BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, December 3, 2008

Dari KL ke Luxembourg 34

BAB 34

DUA tiga hari ini, Qaseh asyik termenung sahaja. Aishah semakin pelik dengan sikap sahabatnya itu yang sudah banyak berubah semenjak berumahtangga. Aishah membancuh secawan kopi dan dihulurkan kepada Qaseh. Dia duduk bersebelahan dengan sahabat baik yang sentiasa dilanda masalah itu. Aishah melepaskan keluhan kecil.
“ Kenapa dengan kau ni, Qaseh?” tanya Aishah yang begitu prihatin dengan keadaan Qaseh. Qaseh memandang wajah Aishah. Tersenyum dan menggeleng. Dia tidak mahu membebankan Aishah dengan masalahnya.
“ Aku banyak menyusahkan kau ke, Ecah?” akhirnya, terluah juga soalan yang dipendam setelah sekian lama.
“ Tak lah. Kau tak menyusahkan aku. Aku dah anggap kau macam family aku sendiri.” Ujar Aishah. Qaseh tersenyum dan menggengam erat jari jemari Aishah. Tiba-tiba, tekak Qaseh terasa mual. Seperti dia hendak mengeluarkan segala ikan bakar yang baru sahaja menjadi makanan malamnya. Ditahan sedaya upayanya.
“ Kenapa ni, Qaseh?” tanya Aishah lagi. Dia mengerutkan dahinya. Qaseh hanya menekup mulut untuk menahan rasa mual. Dia sudah tidak boleh tahan lagi. Qaseh berlari ke arah sinki. Aishah mendapatkan Qaseh yang terbongkok-bongkok di sinki tersebut. Mengeluarkan lendiran yang kekuningan. Aishah mengurut belakang Qaseh. Terbatuk-batuk wanita itu.
“ Kau nak air suam?” tanya Aishah. Qaseh menggeleng pantas.
“ Aku tak apa-apa. Mungkin perut aku berangin.” Kata Qaseh.
“ Betul ke ni?”
“ Betul.” Qaseh mengelap mulutnya dengan tisu.
“ Muka kau nampak pucat. Kau tak apa-apa ke?” tanya Aishah lagi.
“ Aku tak apa-apa.”
“ Jangan-jangan…..” Aishah cuba meneka.
“ Jangan-jangan apa?” Qaseh tidak faham akan kata-kata Aishah.
“ Kau mengandung tak?” teka Aishah.
“ Apa kau cakap?” Qaseh membeliakkan matanya.
“ Kau mengandung ke?” tanya Aishah sekali lagi.
“ Hish! Kau jangan nak merepek lah.” Sangkal Qaseh. Aishah hanya tersenyum nakal.
“ Aku bawak kau ke klinik.” Pelawa Aishah. Qaseh menggeleng. Dia paling takut berjumpa dengan doktor.
“ Eh, tak payahlah kau nak susah-susah. Nanti baiklah aku.”
“ Betul ke ni? Risau aku dengan kau.” Aishah berkata.
“ Hari ni je. Esok baiklah. Dah dua tiga kali aku jadik macam ni. Kau jangan risau. Aku tak apa-apa.” Qaseh menolak pelawaan Aishah dengan cara yang baik. Dia sendiri tidak tahu apa yang tidak kena dengan dirinya. Qaseh sendiri perasan akan selera makannya semakin bertambah semenjak kebelakangan ini. Adakah betul apa yang disangkakan oleh Aishah? Ah! Tidak mungkinlah. Hatinya memprotes.
Kaki Qaseh menuju ke arah bilik tidur untuk tetamu. Kedua orang tua Aishah sudah lama pulang ke kampung. Aishah dan Zahrien memaksa kedua orang tua Aishah yang datang melawat untuk tinggal lebih lama bersama mereka. Tetapi alasan yang diberikan tetap yang sama. Hendak memberi ayam dan lembu makan. Tidak boleh diharap pada adik Aishah yang seorang itu. Nama sahaja lelaki tetapi pemalasnya, hanya Tuhan sahaja yang tahu.
Qaseh membaringkan dirinya di atas katil sambil mata menatap kipas siling yang berputar. Cuba dilelapkan mata yang mengantuk. Masih tidak boleh lena. Memikirkan perkara yang baru sahaja berlaku sebentar tadi. Qaseh duduk semula di atas katil dan menghadap tingkap yang terbuka luas. Qaseh nekad. Dia akan pergi berjumpa dengan doktor pada esok hari.







DOKTOR yang berjubah serba putih menyelak fail keputusan yang baru sahaja diterimanya daripada makmal. Doktor itu tersenyum sendirian. Kemudian, semakin melebar. Qaseh kurang faham dengan senyuman doktor tersebut. Doktor itu memandang Qaseh dengan senyumannya yang paling manis. Dikerutkan dahi.
“ Tahniah, Puan Qaseh. Puan sudah mengandung 2 bulan.” Qaseh terkejut dengan kata-kata yang baru diucapkan oleh doktor dihadapannya itu.
“ Is it true?” Qaseh bertanya semula. Doktor yang bernama Stephanie itu mengangguk perlahan. Qaseh memegang perut. Anak yang dikandung itu adalah zuriatnya sendiri. Qaseh tersenyum.
“ Where’s your husband?” tanya Dr. Stephanie. Senyuman Qaseh terus mati apabila doktor itu bertanyakan tentang suaminya.
“ Suami saya tak dapat datang. He’s a busy man.” Ringkas jawapan Qaseh. Dr. Stephanie mengeluh. Tetapi kemudian dia tersenyum. Untuk menghilangkan keresahan di hati Qaseh.
“ It’s ok. I thought if your husband came, I want to clarify a few things to him.” Ujar Dr. Stephanie. Qaseh meraup anak rambut yang menutupi matanya. Menahan rasa pilu di hati.
“ Dr. beritahu saya, nanti saya beritahu dia.”
“ Macam ni. Puan Qaseh tak boleh buat kerja-kerja berat semasa mengandung memandangkan ini adalah kali pertama Puan mengandung. In the process of pregnancy, I don’t want you to have any complication. Takut nanti terjadi apa-apa benda yang tak elok. Dan, Puan Qaseh perlu mengamalkan pemakanan yang sihat. Seperti protein, karbohidrat tetapi kurangkan lemak. Jangan makan makanan yang berminyak. Kalau boleh, jangan makan makanan yang bergoreng. Tak elok untuk kandungan. Jauhkan dari rokok dan arak. Saya tahu Puan tidak minum arak. Tapi dalam prosedur, saya kena beritahu pada Puan.” Terang Dr. Stephanie. Takut Qaseh tersalah faham.
“ Saya faham maksud Dr.”
“ Puan kena jauhkan diri daripada asap rokok. Selalunya asap rokok yang kita sedut tu, tidak baik untuk kesihatan. Tambahan pula, Puan sedang mengandung. Lagilah tak elok. Puan makan lebih sayur, ya.” jelas Dr. Stephanie. Qaseh mengangguk dan tersenyum. Dr. Stephanie memberikan preskripsi ubat kepada Qaseh.
“ Ini ubatnya. Puan boleh ambil di farmasi kat depan.”
“ Terima kasih, Dr.”
“ Sama-sama. Tapi Puan jangan lupa datang buat check-up selalu.”
“ Baik, Dr.” ujar Qaseh.
Qaseh keluar daripada bilik doktor tersebut dan menuju ke arah kaunter jururawat untuk menyerahkan preskripsi tersebut. Selepas mengambil ubat-ubat tersebut, Qaseh pulang semula ke pejabat. Ada perkara penting yang perlu diuruskan. Tetapi Qaseh tidak perasankan sepasang mata yang memandang dirinya dari jauh.
Pintu bilik Dr. Stephanie diketuk. Arahan masuk diberikan. Terjengul satu wajah yang cukup dikenali oleh Dr. Stephanie. Tersenyum sahaja doktor itu kepada tetamunya.
“ Lunch?” tanya Dr. Anyza.
“ Ya. Just hold on a minute.” Kata Dr. Stephanie. Seorang jururawat yang beraut wajah ceria melangkah masuk ke dalam kamar Dr. Stephanie.
“ Ermm…Zarina, tolong tambah vitamin Puan Najwa, ya?” arah Dr. Stephanie. Zarina mengerutkan dahi memandang Dr. Stephanie.
“ Tapi, Dr…Semalam Dr. dah tambah vitamin untuk Puan Najwa.” Kata jururawat yang memakai tag nama Zarina.
“ Oh, ye ke? Agaknya saya lupa lah tu.” Dr. Stephanie menggaru kepalanya. Jururawat itu segera meminta diri kerana dia perlu memberi ubat kepada pesakit di bilik wad 2014. Tersenyum kepada Dr. Anyza.
“ Kenapa dengan you ni, Stephy? Gaduh dengan Tony?”
“ No lah. I’m worried about Maddy.” Dr. Stephanie terkenangkan anak perempuan tunggalnya yang bernama Madeline yang masih bersekolah.
“ What’s wrong with her?” tanya Dr. Anyza yang turut menyayangi anak sahabatnya itu seperti anaknya sendiri.
“ Result dia makin teruklah. Tahun ni SPM pulak. Lagilah I risau.” Kerisauan jelas terpancar di wajah doktor yang berbangsa Cina kacukan Inggeris itu.
“ Don’t you worry. Everything is going to be just fine.... So, are you ready for our lunch?” Dr. Anyza mententeramkan perasaan sahabat yang dikenalinya semenjak mereka di tahun pertama di Universiti Malaya. Dr. Stephanie mencapai tas tangan dan mereka sama-sama jalan keluar dari bilik Dr. Stephanie.
“ Stephy…Boleh I tahu siapa patient you yang baru je keluar dari bilik you tadi?” tanya Dr. Anyza. Dr. Stephanie cuba mengingati kembali pertemuannya dengan pesakitnya yang bernama Qaseh itu.
“ Ooo…Qaseh. Why?”
“ What brings her here?”
“ She went for a medical check-up. I found out that she’s pregnant. For about 2 month. But, her husband didn’t came along. I pity her.” Kata-kata Dr. Stephanie itu juga mendapat reaksi yang sama daripada Dr. Anyza apabila Dr. Stephanie memberitahu berita gembira itu kepada Qaseh.
“ Oh, I see.”
“ Do you know her?”
“ She is my best friend’s wife.” Dr. Stephanie mengangguk apabila Dr. Anyza memberikan penjelasan.






QASEH melangkah longlai menuju ke bilik pejabat. Sapaan Fernaizza juga tidak didengarinya. Fernaizza pelik dengan ketuanya itu. Sebelum ini, Qaseh tidak suka termenung jauh. Jauh sekali berangan. Hanani bertanya sesuatu kepada Fernaizza mengenai Qaseh. Fernaizza hanya menjungkitkan bahu. Tanda tidak tahu. Mereka menyambung semula kerja masing-masing.
Di dalam bilik pejabat, Qaseh melabuhkan punggung ke atas kerusi empuk yang menjadi miliknya sejak 5 tahun yang lepas. Memandang ke arah tingkap kaca yang melayarkan panorama Kuala Lumpur yang sentiasa sibuk dengan kenderaan. Tidak kira kenderaan kecil atau besar. Semuanya sibuk keluar bekerja. Sesetengah warga Kuala Lumpur yang senang berjalan kaki untuk pergi ke tempat bekerja. Ada juga yang suka mengambil Sistem Transit Aliran Ringan atau lebih dikenali sebagai LRT.
Qaseh lebih suka memandu ke pejabatnya. Dia mengeluh. Memegang perut yang tidak lama lagi akan semakin membesar. Apa pula pandangan pekerja-pekerjanya? Tidak berkahwin tapi tahu-tahu sahaja sudah mengandung. Mesti ada lagi gosip yang akan tersebar. Perlukah Fareez diberitahu mengenai kandungannya yang berusia 2 bulan itu? Qaseh tidak tahu. Tiba-tiba, matanya tertancap pada sampul surat yang berwarna coklat. Dicapai surat tersebut dan dibaca perkataan yang tertera di sampul surat tersebut. Jauh datangnya surat itu. Daripada universiti lamanya di Luxembourg. Dikoyak sampul tersebut perlahan-lahan dan menarik keluar isi sampul surat tersebut. Surat tawaran untuk melanjutkan pelajaran di peringkat tertinggi. Lama Qaseh menatap surat itu. Kemudian, diisi borang penerimaan tersebut. Peluang sebegini tidak akan dilepaskannya.
Setelah seminggu, Qaseh sudah melengkapkan borang tersebut. Diberikan segala keperluan yang universiti itu mahu. Ditandatangani di tempat yang sepatutnya ditandatangani oleh pelajar. Qaseh meletakkan pen ke atas meja. Disemak semula borang itu. Dia hendak memastikan tiada apa-apa yang tertinggal. Qaseh tahu. Ini adalah keputusannya yang paling tepat. Dia harus pergi jauh dari sini. Melupakan Fareez buat seketika. Menghilangkan bebanan yang tidak dapat ditanggung olehnya. Dalam pada masa yang sama, Qaseh berat hati hendak meninggalkan Datuk, Mak Ngah dan Pak Ngah serta keluarga mentuanya. Begitu juga dengan anak kecil yang menagih kasih sayang seorang ibu daripadanya. Bagaimana agaknya perasaan Amirul apabila dia pulang semula ke rumah tersebut dan didapati Qaseh sudah meninggalkan rumah tersebut?
Qaseh pulang ke rumah Aishah dengan membawa fail dan storyboard yang perlu disiapkannya secepat mungkin. Pintu bilik Qaseh diketuk. Qaseh memberikan kebenaran kepada Aishah untuk masuk. Tersenyum sahabatnya itu kepada Qaseh. Aishah duduk di atas katil.
“ Kau tengah buat apa?” tanya Aishah. Qaseh memusingkan badannya menghadap Aishah. Qaseh serba salah samada hendak memberitahu Aishah atau tidak. Tetapi lambat-laun Aishah akan tahu juga. Dia tidak mahu Aishah dengar daripada mulut orang lain tetapi mulutnya sendiri.
“ Aku dapat offer letter daripada universiti aku. Dia orang offer aku untuk buat Masters.” Lambat-lambat Qaseh memberitahu.
“ So, kau terima?” tanya Aishah. Qaseh mengangguk perlahan.
“ Kenapa?” tanya Aishah lagi.
“ Aku dah lama nak buat Masters. Ini peluang aku. Bagi aku, peluang ni datang sekali je dalam hidup aku.” Kata-kata Qaseh membuatkan Aishah kurang percaya. Dia tidak mahu dengar alasan Qaseh. Dia mahu tahu perkara sebenar. Perkara sebenar Qaseh hendak meninggalkan Malaysia.
“ Aku tak percaya.”
“ Betul, Ecah.”
“ I want the truth.” Paksa Aishah.
“ What truth? That is the truth.” Ujar Qaseh.
“ No. Itu hanyalah satu lagi alasan yang dicipta oleh kau. Aku nak tahu perkara sebenar.” Sedaya upaya Aishah memaksa Qaseh menceritakan perihal sebenar.
“ Itulah yang sebenarnya.” Qaseh masih lagi cuba berselindung.
“ Come on lah, Qaseh. Aku dah kenal kau hampir 5 tahun.”
“ Kau belum betul-betul kenal aku.” Sela Qaseh. Aishah mengeluh dan menggeleng. Qaseh terdiam. Dia tahu dia boleh tipu sesiapa sahaja tetapi tidak Aishah.
“ Aku kena pergi dari sini. Ke mana saja aku pergi, aku pasti terbayangkan Fareez. Aku dah buntu.” Air mata mula bertakung di tubir mata Qaseh. Aishah mengenggam erat jari jemari Qaseh. Ditenteramkan perasaan Qaseh yang bercelaru.
“ Aku tak kisah kau nak sambung pelajaran. Tapi, kenapa ke Luxembourg? Kenapa mesti ke benua yang lain?” Aishah seperti tidak setuju dengan keputusan Qaseh yang hendak melanjutkan pelajaran beribu batu jauhnya dari Malaysia.
“ Aku kena tinggalkan Malaysia. Lagipun, memang tempat aku di Luxembourg.” Kata Qaseh. Aishah memandang Qaseh dengan wajah yang simpati. Kesian dengan nasib yang tidak habis-habis menimpa sahabatnya.
“ Kau tak sayangkan aku? Datuk? Amirul? Macam mana dengan Fareez? Apa perasaannya bila kau tinggalkan dia?” bertubi-tubi soalan yang keluar dari mulut Aishah.
“ Aku yakin Fareez boleh hidup tanpa aku.”
“ Kau?” tanya Aishah.
“ Aku? Kenapa dengan aku?”
“ Kau boleh hidup tanpa Fareez?” pertanyaan Aishah membuatkan Qaseh sekali lagi terdiam. Tidak tahu hendak berkata apa-apa.
“ Kau tak boleh mengaku kalah. Ini semua disebabkan bekas isteri Fareez tu. Dia yang bawak masalah.” Aishah masih cuba memujuk. Berjuraian air mata Qaseh menuruni pipinya yang gebu.
“ Aku sayang kau orang semua. Aku terlalu sayangkan Fareez. Tapi, aku tak mahu terluka lagi. Tolonglah, Ecah. Benarkan aku pergi ke Luxembourg. Itu satu-satunya tempat yang aku masih diperlukan lagi.” Air mata Qaseh tidak berhenti. Masih laju mengalir. Aishah mengelap air mata tersebut.
“ Aku pun perlukan kau juga.” Kata Aishah.
“ Aku tahu. Tapi aku perlu tenangkan diri.”
“ Baiklah. Aku lepaskan kau. Tapi…Kau mesti janji dengan aku.” Ada lagi syarat yang dikenakan oleh Aishah.
“ Apa dia?” Qaseh mengesat air mata dengan jari.
“ Setiap 2 minggu, kau mesti telefon aku. Janji?” Aishah mengeluarkan jari kelengkeng. Qaseh tergelak kecil.
“ Janji.” Jari kelengkeng mereka bertaut.







“ KENAPA Cik Qaseh tiba-tiba sahaja hendak mengemas bilik ni?” tanya Fernaizza. Kamar pejabat yang kemas itu hendak dikemaskannya lagi. Qaseh tersenyum memandang Fernaizza apabila gadis itu bersin berkali-kali. Mungkin tidak tahan dengan habuk. Qaseh juga terbersin.
“ Saja. Semak sangat bilik ni.” Ujar Qaseh sambil mengemas meja yang berselerak dengan kertas-kertas kerja. Fernaizza turut menolong ketuanya itu.
“ Mana ada semak, Cik Qaseh.”
“ Kemas sajalah, Fern. Awak ni banyak pulak bercakap.” Kata Qaseh. Fernaizza membersihkan kotak-kotak fail yang berselerak di tepi meja Qaseh. Ketuanya itu pula sedang sibuk memasukkan barang-barang di atas mejanya ke dalam kotak. Fernaizza mengerutkan dahi tetapi tidak pula mahu bertanya. Dia hairan. Sudahlah bilik pejabat itu hendak dikemasnya, barang-barang di atas meja itu juga di simpan di dalam kotak. Mahu pergi kemana-manakah? Persoalan berlegar di dalam fikiran Fernaizza.
“ Bagaimana dengan fail ni, Cik Qaseh?” tanya Fernaizza sambil menunjukkan fail yang berwarna kuning cair itu kepada Qaseh. Perlahan sahaja Qaseh mencapai fail tersebut. Ditatap lama fail itu.
“ Mana awak dapat fail ni?” tanya Qaseh.
“ Saya jumpa kat dalam kotak tu.” Kata Fernaizza. Ditudingkan jari telunjuk ke arah kotak yang terbuka luas. Kemudian, Qaseh mencapai tas tangan dan menuju ke arah pintu bilik pejabatnya.
“ Fern, saya nak keluar kejap. Awak berhenti mengemas dulu. Nanti bila saya balik ke pejabat semula, baru kita sambung mengemas.” Arah Qaseh. Fernaizza segera berhenti mengemas dan keluar dari kamar pejabat Qaseh dan menuju semula ke mejanya. Kerja yang terbengkalai disambung semula.
Qaseh memandu keretanya menuju ke Riana Green. Fikirannya hanya terbayangkan seseorang sahaja pada waktu itu. Apa khabar dia? Qaseh sendiri tidak tahu. Setelah Qaseh memutuskan hubungan dengannya, langsung tiada khabar berita. Kereta Qaseh tiba dihadapan sebuah banglo yang tersergam indah. Qaseh seperti pernah lihat rumah tersebut. Qaseh turun dari kereta dan menuju ke pintu pagar rumah banglo tersebut. Lama dia berdiri tercegat dihadapan pintu pagar itu. Tangan Qaseh menekan loceng sekali. Tiada respon dari dalam. Dibunyikan sekali lagi. Sama seperti tadi. Tiada respon. Akhirnya, Qaseh membuat keputusan untuk meninggalkan rumah tersebut. Tetapi tiba-tiba, dia terdengar suara seseorang.
“ Cik cari siapa?” tanya suara yang amat dikenali oleh Qaseh. Dia memusingkan badan dan menghadap Zhulianna. Terkejut dia dengan kehadiran Qaseh yang tidak disangka-sangkanya itu. Zhulianna meluru ke arah pintu pagar. Segera dibuka pintu pagar automatik tersebut.
“ Qaseh…” Zhulianna memeluk Qaseh yang masih terkaku berdiri. Dia tidak membalas pelukan ibu kandung yang telah lama terpisah dengannya itu. Zhulianna melepaskan pelukan apabila Qaseh masih tidak bersuara apa-apa pun. Zhulianna menatap wajah Qaseh lama. Wajah yang teramat dirinduinya itu.
“ Qaseh masih marahkan Ibu?” tanya Zhulianna. Qaseh menundukkan wajahnya. Tidak tahu hendak mengatakan apa-apa. Dia yang dahulu melarikan diri daripada Zhulianna.
“ Mari kita masuk.” Ajak Zhulianna. Qaseh mengangguk perlahan. Semasa mereka melintasi taman bunga, Qaseh sempat meliarkan matanya ke seluruh taman bunga. Seperti dia pernah lihat taman ini. Qaseh menjejakkan kaki ke dalam rumah dan sekali lagi dia terpegun dengan hiasan di dalam rumah. Dia seperti pernah melihat hiasan seperti ini. Qaseh hanya tercegat di pintu rumah. Matanya asyik melihat ke sekeliling rumah.
“ Kenapa Qaseh?” tanya Zhulianna.
“ Ermm…Mmm…Tak ada apa-apa.” Tergagap-gagap Qaseh menjawab. Qaseh masih lagi asyik memandang keadaan sekeliling. Kenapa dia rasa seperti pernah berada di dalam rumah ini? Rumah ini seperti pernah dilihatnya di dalam mimpi. Tidak mungkin mimpinya menjadi kenyataan.
“ Cakaplah. Ibu nampak macam ada sesuatu yang menganggu fikiran Qaseh.” Pujuk Zhulianna. Masih cuba menceriakan suasana.
“ Kenapa saya rasa macam pernah nampak rumah ni? Saya rasa macam saya pernah mimpikan rumah ni.” Qaseh berkata. Seolah-olah rumah ini banyak menceritakan tentang kedukaan dan kelukaan yang dialami oleh penghuni-penghuninya satu masa dahulu. Zhulianna tersenyum kecil.
“ Ni lah rumah Qaseh yang sebenarnya. Ibu beli balik rumah ni. Ibu terlalu sayangkan rumah ni serta kenangan Ibu bersama anak dan suami Ibu.” Kata Zhulianna menyedarkan Qaseh dari lamunan yang panjang.
“ Duduklah.” Pelawa Zhulianna. Qaseh melabuhkan punggungnya di atas sofa yang begitu empuk. Qaseh berasa selesa dengan suasana rumah itu. Zhulianna sudah menghilang ke dapur. Sebentar kemudian, Zhulianna muncul semula dengan menatang dulang yang berisi dua cawan air kopi dan sepinggan kek. Blueberry Cheese Cake. Kegemaran Qaseh.
“ Makanlah, Qaseh.” Kata Zhulianna sambil meletakkan dulang tersebut ke atas meja. Qaseh memandang kek itu. Tidak siapa pun yang tahu kek kegemarannya kecuali Datuk dan Rafidah.
“ Kenapa Puan Zhu tinggalkan saya dulu? Adakah saya ni anak luar nikah?” tanya Qaseh bertubi-tubi. Zhulianna tersentak. Kenapa sampai begitu sekali Qaseh berkata begini? Tidak. Tidak sepatutnya Qaseh berkata begitu.
“ Tak, Qaseh. Qaseh adalah anak yang sah Ibu lahirkan melalui perkahwinan Ibu dan Papa.” Terang Zhulianna.
“ Saya tak faham.”
“ Sebenarnya, Ibu dan Papa kahwin selepas kami habis belajar di universiti dulu. Ibu dan Papa bertunang lepas habis SPM. Kami tak nak tangguh lama-lama. Nanti jadi buah mulut orang. Mak cik-mak cik Ibu tak suka dengan keluarga Ibu. Macam-macam dia orang kata. Nenek tak suka dengar. Jadi, dia terus kahwinkan kami. Ibu kata Ibu nak kerja dulu. Tapi Nenek dan Tok Wan tak bagi.” Zhulianna mula menjelaskan satu persatu. Qaseh hanya menadah telinga mendengar cerita Ibunya itu.
“ Ibu ingat Ibu nak kerja lepas kahwin. Tapi Papa tak bagi. Papa kata Papa masih mampu nak bagi Ibu makan. Ibu akur. Ibu jadi surirumah sepenuh masa walaupun masa tu ada Mak Rani dan Pak Satar. Semua kerja Ibu buat sendiri. Masak, basuh baju, kemas rumah, berkebun dan macam-macam lagi. Mak Rani cuma tolong Ibu je. Ibu setia pada Papa.” Zhulianna berkata dengan linangan air mata.
“ Tapi, entah mana silapnya. Satu hari Papa berubah. Papa bukan lagi Papa yang Ibu kenal dulu. Papa mula minum arak. Mula pukul Ibu. Papa pernah cuba cederakan Ibu. Tapi apa yang Papa buat tu semua tak mengubah kasih sayang Ibu pada Papa. Ibu ubah penampilan. Mungkin Papa malu dengan Ibu. Sebab Ibu tak pandai bergaya. Duduk kat rumah pun pakai kain batik, T-shirt. Bukan macam wife kawan-kawan Papa. Dia orang semua trendy. Semua bekerja. Ibu segan kalau keluar dengan kawan-kawan Ibu. Orang tanya Ibu buat apa, Ibu cuma cakap Ibu jadi surirumah. Kawan Ibu yang ni cakap, dia baru terima satu client kenamaan. Yang ni pula cakap, dia baru terima tender projek berjuta-juta ringgit. Bila dia orang tanya Ibu, Ibu cakap Ibu lebih selesa uruskan anak dan suami. Dia orang kata Ibu ni tak ada kemajuan dalam hidup. Tapi Ibu tetap bangga kerana ada anak dan suami yang penyayang. Kebanyakan daripada dia orang belum kahwin. Dan ada pulak yang tak ada anak lagi.” Panjang lebar Zhulianna bercerita.
“ Ibu belajar daripada kawan Ibu yang buka butik kecantikan. Ibu belajar cara-cara make-up. Ibu ubah pemakaian Ibu. Duduk rumah pun Ibu pakai seluar. Dah tak pernah pakai kain batik. Ibu buat tu semua untuk Papa. Tarik perhatian Papa. Ibu tahu Ibu salah sebab tak tanya Papa dulu. Apa kesilapan Ibu sampai Papa berubah. Ibu tak cuba siasat dulu. Kenapa Papa berubah? Ibu terus mintak cerai. Itulah satu-satunya perkara yang Ibu menyesal sangat sampai hari ni.” Teresak-esak Zhulianna menahan tangis.
“ Kenapa Papa berubah?” tanya Qaseh.
“ Papa terkena buatan orang. Setiausaha Papa yang buat guna-guna. Ibu baru tahu. Itupun kerana Ibu terserempak dengan Mak Rani dan Pak Satar. Dia orang yang ceritakan perkara sebenar.” Keluh Zhulianna perlahan selepas meluahkan apa yang tersimpan di hatinya selama ini.
“ Ibu tak salahkan Papa?” tanya Qaseh lagi.
“ Tak. Ibu tak pernah salahkan Papa. Ibu yang salah.” Zhulianna mengelap air mata. Tidak ingin dia mengungkit kisah lampau. Tetapi anak dihadapannya itu dahagakan jawapan yang sebenar. Rupanya selama ini yang menderita teruk adalah Zhulianna bukan Qaseh. Qaseh meluru ke arah Zhulianna dan memeluk ibunya itu. Mereka sama-sama menangis di dalam dakapan.

BERSAMBUNG.....

0 tukang komen paling setia: