BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, December 9, 2008

Dari KL ke Luxembourg 41

BAB 41

HAMPIR 6 tahun Qaseh meninggalkan Malaysia. Dia kembali ke tempat yang banyak meninggalkan kenangan manis buat dirinya, Wiltz. Selepas tamat belajar di Luxembourg, Qaseh bercita-cita hendak memulakan perniagaannya di Wiltz. Qaseh berpindah ke Wiltz. Dengan pertolongan Auntie Rosemarie, Maria dan Adib, dia berjaya membuka perniagaannya itu. Kesibukan dalam pelajaran membuatkan dia sedikit demi sedikit dapat melupakan kelukaan di hati. Tetapi tidak cintanya terhadap Fareez. Sudah lama dia tidak mendengar khabar mengenai lelaki itu. Setiap kali dia menelefon ke Malaysia, tiada satu cerita pun mengenai Fareez diketahuinya. Tidak kiralah samada menelefon Ibu, Ummi ataupun Aishah, semuanya sibuk bertanyakan khabar diri Qaseh dan anak-anak. Dia begitu ingin tahu tentang keadaan diri Fareez. Pernah sekali dia menelefon ke rumahnya. Fareez menjawab tetapi tiada respon daripada Qaseh. Mungkin gementar setelah sekian lama mendengar suara lelaki yang dicintainya sepenuh hati itu. Aishah pernah terlepas cakap mengenai diri Fareez. Tetapi Aishah cuba menukar topik. Seolah-olah tidak mahu membangkitkan perihal Fareez. Lama Qaseh menatap gambar Fareez dan Amirul. Rindunya membuak-buak pada anak tiri yang seorang itu. Puan Sri Marlisa berkata Amirul kini sudah tinggal kembali bersama Fitri Azharina kerana Fareez rasa dia tidak dapat menguruskan Amirul seorang diri. Jika dahulu ada pertolongan Qaseh tetapi kini dia seorang. Lagipun, Fitri Azharina keseorangan selepas Amirul menetap di Malaysia. Fitri Azharina juga bersetuju Amirul tinggal bersama-samanya. Qaseh berjanji satu hari nanti akan pergi melawat Amirul di Bamboesch. Walaupun Wiltz dan Bamboesch tidaklah begitu jauh, namun Qaseh belum bersedia untuk berjumpa dengan anak tirinya itu. Walaupun Fitri Azharina tahu Qaseh sudah berpindah semula ke Wiltz. Lamunan Qaseh terhenti apabila terdengar jeritan anaknya.
“ Faizal, what have I told you? Jangan buat kakak macam tu.” Qaseh bercekak pinggang dihadapan anak lelakinya. Kakak kembar Faizal segera meluru ke arah Qaseh dan memeluk Mamanya itu.
“ But Mama, we’re just playing.” Fasih anak kecil itu bertutur bahasa yang menjadi bahasa kedua selepas bahasa ibunda mereka.
“ Who’s fault is it? Is it your’s or Kakak’s fault?” tanya Qaseh. Walaupun lembut tapi masih ada terselit ketegasan.
“ Mine.” ucap Faizal perlahan.
“ So, what are you going to say?”
“ Izal minta maaf, Kak.” Faizal menyalami kakaknya itu. Farah sudah berhenti menangis. Dia mengelap air matanya dengan lengan baju.
“ Akak maafkan Izal. Tapi lain kali jangan buat macam tu.” Amaran daripada kakaknya. Qaseh tidak pernah lupa mengajar anak-anaknya bertutur bahasa Melayu. Bahasa kebangsaan. Qaseh tersenyum. Walaupun Faizal dilahirkan lewat hanya beberapa minit daripada Farah, Qaseh tetap mengajarnya memanggil Farah dengan panggilan kakak. Dia tidak mahu Faizal memanggil Farah dengan panggilan nama.
Loceng rumah berbunyi. Qaseh menjenguk ke luar. Maria dan suami serta anak-anaknya datang menziarahi mereka bertiga. Qaseh membetulkan tudung yang dipakai.
“ Come in…Come in…” pelawa Qaseh. Mereka bersalaman dan berpelukan. Anak-anak Maria turut bersalaman dengan Qaseh.
“ Duduklah dulu. Saya buat air kejap.” Qaseh berkira-kira hendak berlalu ke dapur. Tapi dia beralih semula ke tetamu-tetamunya apabila salah seorang daripada mereka bersuara.
“ Eh! Tak payahlah, Q. Saja datang melawat, Adik.” Kata Adib.
“ Mana boleh macam tu. Abang dan Maria kan tetamu saya. Mana boleh tak jamu air.” Qaseh tersenyum dan berlalu ke dapur.
“ Alaa…tak payahlah. Kita orang dah minum tadi sebelum keluar.” Kata Adib lagi. Tidak mahu menyusahkan Qaseh.
“ Kalau Abang anggap saya ni adik Abang, Abang kena minum air yang saya buat.” Paksa Qaseh. Adib tersenyum dan menggeleng. Dia memang tidak boleh membantah kata-kata Qaseh. Memang Qaseh hendak menang sahaja selalu.
“ Maria ke dapur tolong Q, ya Bang.” Kata Maria yang masih mempunyai pelat Inggerisnya. Adib mengangguk dan tersenyum.
Maria sudah banyak berubah. Dia dapat menjadi muslimah sejati. Solat tidak pernah tinggal. Adib pandai membimbing Maria untuk mengenali pencipta-Nya. Selepas beranak seorang, Maria sudah mula menyarungkan tudung di kepala. Bertuah Maria mendapat suami seperti Adib. Walaupun Auntie Rosemarie bukanlah seagama dengan mereka tetapi Adib sentiasa menyuruh Maria menghormati ibunya. Adib juga menghormati Auntie Rosemarie. Setiap kali krismas, mereka akan pergi menjamu selera di rumah ibu mertuanya. Auntie Rosemarie seorang yang vegetarian. Adib tidak akan berasa was-was jika makan masakan yang disediakan di rumah mereka. Semenjak Maria menjadi seorang mualaf, sambutan krismas juga tidaklah secara besar-besaran seperti dahulu lagi. Adik Maria juga sudah berkahwin.
“ How’s your prepration for the fasting month?” tanya Maria yang sedang menyusun cawan di atas dulang. Qaseh meletakkan teko yang berisi air kopi ke atas dulang tersebut.
“ So far so good. But, I kept thinking of going back to Malaysia this Hari Raya. I want to celebrate with my family.” Qaseh menatang dulang yang berisi kuih-muih dan kek. Maria turut menatang dulang yang berisi air minuman. Adib memandang ke arah isteri dan sahabatnya itu. Mereka paling pantang berjumpa. Ada sahaja benda yang hendak disembangkan.
“ You haven’t seen them for about…what? 6 years?” Maria meletakkan dulang tersebut di atas meja makan.
“ Ya. I miss them so much. Especially Ibu and Atuk.” Qaseh menyusun pinggan-pinggan kecil di atas meja tersebut. Maria ke ruang tamu. Memanggil Adib dan anak-anaknya. Qaseh meletakkan sepiring brownies di tengah-tengah meja.
“ Aunty Q, can we play with Izal and Farah?” seorang kanak-kanak kecil mendekati Qaseh. Qaseh mengangguk. Kanak-kanak itu segera berlari ke arah Farah dan Faizal.
“ But don’t go too far, honey.” Pesan Qaseh. Maria dan Adib berjalan ke arah meja makan. Adib melabuhkan punggung di sebelah Maria. Qaseh menghulurkan sepiring brownies kepada Adib.
“ Q nak balik Malaysia ke raya kali ni?” Adib bertanya sambil menyuap brownies ke dalam mulutnya. Qaseh mengangguk pantas.
“ Kita orang pun ingat nak balik Malaysia raya tahun ni. Mak Adib dah bising. Dah berapa tahun Adib tak balik sana.” Adib menghirup sedikit kopi yang masih berwap.
“ Ashwad dan Aina kan ada?”
“ Huh…si Wad tu? Bukannya boleh harap. Pagi raya je dah ada kat rumah mak Linda, petang…baru balik rumah mak Adib. Tapi bagi alasan kat mak yang dia kena kerja. Takkanlah setiap kali raya, dia kerja. Betul tak? Kalau dia kata dia ‘cuti’, petang baru ada kat rumah mak. Itu pun dah nak masuk Maghrib. Sebelum Isya’ dah minta diri nak balik. Aina pulak dah bertahun bagi alasan tak boleh balik. Sebab laki dia takut naik kapal terbang. Alasan tak boleh pakai.” Adib meluahkan perasaan tidak puas hati terhadap adik-beradiknya yang lebih pentingkan suami dan isteri masing-masing. Qaseh tersenyum dan menggeleng.
“ Mungkin betul apa alasan Aina.” Bela Qaseh.
“ Bukan Adib tak tahu. Si Naim tu. Pergi Rom jumpa kakak dia boleh pulak. Nak balik Malaysia jenguk mak Adib, tak boleh. Itu yang Adib bengang tu. Dari Seattle ke Itali. Naik kapal terbang jugak, kan? Adib dah kata. Alasan dia orang tak boleh pakai. Tapi, dia orang tak tahu yang Adib tahu dia orang ke Rom.” Adib menepuk-nepuk meja makan tanda tidak puas hati dengan perangai adik perempuan tunggalnya. Maria mengurut belakang suaminya.
“ He’s hot-tempered nowadays, huh?” Qaseh berpaling ke arah Maria. Tersenyum sahaja wanita itu.
“ Bukanlah nak kata apa. Kalau Adib belajar jadi wartawan, rasanya Adib orang yang paling cekap dan efisien. Semua benda ada dalam genggaman Adib. Tapi, Adib tak berminat je nak jadi wartawan.” Kata-kata Adib itu membuatkan Qaseh dan Maria tersenyum simpul.
“ Adib ni bukan apa. Adib kesian kat mak Adib. Tiap-tiap raya dia harapkan si Aina tu nak balik. Telefon pun lepas raya kedua. Mana Adib tak panas hati.” Kata Adib. Dikerutkan sedikit dahi.
“ It’s okay, Abang. She’ll be back one day.” Pujuk Maria. Kemarahan Adib sedikit reda apabila mendengar suara lembut isterinya.
“ I hope that day will arrive as soon as possible. I can’t hardly wait for that day.” Adib menghirup lagi minumannya.
Hampir setengah hari mereka berada di rumah Qaseh. Mereka meminta diri untuk pulang. Adib tidak lupa memberikan buah tangan kepada anak-anak Qaseh. Kanak-kanak itu keseronokan apabila mendapat hadiah yang mereka inginkan. Qaseh tersenyum melihat gelagat mereka.






BULAN puasa sudah tiba. Tinggal beberapa hari sahaja lagi, umat Islam akan menyambut bulan Ramadhan. Bulan yang penuh dengan ibadah. Segala persiapan telah Qaseh sediakan. Farah dan Faizal berlari berkejaran di antara satu sama lain. Maria mengunjungi mereka pada hujung minggu itu.
“ Where is Adib?” tanya Qaseh. Tercari-cari wajah suami Maria.
“ He’s outstation. He will come back the day after tomorrow.” Kata Maria sambil mencapai makanan yang ada di atas meja makan.
“ Janna…Hafiz…jangan berlari.” Marah Maria. Anak-anaknya itu semakin besar semakin nakal. Dia sudah tidak tahu apa hendak dikatakan kepada dua orang anaknya itu. Mereka hanya takut kepada Papa mereka.
“ When is your due date?” Qaseh memandang perut Maria yang semakin memboyot. Maria mengusap perutnya.
“ Maybe the week after Raya.” Berseri-seri sahaja wajah Maria. Dia tidak sabar hendak melahirkan anak ketiganya itu di Malaysia.
“ Stop talking about me. How about you?” Maria tersenyum ke arah Qaseh. Qaseh mengerutkan dahi.
“ About me? I don’t get it.”
“ What is your feeling? Going back to Malaysia. Excited? Nervous? Afraid?” Maria bertanya tentang perasaan Qaseh.
Apakah perasaannya? Teruja? Dia memang teruja kerana tidak sabar hendak menemui Datuk dan ibu kandungnya serta ahli keluarga yang lain. Sudah lama dia tidak berjumpa. Hanya bertanyakan khabar melalui telefon. Dia merindukan orang-orang yang tersayang. Gementar? Dia memang gementar kerana kepulangannya akan menimbulkan luka lama. Mungkin dia belum bersedia untuk berjumpa dengan Fareez. Tambah-tambah dia membawa pulang hadiah yang paling bernilai dalam sebuah perkahwinan. Takut? Sudah tentu dia takut. Takut kepulangannya nanti akan membuatkan orang disekelilingnya lebih terluka dengan perbuatan Qaseh. Yang paling ditakuti, Fareez tidak dapat menerima dirinya lagi kerana jarak yang ditentukan oleh Qaseh. Mungkin Fareez sudah ada orang lain dalam hidupnya. Qaseh membetulkan tudung yang dipakainya kerana ditiup angin. Hatinya berbelah bagi. Samada pulang ke Malaysia atau teruskan sahaja hidup di Wiltz. Ada air mata yang bertakung di tubir mata. Perlahan-lahan menuruni pipi gebu Qaseh.
“ Q.” panggil Maria. Qaseh tersedar dari lamunan. Dilap air mata itu dengan pantas. Tersenyum pada Maria. Cuba melindungi hati yang lara di sebalik senyuman manis. Maria tahu Qaseh banyak memendam rasa.
“ You miss him?” tanya Maria.
“ Miss who?” tanya Qaseh kembali.
“ You know what I mean. C’mon Q. No more lies.” Kata Maria. Dia sudah bosan dengan sikap berpura-pura Qaseh.
“ Of course I miss him. He’s my husband.” Qaseh pura-pura tersenyum.
“ You love him?” pertanyaan Maria yang satu ini tidak dapat dijawabnya. Sudah tentu dia mencintai Fareez sepenuh hati. Tetapi kini, dia tidak pasti samada Fareez juga mencintai dirinya sepertimana dia sentiasa mencintai diri Fareez.
“ I never love him.” Qaseh sendiri terkejut dengan kata-kata yang terluncur dari bibirnya. Benarkah selama 6 tahun dia berada di Luxembourg, dia sudah tiada perasaan terhadap Fareez? Tapi yang pasti itu hanyalah omongan kosong yang terluncur dari mulutnya. Bukan dari hati.
“ Don’t you lie to me. That you never love him. From the first time you bring him to Wiltz, I can see the love that glow in your eyes.” Maria berkata-kata sambil menggengam jari jemari Qaseh.
“ I really don’t know. I’m confused.” Air mata Qaseh mula merembes laju. Teresak-esak Qaseh menahan tangis. Maria memeluk sahabatnya itu.
“ What are you confused about?” tanya Maria. Cuba menolong Qaseh.
“ When I look at Farah, she reminds me of Fareez. She resemblance her father. I try to forget him but the more I try, he became visible in my mind. I’m deadlock.” Qaseh mengesat air mata. Maria terangguk-angguk. Faham dengan perasaan Qaseh.
“ And the answer to that question, yes…Yes, I do and still love him. But I’m afraid that his not going to be the same Fareez that I left 6 years ago.” Barulah Maria faham dengan kerisauan yang menghuni di hati Qaseh.
“ You left your heart at Malaysia and you’re going to get back your heart by returning to Malaysia. Face to face with him. Solve your problems.” Nasihat Maria penuh dengan kata-kata perangsang.
“ But…” percakapan Qaseh dipotong oleh Maria.
“ No buts. Just go.” Kata-kata Maria menyuntik semangat baru di dalam diri Qaseh. Dia nekad akan kembali ke Malaysia.
“ I don’t think I can face him anymore.”
“ Why?” tanya Maria.
“ I love him more than he can imagine. But, I’m afraid. I don’t want all those thing happen again.” Ujar Qaseh. Maria mengangguk. Faham maksud Qaseh. Dia tidak mahu Fareez menyakiti hatinya lagi. Sudah cukuplah dahulu. Dia tidak mahu pisang berbuah dua kali.
“ Those thing are not going to happen again. I’m sure that he has change. A lot.” Maria berkata sambil mencapai sepotong kuih. Qaseh membuatnya sendiri. Selama Qaseh berada di sana, dia belajar untuk membuat kuih sendiri. Di Wiltz, tidak ada perkampungan untuk orang Islam. Jadi, untuk mendapatkan kuih buatan orang Islam sangat susah. Semasa Zhulianna melawat Qaseh di Wiltz, setiap kali itulah Qaseh meminta Zhulianna mengajarnya membuat kuih. Farah dan Faizal menyukai kuih seri muka dan lompang.
“ Why are you so sure?” tanya Qaseh. Dia agak curiga dengan kata-kata Maria. Wanita itu berdehem perlahan.
“ I’m just guessing.” Kata Maria. Masih cuba menyembunyikan perkara sebenar. Qaseh memandang Maria dengan pandangan tidak percaya.
“ Maria, I’ve known you for a while. And, I know. You are very bad at lying.” Kata Qaseh. Perlahan-lahan Maria meletakkan kuih itu semula di atas pinggan. Dia menarik nafas sedalam-dalamnya.
“ Actually, Adib selalu telefon Malaysia. Dia telefon Fareez. Fareez tahu tentang perkembangan you melalui Adib. That is why Adib knows that Fareez has changed a lot.” Terang Maria. Qaseh melepaskan satu keluhan.
“ We’re sorry, Q. Adib ada beritahu pada Fareez yang dia nampak you dekat Wiltz. So, dia nak tahu tentang you. I told Adib not to tell him anything. I felt sorry for him. He’s desperately to know about your condition. Your health. Your baby. But Adib never told him that you had twins.” Sambung Maria. Dia tidak mahu Qaseh salah faham. Dia mahu Qaseh tahu yang Fareez benar-benar sudah berubah.
“ He should know about his baby. You doing the right thing. I’m not blaming you.” Qaseh mencapai jari jemari Maria. Mereka sama-sama tersenyum. Maria mencapai sepotong kuih lagi.
Tiba-tiba Maria mengaduh kesakitan. Qaseh gelabah. Sudah sampai masakah untuk Maria bersalin?
“ Arghhh…..”
“ You okay, Maria? Is it time?”
“ No. I’m okay. He’s kicking me.” Kata Maria sambil tergelak kecil.
“ You scared me.”
“ He’s not going to come out until his father came home.” Kata Maria. Qaseh tergelak besar. Hampir 6 tahun Maria tidak melihat ketawa itu.







QASEH dan Maria sedang menunggu Adib di kawasan perkarangan Kedutaan Malaysia. Mereka baru sahaja selesai menunaikan solat Tarawih. Maria menyandarkan badan ke kereta. Adib berjalan ke arah Maria dan Qaseh. Mereka berdua bersembang sehingga lupa akan kehadiran Adib. Selepas menghantar Qaseh pulang ke rumah, mereka berdua terus meminta diri untuk pulang. Perlahan-lahan Qaseh membuka pintu rumah. Farah dan Faizal meluru ke arah Qaseh.
“ Farah dan Izal nakal tak?” tanya Qaseh. Mereka menggeleng pantas.
“ Nanny, did they do anything wrong?” Qaseh bertanya pula kepada pengasuh yang menjaga anak-anaknya.
“ No, they really good kids today.” Kata Nanny Fran sambil tersenyum dan mengenyitkan mata ke arah dua orang kanak-kanak itu.
“ Did both of you behave yourself?” tanya Qaseh sekali lagi. Inginkan kepastian. Nanny Fran mencapai beg tangan.
“ Yes, Mama.” Jawab mereka serentak.
“ Good. So…. I’ll see you tomorrow, Nanny.” Mereka sama-sama berjalan keluar. Nanny Fran menyangkut beg tangan di bahu. Dia mengambil kotnya di dalam almari kot di bawah tangga.
“ And, Nanny….” Panggil Qaseh.
“ Yes?”
“ Can you come a little bit earlier tomorrow?Because I have some important thing to do. ” tanya Qaseh.
“ Sure.” Jawab wanita tua itu sambil tersenyum.
“ Thank you, Nanny.” Qaseh menghantar Nanny Fran sehingga ke pintu pagar. Qaseh memang baik dengan pekerja-pekerjanya. Qaseh melangkah masuk semula ke dalam rumah. Anak-anaknya sedang menonton televisyen. Qaseh berjalan ke ruang tamu dan menutup peti televisyen.
“ It’s time for bed.” Farah dan Faizal berlari-lari mendaki anak tangga apabila Qaseh berkata begitu. Qaseh mengikuti mereka dari belakang. Dia mendekati Faizal yang sedang memanjat katil.
“ Dah basuh kaki?”
“ Dah.”
“ Gosok gigi?”
“ Dah.” Faizal membaringkan dirinya. Qaseh menarik selimut dan menyelimuti badan anaknya itu. Dicium dahi Faizal.
“ Selamat malam, Mama.” Ucap anak kecil itu.
“ Selamat malam. Assalamualaikum.”
“ Waalaikumussalam.” Jawab anak itu. Qaseh mematikan suis lampu yang berdekatan dengan pintu. Qaseh bergerak ke bilik sebelah. Melakukan perkara yang sama kepada Farah. Begitulah rutin hariannya. Tidak pernah lupa untuk memastikan anak-anaknya masuk tidur.
Qaseh menuju ke bilik utama. Dia membaringkan diri di atas katil. Matanya menatap kipas siling yang berputar perlahan. Sengaja Qaseh perlahankan kerana pada waktu malam keadaan akan menjadi bertambah sejuk. Fikirannya melayang. Kurang dari 2 minggu sahaja umat Islam akan menyambut Hari Raya. Dia bangun dari perbaringan dan membuka laci yang terletak di sebelah katil. Menarik keluar sesuatu dari celah kertas-kertas yang berselerak di dalam laci tersebut. Ditatap tiket penerbangannya. Penerbangan dua hala. Pergi dan balik. Qaseh mengeluh. Diselit tiket itu di pasport. Disimpan semula ke dalam laci tersebut. Qaseh membaringkan diri. Diselimutkan badan yang kesejukan. Angin dingin yang menghembus masuk melalui jendela yang terbuka menggigit tubuhnya. Entah bila dia terlelap, dia sendiri tidak tahu.






QASEH dan kedua anaknya menaiki teksi untuk ke lapangan terbang. Pada mulanya adik Maria, Devon berkeras hendak menghantar Qaseh ke lapangan terbang. Qaseh menolak pelawaan itu dengan cara baik. Dia tidak mahu menyusahkan sesiapa. Cukuplah selama dia berada di Wiltz, keluarga Maria banyak menolongnya. Qaseh mengambil troli dan meletakkan bagasi pakaian dan serta bagasi pakaian anak-anaknya ke atas troli tersebut. Dia menolak troli itu perlahan-lahan dan menuju ke arah kaunter tiket. Selepas tiket itu mendapat pengesahan, Qaseh membawa anak-anaknya menuju ke balai berlepas. Kepulangannya ini langsung tidak diberitahu kepada Zhulianna. Baru sahaja semalam Zhulianna menelefon Qaseh, bertanyakan khabar. Pengumuman terakhir sudah dibuat dan mereka memasuki perut kapal terbang. Beberapa minit kemudian, kapal terbang berlepas dari landasannya.
Perjalanan selama 14 jam memang meletihkan. Kapal terbang yang Qaseh naiki transit di Singapura. Tetapi penerbangan seterusnya di tangguhkan beberapa jam. Sempatlah Qaseh membawa anak-anaknya berjalan-jalan di kota Singapura.
“ Mama, is this Malaysia?” petah anak kecil itu bertanya.
“ No lah, Izal. This is Singapore.” Kakaknya menjawab bagi pihak Qaseh. Qaseh tersenyum melihat gelagat dua beradik itu. Selepas penat meronda, Qaseh membawa mereka kembali ke lapangan terbang. Nasib baik mereka sempat tiba. Jalan terlalu sesak. Mereka bertiga naik kapal terbang MAS. Selepas beberapa jam berada di dalam kapal terbang, kapal terbang tersebut tiba di KLIA. Qaseh memimpin tangan Faizal di sebelah kanan dan Farah memegang tangan Faizal di sebelah kiri.
“ Farah…Izal, this is KLIA.” Kata Qaseh. Terpegun sekejap dua orang anak kecil itu memandang sekeliling struktur bangunan tersebut.
“ It so big, Mama.” Kata Farah. Qaseh mengambil troli dan menuju ke arah tempat yang dikhaskan untuk mengambil bagasi. Qaseh memimpin anak-anaknya dan menuju ke tempat untuk mengambil limosin. Pemandu limosin itu menolong Qaseh memasukkan bagasi-bagasi ke dalam but kereta. Qaseh memasuki ke dalam perut kereta. Pemandu itu yang terakhir sekali masuk ke dalam kereta. Pemandu tersebut menarik tali pinggang keledar.
“ Kemana kita, Puan?” penuh sopan pemandu itu bertanya.
“ Riana Green.” Ringkas jawapan Qaseh. Pemandu itu memandu limosinnya dan meninggalkan KLIA.
Limosin tersebut berhenti betul-betul dihadapan rumah Zhulianna. Pemandu limosin itu menurunkan bagasi-bagasi. Selepas membayar tambang, limosin itu beredar dari situ. Qaseh membunyikan loceng rumah. Tiada respon. Dibunyikan sekali lagi. Pintu rumah terkuak. Zhulianna mengecilkan matanya sedikit kerana keadaan cuaca yang agak terik menyukarkan lagi pandangan Zhulianna. Memandang wajah di pintu pagar. Dibuka pintu pagar secara automatik. Qaseh meluru ke arah Zhulianna. Qaseh memeluk ibu yang sudah lama tidak berjumpa. Zhulianna seperti tidak percaya. Dia tergamam. Mereka meleraikan pelukan. Zhulianna memegang muka Qaseh. Dicium pipi Qaseh bertalu-talu. Qaseh tergelak kecil.
“ Ibu tak percaya ni Qaseh. Ibu mimpi ke ni?” tanya Zhulianna.
“ Ibu tak mimpi. Ni memang Qaseh.” Air matanya sudah bertakung.
“ Tak mahu nangis. Kita mesti gembira. Buka puasa ni, Ibu akan masak istimewa.” Kata Zhulianna sambil mengesat air matanya.
“ Puasa tak ni?” usik Zhulianna.
“ Puasalah, Ibu.”
“ Cucu-cucu nenek.” Zhulianna mendepangkan tangan. Farah dan Faizal meluru ke pelukan neneknya.
“ Izal rindu kat nenek.” Kata anak kecil itu.
“ Nenek pun rindu kat Izal.”
“ Jom masuk. Kat luar ni panaslah.” Ajak Zhulianna. Mereka berempat melangkah masuk ke dalam rumah banglo yang masih tersergam indah itu.

BERSAMBUNG.....

0 tukang komen paling setia: