalam hatinya. Shilea ketawa kuat. Meredakan perasaan yang sedang pedih. Ketawanya tiba-tiba mati. Dia sedang memikirkan sesuatu. Apa yang perlu dilakukan terhadap Fauzi? Sudah banyak cerita yang sampai ke telinga Shilea daripada kawan baiknya. Fauzi simpan perempuan, Fauzi suka pergi cari perempuan di kelab malam. Fauzi tidur dengan pelacur. Fauzi itulah, Fauzi inilah. Entah berapa kali dia dengar Fauzi keluar berfoya-foya. Memang tidak dinafikan Fauzi kaki perempuan. Sudah banyak kali Shilea terserempak dengan Fauzi berkepit dengan perempuan. Tetapi setiap kali Shilea nampak, mesti perempuannya bertukar.
Dia mengambil sebatang rokok daripada kotak rokok yang disimpan di dalam beg tangan. Dicucuh api. Disedut. Perlahan-lahan Shilea menghembuskan asap rokok tersebut. Dia sedang berfikir. Siapalah agaknya akan memuaskan nafsu dia malam ini? Fauzi sudah beberapa hari tidak pulang ke rumah. Entah kemana melingkupnya, Shilea tidak tahu. Tengah dia berfikir, tiba-tiba loceng rumahnya berdering. Dengan perasaan malas, dia melangkah menuju ke pintu. Dijenguk keluar melalui lubang kecil yang ada di pintu rumahnya. Hmm…Pucuk dicita, ulam mendatang. Dia segera menenyeh rokok tersebut di dalam bekas abu yang terletak di atas meja makan. Shilea membetulkan baju dan membuka pintu dengan gaya menggoda. Lelaki itu tersenyum miang.
“ Hai, sayang. I was just thinking about you.” Kata Shilea lalu menarik pemuda tersebut masuk ke dalam rumahnya.
“ You look beautiful tonight. Are you waiting for someone?” tanya pemuda itu. Shilea tersenyum nakal.
“ Of course. I’m waiting for you.” Kata Shilea. Dia berlalu ke dapur dan kemudian dia muncul semula di ruang tamu dengan dua cawan gelas yang berkaki serta sebotol wain merah. Dituang wain itu ke dalam cawan tersebut. Dihulurkan satu kepada pemuda itu dan gelas mereka berlaga. Berdenting bunyinya. Kemudian, mereka sama-sama meneguk air itu.
“ Jom, sayang.” Rengek Shilea, manja. Pemuda itu tersenyum dan mereka berkejar-kejar memasuki bilik tidur.



SHILEA membuka mata yang terasa berat. Sebotol wain merah terdampar di atas lantai kamar tidur Shilea. Pemuda itu tiada di sebelahnya. Terdengar deruan air dari bilik mandi. Sebentar kemudian, pemuda itu keluar dengan hanya bertuala separa pinggang. Shilea menutupi dadanya dengan selimut dan dia membuat gaya menggoda di atas katil. Pemuda itu rasa tergoda dan terus sahaja terjun ke atas katil. Mereka sekali lagi bergelumang dengan maksiat. Syaitan tergelak besar. Menandakan berjayanya menghasut sepasang kaum Adam dan Hawa untuk berterus-terusan terjerumus di dalam lembah yang menyesatkan.
“ I have to go, honey. Maybe this evening I will come again. If your dumb husband didn’t came back yet.” Kata pemuda itu yang berkacukan Cina-Inggeris. Shilea masih merengek. Dia mengusap dada lelaki itu.
“ I will wait for you, Mark.” Ujar Shilea. Pemuda itu menghadiahkan sebuah ciuman di bibir Shilea.
“ Bye.” Kata Mark lalu beredar dari situ. Shilea masih berguling di atas katil. Terasa malas untuk bangun. Dia memejamkan mata dan akhirnya terlena. Shilea terjaga apabila matahari semakin meninggi dan menyuluh mata. Dia melihat jam loceng di meja sisi sebelah katilnya. Hampir pukul 12 tengah hari. Nampaknya, dia terpaksa ambil cuti kecemasan. Telefon bimbit Shilea berdering. Shilea menjawab panggilan tersebut.
“ Lea, kau ada kat mana ni? Aku try call kau dari pagi lagi. Bos cari kau, tau!” kata Diyan. Shilea menguap.
“ Aku ada kat rumah. Aku ambil emergency leave. Kau pulak ada kat mana? Aku dengar bising je.” Tanya Shilea. Dijauhkan sedikit telefon dari telinga. Suasana yang bingit menyakitkan lagi kepala yang berdenyut.
“ Aku ada kat Midvalley. Window shopping. Kau tahu lah kan, hari jumaat.” Diyan berkata. Shilea terus melompat turun dari katil.
“ Kau ada kat Midvalley? Aku jumpa kau kat sana.” Shilea berkata dan terus mematikan talian. Belum sempat Diyan berkata sesuatu.








SETENGAH jam kemudian, Shilea berjumpa dengan Diyan di Starbucks. Diyan telah memesan kopi kegemaran Shilea. Shilea menarik kerusi dan terus sahaja meneguk air kopinya. Diyan hanya menggeleng melihat perlakuan kawannya itu.
“ Minumlah perlahan-lahan. Macam orang dah bertahun tak jumpa kopi je.” Kata Diyan sambil menghulurkan tisu kepada Shilea.
“ Aku nak pergi shopping ni. Banyak barang aku nak beli.” Selepas habis Shilea meneguk air kopinya, Shilea terus sahaja meluru keluar dari Starbucks. Diyan hanya membuntuti kawannya itu dengan sabar.
Selepas selesai membeli-belah, mereka berhenti sebentar di sebuah restoran untuk menghilangkan dahaga. Diyan memesan air jus oren dan Shilea memesan jus tembikai. Beberapa minit kemudian, air yang dipesan sudah siap dihidangkan di hadapan mereka. Laju sahaja Shilea meneguk air itu. Diyan mengerutkan dahi. Buruk betul perangai Shilea.
“ Banyak lingerie kau beli. Kau nak pakai untuk Fauzi ke?” tanya Diyan sambil tersenyum perli. Diyan tahu bahawa Shilea sudah lama tidak ‘bersama’ Fauzi. Shilea menjeling. Meluat dia apabila nama Fauzi yang timbul.
“ Aku beli untuk Mark.”
“ Mark?! Who is this Mark guy?” Diyan tidak pernah pula dengar Shilea sebut pasal lelaki bernama Mark.
“ The guy I met at Zouk last week. He’s really gentle.” Shilea berkata-kata sambil membuka beg plastik yang mengandungi baju tidur seksi yang baru sahaja dibelinya. Tersenyum sendirian.
“ Kau jangan cakap dengan aku yang kau cintakan dia?”
“ Are you nuts? Of course, no. Aku just tidur dengan dia je.”
“ You just met him last week and you already slept with him? Kau dah gila? Kau tau dari mana dia datang?” Diyan tidak menyangka sampai begitu sekali Shilea terdesak. Shilea menggeleng. Dia tidak begitu tahu tentang diri Mark. Dia peduli apa. Asalkan nafsunya dapat dipuaskan.
“ Do you know anything about him? His work? His family?” bertubi-tubi soalan keluar dari mulut Diyan. Jawapan Shilea tetap sama. Dia hanya menggeleng. Diyan mengeluh. Apalah hendak jadi dengan kawannya yang seorang ini? Boleh dikatakan setiap hari menukar pasangan. Fauzi pun tidak kurang juga.
“ Aku rasa lebih baik kau siasat latar belakang dia. Sejarah hidup dia. Maybe he’s a serial killer. Who knows? You better be careful. Macam-macam boleh terjadi.” Nasihat Diyan. Shilea seperti acuh tidak acuh sahaja.
“ I’ll think about it.” Shilea meneguk minumannya. Mereka berdua beredar dari situ. Shilea perlu bersiap sedia menanti kedatangan Mark.







KUNCI pintu rumah kedengaran berlaga sesama sendiri di luar pintu rumah. Penghuni di dalam rumah tersebut tidak menyedarinya bahawa ada orang cuba membuka pintu rumah itu. Mereka masih asyik di dalam dunia maksiat yang dicipta oleh mereka.
Shilea melemparkan beg tangan serta beg-beg kertas yang menyimpan barang-barang yang dibelinya di Midvalley. Dia mengeluh penat dan merebahkan badan di atas sofa yang dibeli di Isetan. Shilea memejamkan mata. Terasa ingin tidur sebentar. Tetapi tidak boleh. Seperti ada satu bunyi yang menghalang Shilea daripada memejamkan mata. Kedengaran seperti orang mendesah. Makin lama semakin kuat bunyi desahan itu. Kemudian, terdengar orang gelak ketawa. Shilea mencelikkan mata semula. Dia bangun dari perbaringannya. Cuba mengenal pasti dari arah mana datangnya bunyi itu. Bunyi itu datang dari arah bilik tidur utama. Perlahan-lahan Shilea berjalan ke arah bilik tidur tersebut. Dilekapkan telinga ke pintu bilik tidur itu. Terdengar seperti suara lelaki dan perempuan. Suara perempuan itu dia kurang pasti tetapi suara lelaki itu cukup dikenalinya. Shilea memulas tombol pintu tersebut. Tidak berkunci. Shilea segera menolak pintu itu dan pintu bilik tidur itu terkuak luas. Pasangan yang sedang asyik memadu asmara tergamam dengan kehadiran Shilea. Mereka memerhati Shilea yang sedang berdiri mencekak pinggang. Peluh jantan mula memercik di dahi Shilea dan perempuan itu. Shilea memandang dengan renungan yang tajam tetapi lelaki tersebut masih dapat bersikap selamba.
“ Apa yang you buat ni, Fauzi? Siapa perempuan ni?” tanya Shilea dengan mata mencerlang. Wanita di sebelah Fauzi menelan air liur.
“ Suzie. Ni lah teman tidur I sekarang sebab you dah tak dapat memuaskan nafsu I.” dengan bangganya Fauzi berkata sedemikian. Fauzi menyakiti hati Shilea dengan memeluk bahu perempuan tersebut. Perempuan itu pula melentok manja dan meletakkan kepalanya di atas dada Fauzi yang bidang.
“ Nafsu binatang!” Jerit Shilea, lantang.
“ You cakap baik-baik sikit. You jangan ingat I tak tahu you punya aktiviti di belakang I. I tahu. Perangai you lebih teruk dari I.” Fauzi sudah bangun dari katil dan berdiri di hadapan Shilea. Suzie hanya tersenyum sinis.
Shilea menuju ke arah Suzie. Dia menarik rambut Suzie sekuat hatinya sehingga Suzie mengaduh kesakitan. Fauzi menghalang Shilea daripada bertindak lebih kasar. Fauzi menolak badan Shilea sehingga wanita itu terjatuh. Shilea bangun dan segera keluar dari bilik tersebut. Dia menuju ke dapur. Habis dapur itu diselongkarnya. Shilea kembali semula ke bilik itu dengan membawa sebilah pisau. Fauzi dan Suzie kalut. Shilea menghayun-hayunkan pisau tersebut dan masih cuba memukul Suzie. Suzie segera mencapai pakaiannya dan berlari keluar dari bilik itu. Shilea mengejar. Fauzi mencengkam lengan Shilea. Wanita itu meronta-ronta dan pisau yang dipegangnya terhiris tangan Fauzi. Tidak banyak darah yang keluar. Shilea tidak mempedulikan Fauzi. Dia terus sahaja mengejar Suzie. Nasib baik Suzie sempat melarikan diri. Fauzi bertambah bengang. Dia turut mengejar Shilea sehingga ke muka pintu. Shilea menjerit dan masih cuba meronta-ronta untuk melepaskan diri. Pisau itu dihayun-hayunkannya. Dengan tidak disangka-sangka, Shilea telah tertikam perut Fauzi. Darah memancut keluar. Shilea tergamam dengan insiden dihadapannya. Dia terlepas pisau yang dipenuhi dengan darah itu. Dia tidak tahu apa yang perlu dibuatnya. Dia hanya melihat Fauzi menggelupur kesakitan.
Joe yang terdengar suara orang bergaduh segera keluar dari rumahnya dan terkejut dengan keadaan Fauzi yang sedang memegang perut menahan daripada darahnya terus keluar. Keadaan Fauzi semakin tidak bermaya. Shilea melutut di sebelah Fauzi dan memandang suaminya itu dengan mata yang berair. Joe masuk semula ke dalam rumahnya dan menelefon ambulans. 15 minit kemudian, ambulans tersebut tiba di tempat kejadian. Darah Fauzi sudah memenuhi hadapan rumahnya. Paramedik membawa Fauzi ke hospital dengan kadar yang segera. Shilea mengikuti Fauzi ke hospital. Air matanya masih menuruni dengan laju.
Selepas setengah jam bertarung nyawa di dalam bilik pembedahan, Fauzi menghembuskan nafas terakhirnya tepat jam 8 malam. Shilea meraung di luar bilik pembedahan tersebut. Jururawat di situ cuba menenangkan perasaan Shilea.




BERITA kematian Fauzi disampaikan oleh seorang teman rapat Fareez. Fareez turut bersedih dengan kematian Fauzi yang pernah menjadi kawan baiknya pada satu masa dahulu. Shilea dipenjara kerana membunuh secara tidak sengaja. Peguam Shilea cuba menolong Shilea dengan mengatakan Shilea tidak sengaja tertikam Fauzi tetapi Shilea mengaku bersalah.
Pada 20 haribulan Jun ini akan diadakan perbicaraan semula tentang kes Shilea. Waktu itu akan menentukan hukuman yang akan dikenakan terhadap Shilea. Menangis Datin Norma apabila satu-satunya anak perempuan yang mereka kasihi, yang ditatang bagai minyak yang penuh telah dipenjara kerana membunuh seorang lelaki yang tiada gunanya. Datuk Hisham telah berjanji kepada Shilea akan menggunakan pengaruhnya untuk membebaskan Shilea. Shilea menolak tawaran ayahnya itu kerana dia tidak mahu menyusahkan mereka lagi.
Fareez mengunjungi Shilea di penjara. Keadaan Shilea yang tidak terurus dan badannya semakin susut membuatkan Fareez turut bersedih untuk bekas isterinya itu. Fareez memandang Shilea yang tidak bermaya. Shilea duduk berhadapan dengan Fareez. Tingkap kaca berjaring memisahkan mereka. Fareez mengangkat gagang telefon yang disediakan di situ. Lambat-lambat Shilea mengangkat gagang tersebut.
“ Assalamualaikum, Lea.” Fareez memberi salam. Salamnya hanya di jawab di dalam hati oleh Shilea.
“ Lea, sebenarnya….” Belum habis lagi Fareez berkata-kata, Shilea sudah memotong percakapannya.
“ Fareez, Lea nak mintak maaf. Sebab Lea, Fareez dan Qaseh berpisah. Bukan niat Lea untuk memutuskan perhubungan Fareez. Tapi Lea nakkan hak penjagaan Amirul. Itulah sebabnya, perkara macam itu mendorong Lea untuk bertindak lebih jauh. Maafkan Lea, Fareez.” Shilea menundukkan wajah. Bebanan perasaan bersalah sudah reda selepas dia meminta maaf. Dia tidak kisah samada Fareez hendak memaafkan ataupun sebaliknya. Dia redha. Memang ini jalan yang dipilihnya dahulu. Dengan jalan ini jugalah yang membawanya ke lembah sesat. Masih ada masa untuk Shilea bertaubat. Dia tidak mahu melakukan apa-apa kesalahan lagi. Dia menerima apa jua hukuman yang akan ditentukan kemudian hari.
Kata-kata maaf terluah dari bibir Shilea? Fareez sendiri kurang percaya. Tetapi apabila manusia berada dalam keadaan begini, apa-apa pun boleh terjadi. Fareez tersenyum. Shilea sudah berubah. Perubahan ini satu perkara yang baik.
“ Fareez maafkan Lea. Tapi betul ke Lea bunuh Fauzi?” tanya Fareez. Dia tidak percaya bekas isterinya itu sanggup membunuh. Shilea mengangguk pantas. Fareez mengeluh. Kenapa Shilea masih tidak mahu berterus-terang dengannya?
“ Lea, sini cuma ada Fareez je. Tak ada siapa-siapa. Tak usahlah Lea berbohong. Fareez tahu. Lea sayangkan Fauzi. Tak mungkin Lea membunuh Fauzi.” Ujar Fareez. Shilea mengangkat muka memandang Fareez.
“ Fareez, benda dah berlalu. Tak usahlah diungkitkan lagi. Fauzi pun dah tak ada. Lea tetap akan menerima hukuman. Tapi, Lea ada tiga permintaan.” Kata Shilea sambil memandang Fareez dan berharap Fareez akan menunaikan permintaannya.
“ Cakap je, Lea. Kalau Fareez mampu, Fareez akan tolong.”
“ Bolehkah kita menjadi kawan?” tanya Shilea. Penuh berharap. Fareez mengangguk. Shilea melepaskan keluhan lega.
“ Pertama, sebelum Lea dikenakan hukuman berat, Fareez boleh bawak Amirul tak? Lea nak jumpa dia sangat.” Fareez mengangguk lagi. Shilea lega. Permintaannya akan ditunaikan.
“ Permintaan kedua?”
“ Fareez tolong jenguk ibu Fauzi yang ada kat kampung tu. Tolong tengok-tengokkkan adik perempuan dia. Fauzi seorang saja anak lelaki dalam keluarga dia. Kalau boleh, Lea mintak Fareez tolong carikan jodoh yang terbaik untuk adik dia. Fareez saja harapan Lea dan keluarga Fauzi.” Pinta Shilea bersungguh-sungguh. Fareez mengangguk perlahan.
“ Insya-Allah, Lea. Fareez akan cuba.”
“ Permintaan terkahir Lea ialah untuk Fareez kembali pada Qaseh. Dia tak bersalah.” Rayu Shilea. Fareez tidak tahu hendak berkata apa-apa lagi.
“ Masa anda sudah tamat.” Kata seorang pegawai penjara wanita itu. Pegawai tersebut memegang lengan Shilea. Shilea bangun dan sempat memegang tingkap kaca tersebut. Fareez hanya memerhati bayangan Shilea hilang di sebalik tirai besi. Fareez pun beredar dari situ.






KATA-KATA Shilea terngiang di telinga Fareez. Dia harus mencari Qaseh. Tetapi dimana? Qaseh pernah mengatakan kepada Fareez bahawa dia akan menyambung pelajarannya. Tidak diberitahu pula di mana. Mungkin Aishah boleh menolong Fareez. Tidak dia ketahui pula nombor telefon Aishah.
Tiba-tiba Fareez teringat sesuatu. Setiausaha Encik Sulaiman, bekas syarikat yang mereka iklan untuk syarikatnya dahulu juga bernama Aishah. Mungkin Aishah itu yang dimaksudkannya. Segera Fareez mendail nombor telefon syarikat Encik Sulaiman. Ada nada deringan.
“ Hello?” jawab satu suara garau.
“ Hello…Boleh saya bercakap dengan Aishah?”
“ Sebentar, ya.” Orang yang menjawab telefon itu meletakkan gagang telefon di atas meja. Fareez terdengar seperti suara orang bercakap. Butiran perbualannya juga jelas.
“ Ayang, ada call.” Kata lelaki itu.
“ Siapa?” tanya satu suara lembut. Mungkin itu suara Aishah. Fareez meneka bersendirian.
“ Entah. Manalah Abang tahu. Lelaki. Siapa dia? Ex ayang ke?” gurau lelaki itu. Kemudian, Fareez terdengar lelaki itu mengaduh kesakitan dan ketawa besar.
“ Hello?” jawab suara lembut itu.
“ Hello…Ini Aishah ke?” tanya Fareez lembut.
“ Ya, saya. Ada apa yang boleh saya bantu, Encik…”
“ Fareez.”
“ Ohh…Encik Fareez. Ada apa-apa yang boleh saya bantu Encik Fareez?” Aishah bertanya dengan suara yang selembut mungkin. Tetapi hatinya panas membara. Kerana Fareez, Qaseh ingin merantau jauh dan meninggalkan mereka semua. Fikir Aishah.
“ Hhmm….Aishah kawan dengan Qaseh kan?” duga Fareez.
“ Ya, saya.” Jawpaan ringkas daripada Aishah itu membuatkan Fareez menarik nafas lega. Fareez berdehem perlahan.
“ Aishah boleh tolong saya tak?”
“ Tolong apa tu, Encik Fareez?” tanya Aishah.
“ Qaseh sambung pelajarannya di mana?”
“ Bukan ke dia dah beritahu pada Encik Fareez dia ke Luxembourg?”
“ Ya, saya tahu. Tapi Luxembourg tu besar. Boleh jadi dia ada di mana-mana sahaja.” Ujar Fareez.
“ Ermm…” Aishah tidak pasti samada hendak memberitahu perkara sebenar ataupun tidak. Dia sudah berjanji kepada Qaseh supaya tidak memberitahu apa-apa pun kepada Fareez. Aishah mengurut tengkuknya.
“ Tolonglah saya, Aishah. Saya benar-benar perlu tahu di mana Qaseh berada.” Rayu Fareez bersungguh. Kasihan pula Aishah pada Fareez apabila mendengar rayuan lelaki itu. Belum pernah seorang lelaki sanggup menjatuhkan egonya merayu kepada orang lain untuk memberitahu dimana kekasih hidupnya berada.
“ Tapi, Encik Fareez…Saya dah janji pada Qaseh. Saya tak boleh beritahu ke mana dia pergi.” Aishah terpaksa bertegas. Dia tidak boleh memungkiri janjinya kepada Qaseh. Dia sudah berjanji. Janji itu akan tetap diikuti walaupun berat rasanya Aishah menyimpan janji ini.
“ Baiklah. Terima kasih banyak-banyak. Aishah sudah menolong saya kerana bercakap dengan saya.” Kata-kata Fareez membuatkan Aishah semakin dilanda perasaan serba salah.
“ Tunggu dulu, Encik Fareez. Saya mungkin tak boleh beritahu ke mana Qaseh pergi. Tapi saya hanya boleh beri klu saja.” Aishah berkata. Dia tidak mahu perasaan bersalah ini menghantui diri selamanya. Dia tersepit di tengah-tengah. Kalau beritahu, pasti Qaseh menuduhnya tidak jaga amanah. Jika dia tidak memberitahu, pasti dia tidak akan senang hati.
“ Tak kisahlah, Aishah. Asalkan saya boleh mencari Qaseh kembali.”
“ Dia pernah kata pada saya. Tempat yang dia pergi tu, perkampungan kecil yang menceritakan beribu cerita kepada dirinya setiap hari. Tidak terkecuali kisah Qaseh dan juga Encik Fareez. Tempat yang banyak mengajarnya erti kehidupan.” Jelas Aishah. Dia tahu dia tidak menceritakan lebih-lebih kepada Fareez. Pandai-pandailah lelaki itu hendak memikirkannya sendiri. Pasti ada cerita yang tersirat di sebalik perkampungan itu. Teringin juga Aishah mengetahuinya.
“ Perkampungan kecil? Di mana?” tanya Fareez lagi.
“ Minta maaf, Encik Fareez. Itu saja yang mampu saya katakan. Tak lebih dari tu.” Ujar Aishah. Dia terdengar lelaki itu mendengus perlahan.
“ Terima kasih, Aishah. Bagi saya, dah banyak info yang awak sampaikan.” Fareez berkata pula.
“ Sama-sama, Encik Fareez. Saya hanya inginkan yang terbaik buat Qaseh.” Sela Aishah. Dia mendengus perlahan. Semua orang mahukan yang terbaik untuk sahabat masing-masing.
“ Saya tahu.” Kemudian, mereka sama-sama mematikan talian telefon.
Hati Fareez tertanya-tanya. Perkampungan kecil? Di mana? Tempat yang menceritakan beribu cerita setiap hari? Fareez mengurut kepalanya. Terasa pening. Dia masih tidak ada jawapan. Kemungkinan Qaseh berada, Fareez masih tidak pasti.
Fareez menghidupkan enjin kereta. Laju sahaja dia memandu ke arah Taman Bukit Permai. Tempat yang selalu dia melepaskan tekanan. Sampai sahaja dia di bukit itu, segera Fareez memarkirkan kereta di tempat letak kereta. Fareez melangkah turun dari kereta. Inilah tempat yang menyaksikan buat kali pertama Fareez menyakiti hati Qaseh.
Fikiran Fareez ligat berputar. Memikirkan kemungkinan Qaseh berada. Tiba-tiba mulutnya tersebut nama satu tempat yang menjadi saksi kepada penderitaan Qaseh. Wiltz! Hanya tempat itu sahaja yang membuatkan Qaseh berasa selamat.
Fareez segera masuk semula ke dalam kereta. Kereta itu terus menderum menuju ke destinasi yang sepatutnya. Dalam perjalanan pulang, Fareez mendail nombor telefon pejabat. Ada satu suara wanita yang menjawab panggilan tersebut. Terkejut Fareez apabila mendengar suara Hadirah. Setahu Fareez, Hadirah masih bercuti untuk berbulan madu.
“ Hello…”
“ Didi?” tanya Fareez inginkan kepastian.
“ Saya, Encik Fareez.” Hadirah mengenali suara ketuanya itu.
“ Saya ingat awak masih bercuti.”
“ Memang saya masih bercuti tapi Alan kena pergi tengok projek Lembah Bayung tu. Bosan duduk kat rumah. Tu sebabnya saya kerja.” Kata Hadirah. Fareez terlupa terus tentang projek itu. Dia asyik terlalu memikirkan tentang Qaseh sehingga terlupa kerjanya di pejabat.
“ Ahh!! Saya terlupa tentang projek tu. Nasib baik awak ingatkan saya.”
“ Encik Fareez perlukan apa-apa?”
“ Ya. Ermmm….Tolong booking tiket ke Luxembourg.”
“ Luxembourg, Encik Fareez?” nada suara Hadirah seperti tertanya-tanya. Fareez berdehem kecil.
“ Ya.” Ringkas jawapan yang diterima Hadirah.
“ Baiklah, Encik Fareez.”
“ Terima kasih, Hadirah.”
“ Sama-sama, Encik Fareez.” Selepas sahaja Hadirah berkata begitu, mereka sama-sama mematikan talian. Fareez terus memandu pulang ke rumah. Sebaik sahaja sampai di rumah, Fareez terus meletakkan keretanya di garaj. Dia melangkah masuk ke dalam rumah dengan pantas. Dia berlari-lari anak menuju ke tingkat atas. Fareez mengemas bajunya apa-apa yang patut sahaja. Tidak perlulah banyak-banyak. Tujuannya ke sana hanya untuk mencari Qaseh dan membawa wanita itu pulang.
Telefon bimbit Fareez berdering. Fareez segera mencapai telefonnnya di dalam poket dan menjawab panggilan tersebut. Dia tahu itu pasti panggilan daripada Hadirah untuk mengesahkan tempahan tiketnya.
“ Encik Fareez, saya dah tempah tiket. Penerbangan pukul 11.27 malam.” Kata Hadirah. Fareez tersenyum.
“ Limo akan datang jemput Encik Fareez pukul 9.00 malam.” Sambung Hadirah lagi. Fareez melepaskan keluhan lega.
“ Baiklah. Terima kasih, Hadirah.”
“ Sama-sama, Encik Fareez.” Ucap Hadirah.
Fareez memasukkan semula telefon bimbit ke dalam poket. Dia membuka meja sisi katil. Mencapai pasport dan dokumen-dokumen penting. Fareez melompat turun dari katilnya. Dia melihat jam tangan. Pukul 7.30 malam. Dia mesti menunaikan solat Maghrib dan Isya’ dahulu sebelum keluar.






TEPAT jam 9.00 malam, limosin yang ditempah oleh Hadirah tiba dihadapan rumah Fareez. Pemandu limosin itu memasukkan beg pakaian Fareez ke dalam but kereta. Fareez masuk ke dalam perut kereta. Selepas itu, limosin tersebut bergerak meninggalkan perkarangan rumah Fareez.
Di dalam fikiran Fareez hanya terbayang wajah Qaseh. Wajah yang ceria pada ‘malam pertama’ Fareez mendatangi dirinya. Kemudian, berselang-seli dengan wajah basah kuyup kerana Fareez menyakiti dirinya. Fareez mengurut kepalanya. Migrainnya datang kembali. Fareez mengeluh. Entah ke berapa kali dia mengeluh. Sesekali pemandu limosin itu memandang Fareez melalui cermin pandang belakang.
“ Kenapa Encik nampak resah saja?” tanya pemandu itu. Sekadar berbasa-basi. Menghilangkan keheningan di antara mereka.
“ Tak ada apa-apalah, pak cik.”
“ Tak mungkin tak ada apa-apa. Kalau Encik nak cerita kepada pak cik, teling pak cik sedia mendengar. Tapi kalau Encik tak nak, pak cik faham. Masalah peribadi Encik, pak cik tak boleh masuk campur.” Lemah lembut sahaja pertuturan lelaki tua itu. Fareez mengeluh sekali lagi. Perlahan. Lama dia terdiam.
“ Boleh saya tanya pak cik satu soalan?” tiba-tiba Fareez bertanya.
“ Tanyalah, Encik.” Ujar orang tua itu. Fareez serba salah. Samada hendak bertanya atau tidak. Tetapi dia sekadar ingin tahu.
“ Tanyalah Encik apa yang Encik nak tanya.” Kata orang tua itu lagi.
“ Pak cik dah berapa lama kahwin dengan mak cik?” tanya Fareez.
“ Hampir 45 tahun.” Jawab orang tua itu ringkas.
“ Lamanya. Macam mana pak cik mempertahankan perkahwinan ini?”
“ Senang je. Dalam sesebuah rumahtangga, kena ada sikap tolong-menolong, jujur dengan pasangan, tahu memujuk, jangan menyakiti hati atau mengasari dia dan yang paling penting, kepercayaan. Haa…kepercayaan paling penting kerana kalau kita percaya bahawa pasangan kita tidak membuat sesuatu perkara yang akan memalukan kita kelak nanti, hidup akan aman damai. Kita tak boleh tuduh dia yang bukan-bukan sebelum kita nampak bukti atau tanpa bertanya kepada dia.” Terang orang tua itu panjang lebar. Fareez mengangguk perlahan.
“ Jangan percaya orang ketiga. Kadangkala orang ketiga berniat untuk memisahkan kita suami isteri.” Sambung orang tua itu lagi.
“ Tapi, takkan pak cik tak pernah bergaduh dengan mak cik?”
“ Bergaduh tu biasalah. Ada gaduh-gaduh manja, ada gaduh-gaduh betul. Ada macam-macam gaduh. Itu semua asam garam rumahtangga. Kalau langsung tak bergaduh, tentu kita bosan. Tapi pak cik tak pernah menyakiti mak cik. Seperti pukul atau mencederakan mak cik dan sebagainya. Kita tak boleh pukul isteri. Itu berdosa. Kalau seorang api, seorang lagi kena jadi air. Tak boleh dua-dua api.” Orang tua itu bersembang tanpa henti. Dapat menghilangkan rasa mengantuk jika ada teman untuk bersembang. Fareez memandang ke luar.
“ Tapi kalau dah perempuan je yang asyik-asyik jadi air, tak mustahil satu hari nanti dia akan jadi api.” Sambung orang tua itu.
“ Kenapa Encik tanya ni semua? Encik ada masalah dengan isteri Encik?” tanya orang tua itu pula.
“ Sebenarnya…” belum sempat Fareez habis berkata, ayatnya sudah dipintas oleh orang tua itu.
“ Bukan niat pak cik untuk menyibuk tetapi kalau isteri kita baik, janganlah sekali-kali melepaskan dia pergi. Kita yang akan terasa ruginya.” Orang tua itu berkata. Fareez tersenyum.
“ Saya dah menyakitkan hati dia. Dia dah pergi tinggalkan saya. Sekarang ni, saya nak pergi cari dia pula.” Jelas Fareez keadaan sebenar.
“ Pak cik yakin isteri Encik akan kembali semula ke pangkuan Encik.”
“ Terima kasih, pak cik.” Ucap Fareez.
Oleh kerana asyik bersembang, tanpa Fareez sedari limosin tersebut sudah sampai dihadapan pintu utama lapangan terbang tersebut. Fareez membayar tambang yang tertera di meter. Fareez turun dari kereta dan mengambil beg pakaiannya dari but kereta. Selepas mengucapkan terima kasih, limosin itu menderu pergi. Pergi mencari penumpang. Fareez melangkah masuk ke dalam KLIA. Dia melihat jam di tangan. Sudah pukul 9.50 malam. Dia harus cepat. Dia kena masuk ke balai berlepas sejam sebelum kapal terbang berangkat. Fareez menuju ke kaunter Penerbangan Antarabangsa MAS Airlines. Dia mengambil tiket yang ditempah. Selepas itu dia menuju ke balai berlepas. Tiket dan pasport digenggam sekuat hati. Dia pasti akan membawa Qaseh balik bersamanya. Itu janji hatinya. Fareez pasti membawa pulang isteri yang terlalu dicintainya. Isteri yang selalu terluka dengan perbuatannya pada satu masa dahulu. Selepas ini, dia berjanji akan menjaga hati Qaseh sebaik mungkin. Tidak akan dicalarkan lagi.

BERSAMBUNG.....

0 tukang komen paling setia: