BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, December 3, 2008

Dari KL ke Luxembourg 31

SEORANG lelaki yang segak berpakaian kot sedang menunggu pelanggan. Di kerusi sebelahnya diletakkan beg bimbit yang penuh dengan fail-fail pelanggan. Kedatangan pelanggan ini tidak kunjung tiba. Datangkah atau tidak jadi, terdetik sesuatu di hati lelaki tersebut. Tiba-tiba, bahunya ditepuk. Terkejut dia dengan kedatangan pelanggan yang ditunggu-tunggu.
“ Lama kau tunggu?” tanya Fareez. Rashdan mengurut dada. Nasib baik dia tidak ada sakit jantung.
“ Tak adalah lama. Baru sejam.” Sindir Rashdan.
“ Sorry, lambat sikit. Aku hantar wife aku balik rumah dulu.” Jelas Fareez. Rashdan menghirup sedikit minuman dihadapannya.
“ Tak apa. Aku pun baru je lepas jumpa client.” Ujar Rashdan. Seorang pelayan restoran tersebut mendekati mereka berdua. Selepas mengambil pesanan mereka, pelayan tersebut beredar dari situ.
“ Mana surat tu?” tanya Rashdan. Fareez mengeluarkan surat yang berlipat dari kocek seluar. Rashdan membuka sampul surat dan membaca isi kandungan yang tertera di dalam surat tersebut. Teliti Rashdan membaca surat tersebut.
Memang Rashdan sudah mengagak bahawa perempuan ini akan membawa masalah besar kepada Fareez satu hari nanti. Sudah berbuih mulut Rashdan dan Zikri menasihati Fareez supaya menjauhkan diri daripada Shilea. Tetapi lelaki itu tidak mahu mengikuti nasihat mereka. Inilah sebabnya. Selepas bercerai, hendak berebutkan anak pula. Kalaulah kekasih lama Fareez masih hidup, agaknya mereka sudah hidup aman bahagia. Tetapi Rashdan tahu. Itu sudah ketentuan hidup Fareez. Dia sebagai seorang manusia tidak dapat mengelak daripada diuji.
Fareez sedang dilanda kerisauan. Amirul belum lagi menjalani pembedahan. Kes ini sudah dibawa ke mahkamah. Dapatkah Amirul menghadiri hari perbicaraan kes hak penjagaannya nanti? Sempatkah dia sembuh? Fareez meraup rambutnya ke belakang. Seketika kemudian, Rashdan berkata sesuatu. Fareez memandang sahabatnya itu.
“ Hmm…Nanti aku balik ofis aku kaji balik kes ni. Sebab bagi aku kes ni berat. Kau jaga Mirul daripada Mirul bayi lagi. Tapi, Shilea pun berhak jugak sebab Shilea ibu kandung kepada Mirul. Lagipun, he’s under age. Selalunya budak-budak under age ni, dia orang berikan keutamaan hak penjagaan kepada ibu.” Jelas Rashdan.
“ Please, Dan. Kau kena tolong aku. Aku tak nak bagi Mirul pada Lea. Nanti entah apa jadik kat anak aku. Kau tau lah kan? Si Fauzi tu. Bukan boleh dipercayai. Bila anak aku dah besar nanti, entah apa yang dihasutkan, rosak pulak budak tu. Aku mintak tolong sangat-sangat dengan kau ni.” Rayu Fareez. Dia benar-benar berharap Rashdan dapat menolongnya.
“ Aku nak kena tanya partner aku kat firm tu. Dia banyak buat kes-kes macam ni. Aku rujuk balik kat dia.” Kata Rashdan sambil matanya meneliti surat yang berkertas putih dan bertaip hitam dihadapannya itu. Dilurutkan dagu. Seperti berfikir sesuatu.
“ Aku tak kisah macam mana kau nak buat. Asalkan Mirul tak terlepas dari tangan aku.” Kata Fareez lagi.
“ Kau jangan risaulah, Fareez. Aku akan pastikan Lea tak dapat Amirul.” Janji Rashdan kepada Fareez. Perasaan Fareez sedikit lega mendengar kata-kata Rashdan.
Makanan yang dipesan oleh mereka berdua sudah siap terhidang di atas meja. Rashdan menjamu selera dengan lahap. Tidak dipedulikan meja sebelah yang memerhatinya kerana makan dengan gelojoh. Mungkin mereka berfikir, orang ini pakaian sahaja yang cantik tetapi cara makannya seperti ‘buruk lantak’. Rashdan tidak peduli dengan kata-kata orang disekelilingnya. Dia harus mengisi perut yang berbunyi dengan cepat kerana dia perlu berjumpa dengan pelanggan.
“ Wei…Macam mana dengan Zeke sekarang? Dah lama aku tak jumpa dia.” Kata Rashdan sambil menyuap nasi ke mulutnya.
“ Dia ok. Tapi kau tau kan dia dah nak dapat anak kedua?”
“ Tak pulak. Tak ada siapa beritahu aku pun.”
“ Nad tengah mengandung sekarang.”
“ Anak first?”
“ Baby girl. Hope kali ni dapat baby boy pulak.” Kata Fareez bersungguh-sungguh. Seperti dia pula yang sedang menunggu kelahiran anaknya. Fareez tersenyum.
“ Kau bila lagi? The second time.” Usik Rashdan.
“ Tunggulah. Bila Qaseh dah bersedia.”
“ Itulah kau. Mungkin Qaseh tu dah lama bersedia. Masalahnya datang daripada kau sendiri. Walau macam mana pun, aku harap Mirul sentiasa akan jadik milik kau.” Kata Rashdan. Memberi harapan baru kepada Fareez.
“ Thanks, Dan.”
“ So, sekarang ni kau dah tak sambut Valentine lagilah?” tanya Rashdan. Fareez mengeluh perlahan. Dia menggeleng.
“ Tak. Qaseh tak suka sambut. Dulu dengan Shilea, aku memang sambut. Tapi sekarang dengan Qaseh, susah sikitlah. Kau dengan Ja tak sambut?” Fareez berkata-kata sambil menghirup air Nescafe Ais dihadapannya.
“ Tak. Aku memang tak suka. Ja pun tak suka. Sebab Valentine ni hari untuk memperingati kekasih bagi orang Kristian. Kita orang Melayu. Lebih-lebih lagi, orang Islam. Kita tak patut menyambutnya.” Terang Rashdan. Terangguk-angguk Fareez mendengar penjelasan Rashdan. Perasaan malu timbul di hati kerana dahulu pantang sahaja hari memperingati kekasih ini tiba, dia pasti akan bersedia lebih awal untuk menyambutnya.
Fareez dan Rashdan berebut hendak membayar makanan tengah hari mereka. Rashdan terpaksa mengalah pada Fareez. Memang dari dahulu lagi Fareez suka menang. Dalam sukan, dia juara. Dalam memilih kekasih pun, dia adalah pemenangnya. Tetapi dalam memilih isteri, Fareez tetap kalah pada Raja Zikri dan Rashdan.
“ Oklah, Fareez. Nanti apa-apa hal aku call kau.” Kata Rashdan.
“ Bila tu?”
“ Dalam minggu ni jugak. Kau dah nak naik court kan?” tanya Rashdan. Fareez mengangguk pantas.
“ Kau tunggu jelah call daripada aku.”
“ Cepat sikit tau, Dan.”
“ Iye, aku tahu. Oklah. Aku blah dulu.” Ujar Rashdan. Selepas bersalaman, Fareez berjalan ke arah kereta.
Tiba-tiba, pintu keretanya ditolak dan tertutup kembali.
“ Apa yang kau nak daripada aku, hah?” tanya Fareez garang. Lelaki dihadapannya tersenyum sinis.
“ Aku tahu kau jumpa dengan lawyer pasal hak penjagaan tu, kan?” tanya lelaki itu pula. Soalan dijawab dengan soalan.
“ Apa kau peduli? Ni bukan hal kau lah, Fauzi. Kau balik pergi jaga bini kau tu je. Kau orang laki bini suka sangat mengacau hidup aku. Kenapa?” darah Fareez sudah mendidih. Meluat dia melihat wajah itu. Perampas isteri orang.
“ Aku bukanlah nak kacau kau tapi aku nak beritahu kau satu perkara. Tentang wife kau yang kau sayang sangat tu.” Kata Fauzi. Bibirnya tidak lekang dengan senyuman sinis.
“ Apahal dengan dia?”
“ Aku terjumpa dia 2-3 hari lepas. Nampak mesra sangat dengan sorang lelaki. Kalau lelaki muda tak apalah jugak. Ni dengan lelaki tua pun dia nak sapu.” Fauzi pura-pura gelak. Dada Fareez turun naik. Dicekak kolar baju Fauzi dan hanpir-hampir muka Fauzi menjadi sasaran penumbuk Fareez.
“ Apa kau nak buat ni?” tanya Fauzi cemas.
“ Kau pergi dari sini sekarang jugak. Aku dah tak nak tengok muka kau. Pergi sekarang sebelum muka kau lebam aku kerjakan. Pergi!” Fareez memarahi Fauzi dihadapan orang yang sedang lalu lalang dikawasan tersebut. Fareez melepaskan kolar baju Fauzi. Lintang pukang Fauzi lari menyelamatkan diri. Fareez masuk ke dalam perut kereta. Marahnya masih ada. Diketuk stereng kereta dengan tangan. Rasa berdenyut-denyut tangan apabila dia mengetuk terlalu kuat.

-‘Sanggup dia mengkhianati kepercayaan aku!’
-‘Kau tak patut percayakan kata-kata pengkhianat tu.’
-‘Tapi, aku rasa Fauzi tak menipu.’
-‘Kau rasa saja. Kau sendiri tak pasti samada benar atau tidak’.
-‘Apa yang perlu aku buat?’
-‘Tanya Qaseh perkara yang sebenarnya.’
-‘Bagaimana kalau dia masih menipu aku?’
-‘Kau tak tanya lagi, bagaimana kau tahu dia bercakap benar
atau tidak.’
-‘Tak mustahilkan kalau Qaseh curang kepada aku sekali lagi.’
-‘Kenapa kau suka sangat mengandaikan sesuatu?’
-‘Dia pernah lakukan perkara yang sama kepada aku dulu.’
-‘Itu dulu. Sekarang dia tak pernah keluar lagi dengan mana-mana
lelaki.’
-‘Kenapa dengan lelaki tua?’
-‘Kenapa kau suka sangat percaya kata-kata orang, hah?’
-‘Tapi,….’
-‘Usah kau fikirkan lagi. Pergi saja tanya kepadanya.’

Fareez bertelagah dengan fikirannya sendiri. Ada setengah berfikiran positif dan yang setengah lagi negatif. Tapi, dia akan cuba bertanya perkara sebenar kepada Qaseh. Selepas itu, barulah dia boleh membuat andaian. Dia terus sahaja menuju ke rumah. Sesampai sahaja dihadapan rumah, kereta Qaseh tiada. Mungkin Qaseh ke hospital. Fareez menghidupkan enjin keretanya dan terus sahaja menderum menuju ke hospital.
Fareez membuka pintu bilik wad 271. Dilihatnya Amirul terbaring lesu. Qaseh sedang leka menonton televisyen. Fareez masuk ke dalam bilik wad tersebut sambil menjinjing satu beg plastik yang berisi buah-buahan. Qaseh menyambut beg plastik tersebut lalu membukanya. Dikeluarkan buah epal 2 biji dan Sarah segera ke bilik air untuk mencuci buah tersebut. Selepas itu dibuang kulit dan dipotong kecil-kecil. Senang untuk Amirul mengunyah. Semasa Qaseh sedang leka melakukan kerja-kerjanya, Fareez bertanyakan soalan yang bermain-main di fikirannya.
“ Qaseh ada kemana-mana 2-3 hari lepas?”
“ Tak adalah, Bang. Qaseh siapkan projek yang syarikat Qaseh kena handle. Kenapa Abang tanya macam tu?” pelik dengan pertanyaan Fareez. Qaseh mula rasa tidak sedap hati.
“ Ada orang beritahu Abang yang Qaseh keluar berjumpa dengan seorang lelaki. Boleh Abang tahu siapa dia?” Fareez menarik kerusi dan duduk bersebelahan dengan Qaseh. Terhenti segala kerja memotong buah.
“ Bila orang tu jumpa, Bang?”
“ Dia kata 2-3 hari lepas. Dia kata Qaseh siap pegang tangan lagi dengan lelaki tu.” Ada nada cemburu.
“ Oh! Qaseh jumpa dengan atuk.” Ujar Qaseh sambil tersenyum.
“ Ye ke?” lega hati Fareez apabila Qaseh berkata begitu.
“ Boleh Abang tahu kenapa Qaseh jumpa atuk?”
“ Atuk kata ada hal penting yang atuk nak bincangkan dengan Qaseh. Dia suruh Qaseh pergi rumah Mak Ngah Idah. Tapi Qaseh kena pergi ambil Atuk kat restoran.” Qaseh meletakkan buah-buahan yang dipotongnya ke dalam pinggan. Fareez mengambil seulas dan disuapkan ke mulut.
“ Kenapa Qaseh ambil Atuk kat restoran?” tanya Fareez.
“ Atuk baru lepas jumpa kawan dia. Tapi dia nak Qaseh jemput dia.” Jelas Qaseh. Terangguk-angguk Fareez mendengar penjelasan daripada mulut wanita itu.
“ Ummi dan Walid dah datang?” tanya Fareez lagi.
“ Dah, Bang. Dia orang cadang nak tunggu Abang. Tapi Qaseh suruh dia orang balik. Ummi nampak letih sangat. Dia kan baru je balik dari overseas. Dah kena datang ke hospital. Qaseh minta Ummi dan Walid balik berehat. Mungkin petang nanti, baru dia orang datang semua.” Kata Qaseh. Fareez tersenyum dan melepaskan keluhan.



AMIRUL bangun dari tidurnya dan memandang lesu wajah kedua ibubapanya. Qaseh mengusap rambut Amirul yang agak keperangan itu. Warna semulajadi rambutnya. Amirul tersenyum lemah. Fareez mengucup dahi anak tunggalnya itu.
“ Mirul nak makan?” tanya Qaseh lembut. Amirul mengangguk perlahan.
“ Mirul nak makan apa?” tanya Qaseh lagi.
“ Mirul nak nasi.” Amirul bersuara masih lemah. Fareez menekap belakang telapak tangannya ke dahi Amirul. Masih panas. Pagi tadi, suhu badan Amirul meningkat sehingga 120 darjah Celsius. Qaseh segera turun ke cafeteria untuk membeli nasi. Seketika kemudian, Qaseh kembali ke bilik wad tersebut. Dia membuka bungkusan nasi yang baru sahaja dibelinya sebentar tadi.
“ Mama belikan nasi favourite Mirul. Makan banyak sikit, ya?” disuap nasi tersebut ke mulut Amirul menggunakan tangannya. Terharu Fareez melihat Qaseh menjaga Amirul. Dijaga anak kecil itu seperti sebahagian daripada dirinya. Disuap nasi tersebut sehingga habis. Selepas itu, Amirul diberi pula makan ubat yang diberikan oleh jururawat.
Hampir seminggu Amirul terlantar di hospital. Masih tiada penderma organ yang sanggup hendak mendermakan organnya kepada Amirul. Dr.Anyza menasihatkan mereka jangan berputus asa. Selalu juga Raja Zikri dan Tengku Nadirah datang melawat Amirul. Rashdan pun kadangkala datang menjenguk anak Fareez. Selepas Dr.Anyza membuat pemeriksaan terhadap Amirul, Fareez lebih banyak termenung. Qaseh tahu apa yang sedang bermain di fikiran Fareez. Sesekali dipandang wajah Amirul yang masih kelihatan lesu. Tiba-tiba badan Fareez terhinggut-hinggut. Qaseh melihat Fareez dengan kerutan di dahi. Dia mendekati suaminya itu.
“ Abang….” Panggil Qaseh lembut.
“ Abang….” Panggil Qaseh sekali lagi. Fareez masih berkeadaan seperti tadi. Tiada respon dari suaminya itu. Qaseh mendekati Fareez dan memegang bahu Fareez.
“ Abang tak tahu nak buat apa lagi, Qaseh. Abang kena pergi ke mahkamah minggu depan. Mirul masih belum sembuh.” Fareez meluahkan kerisauannya. Qaseh mengeluh.
“ Kita harap Mirul akan cepat sembuh.” Kata Qaseh sambil menggenggam erat jari jemari Fareez. Terasa semangat baru meresap ke dalam dirinya. Semangat yang diberikan oleh Qaseh.
Dr.Anyza datang membuat pemeriksaan pada keesokkan harinya. Qaseh yang sedang memakaikan Amirul baju tersenyum sahaja memandang Dr.Anyza. Fareez keluar dari bilik air dan terkejut dengan kehadiran Dr.Anyza yang tersenyum simpul.
“ Kenapa dengan kau ni, Ja?” tanya Fareez. Dilap tangannya pada tisu yang disediakan di dalam bilik wad tersebut.
“ Aku dah dapat organ donor untuk Mirul.” Kata Dr.Anyza dengan senyuman semakin melebar di bibirnya. Qaseh mengurut dada lega. Nampaknya, Amirul ada peluang untuk sembuh. Fareez seperti tidak percaya dengan kata-kata Dr.Anyza.
“ Kau biar benar, Ja?”
“ Betullah. Takkan aku nak tipu pulak. Hari ni jugak kita akan lakukan surgery.” Kata Dr.Anyza sambil mencatat sesuatu diatas clipboard.
“ Syukur…Alhamdulillah.” Fareez mengucap. Qaseh mengucup dahi Amirul dengan penuh kasih sayang.

HARI yang ingin Fareez elakkan selama-lamanya telah tiba. Hari yang akan menentukan hak penjagaan Amirul dan juga hari yang akan menentukan perjalanan hidup Amirul samada lebih teratur atau sebaliknya. Qaseh lengkap berbaju kurung. Amirul sudah pulih seperti sediakala. Dia mula ceria. Kereta Fareez membelok masuk ke kawasan mahkamah. Qaseh dan Amirul keluar dari kereta. Fareez berjalan ke arah mereka berdua setelah memarkirkan keretanya. Shilea juga turut berpakaian baju kurung. Fauzi yang memeluk bahu isterinya itu tersenyum sinis memandang Fareez. Mendidih darah Fareez melihat kedua suami isteri itu. Shilea meluru ke arah mereka.
“ Mirul....sayang….Mama ni….” Kata Shilea yang cuba memeluk Amirul. Amirul melarikan diri daripada Shilea. Dia memeluk Qaseh.
“ Siapa ni, Mama? Dia nak peluk Mirul. Mirul tak sukalah.” Kata Amirul berterus terang. Fareez tersenyum sinis. Fareez memandang Amirul yang sedang memeluk pinggang Qaseh.
“ Kau tengok. Anak kau sendiri tak kenal siapa kau. Macam mana kau nak jaga dia?” Fareez berkata-kata sinis. Shilea mengangkat kening sebelah ala-ala Ziana Zain. Mulutnya terkumat-kamit.
“ Mirul…ni Mama Mirul….Mama yang kandungkan Mirul.” Kata Shilea. Masih cuba mendekati Amirul. Amirul mengalihkan pandangannya.
“ Mirul…Mirul tak kenal Mama?” tanya Shilea. Mahu menarik perhatian anak kecil itu.
“ Siapa dia ni, Mama? Bau dia busuk.” Kata Amirul. Hampir terburai ketawa Fareez mendengar kata-kata Amirul. Wangian yang dipakai oleh Shilea terlalu kuat. Menyebabkan Amirul mengatakan dia busuk.
“ Mirul…tak baik cakap macam tu. Itu Mama Mirul.” Ujar Qaseh cuba memujuk Amirul. Amirul menggeleng kepala.
“ Mama lah Mama Mirul. Bukan dia.” Kata Amirul lagi. Masih memeluk pinggang Qaseh dengan erat.
“ Mirul…Dengar cakap Mama….Salam Mama Mirul.” Pujuk Qaseh. Ditarik tangan Amirul dan baru sahaja hendak disuakan tangan itu kepada Shilea, Amirul menarik kembali tangannya dengan pantas.
“ Mirul kata Mirul tak nak, Mirul tak naklah.” Lagi erat pelukan Amirul kepada Qaseh. Fareez tersenyum melihat gelagat anaknya itu. Dia memang mesra dengan Qaseh. Semenjak pertama kali berjumpa.
“ Ok…Ok…Mama tak paksa Mirul.” Kata Qaseh cuba memujuk kembali anaknya itu. Kalau Amirul merajuk, mahu satu hari dia tidak akan menjamah sedikit pun makanan.
“ Maafkan saya, Shilea. Saya tak dapat paksa dia.” Kata Qaseh lembut. Shilea memandang Qaseh dari atas ke bawah. Qaseh pelik dengan pandangan Shilea. Tetapi dia cuba tersenyum ke arah wanita itu. Wanita itu hanya membalas dengan jelingan.
Rashdan yang baru sahaja tiba di perkarangan mahkamah, tersenyum ke arah Fareez dan Qaseh. Amirul berlari ke arah Rashdan dan menyalami lelaki itu. Rashdan mengusap kepala Amirul. Tersenyum sahaja dia melihat gelagat Amirul. Rashdan ingin menghadiahkan sebuah senyuman kepada Shilea tetapi perempuan itu memeluk tubuh dan memandangnya dengan satu pandangan yang amat menjelekkan. Rashdan tidak jadi meneruskan senyumannya. Dia menuju ke arah Fareez.
“ Jom. Kita masuk ke dalam.” Rashdan berkata. Dia menepuk bahu Fareez. Mereka bertiga masuk ke dalam mahkamah dan dibuntuti oleh Shilea dan Fauzi.
Masuk sahaja ke dalam dewan perbicaraan, Rashdan mengambil tempatnya dan Fareez duduk di sebelah Rashdan. Shilea dan peguamnya duduk di meja bersebelahan. Majistret masuk ke dalam dewan perbicaraan. Kesemua yang berada di dalam dewan berdiri untuk menghormati majistret selaku ketua mahkamah. Mereka semua duduk kembali. Setelah diberikan kebenaran, mahkamah memulakan perbicaraan kes mereka.






KEPUTUSAN mahkamah sudah dikeluarkan. Fareez lebih berhak menjaga Amirul memandangkan selama ini Amirul dijaga oleh Fareez. Amirul berlari-lari anak dan memeluk Ayahnya itu. Qaseh hampir menangis. Amirul beralih kepada Qaseh dan memeluk Mamanya pula. Shilea dan Fauzi mendekati mereka bertiga.
“ This is not going to end like this. I will fight for my right.” Kata Shilea berbaur ugutan. Fareez memandang sekilas.
“ What are you going to fight for? The decision has been made. Para juri dan majistret memilih I untuk menjaga Amirul. There’s no point for you…fighting for your so-called right. Kau sepatutnya menjaga dia daripada dia kecil lagi. Tapi, kau lari macam tu saja. And now you expect me to give Amirul to you. Just like that?” Fareez memetik jarinya dihadapan muka Shilea. Perasaan geram terhadap Shilea yang sudah sekian lama disimpan, hari ini terluah jua. Qaseh mengurut belakang Fareez. Menenangkan perasaan amarah suaminya. Darah Shilea bertambah mendidih.
“ Kau tunggu dan lihat saja. Aku akan hancurkan kau orang berdua.” Ugut Shilea. Fareez ingin sahaja melempang Shilea tetapi dia cepat tersedar bahawa dia masih berada di dalam kawasan mahkamah. Kalau dia melempang perempuan gila itu, sudah pasti dia akan didakwa.
“ Kau ingat aku takut dengan ugutan kau tu. Pergi jahanamlah dengan kata-kata kau. Aku sikit pun tak hairan.” Fareez seperti mengambil ringan dengan kata-kata Shilea. Shilea hanya menahan diri daripada berkata-kata lebih kasar.
“ Jaga kau.” Shilea masih mahu menakutkan mereka berdua.
“ Hei, Fauzi! Kau bawa balik saja isteri kau ni. Aku rasa dia dah gila. Baik kau bawak pergi check. Aku dah tak nak tengok muka kamu berdua. Jangan kau nak ganggu hidup kami bertiga. ” Fareez memberi amaran keras. Shilea mendengus kasar dan berlalu pergi bersama Fauzi. Sepanjang perjalanan daripada mahkamah ke rumah, kereta itu dihiasi dengan gelak ketawa Amirul. Suara riang kanak-kanak itu. Pertama kali Qaseh lihat Fareez turut bergelak ketawa bersama anaknya itu.



BERSAMBUNG.....


3 tukang komen paling setia:

CikMin said...

(Qaseh menyambut beg plastik tersebut lalu membukanya. Dikeluarkan buah epal 2 biji dan Sarah segera ke bilik air untuk mencuci buah tersebut.)
ecah...nak tanyer sikit.ada ke watak SARAH dlm cite ni?Qaseh gan Sarah tu org yg sama ke?dlm episod yg lepas2 pun..ada terperasan nama SARAH ni..

nana_yoong said...

ade ke suhu badan sehingga 120C, setau sy suhu air didih pun baru 100C..tu pun da boleh buat org melecur kalu sentuh..

ecah hamzah said...

CIK MIN : name wataknye Qaseh....
tp dolu pki Sarah....ble nk tuko, x prasan plak de yg tertggl tulis name Sarah lagi....
hehe sori 4 da mistakes....

NANA_YOONG : baru prasan tertulis 120...dh tuko blk dh....