BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, December 5, 2008

Dari KL ke Luxembourg 38

BAB 38

QASEH membuka jendela rumah yang disewanya itu. Tingkap rumah tersebut agak berhabuk kerana sudah lama tidak berpenghuni. Dia memilih rumah sewa yang berdekatan dengan kampus. Senang untuk pergi dan balik. Dia harus menjaga kesihatan dan kandungannya. Kawasan perumahan di Reckhenthal sangat cantik. Persekitaran rumah sewa itu tidak ubah seperti di Riana Green. Ada kawasan permainan, ada sekolah yang berdekatan dengan kawasan perumahan tersebut. Senang untuk dia menghantar anaknya nanti.
Qaseh mengusap perutnya perlahan. Dia tidak menyangka sampai sebegini sekali perjalanan hidupnya. Dia mengharapakan belaian suami sepanjang masa. Hancur impian yang disimpan selama ini. Tiada putera raja yang menaiki kuda putih akan membawanya pergi. Tiada lagi hidup bahagia. Tiada lagi kisah yang akan berakhir dengan sebuah kehidupan yang sangat diidamkan. Kadangkala dia terfikir. Kenapalah nasibnya terjadi begini? Kemudian, dia akan beristighfar banyak-banyak. Tidak patut dia berfikir begitu. Seperti tidak bersyukur pula.
Dia harus bersyukur. Dapat berkahwin dan memiliki zuriat. Sesetengah wanita yang begitu inginkan sebuah kehidupan yang menjanjikan kebahagiaan tetapi terpaksa akur. Akur dengan kehendak-Nya. Tidak memiliki kehidupan sebagaimana yang Qaseh punyai sekarang.
Qaseh mengemas baju-baju dan dimasukkan ke dalam almari yang disediakan. Dia mengeluarkan buku-buku rujukan dan juga komputer ribanya. Diletakkan di atas meja. Seharian dihabiskan untuk mengemas rumah. Menyapu dan membersihkan rumah itu. Dia duduk sebentar dan menyandarkan badan. Perutnya tiba-tiba sahaja terasa sakit.
“ Abanggg….” Hanya nama itu yang menjadi sebutan Qaseh. Air mata Qaseh turun berjuraian. Perut seperti memulas. Qaseh membaringkan diri di atas sofa. Berehat sebentar. Sebelum menyambung semula kerja-kerja mengemas. Dia memejamkan mata.
Apabila Qaseh terjaga dari tidurnya, dia melihat jam tangan. Sudah pukul 6 petang. Keadaan di luar sudah gelap. Seperti pukul 10 malam waktu Malaysia. Qaseh menggosok mata. Kepala terasa pening. Dia meneruskan semula kerja-kerja mengemas. Esok dia harus ke kampus. Pendaftaran akan bermula seawal jam 6 pagi. Qaseh hendak pergi awal. Supaya tidak perlu berebut dengan orang. Tahu-tahu sajalah. Awal semester. Pasti ramai penuntut-penuntut baru yang akan mendaftar.
Disusun buku-buku rujukan di dalam kotak. Qaseh akan membeli rak buku untuk meletakkan buku-bukunya. Senang untuk mencari buku yang diperlukan nanti. Dia duduk kembali di atas sofa. Melihat ke sekeliling rumah. Puas hati dengan cara dia mengemas. Tersenyum puas. Qaseh masuk ke dalam bilik. Dia hendak membersihkan diri yang melekit. Kemudian, menunaikan solat.


SEBAIK sahaja Fareez turun dari kapal terbang, dia mengambil pula keretapi menuju ke Wiltz. Tiba-tiba sahaja hati Fareez rasa tidak sedap. Seperti ada yang tidak kena. Berdebar-debar sahaja. Daripada dia turun dari kapal terbang sehinggalah dalam perjalanan ke Wiltz. Hatinya kurang enak. Dia dapat rasakan sesuatu sedang berlaku kepada Qaseh. Fareez gelisah di duduknya. Sejam setengah perjalanan yang diambil menuju ke Wiltz. Selepas itu, dia mengambil teksi ‘sapu’ menuju ke rumah Maria.
Fareez turun dari teksi tersebut. Dia memandang kawasan persekitaran. Walaupun dia hanya berpeluang menghabiskan bulan madunya selama seminggu di kawasan perkampungan itu, tetapi kenangan bersama Qaseh masih terbayang-bayang di layar matanya. Fareez melepaskan keluhan besar sebelum menekan loceng rumah Auntie Rosemarie. Pertama kali dia membunyikan loceng, tiada jawapan. Dibunyikan kali kedua. Juga tiada respon. Setelah dibunyikan kali ketiga, barulah Auntie Rosemarie membuka pintu. Mata wanita itu mengecil untuk melihat tetamunya di pintu pagar. Segera dia membuka pintu pagar apabila dia dapat mengenal pasti itu adalah Fareez. Fareez menyalami Auntie Rosemarie. Tersenyum sahaja wanita itu.
“ How did you came here?”
“ By train. And taxi, of course.”
“ Come in. Come in, my dear.” Auntie Rosemarie mempersilakan Fareez masuk. Cuaca semakin sejuk. Musim sejuk hampir tiba.
“ How are you?” tanya Auntie Rosemarie.
“ I’m fine. Thank you.” Jawab Fareez.
“ Where is Q?” tanya Auntie Rosemarie lagi apabila dia tidak nampak bayangan Qaseh. Fareez terdiam. Tidak tahu apa yang hendak dikatakan. Fareez melepaskan keluhan perlahan.
“ Are you guys fighting?” tanya Auntie Rosemarie yang begitu mengambil berat akan hal mereka berdua.
“ Well….ya. I came here just to look for her. But, I guess she never came here.” Kata Fareez perlahan. Auntie Rosemarie mengangguk dan tersenyum kecil. Sudah tentu ada masalah rumahtangga yang berlaku di antara mereka.
“ I don’t want to interfere in your marriage problem. But, I knew Q before she married. She’s just like a daughter to me.” Auntie Rosemarie berkata. Fareez faham akan maksud itu.
“ It’s all my fault. I shouldn’t have doubted her.” Akui Fareez.
“ I don’t get it.”
“ I saw her picture with her ex-boyfriend. That guy touched her hand. I was so jealous. And, I kicked her out from our house.” Terang Fareez. Auntie Rosemarie menggelengkan kepala. Inilah ego seorang lelaki. Suaminya dahulu pun hampir-hampir menghalau Auntie Rosemarie keluar dari rumah hanya kerana Auntie Rosemarie keluar untuk memenuhi jemputan kawan lelakinya.
“ Who gave you that picture?”
“ My ex-wife.” Jawab Fareez ringkas.
“ Why on earth she did that?” Auntie Rosemarie tampak benar-benar marah. Fareez berdehem kecil.
“ She wanted to destroy my marriage. Because I get my child custody. And she didn’t. Eventhough she is the biological mother.” Jelas Fareez. Wanita yang senantiasa cantik bersanggul itu mengangguk tanda faham. Dia faham akan perasaan seorang ibu yang tidak boleh berjauhan dengan anaknya. Pasti dia akan mencuba bermacam-macam perkara untuk mendapatkan hak penjagaan anaknya itu. Tetapi apa yang Auntie Rosemarie tidak tahu ialah perangai sebenar Shilea. Bukan cara Fareez untuk memburuk-burukkan bekas isterinya itu. Shilea juga sudah mendapat balasan yang setimpal dengan perbuatan yang dilakukannya.
“ I’m so sorry, Fareez. For what happen. But she didn’t came here.” Kata-kata Auntie Rosemarie membuatkan Fareez hampir sahaja berputus asa. Tetapi dia tahu Qaseh pasti tidak akan mencari Auntie Rosemarie untuk memberitahu masalahnya.
“ Why don’t you look for her at Bamboesch? Isn’t your sister live there?” cadang Auntie Rosemarie.
“ Why didn’t I ever think about that? I must go there.” Ujar Fareez.
“ Now, my child. I hope both of you will find happiness.” sela Auntie Rosemarie. Dia benar-benar berharap mereka berdua akan hidup dalam kebahagiaan. Itulah yang paling diperlukan oleh Qaseh.
“ Thanks, Auntie. I hope so.” Ucap Fareez. Dia bangun dan bersalaman dengan Auntie Rosemarie. Mereka beriringan keluar dari rumah.
“ Do you have any transport to go there?”
“ I’ll just take the taxi.”
“ Bamboesch quite far from here. If you go there by taxi, it’s quite expensive. Why don’t you take my car?” kata Auntie Rosemarie.
“ I don’t want to trouble you, Auntie.”
“ It’s not a trouble at all. You just wait here for a minute.” Auntie Rosemarie berkata. Dia masuk semula ke dalam rumah. Kemudian, dia keluar dan menyerahkan kunci kereta kepada Fareez.
“ Here you go.”
“ Thanks, Auntie. I will return it to you as soon as possible.”
“ It’s ok. Take your time.”
Fareez menuju ke arah kereta yang tersadai di luar rumah. Dia menghidupkan enjin. Auntie Rosemarie hanya melihat perbuatan Fareez dari dalam kawasan rumahnya. Fareez menutup pintu kereta dan membuka tingkap. Dia kemudian melambai ke arah Auntie Rosemarie. Wanita itu tersenyum dan membalas kembali lambaian itu.
Kereta tersebut bergerak meninggalkan kawasan perumahan itu. Fareez menekan pedal minyak membuatkan kereta itu memecut laju di lebuh raya. Walaupun laju tetapi Fareez tetap mematuhi had kelajuan yang dibenarkan. Dia mesti ke Bamboesch dengan segera. Dia hendak mengambil Qaseh pulang. Tidak kira walau apapun yang terjadi selepas ini, Fareez tekad akan mengharunginya bersama Qaseh.










TIDAK lama selepas itu, kereta yang dipandu oleh Fareez tiba dihadapan rumah Fitri Azharina. Fareez turun dari kereta tersebut dan menekan loceng rumah kakaknya itu. Ada suara yang keluar dari interkom di pintu pagar.
“ Who is that?” tanya satu suara perempuan. Fareez dapat cam itu adalah suara Fitri Azharina.
“ Kak Rina, Fareez ni.” Jawab Fareez.
“ Ohh…Masuklah, Dik.” Fitri Azharina membuka pintu pagar automatik. Fareez masuk semula ke dalam kereta dan membawa kereta itu masuk ke dalam garaj. Diparkirkan sebelah kereta Fitri Azharina. Kakaknya itu keluar untuk menyambut Fareez. Fareez membuka but kereta dan mengeluarkan beg pakaian.
“ Kenapa Fareez datang tak beritahu Akak?”
“ Saja tak nak menyusahkan Akak.”
“ Masuklah. Macam tak biasa pulak.” Jemput Fitri Azharina. Fareez tersenyum dan membawa masuk beg pakaiannya.
“ Kamu datang seorang je ke?” tanya Fitri Azharina.
“ Iya, Kak.” Jawab Fareez ringkas.
“ Qaseh dan Amirul tak ikut sekali?” tanya Fitri Azharina lagi.
“ Fareez dah letihlah, Kak. Fareez masuk bilik dulu, ya?” ujar Fareez. Cuba mengelak daripada topik perbualan itu.
“ Fareez…Beritahu Akak. What is going on?” tanya Fitri Azharina. Dia tidak puas hati selagi tidak mendapat jawapan daripada mulut Fareez.
“ Nanti malam Fareez cerita. Sekarang ni Fareez letih sangat-sangat. Bagi Fareez rehat dulu. Boleh tak, Kak?” kata Fareez. Fitri Azharina mengeluh. Mesti ada sesuatu yang tidak kena. Dia mesti mendapatkan kebenaran daripada adiknya itu.
Fitri Azharina mengangguk perlahan. Fareez segera menjinjing beg pakaiannya itu dan naik ke tingkat atas. Fareez membuka pintu bilik yang menjadi kamar mereka berdua sewaktu datang melawat Fitri Azharina semasa bulan madu 2 tahun yang lepas. Di bilik itulah, dia memarahi Qaseh kerana membuka pintu tanpa mengetuk dahulu sedangkan Fareez hanya bertuala separas pinggang. Fareez tersenyum sendirian. Kelakar pula bila diingat balik wajah Qaseh ketika itu. Kini, dia hanya teringin melihat wajah Qaseh walaupun seketika cuma.
Fareez meletakkan beg pakaian di penjuru bilik. Dia mencapai tuala dan masuk mandi. Badan yang melekit itu perlu dibersihkan. Kemudian, dia ingin mendapatkan rehat yang secukupnya.
Laungan Fitri Azharina mengejutkan Fareez dari tidurnya yang nyenyak. Dia bangun dan memegang kepala yang terasa pusing. Migrain datang lagi. Dia segera membuka beg pakaian dan mengeluarkan ubat. Dia menelan ubat itu. Dia turun ke tingkat bawah. Dicapai gelas dan dituang air kosong ke dalam gelas tersebut. Diteguk perlahan-lahan air itu. Fareez menarik kerusi dan duduk menghadap Fitri Azharina. Kakaknya itu menceduk nasi ke dalam pinggan. Dihulurkan kepada Fareez.
“ Makanlah, Dik. Akak masak lauk favourite Adik.” Kata Fitri Azharina. Fareez menceduk lauk asam pedas ke dalam pinggannya. Begitu berselera sekali Fareez menjamu selera. Fitri Azharina hanya memandang Fareez menjamu selera.
“ Akak tak makan sekali?” tanya Fareez. Fitri Azharina tersedar dari lamunan. Dia tersenyum dan mengangguk. Fitri Azharina menceduk nasi ke dalam pinggan. Dia turut menjamu selera dengan adiknya itu.
FITRI Azharina sedang mencuci pinggan di dapur. Fareez menonton televisyen. Selesai mencuci, Fitri Azharina ke ruang tamu. Dia terlihat adiknya seperti berfikir sesuatu. Fitri Azharina berdehem kecil. Fareez segera membetulkan duduknya.
“ Sekarang Fareez dah bersedia nak cerita pada Akak?” tanya Fitri Azharina. Fareez mengangguk perlahan.
“ Apa yang merunsingkan sangat fikiran Fareez ni?” tanya Fitri Azharina lagi. Fareez melepaskan keluhan besar. Fareez terdiam seketika. Tidak tahu hendak memulakan daripada mana.
“ Qaseh ada datang sini, Kak?” tanya Fareez tiba-tiba.
“ Tak ada pulak. Kenapa Qaseh nak datang sini seorang diri?” tanya Fitri Azharina kembali. Fareez terdiam lagi.
“ Fareez, ada apa-apa yang berlaku ke?” Fitri Azharina masih tidak puas bertanya. Soalan demi soalan yang meluncur dari mulutnya. Fareez hanya mendengus.
“ Kami dah buat keputusan untuk berpisah. Buat sementara waktu.” Kata-kata Fareez itu langsung tidak membuatkan Fitri Azharina terkejut.
“ Akak tak terkejut?” tanya Fareez pula.
“ Kenapa Akak nak terkejut? Akak dah agak benda ni akan berlaku.”
“ What makes you said that?”
“ Masa Fareez dan Qaseh datang berbulan madu di rumah Akak ni, Qaseh nampak muram sangat. Tak macam mula-mula Akak ambil dia kerja. Akak tahu dia seorang yang periang. Seorang yang aktif. Tak seperti mana yang Akak lihat masa dia datang ke sini. Jadi, Akak dah dapat agak. Mesti Fareez yang membuat dia jadi begitu. Sebab Akak kenal benar dengan adik Akak ni.” Jelas Fitri Azharina. Fareez menundukkan wajahnya.
“ Fareez, Qaseh bukanlah seperti Shilea. Qaseh takkan curang. Akak kenal Qaseh lebih lama daripada Fareez kenal Qaseh. Dia seorang gadis yang baik. Terlalu baik. Tak baik Fareez lukakan hati dia.” Fareez terkejut dengan kata-kata Fitri Azharina. Seperti kakaknya itu mengetahui sesuatu yang dia tidak tahu.
“ Macam mana Akak tahu ni semua?”
“ Kak Fit. Dia telefon Akak. Beritahu pasal ni lah.”
“ Fareez rasa bersalah sangat, Kak. Semuanya dah terlambat.” Fareez meraup rambut ke belakang.
“ Belum terlambat lagi untuk Fareez rasa bersalah. Berilah masa kepada Qaseh untuk dia tenangkan fikiran. Akak percaya. Satu hari nanti, tergeraklah hati dia untuk balik ke pangkuan Fareez.” Nasihat Fitri Azharina. Fareez mengangguk perlahan.
“ Tapi, Kak…Fareez datang sini bukan untuk sia-siakan usaha Fareez. Fareez kalau boleh nak cari Qaseh. Kalau tak jumpa, Fareez akan balik Malaysia. Banyak perkara yang ingin Fareez beritahu pada dia.” Ujar Fareez. Kakaknya itu tersenyum kecil.
“ Akak akan selalu doakan kebahagiaan Fareez.”
“ Akak tahu mana nak cari Qaseh?” tanya Fareez. Dia buntu. Tidak tahu dimana hendak memulakan pencariannya.
“ Cuba cari kat rumah sewa lama dia. Grengewald. Dia duduk kat situ dulu.” Ujar Fitri Azharina.
“ Fareez akan pergi cari dia esok.”
“ Kalau dia tak ada kat Grengewald, Fareez pergi cari dia kat Itzig.”
“ Kenapa sampai ke Itzig?” Fareez bertanya. Setahu dia, Itzig agak jauh daripada syarikat Fitri Azharina yang terletak di Mullendorf.
“ Dulu masa kat Grengewald, Qaseh ada menyewa dengan seorang kawan. Sampai sekarang kawan dia tu masih kerja dengan Akak. Tapi kawan dia tu dah pindah ke Itzig.” Terang Fitri Azharina.
“ Itzig jauh daripada ofis kan, Kak? Ofis Akak kat Mullendorf.” Fareez mengerutkan dahi. Fitri Azharina tersenyum.
“ Memang jauh. Tapi kan ada subway. Taklah jauh mana pun. Tak sampai sejam, dah sampai Mullendorf.” Kata Fitri Azharina. Fareez menumpukan semula pandangannya ke arah televisyen yang terpasang. Fitri Azharina memandang Fareez dengan ekor matanya.
“ Akak tahu alamat rumah Qaseh kat Grengewald?”
“ Tahu. Nanti Akak bagi pada Fareez.”
“ Rumah bekas kawan serumah Qaseh yang duduk kat Itzig tu Akak tahu jugak?” tanya Fareez lagi.
“ Mestilah tahu. Dia kan employee Akak.”
“ Nanti Akak bagi sekali, ya?”
“ Yelah.” Ujar Fitri Azharina ringkas. Fareez menumpukan semula perhatiannya ke kaca televisyen.






PAGI-pagi lagi, Fareez sudah bersiap untuk memulakan perjalanannya ke Grengewald. Selepas bersarapan, dia menyalami Fitri Azharina. Fareez menuju ke kereta yang terletak di garaj. Dia menghidupkan enjin kereta dan menderum pergi meninggalkan perkarangan rumah banglo itu. Pandangan Fitri Azharina menghantar Fareez pergi mencari kekasih hati. Fitri Azharina berlari masuk ke dalam apabila mendengar deringan telefon rumahnya.
“ Hello, Assalamualaikum. Kak Rina?”
“ Waalaikumussalam, Qaseh.”
“ Kak Rina tengah buat apa?” tanya Qaseh.
“ Baru je hantar Fareez.”
“ Ke mana?”
“ Dia pergi Grengewald. Pergi cari Qaseh kat sana.” Kata Fitri Azharina. Qaseh melepaskan keluhan perlahan.
“ Terima kasih, Kak Rina. Sebab tak beritahu Qaseh ada kat mana.”
“ Kak Rina rasa tak sedap hati lah, Qaseh. Kak Rina tak pernah menipu Fareez.” Fitri Azharina berkata.
“ Ini untuk kebaikan kami juga, Kak. Qaseh tak ada niat pun nak mintak tolong Akak menipu. Tapi, Akak terjumpa Qaseh masa kat supermarket. Qaseh tahu daripada Aishah yang Fareez pergi ke Luxembourg, cari Qaseh. Qaseh dapat agak yang dia akan ke Bamboesch cari Qaseh. Qaseh tak nak dia tahu kat mana Qaseh ada. Belum masanya lagi.” Terang Qaseh. Mengharapkan Fitri Azharina faham akan keadaannya.
“ Tak apalah, Qaseh. Ini adalah pengajaran yang terbaik buat Fareez. Biar dia lepas ni tahu menghargai Qaseh.” Fitri Azharina berkata. Qaseh tergelak kecil.
“ Terima kasih banyak-banyak, Kak. Qaseh tak tahu nak balas pertolongan Akak macam mana lagi dah. Terlalu banyak yang Akak buat untuk Qaseh.” Kata Qaseh.
“ Tak perlu, Qaseh. Cukuplah sekadar Qaseh lahirkan bayi yang sihat dan benarkan Akak datang jenguk Qaseh.” Fitri Azharina berkata. Qaseh tersenyum walaupun Fitri Azharina tidak nampak.
“ Baiklah, Kak. Tak apalah. Qaseh tak nak ganggu Akak. Qaseh ada kerja sikit. Nanti kita sembang lagi.” Ujar Qaseh.
“ Yelah. Jaga diri baik-baik. Assalamualaikum.”
“ Waalaikumussalam.” Mereka sama-sama mematikan talian telefon.





SUDAH sebulan Fareez berada di Luxembourg. Qaseh masih tidak dijumpainya. Dia pergi ke Grengewald. Mencari Qaseh di rumah sewa lamanya. Kata penyewa itu, tidak ada orang tinggal di rumah sewa lama yang pernah disewa oleh Qaseh itu. Hampir 6 bulan rumah itu tidak berpenghuni. Kemudian, Fareez pergi pula ke Itzig. Perjalanan ke Itzig memakan masa selama 2 jam. Pergi berjumpa dengan bekas kawan serumah Qaseh. Kawannya itu mengatakan Qaseh tidak pernah datang berjumpa dengannya. Dia tidak tahu pun Qaseh kembali ke Luxembourg. Sudah hampir seluruh Bamboesch, Grengewald dan Itzig, Fareez teroka. Tetapi Qaseh masih belum dijumpai. Kemanakah dia menghilang? Qaseh tidak juga ke Wiltz. Benarkah Qaseh sudah nekad hendak berpisah dengan dia?
Fareez buntu. Dia benar-benar buntu. Fareez mengeluh kecewa. Fitri Azharina yang sedang asyik menjamu selera, memandang muka Fareez. Kesian adiknya itu. Tetapi ini juga permintaan adik iparnya. Hendak ke kiri, adik. Hendak ke kanan, adik ipar. Fitri Azharina lebih senang berada di tengah-tengah. Permintaan Qaseh harus dituruti. Biarlah dia bertenang dahulu. Satu hari nanti Fitri Azharina percaya Qaseh akan pulang semula ke pangkuan Fareez. Cuma Fareez perlu berdoa setiap hari. Bahawa hari itu akan tiba lebih awal.
“ Dah lama Fareez tinggalkan Malaysia. Fareez ingat esok, Fareez nak balik sana. Fareez dah tak tahu apa dah jadi dengan projek yang Fareez uruskan. Kesian Walid. Mesti semua benda, dia yang uruskan.” Kata-kata Fareez membuatkan Fitri Azharina mengangguk.
“ Baguslah tu, Fareez. Kak Rina pun rasa macam tu. Kesian pada Walid. Ummi tak boleh tolong Walid. Dia tak tahu hal-hal pejabat. Kak Liza, Kak Fit dan Abang Wan ada kerja masing-masing. Hanya Fareez saja harapan Walid untuk menjaga syarikat dia tu.” kata-kata Fitri Azharina itu ada benarnya.
“ Fareez nak Akak tolong tempahkan tiket?”
“ Tak perlulah, Kak. Lagipun Fareez nak ke Wiltz balik. Nak hantar kereta tu pada tuan punya. Dah lama sangat Fareez pinjam.” Fareez bangun dari kerusi dan menuju ke dapur. Dia mencuci pinggan yang digunakan. Kemudian, dia terus menuju ke tingkat atas untuk mengemas semula pakaian-pakaiannya. Dia harus balik ke Malaysia. Dia tidak boleh mengecewakan Ummi dan Walidnya lagi. Sudah lama mereka kecewa dengan sikap tidak menentunya itu.
Fareez turun semula ke ruang makan dengan menjinjing beg pakaian yang dibawa bersama. Fitri Azharina sedang mengemas meja makan. Dia memandang Fareez dengan senyuman yang senantiasa terukir di bibir. Fareez menuju ke arah Fitri Azharina. Dia menyambut tangan kakaknya dan menyalami wanita itu.
“ Jaga diri baik-baik. Bawak kereta elok-elok.”
“ Yalah, Kak. Akak pun sama. Thanks for your hospitality.”
“ It’s my pleasure and you’re my brother.” Ucap Fitri Azharina.
Fareez keluar dari rumah banglo itu dan menuju ke kereta kepunyaan Auntie Rosemarie. Dia harus segera ke Wiltz kerana selepas itu dia hendak berkejar ke lapangan terbang. Membeli tiket untuk pulang ke Malaysia.





3 JAM kemudian, kereta yang dipandu oleh Fareez tiba dihadapan rumah Auntie Rosemarie. Sepatutnya tidak sampai 2 jam, Fareez sudah sampai. Tetapi oleh kerana ada berlaku kesesakan lalu lintas yang disebabkan oleh kemalangan, itulah sebabnya Fareez tiba agak lewat. Auntie Rosemarie sudah menunggu di muka pintu untuk menyambut kedatangan Fareez. Tersenyum sahaja wanita tua itu.
“ I’m sorry, Auntie. For returning it after one month.”
“ Never mind. I understand your condition. Have you found her?” tanya wanita itu. Dia juga turut risaukan Qaseh. Fareez menundukkan wajah dan menggeleng perlahan.
“ Never mind. Come in, my dear.”
“ It’s ok, Auntie. I have to go to the airport.”
“ No. You have to come in first. Let make for you a cup of hot chocolate. You must be tired.” Ajak Auntie Rosemarie bersungguh-sungguh. Fareez mengalah. Dia masuk juga ke dalam rumah dan membiarkan Auntie Rosemarie membancuh segelas cokelat panas untuknya. Selepas meminum segelas cokelat panas dan sepiring butter cookies, Fareez meminta diri. Dia benar-benar ingin ke lapangan terbang. Auntie Rosemarie melepaskan Fareez pergi. Dia ingat Fareez ingin bermalam di rumahnya buat semalam. Tetapi lelaki itu berkeras hendak ke lapangan terbang. Fareez menerangkan perkara sebenar. Kenapa dia hendak balik Malaysia secepat yang mungkin. Auntie Rosemarie faham akan keadaan Fareez. Dia membenarkan Fareez pergi tetapi bersyarat. Dia mesti menghantar Fareez ke lapangan terbang. Fareez menolak. Fareez tidak mahu menyusahkan Auntie Rosemarie. Sudah banyak kali dia menyusahkan wanita tua itu. Tetapi kalau dia menolak bererti dia tidak boleh meninggalkan Wiltz pada hari itu. Akhirnya Fareez mengalah dan membiarkan Auntie Rosemarie menghantarnya ke lapangan terbang.

BERSAMBUNG.....

0 tukang komen paling setia: