BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, December 28, 2008

Kasih Aishah Najyha BAB 16

BAB 16

HARIZ sedang menyemak fail yang bertimbun di atas meja. Satu persatu diselak kertas yang ada di dalam fail tersebut. Kepala terasa pening. Dia membuka cermin mata yang dipakai dan diletak di atas meja. Dia memicit kepalanya perlahan. Dipejamkan mata sebentar. Berharap pening itu akan pergi. Interkom berbunyi. Hariz membuka mata dan menekan butang merah yang dari tadi berkelip-kelip.
“Encik Hariz, ada tetamu hendak berjumpa dengan Encik Hariz.” Kata setiausaha Hariz, Kamazarina. Hariz sudah dinaikkan pangkat. Kini dia menyandang jawatan General Manager. Syed Mahfuz menaikkan pangkat Hariz kerana dia rasa Hariz berkelayakan menyandang jawatan setinggi itu. Sudah hampir, 3 tahun Hariz bekerja dengan syarikat Syed Mahfuz dan ketuanya itu nampak akan prestasi kerja Hariz yang semakin meningkat. Hariz bekerja keras untuk membuktikan dia layak.
“Suruh dia masuk.” Arah Hariz. Dia membetulkan baju yang sedikit berkedut dan membetulkan duduk. Sebentar kemudian pintu biliknya diketuk. Arahan masuk diberikan. Seorang wanita yang elegan membuka pintu bilik Hariz dan berjalan masuk. Mata Hariz terbeliak. Dia tidak menyangka bahawa perempuan itu akan datang menemuinya. Pening yang tadi sudah hilang kini datang kembali berdenyut-denyut.
“Ju…what a big surprise.” Hariz bangun dari kerusi empuk. Wanita itu tersenyum. Hariz membalas senyuman itu.
“Silakan duduk.” Hariz mempersilakan Julia duduk. Julia duduk berhadapan dengan Hariz. Dia tersenyum manis. Hariz sudah tiada perasaan lagi pada senyuman itu yang bisa menggegarkan jantung hatinya pada suatu masa dahulu.
“You nak minum apa? Coffee? Tea?” tanya Hariz.
“No, thanks. I baru je lepas minum.” Tolak Julia lembut.
“Okay. So…macam mana you tahu I kerja kat sini?”
“I terserempak dengan Nita hari tu. Dia yang beritahu I yang you kerja kat sini. Tak sangka you dah jadik General Manager sekarang ni.” Jelas Julia. Hariz melepaskan keluhan. Hanita ini memang tidak tahu menyimpan rahsia. Sudahlah orang hendak mengelak daripada berjumpa dengan Julia, desis hati kecil Hariz. Hariz tersenyum tetapi tidak ikhlas sahaja. Julia membalas senyuman itu.
“Kenapa? You tak percaya I pun boleh berjaya macam bakal suami you?” sindir Hariz dalam pertanyaan. Julia mengerutkan dahi. Orang datang kesini untuk berdamai bukan untuk mencari gaduh, desis hati Julia.
“What is wrong with you, Riz? I datang sini bukan nak gaduh dengan you, okay?” Julia berkata perlahan. Tetapi hatinya bertambah geram melihat wajah Hariz yang memandangnya jelek. Hariz tidak berkata apa-apa. Dia tahu tidak patut dia memulakan membakar api kemarahan gadis dihadapannya itu.
“Kenapa you tak cakap you nak datang jumpa I? I boleh pergi jumpa you kat mana-mana.” Hariz menyandarkan badan ke sofa yang terletak di dalam bilik pejabatnya. Julia memandang sinis.
“Hmm…you nak datang jumpa I? I rasa dah banyak kali I nak jumpa you. Bermacam-macam alasan yang you bagi. Atlast, tak berjumpa jugak.” Hariz rasa terkena dengan kata-kata Julia. Dia tersengih kecil.
“Kenapa you nak sangat jumpa I?” tanya Hariz.
“Actually, I nak mintak maaf.” Tutur Julia perlahan.
“Kenapa you nak mintak maaf? You ada buat salah ke? Ohh…I lupa. You memang ada buat salah dengan I.” pedas Hariz menyindir sekali lagi.
“Ehh….I bosanlah cakap dengan you macam ni tau. Sikit-sikit you nak cari kesalahan I. I memang mengaku I yang salah sebab tak pertahankan hubungan kita. Tapi Riz, it’s been 5 years since we’ve broke up. Takkan sikit pun you tak boleh maafkan I?” Julia memandang Hariz, lembut. Hariz melepaskan dengusan kasar.
“I tahu, I salah. I mengaku. Tak apalah, Riz. Kalau you masih tak dapat maafkan I, anggap sajalah yang I tak pernah muncul dalam hidup you. And, I tak pernah datang office you ni.” Kata Julia seraya mengangkat punggung dan menuju ke arah pintu bilik.
“Nanti dulu, Ju.” Panggilan Hariz membuatkan kaki Julia tidak jadi melangkah. Julia tersenyum kecil tetapi badannya tidak dialihkan menghadap Hariz. Dia tahu taktik sebagaimana untuk mencairkan hati Hariz yang keras itu.
“Ok…Ok..Tell me. Apa perkara yang penting sangat you nak bincangkan dengan I sampai for the last 3 years, you’ve been chasing me all day?” Hariz bertanya. Julia memusingkan badannya perlahan-lahan menghadap Hariz. Dia berjalan semula ke arah kerusi yang diduduknya sebentar tadi. Julia melabuhkan punggungnya menghadap Hariz.
“Pasal perkahwinan I dengan Aiman.” Ucap Julia.
“I tak faham.” Hariz mengerutkan dahi.
“Because of this arranged marriage, kita terpaksa berpisah.”
“Tak apalah, Ju. Benda pun dah berlalu. Perkara lama. Usah disebutkan lagi. I malas nak fikir lagi dah pasal benda-benda ni semua. Walau apapun, kita tetap kawan. Dan, sebagai kawan…I doakan you dan…what is that guy name, again?” Hariz cuba mengingati nama yang disebut oleh Julia.
“Aiman.” Jawab Julia perlahan.
“Haa…I doakan you dan Aiman berbahagia sehingga ke anak cucu.” Itulah harapan Hariz. Julia tersenyum lega. Dia tahu Hariz bukan seorang yang pendendam.
“I nak bagi kad ni kat you.” Julia menghulurkan sekeping kad yang bersampul.
“Kad apa ni?” Hariz membuka sampul surat kad tersebut. Kad kahwin. Hariz mencium bau kad tersebut.
“Wangi.” Hariz berkata dan tergelak kecil. Julia tersenyum. Hariz membaca apa yang tertera di dalam kad tersebut. Majlisnya diadakan di Hotel Le Meridien. Hotel yang terletak di KL Sentral. Tidak hairanlah majlis diadakan di hotel 7 bintang kerana Julia dan bakal suaminya merupakan anak orang yang berharta.
“I harap you datang. Sebagai seorang kawan. You takkan hampakan I, kan?” tanya Julia penuh mengharap. Hariz memandang wajah Julia. Wajah yang pernah dicintainya pada satu ketika dahulu. Dia mengangguk perlahan. Pintu bilik Hariz diketuk. Terjengul wajah setiausahanya.
“Encik Hariz, sudah sampai masa untuk mesyuarat.” Kata Kamazarina sambil tersenyum ke arah Julia.
“Baiklah. Bagi saya masa dalam 5 minit.” Ujar Hariz. Kamazarina keluar semula dan menuju ke mejanya. Dia menyediakan fail-fail yang diperlukan semasa mesyuarat nanti. Julia memandang Hariz yang sudah banyak berubah dari zaman universitinya.
“I rasa I dah ganggu you. I balik dulu. Jangan lupa datang ke wedding I.” pesan Julia. Hariz mengangguk dan Julia melangkah keluar dari bilik Hariz. Hariz menuju ke meja dan mengambil kot yang tersangkut elok di kerusi.

HARIZ berjalan masuk ke dalam bilik pejabatnya semula setelah habis bermesyuarat. Dia melabuhkan punggung ke atas kerusi empuk miliknya. Pintu bilik diketuk. Arahan masuk diberikan. Kamazarina masuk ke dalam bilik ketuanya dan berjalan ke arah meja Hariz. Dia meletakkan sebuah fail. Hariz membuka dan menyelak fail tersebut. Setelah habis diselak, Hariz menandatangani di tempat yang telah ditanda oleh Kamazarina. Diserahkan semula fail tersebut kepada Kamazarina. Wanita itu hanya tersenyum. Kemudian dia keluar semula dari bilik Hariz.
Hariz memandang telefon bimbit yang diletakkan di atas meja. Diambil telefon tersebut dan memandang lagi. Lama dia termenung. Hatinya berbelah bahagi. Samada hendak menelefon atau tidak. Semenjak dia pergi ke kenduri kahwin di rumah Aishah, dia sudah lama tidak mendengar cerita mengenai gadis itu daripada mulut Diyana. Tidak sudikah gadis itu keluar dengannya? Didail satu persatu nombor Aishah. Dilekapkan telefon ke telinga. Ada nada deringan. Sebentar kemudian ada lagu nyanyian Rihanna, Disturbia. Hariz mengerutkan dahi. Caller ringtone rupanya, desis hati Hariz. Sedang asyik Hariz mendengar lagu tersebut, tiba-tiba ada satu suara halus menyapa gegendang telinga Hariz. Hariz tersedar.
“Hello?” jawab suara itu.
“Assalamualaikum, Aishah. Hariz ni.” Hariz memperkenalkan diri.
“Waalaikumussalam. Kenapa Hariz call saya?” lembut sahaja suara Aishah bertanya. Hariz berdehem kecil.
“Tak boleh ke saya nak call Aishah?” Hariz bertanya.
“Bukan tak boleh, cuma sekarang ni saya tengah sibuk sikit. Boleh tak Hariz call saya dalam masa setengah jam lagi? Saya tengah entertain client sekarang.” Aishah bercakap seperti orang berbisik.
“Ok. Maaflah sebab ganggu Aishah.” Ujar Hariz.
“Tak apa. Call kejap lagi, ya?”
“Ok. Assalamualaikum.” Salam diberi oleh Hariz.
“Waalaikumussalam.” Aishah menjawab. Mereka sama-sama mematikan talian. Telefon salah waktu, inilah jadinya. Hariz meneruskan semula kerja.

AISHAH tersenyum ke arah pelanggan yang sedang membelek album perkahwinan yang Aishah pernah buat sebelum ini. Kenapa Hariz menelefonnya? Putri yang baru sahaja masuk ke dalam butik terpandang Aishah dan tersenyum. Aishah menggamit ke arah Putri. Putri menuju ke arah Aishah. Dia berbisik ke telinga Putri. Gadis itu terangguk-angguk menerima arahan.
“Cik Intan, saya ada hal sekejap. Putri, pembantu saya akan tolong Cik Intan. Cik Intan tengoklah dulu, ya? Nanti Putri akan ambil ukuran Cik Intan.” Kata Aishah. Perempuan dihadapan Aishah mengangguk. Aishah segera masuk ke dalam pejabatnya. Dia mencapai gagang telefon dan mula mendail satu persatu nombor telefon pejabat Hariz. Ada satu suara yang menjawab panggilan tersebut.
“Hariz, saya ni. Kenapa Hariz cari saya?” tanya Aishah lembut.
“Saja nak bertanyakan khabar. Dah lama saya tak call Aishah.” Kata Hariz pula.
“Ooo…ingatkan apa tadi. Hariz apa khabar?” Aishah pula yang bertanya kepada jejaka itu. Hariz tersenyum lebar. Ada harapan, hati Hariz berbisik girang.
“Tak berapa baik.” Lemah sahaja suara Hariz, berpura-pura.
“Kenapa? Hariz sakit ke?” Aishah bertanya, bimbang.
“A’ah. Sakit sebab dah lama tak jumpa Aishah.” Seloroh Hariz tiba-tiba.
“Hish…ada-ada je Hariz ni.” Muka Aishah menjadi merah. Kalau lelaki itu nampak akan wajahnya, pasti sudah digelakkan.
“Saya nak ajak Aishah dinner, boleh?” pelawa Hariz.
“Bila?”
“Malam ni tak boleh.” Perlahan sahaja Hariz berkata.
“Mmm…how about tomorrow night?” tanya Hariz. Aishah seperti menimbangkan pelawaan Hariz. Kemudian, dia bersetuju.
“I’ll pick you up at 8.” Hariz berkata.
“Mmm…boleh tak Hariz ambil saya pukul 9?” pinta Aishah.
“Kenapa?”
“Sebenarnya esok ada customer nak datang tengok tempahan dia. Maybe I’ll be late.” Kata Aishah.
“Ok. See you at 9.”
“Bye. Assalamualaikum.” Aishah memberikan salam.
“Waalaikumussalam.” Jawab Hariz perlahan. Mereka sama-sama mematikan talian. Aishah tersenyum sendirian. Pintu bilik pejabat diketuk. Dia tersedar dari lamunan dan pintu tersebut terkuak. Terjengul wajah Putri.
“Kak, Cik Intan nak confirmkan tempahan dia.”
“Ok...Ok..Akak keluar sekarang.” Aishah dan Putri keluar beriringan.


AISHAH bersiap sedia untuk keluar bersama Hariz. Nurradiah senang melihat anak perempuannya semakin ceria. Mereka tidak perlu risau lagi akan keadaan Aishah yang sejak kebelakangan ini suka berada di dalam keadaan murung. Mungkin kerana kepulangan Hafiz. Kenapalah Hafiz hendak membawa pulang bakal tunang? Tidak tahukah dia Aishah menunggunya? Mungkin juga dia tidak tahu. Tidak boleh terus sahaja menyalahkan Hafiz. Aishah seorang yang pendiam. Dia tidak mungkin akan meluahkan perasaannya secara terbuka. Nurradiah mengeluh apabila memikirkan perkara itu.
Lama Aishah melihat dirinya di cermin. Ayu. Tiba-tiba dia terbayang wajah Hafiz. Tidak lama lagi Hafiz akan pulang ke Malaysia. Apa reaksinya nanti apabila bertemu Aishah? Terkejut? Gembira? Entahlah. Dia sendiri tiada jawapan yang pasti.
Nurradiah melaung nama anaknya sudah banyak kali tetapi masih tiada respon daripada Aishah. Apalah yang dibuatnya sehingga tidak dengar akan panggilan nama? Nurradiah mendaki tangga dan menuju ke bilik Aishah. Dikuak sedikit pintu bilik anaknya. Aishah masih sedang membelek wajah di cermin. Nurradiah tersenyum dan menggeleng. Kalau sudah perempuan itu, perempuan juga. Pasti tidak terlepas dengan cermin. Ada sahaja yang tidak kena diwajahnya. Ada sahaja yang hendak dibelek. Nurradiah segera menuruni anak tangga dan menuju ke pintu rumah apabila terdengar deringan loceng nyaring berbunyi. Ditinjau melalui jendela. Seorang anak muda sedang terjenguk-jenguk dari pintu pagar. Nurradiah menekan butang untuk membuka pintu pagar rumah secara automatik. Pemuda itu terkejut dan sedikit melompat kerana terlampau terkejut. Disangkakan tidak ada orang yang perasan akan kehadirannya. Nurradiah keluar dan menuju ke arah anak muda itu.
“Anak ni Hariz, ya?” tanya Nurradiah. Anak muda itu mengangguk dan tersenyum lalu menyalami tangan Nurradiah sebagai menghormati orang yang lebih tua daripadanya.
“Masuklah dulu. Aishah tengah siap.” Jemput Nurradiah. Hariz mengangguk dan membuntuti Nurradiah.
“Jemputlah duduk dulu. Maaflah, Hariz. Aishah memang selalu macam tu. Lambat siap.” Kata Nurradiah lembut.
“Tak apa, mak cik. Biasalah orang perempuan.” Kata Hariz seloroh. Nurradiah tersenyum senang melihat kelakuan Hariz. Senang hati dia melihat Aishah berkawan dengan orang yang mempunyai budi pekerti seperti Hariz.
“Lama Hariz kawan dengan Aishah?”
“Baru je, mak cik. Masih dalam proses perkenalan.” Ujar Hariz. Nurradiah mengangguk.
“Eh, terlupa pulak mak cik nak buat air untuk Hariz.” Nurradiah segera bangun. Hariz segera menghalang.
“Tak payahlah susah-susah, mak cik. Saya baru lepas minum kat rumah.” Kata Hariz. Nurradiah tersenyum lagi.
“Tak bolehlah macam tu. Hariz tetamu mak cik. Memang kewajipan mak cik melayan tetamu.” Nurradiah segera menghilang di sebalik pintu dapur. Sebentar kemudian, Nurradiah menatang dulang berisi secawan gelas. Nurradiah meletakkan gelas tersebut dihadapan Hariz.
“Minumlah. Lama lagi rasanya Hariz nak kena tunggu Aishah.”
“Kenapa mak cik cakap macam tu?” tanya Hariz.
“Dia belum bersolek lagi. Kalau nak tunggu dia bersolek, orang yang tak dahaga pun boleh jadi dahaga.” Kata-kata Nurradiah disambut oleh ketawa Hariz. Pandai juga emak Aishah ni bergurau, getus hati kecil Hariz.
“Jemputlah minum.”
“Yalah. Mak cik tak minum sekali?” Hariz bertanya, sopan.
“Tak apalah. Kejap lagi mak cik minum.” Nurradiah berkata. Hariz mencapai gelas yang berisi air oren Sunkist. Dihirup perlahan-lahan.
“Kamu duduk dulu, ya. Mak cik pergi panggil Aishah.” Hariz mengangguk. Nurradiah bangun dari duduk dan menuju ke tingkat atas. Nurradiah mengetuk pintu bilik Aishah perlahan-lahan. Dikuak pintu bilik sedikit. Nurradiah lihat Aishah masih menyolek wajah.
“Hariz dah sampai. Lama dia tunggu Adik kat bawah.” Nurradiah berkata.
“Ye ke, Mama?” tanya Aishah.
“Iya. Adik tak habis bersolek lagi?” dilihatnya wajah Aishah yang memang semulajadi cantik walaupun tanpa secalit solekan di wajahnya.
“Dah nak habislah ni.”
“Cepat sikit. Jangan biar orang tunggu kita.” Pesan Nurradiah sebelum dia menghilang di sebalik pintu kamar Aishah.
Aishah membelek diri sekali lagi di cermin sebelum dia membuat keputusan untuk turun ke bawah. Perlahan-lahan dia menuruni anak tangga dan dilihat Hariz sedang bergelak ketawa dengan Nurradiah dan Nadira. Apalah perkara yang seronok sangat dibual oleh mereka? Hati Aishah terdetik.
“Hah…Tu pun dia dah turun.” Kata Nadira yang ternampak kelibat kakaknya. Hariz terpegun dengan kecantikan Aishah sehingga dia berdiri. Dipandang dari atas hingga ke bawah. Walaupun hanya memakai skirt kembang paras lutut dan baju berlengan paras siku, dia tetap nampak menarik. Rambut disepit untuk menampakkan lagi kekemasan. Aishah tersipu-sipu malu apabila ditenung oleh Hariz. Tidak pernah lelaki merenungnya sebegitu. Kecuali…Hafiz? Arghhh….Kenapalah saat ini nama Hafiz masih lagi bertakhta di hatinya. Dia harus membuang nama itu jauh-jauh.
“Pukul berapa kamu nak keluar kalau dari tadi asyik macam ni je?” pertanyaan Nurradiah itu mengejutkan kedua-duanya. Aishah segera menuju ke rak kasut manakala Hariz tunduk menyalami Nurradiah dan turut bersalaman dengan Nadira. Adik bongsu Aishah tergelak kecil melihat kelakuan mereka berdua yang kelam kabut itu.
“Ma, Adik keluar dulu.” Aishah tunduk menyalami Mamanya.
“Dira nak keluar ke kejap lagi?” tanya Aishah.
“A’ah. Fuzey nak datang ambil. Kenapa?” jawab Nadira dan dibalas dengan persoalan.
“Kalau pakai make up Kak Adik, reti-retilah simpan ya.” Pesan Aishah. Nadira tersengih lebar.
“Yes, ma’am.” Jawab Nadira. Dia sendiri tahu perangainya yang suka memakai barang kepunyaan orang lain tetapi tidak tahu hendak meletakkan barang tersebut ke tempatnya semula.

BERSAMBUNG.....

1 tukang komen paling setia:

ceritaku MEMORIKU said...

mesti aisyah nmpak sweet gilew.
agagaga.
suke2.
-na`dz