BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, December 5, 2008

Dari KL ke Luxembourg 40

BAB 40

PERUT Qaseh semakin membesar. Hari bersalin semakin hampir. Kebanyakan daripada pensyarahnya tahu dia sedang mengandung. Keutamaan diberikan kepada Qaseh. Walaupun dia masuk lambat dan kerusi dibahagian hadapan sudah penuh, rakan sekelasnya akan memberikan tempat untuk dia duduk dihadapan. Kesian melihat Qaseh memanjat tangga yang tinggi untuk ke tempat duduk di sebelah atas. Tetapi Qaseh tidak biasa dilayan sebegitu. Terasa segan pula apabila ada yang melayannya dengan baik sekali. Kadangkala rasa seronok, kadangkala terasa janggal.
Wajah Qaseh berseri-seri sebaik sahaja melangkah masuk ke dalam kelas. Kya mengerutkan dahi melihat Qaseh. Wanita itu melabuhkan punggung di sebelah Kya.
“ You look different today.” Kata Kya. Qaseh memandang gadis di sebelahnya dan tersenyum lebar.
“ Am I?” tanya Qaseh.
“ Ya.” Kata Kya ringkas.
“ What makes me different today than any other day?” tanya Qaseh lagi. Kya melurutkan dagu. Seperti memikirkan sesuatu.
“ I’m not sure. But, seriously, you look different today.” Kya berkata bersungguh-sungguh. Ternampak kelainan pada diri Qaseh hari itu.
“ Actually, my mother is coming today. After class, I’m going to fetch her at the airport.” Qaseh berkata dengan senyuman tidak lekang di bibir. Kya juga turut tersenyum. Dia tahu Qaseh terlalu rindukan ibunya. Selalu Qaseh menceritakan tentang Zhulianna kepada Kya.
“ Miss your mother, huh?”
“ So much.” Kata Qaseh. Tidak sabar untuk berjumpa dengan Zhulianna. Rindunya sudah menggunung.
Pensyarah yang mengajar subjek pada hari itu masuk ke dalam kelas. Kelas yang tadi hingar-bingar menjadi sunyi sepi. Mereka agak takut akan pensyarah ini. Mukanya nampak baik tetapi dia adalah salah seorang pensyarah yang paling garang. Tetapi pada Qaseh, dia seorang pensyarah yang sangat baik. Kelas bermula agak lewat dan kelas itu dihabiskan juga agak lewat. Nasib baik kapal terbang yang dinaiki Zhulianna masih belum tiba. Kalau tidak, pasti ibunya sudah lama menunggu di lapangan terbang.
“ Bye, Kya.” Qaseh melambai ke arah Kya. Lambaian itu dibalas. Dengan perut memboyot, Qaseh menunggu di perhentian bas. Hendak mengambil teksi ke lapangan terbang. Tiba-tiba sebuah kereta berhenti dihadapannya. Qaseh menundukkan sedikit wajah dan memandang pemandu di dalam yang memakai cermin mata hitam.
“ Kau nak balik ke, Q?” tanya Rezza.
“ Taklah. Aku nak ke airport.” Ujar Qaseh. Bersusah payah dia bangun dari kerusi yang diduduknya dan menuju ke kereta Rezza.
“ Buat apa ke airport?”
“ Ambil Ibu aku. Dia turun sini hari ni.” Kata Qaseh dengan nada gembira. Rezza mengangguk.
“ Jomlah. Aku teman kau pergi ambil Ibu kau kat airport.” Ujar Rezza. Qaseh menggigit bibir.
“ Aku tak nak menyusahkan kau, Za. Kau dah banyak tolong aku. Kau ambil aku kat rumah tiap hari. Lepas tu hantar aku ke kampus pulak. Lepas habis kelas, kau hantar aku balik rumah pulak. Aku seganlah nak menyusahkan kau.” Luah Qaseh. Memang selama ini, itulah yang dipendamkan oleh Qaseh.
“ Apa pulak nak menyusahkan. Kalau kau nak bayar tambang pun, aku tak kisah. Aku terima je.” Gurau Rezza. Qaseh tergelak kecil.
“ Alaa…tak kisahlah. Lagipun, aku on the way ke train station jugak ni. Nak ambil Lisa. Dia turun sini juga hari ni.” Jelas Rezza.
“ Betul ni?” tanya Qaseh. Inginkan kepastian. Jangan Rezza mencari alasan hanya kerana hendak menolongnya.
“ Betullah. Kalau kau tak percaya, lepas ambil ibu kau, kita pergi ambil Lisa.” Rezza berkata. Qaseh mengangguk dan tersenyum. Qaseh masuk ke dalam kereta dan kereta itu terus sahaja meluncur laju ke arah lapangan terbang yang terletak di Findel.





QASEH tercari-cari wajah kesayangan. Kemudian, dia ternampak lambaian seorang wanita. Terus sahaja Qaseh meluru ke arah Zhulianna. Wanita itu memeluk anaknya bagaikan sudah berpuluh tahun tidak berjumpa.
“ Ibu apa khabar?” tanya Qaseh. Dia begitu gembira dapat berjumpa dengan Zhulianna.
“ Baik. Qaseh macam mana? Laju je Qaseh berjalan. Risau Ibu tengok Qaseh.” Kata Zhulianna. Dia memegang perut anaknya itu.
“ Qaseh tak apa-apa, Bu.” Ujar Qaseh. Zhulianna menolak troli yang diletakkan bagasi pakaiannya. Qaseh dari tadi tidak mahu melepaskan tangan Zhulianna. Tersenyum lebar Zhulianna melihat Qaseh.
“ Qaseh datang naik apa ni?” tanya Zhulianna.
“ Kawan Qaseh. Jom, Ibu. Qaseh kenalkan Ibu dengan dia.” Kata Qaseh. Dia menarik tangan Zhulianna menuju ke arah Rezza yang sedang sibuk bercakap telefon. Apabila dia ternampak sahaja kelibat Qaseh dan Zhulianna menuju ke arahnya, dia segera mematikan talian.
“ Lisa ke tu?” terus sahaja Qaseh bertanya.
“ A’ah. Dia dah sampai.”
“ Oh, ye ke? Jomlah kita pergi ambil dia. Sebelum tu, aku kenalkan. Ibu, ni lah Rezza. Kawan yang selalu Qaseh ceritakan pada Ibu tu. Za, ni Ibu aku.” Qaseh memperkenalkan mereka berdua. Rezza tunduk menyalami Zhulianna. Dia menghormati wanita itu sepertimana dia menghormati ibunya sendiri.
“ Terima kasihlah, Rezza. Sebab banyak tolong Aunty jaga Qaseh.”
“ Tak ada apa-apalah, Aunty. Small matter je ni.”
“ Jomlah lekas. Kata nak pergi ambil Lisa.” Kata Qaseh segera mengingatkan Rezza. Lelaki itu membuka bonet belakang dan memasukkan bagasi pakaian Zhulianna. Kemudian, dia membukakan pintu untuk Qaseh dan Zhulianna. Begitu berbudi pekerti lelaki yang bernama Rezza ini. Kereta Rezza menuju ke destinasi seterusnya iaitu stesen keretapi yang teletak di Poteau-de-Harlange.
Isteri Rezza, Lisa, sudah menunggu dihadapan pintu gerbang stesen keretapi. Kegelisahan sahaja wanita itu menunggu suaminya.
“ Aunty dengan Qaseh tunggu sekejap, ya. Saya pergi panggil Lisa.”
“ Yalah.” Kata Qaseh dan Zhulianna serentak. Rezza segera turun dari kereta setelah dapat memarkirkan kereta di tempat letak kereta yang disediakan khas untuk pengguna keretapi. Sebentar kemudian, Rezza kembali dengan menjinjing beg pakaian dan seorang wanita yang sedang bergelak ketawa di sebelahnya.
Lisa masuk ke dalam perut kereta. Dia duduk dibahagian belakang bersama Zhulianna. Pada mulanya, Qaseh hendak memberikan tempat duduk dihadapan kepada Lisa. Tetapi Lisa tahu akan keadaan Qaseh yang tidak mengizinkan dia banyak bergerak. Semenjak kali pertama Lisa berjumpa Qaseh, dia seperti sudah lama kenal dengan Qaseh. Wanita itu terlalu peramah. Lisa juga membenarkan Rezza menjaga Qaseh. Lisa tahu Qaseh tiada suami disisi untuk menjaganya. Jadi sebagai seorang sahabat yang memahami, Lisa sendiri menyuruh Rezza menjaga Qaseh.
“ Lisa, ni Ibu aku.” Qaseh kenalkan Zhulianna kepada Lisa.
“ Apa khabar, Aunty?” tanya Lisa. Dia tunduk menyalami Zhulianna.
“ Baik, Lisa. Terima kasihlah kepada Lisa sebab benarkan Rezza jaga Qaseh.” Ujar Zhulianna. Dia benar-benar berterima kasih kepada Lisa kerana memahami keadaan anaknya. Walaupun Qaseh dan Rezza tidak ada pertalian.
“ Tak ada apa-apalah, Aunty. Lisa yang paksa Abang jaga Qaseh. Kesian pulak tengok dia. Takkanlah dengan perut boyot tu nak memanjat bas pula. Jadi, Lisa minta Abang jadi personal driver Qaseh lah.” Kata Lisa berseloroh. Qaseh tergelak. Begitu juga dengan Rezza. Zhulianna tersenyum kelegaan. Lega apabila ada orang sanggup menjaga anaknya itu.
“ Aunty tak tahu macam mana nak balas budi baik kau orang. Aunty berterima kasih banyak-banyak.” Kata Zhulianna lagi.
“ Ada satu cara Aunty boleh balas budi baik kita orang.” Kata Rezza tiba-tiba. Qaseh memandang dengan kerutan di dahi.
“ Abang…kita lakukan benda ni semua, ikhlas. Bukan nak mintak balasan.” Sela Lisa. Rezza hanya tersenyum.
“ Cakaplah, Rezza.” Paksa Zhulianna.
“ Qaseh kata, Aunty pandai masak masakan kampung. Pure masakan kampung. Teringin pulak lidah ni merasa masak tempoyak, gulai ayam, ulam-ulam. Kalau ada sambal belacan…perghhh….lagi berselera, jawabnya.” Kata Rezza. Qaseh tersenyum dan menggeleng.
“ Abang ni. Nak menyusahkan Aunty pulak. Dahlah Aunty datang jauh-jauh. Penat pun tak hilang lagi.” ujar Lisa perlahan.
“ Tak apalah, Lisa. Sekali-sekala. Aunty duduk kat Malaysia pun, makan sorang-sorang jugak. Bosanlah. Kadangkala je mak cik si Qaseh ni datang. Tapi taklah selalu. Dia pun ada family juga.” Zhulianna berkata-kata. Qaseh memandang ibunya melalui cermin pandang belakang. Kemudian, tersenyum.
“ Rezza bawak je Aunty pergi pasar.” Kata Zhulianna.
“ Bolehhh…Aunty nak ke pasar mana? Troine? Flebour? Schoos? Olm?” tanya Rezza. Zhulianna berfikir sebentar.
“ Lebih baik ke Hassel. Situ perkampungan orang Islam. Rasa selamat sikit nak beli barang basah pun.” Kata Zhulianna. Lisa mengangguk. Dia juga turut bersetuju. Kereta yang dipandu oleh Rezza meluncur laju ke Hassel. Mereka berempat riuh bersembang. Zhulianna ingat Lisa seorang yang pendiam. Rupa-rupanya, dia seorang yang sangat peramah.





SAMPAI sahaja di Contern Hassel Market, Rezza terus mencari tempat letak kereta. Mereka berempat turun dari kereta. Zhulianna sibuk memilih barang-barang segar seperti ikan, ayam dan lain-lain lagi. Lisa juga turut memilih barang-barang segar. Qaseh membeli sayur-sayuran. Rezza memilih udang galah yang segar. Dia memang pandai membeli barang-barang untuk dijadikan lauk. Sebelum Rezza berkahwin, dia sudah belajar membeli barang-barang itu semua seorang diri. Duduk jauh di perantauan orang, kenalah belajar membeli sendiri.
Selesai membeli, mereka menuju semula ke kereta Rezza. Tiba-tiba Qaseh memegang perut dan mengaduh kesakitan.
“ Kenapa, Qaseh?” tanya Zhulianna. Dia risau akan keadaan anaknya.
“ Tak ada apa-apa, Ibu. Dia tendang je.” Ujar Qaseh. Lisa memimpin tangan Qaseh dan Zhulianna membukakan pintu untuk anaknya itu. Masuk sahaja dalam kereta, Rezza pula bertanya.
“ Kau ok ke, Q?”
“ I’m okay.” Kata Qaseh sambil mengangkat ibu jari.
Kereta Rezza berhenti betul-betul dihadapan rumah Qaseh. Lisa menolong Zhulianna membawa turun barang-barang yang dibeli. Dia terus sahaja membawa masuk barang-barang tersebut ke dapur. Qaseh masuk ke dalam dan menuju ke bilik tidur. Sebentar kemudian, dia keluar semula dan masuk ke dalam dapur. Dijenguk ke luar. Rezza sedang membersihkan halaman rumah sewa itu.
“ Wei, kau buat apa tu?” tanya Qaseh kepada Rezza yang asyik melakukan kerjanya. Qaseh mengecilkan sedikit mata memandang Rezza. Terik matahari menyuluh mata Qaseh.
“ Aku tolong kau bersihkan laman rumah ni. Semak sangat.”
“ Alaa…tak payahlah kau nak susah-susah. Nanti aku buatlah perlahan-lahan.” Ujar Qaseh. Dia tidak mahu menyusahkan Rezza kerana sudah banyak Rezza membantu.
“ Aku ni ikhlas nak tolong. Nak tolong kat dapur, Aunty dan Lisa tak bagi. Jadi, aku tolonglah kat luar. Lagipun, tak elok untuk baby kau nanti kalau keadaan semak samun macam ni.” Jelas Rezza. Qaseh tersenyum. Dia bersyukur mempunyai sahabat baik seperti Rezza.
“ Terima kasih lah.”
“ Aii…terima kasih je? Air-air tak ada ke?” tanya Rezza secara berseloroh. Qaseh tergelak.
“ Nanti aku ambil.”
“ Tak payahlah, Q. Aku gurau je. Kau tu kena banyak berehat. Tinggal berapa hari je lagi nak bersalin.” Rezza berkata. Qaseh menggeleng dan tersenyum. Kemudian, dia beredar ke dapur.
“ Ibu nak Qaseh tolong?” tanya Qaseh.
“ Tak payahlah, Qaseh. Lisa boleh tolong Ibu.” Kata Zhulianna ringkas. Lisa memotong sayur-sayuran dan ditumis. Haruman masakan itu menusuk ke hidung Qaseh. Lebih lama dia berada di dapur, pasti kecur air liurnya. Qaseh mengambil gelas dan membancuh air kordial oren Sunkist.
“ Nah, Ibu…Lisa. Minumlah. Qaseh buat air ni.” Kata Qaseh. Dia membawa segelas ke hadapan.
“ Untuk siapa tu, Q?” tanya Lisa.
“ Rezza. Dia tolong aku kemaskan laman rumah.”
“ Meh aku bagi kat dia.” Kata Lisa lagi.
“ Tak usahlah, Lisa. Kau dah tolong Ibu memasak. Biarlah aku bawak air ni ke Rezza.” Qaseh berkata. Dia tidak suka duduk sahaja dan memerhatikan orang lain melakukan kerja-kerja yang sepatutnya dia tolong. Lisa tersenyum dan mengangguk.





MAKAN malam sudah siap dimasak. Qaseh terlena di sofa. Televisyen terpasang. Qaseh terjaga apabila Zhulianna mengejutnya. Perlahan-lahan Qaseh membuka mata. Tersenyum memandang ibu kesayangan.
“ Kenapa Qaseh tidur kat sini? Kenapa tak masuk bilik?”
“ Qaseh tengah tengok t.v tadi. Tak tahu pulak nak terlena.”
“ Pergi basuh muka. Makan malam dah siap.” Arah Zhulianna. Seperti kanak-kanak kecil, Qaseh menuruti kata ibunya.
Rezza sudah siap menunggu di meja makan. Lisa masih menolong Zhulianna menghidang makanan.
“ Wah, macam raja kau ni. Menunggu kat meja makan je.” Gurau Qaseh. Lisa keluar dari dapur dengan membawa sambal belacan dan ikan masin. Terliur Qaseh melihat makanan yang terhidang di atas meja.
“ Dia memang raja. Tapi raja tak jadi.” Sampuk Lisa. Qaseh tergelak kecil. Rezza muncungkan bibir.
“ Tak payahlah kau buat muka macam tu. Buruk nau.” Ujar Qaseh.
“ Kamu berdua ni tak habis-habis mengusik Rezza lagi ke?” kata Zhulianna apabila melangkah ke ruang makan. Lisa menceduk nasi ke dalam pinggan dan diserahkan kepada Zhulianna, Qaseh dan Rezza. Dia turut menceduk untuk dirinya. Mereka menjamu selera. Suara di ruang tamu riuh dengan kehadiran Rezza. Dia memang pandai membuat lawak.
Setelah menjamu selera, Zhulianna menghidangkan pencuci mulut yang mahir dibuatnya. Itu juga pencuci mulut kegemaran Qaseh. Mereka bersembang sehingga lewat malam. Lisa melihat jam di tangan. Rezza faham akan isyarat itu segera meminta diri.
“ Dah lewat malam dah ni, Aunty. Kami minta diri dululah.” Kata Rezza. Zhulianna tersenyum dan mengangguk. Dia bangun dan menuju ke dapur. Sebentar kemudian, Zhulianna keluar dengan membawa satu bekas jernih yang diisi pisang custard yang dijadikan pencuci mulut tadi.
“ Nah. Balik nanti Rezza dengan Lisa bolehlah makan.”
“ Eh, tak payahlah, Aunty. Makan tadi pun dah kenyang.” Tolak Lisa sebaiknya.
“ Tak apalah, Lisa. Aunty tengok tadi banyak jugak Rezza makan. Rezza suka, ya?” Zhulianna mengalihkan pandangannya ke arah Rezza.
“ Ya, Aunty. Memang favourite Rezza.”
“ Kau tu bagi je apa. Semua makan. Tolak kayu dengan batu je.” Usik Qaseh. Lisa tergelak kecil.
“ Qaseh…apa cakap macam tu.” Tegur Zhulianna.
“ Ambillah, Lisa.” Ujar Zhulianna lagi.
“ Ada lagi ke untuk Aunty dan Qaseh nanti?” tanya Lisa.
“ Ada. Banyak lagi. Tak terhabis pun kami nak makan berdua.” Zhulianna berkata lagi.
“ Ini pun tak terbalas lagi budi baik Lisa dan Rezza.” Sambung Zhulianna. Lisa memegang tangan wanita tua itu.
“ Apa pulak ni, Aunty? Tak payahlah Aunty fikir pasal budi baik tu. Kami ikhlas nak tolong jaga Qaseh.” Lisa tidak suka Zhulianna fikir sebegitu. Baginya, segala yang dilakukan oleh dia adalah ikhlas dan dia tidak meminta apa-apa sebagai balasan.
“ Kalau macam tu, kau orang kena ambil dessert ni.” Sela Qaseh.
“ Baiklah, Aunty…Q. Terima kasih.” Lisa mengalah. Diambil juga bekas makanan itu. Mereka berjalan keluar dari rumah.
“ Esok kau tak ada kelas kan?” tanya Rezza pada Qaseh.
“ A’ah.” Jawab Qaseh ringkas.
“ So, I’ll see you next week.” Kata Rezza.
“ Yelah tu. Kalau anak ni tak terkeluar lagi minggu depan.” Ujar Qaseh pula.
“ Ahh…lupa pulak nak tanya. Bila kau punya due date?” tanya Rezza. Qaseh seperti berfikir sebentar.
“ Doktor expect, end of next week. Tapi tak tahulah.”
“ Nanti kalau kau nak bersalin ke, dah bersalin ke, call aku. Boleh aku minta notes daripada lecturer kau.” Ujar Rezza. Begitu baik hati Rezza. Untung Lisa mendapat suami seperti Rezza.
“ Eh, tak payahlah, Za. Balik dari bersalin nanti, aku mintak je notes daripada classmate aku.” Qaseh tidak mahu menyusahkan Rezza.
“ Tak apa. Masa kau dalam pantang nanti, kau bolehlah review notes yang lecturer kau bagi.” Ujar Rezza lagi. Qaseh melepaskan keluhan dan mengerutkan dahi. Dia sudah banyak menyusahkan Rezza.
“ Tak apa, Q. Rezza ikhlas nak tolong.” Kata Lisa pula. Dia tahu Qaseh tidak senang hati hendak menyusahkan Rezza.
“ Tapi, aku segan.”
“ Apa nak disegankan. Kami dah anggap Q dan Aunty macam keluarga kami sendiri.” Rezza berkata. Memandang isteri di sebelah. Lisa mengangguk sambil tersenyum.
“ Oklah. Apa-apa hal nanti, aku call kau.”
“ Ok.”
“ Q tak payahlah keluar. Nanti berembun pulak.” Kata Lisa. Qaseh tersenyum. Dianggukkan kepala perlahan. Zhulianna menghantar mereka berdua sampai ke pintu pagar. Lisa dan Rezza melambai ke arah Qaseh dan Zhulianna. Wanita itu menutup semula pintu pagar. Dia berjalan ke arah anak yang sedang menunggu di muka pintu. Kaki Qaseh melangkah ke ruang tamu. Dia memasang televisyen.
“ Ibu…” panggil Qaseh lembut.
“ Ya, sayang?”
“ Qaseh ingat hujung minggu ni Qaseh nak pergi Wiltz.” Ujar Qaseh. Zhulianna memandang wajah Qaseh.
“ Ibu nak ikut?” tanya Qaseh.
“ Hmm…boleh jugak. Dah lama Ibu tak berjalan.” Zhulianna berkata. Dia menghirup air minuman yang dibancuh oleh Lisa.
“ Oklah, Ibu. Qaseh naik tidur dulu.”
“ Yalah. Ibu pun nak naik dah ni.”
Qaseh menutup semula televisyen. Zhulianna menutup suis lampu. Mereka menuju ke bilik masing-masing.







PADA hari Sabtu, Qaseh mengemas beg pakaian. Dia membawa apa-apa yang perlu sahaja. Zhulianna sudah bersiap. Dia menunggu di bawah. Sementara menunggu Qaseh turun, Zhulianna sempat menyiapkan sarapan. Qaseh menjinjing sebuah beg pakaian yang agak kecil. Tetapi dengan perut memboyot, menyukarkan lagi Qaseh berjalan.
“ Ibu tolong Qaseh, ya?”
“ Tak payahlah, Ibu. Qaseh cuma mengandung je. Bukan cacat pun.” Kata Qaseh perlahan. Dia tidak suka dilayan sebegitu. Nanti manja pula. Bila Zhulianna pulang ke Malaysia, dia pasti akan merindui layanan itu.
“ Qaseh ni degil tau.”
“ Macam Papa, kan?” Qaseh berkata. Dia memandang Zhulianna. Takut dia jika wanita itu terasa dengan kata-kata yang diluahkan. Tetapi ibunya hanya tersenyum.
“ Iya. Macam Papa.”
“ Mari kita makan sarapan dulu. Ibu dah siapkan.” Sambung Zhulianna. Mereka menuju ke ruang makan.
Selepas bersarapan, Qaseh telah menelefon teksi. Dalam setengah jam kemudian, teksi tersebut berhenti betul-betul dihadapan rumah sewa itu. Zhulianna mengunci pintu rumah dan juga pintu pagar. Qaseh menjinjing beg pakaian miliknya dan milik Zhulianna. Pemandu teksi itu ternampak Qaseh bersusah payah membawa dua beg itu, dia segera turun dari teksinya dan menuju ke arah Qaseh. Menolong Qaseh membawa beg-beg pakaian tersebut. Mereka bertiga masuk ke dalam teksi itu dan menuju ke stesen keretapi. Sepanjang perjalanan, Qaseh asyik memegang perutnya. Dia berasa tidak sedap hati.
Sampai sahaja di stesen keretapi, Zhulianna membeli tiket ke Wiltz. Pada mulanya, Qaseh ingin membawa beg-beg pakaian itu. Tetapi dia dihalang oleh pemandu teksi tersebut. Zhulianna mengambil beg-beg pakaian daripada tangan pemandu itu. Setelah membayar tambang, pemandu teksi itu beredar. Qaseh dan Zhulianna duduk di kerusi yang berhampiran dengan tempat untuk penumpang menaiki keretapi.
“ Pukul berapa, Ibu?”
“ 11.30.” Zhulianna berkata ringkas.
“ Qaseh nak telefon kawan Qaseh. Nak beritahu dia pukul berapa kita akan sampai.” Ujar Qaseh. Zhulianna mengangguk.





TEPAT jam 1 petang, Qaseh dan Zhulianna sampai di Wiltz. Mereka dijemput oleh Maria. Terkejut Qaseh melihat Maria. Pakaiannya sudah tertutup. Dan, yang lebih mengejutkan lagi Maria berpakaian baju kurung. Maria sungguh gembira dapat berjumpa dengan Qaseh. Dia terus meluru ke arah sahabatnya dan memeluk Qaseh seerat yang mungkin. Tetapi lambat sahaja pelukan itu dibalas. Maria meleraikan pelukan. Kemudian, dia beralih ke arah Zhulianna.
“ Assalamualaikum, Aunty.” Ucap Maria.
“ Waalaikumussalam.” Zhulianna mengucap kembali salam. Ada kerutan di dahi wanita itu. Maria tunduk dan menyalami Zhulianna seperti mana masyarakat Islam bersalaman. Qaseh bertambah terkejut. Maria memberi salam? Apa sudah terjadi?
“ Y…you…you…” Qaseh tidak dapat meneruskan kata-katanya. Maria seperti dapat mengagak pertanyaan Qaseh.
“ It’s a long story. I’ll tell you later.” Maria berkata.
“ Ibu, kenalkan Maria.” Qaseh perkenalkan Maria.
“ No, it’s Maryam.” Maria membetulkan namanya.
“ What?!”
“ I’ll tell you later.”
“ Ok. Maryam, this is my mother.”
“ Your mother? I thought you said your mother….” Ayat Maria tergantung. Qaseh tersenyum.
“ This is my biological mother.” Jelas Qaseh.
“ Ohh…” baru Maria faham akan perkara sebenar. Dia mengangkat beg-beg pakaian dan menuju ke kereta yang diparkir di luar.
Beberapa minit kemudian, kereta yang dipandu oleh Maria tiba dihadapan rumah Auntie Rosemarie. Zhulianna turun dari kereta. Dia memandang ke sekeliling. Rindunya dia pada Wiltz sudah terlerai apabila dia mengikuti Qaseh. Zhulianna menarik nafas sedalam-dalamnya. Udara nyaman masih sama. Zhulianna lihat Maria masuk ke dalam sebuah rumah. Zhulianna seperti pernah nampak rumah itu. Baru dia teringat. Itukan rumah Rosemarie, sahabat lamanya.
Kelihatan seorang wanita tua bersanggul keluar dari rumah dan menyambut tetamu-tetamunya masuk.
“ Ibu, marilah masuk.” Laung Qaseh. Zhulianna berjalan masuk ke dalam kawasan rumah tersebut. Kakinya tiba-tiba terhenti. Tidak jadi melangkah. Dia seperti kenal akan perempuan itu. Wanita yang berdiri dihadapan Zhulianna juga turut mengerutkan dahi memandang Zhulianna. Qaseh menarik ibunya.
“ Ibu, inilah Auntie Rosemarie. Ibu Maria.”
“ Rosie?” tanya Zhulianna inginkan kepastian.
“ Anna?” tanya Auntie Rosemarie kembali. Zhulianna mengangguk dan mereka saling berpelukan. Ada titisan air mata di wajah kedua-dua wanita tua itu. Pelukan dileraikan.
“ Where have you been?” tanya Auntie Rosemarie sambil mengelap air mata. Zhulianna juga mengelap air matanya.
“ I’m in Malaysia. Looking for my daughter.” Kata Zhulianna. Dia memandang Qaseh yang tersenyum melihat kedua-dua wanita itu.
“ Don’t tell me this is Zam’s daughter?” tanya Auntie Rosemarie inginkan kepastian. Memandang ke arah Qaseh.
“ Ya. This is Zam’s daughter.” Jawab Zhulianna.
“ All this time?” ujar wanita itu.
“ I never expected to see you here.” sambung Auntie Rosemarie. Dia terlalu rindukan sahabat baiknya yang satu itu.
“ Come in. It’s a bit chilling out here.” Auntie Rosemarie menarik lengan Zhulianna. Mereka beriringan masuk ke dalam.
“ Let me make lunch for both of you. You must be hungry, right?” Auntie Rosemarie berkata.
“ Let me help you.” Kata Zhulianna. Dia bangun dan menuju ke dapur. Qaseh turut berdiri.
“ Can I help you, Auntie?” tanya Qaseh.
“ No. You have to rest.” Ujar Auntie Rosemarie.






MAKAN tengah hari sudah siap dihidang. Maria menolong ibunya dan Zhulianna menyediakan meja. Qaseh bosan asyik menonton televisyen. Dia membaca novel yang baru sahaja dibeli oleh Maria.
“ Assalamualaikum.” Seseorang memberi salam.
“ Waalaikumussalam.” Jawab Qaseh. Maria juga menjawab salam itu. Qaseh meletak buku novel di atas meja. Dia berdiri dalam kepayahan.
“ Abang, you came home so early.” Kata Maria manja.
“ Ya, sayang. I have finished my work early. So, my boss let me go.”
“ Ohh…”
“ And, of course I miss you. That’s why I came home early.” kata lelaki itu lagi. Qaseh seperti pernah mendengar suara itu.
“ Sweet talker.” Kata Maria pula. Lelaki itu tergelak.
Kemudian, lelaki itu melangkah masuk ke dalam. Qaseh terkejut. Matanya terbeliak.
“ We have guest today.” Ujar Maria lagi.
“ Guest? Who?” tanya lelaki itu. Maria memberikan isyarat mata. Lelaki tersebut mengalihkan pandangan ke arah Qaseh yang berdiri tercegat.
“ Q…”
“ Adib?” Qaseh mengerutkan dahi.
“ You don’t tell her?” tanya Adib pada Maria. Wanita itu menggeleng.
“ No. I waited for you to tell her. I mean, we both tell her.” Ujar Maria. Adib melepaskan keluhan perlahan.
“ What…is…going on?” tanya Qaseh.
“ You better have a seat first.” Kata Adib pula. Maria menolong Qaseh untuk duduk semula di sofa. Adib dan Maria saling berpandangan.
“ Come on. Tell me.” Paksa Qaseh. Walaupun dia dapat mengagak apa yang sedang berlaku dihadapannya tetapi Qaseh inginkan kepastian.
“ Actually after 2 months Wad get married, I’ve decided to marry Maria.” Adib memulakan kata-kata.
“ I convert into Islam after a year we’ve known each other well. I converted not because of him. But, I seldom watch you pray, fasting, reading the Al-Quran. It makes me more interested to learn about Islam.” Jelas Maria. Dia tahu saudara-mara Adib tidak suka akan Maria. Mereka berani bertaruh Maria tidak akan tahan lama dengan agama Islam. Mereka sudah menjangkakan Maria dan Adib akan bercerai tidak lama lagi. Sampai begitu sekali pemikiran mereka. Tapi Adib banyak memberi semangat kepada Maria supaya tidak mudah berkecil hati.
“ Why didn’t you tell me?”
“ We’re called Fareez. He said that you were no longer live there. You moved out. I asked him, why? He didn’t tell me. He said, we had a fight. That’s all. But, we invited him to our wedding in Malaysia and here. He came to our wedding there but not here. Maybe there’s too much memory.” Kata Maria. Adib mengangguk perlahan. Qaseh menundukkan wajah. Sudah lama dia tidak mendengar nama itu. Maria mengusap bahu sahabatnya. Qaseh mengusap perut.
“ Too much.” Kata Qaseh perlahan.
“ We’re looking for you. Because he said that you came back to where you feel safe to. We have explore the whole Wiltz and Luxembourg. But, there’s no sign of you. Where are you actually?” tanya Maria. Qaseh mendiamkan diri. Kemudian, dia berkata sesuatu.
“ Reckenthal.”
“ We didn’t go there. We’ve been to Bamboesch and Weiler-La-Tour.” Kata Adib pula.
“ Eh, Adib? You came home so early?” tanya Auntie Rosemarie.
“ Yes, mother. I finished my work early.” Ujar Adib. Begitu bersopan santun lelaki dihadapan Qaseh itu. Untung Maria bersuamikan Adib. Tiba-tiba sahaja Qaseh teringatkan Fareez. Sudah agak lama dia melupakan lelaki itu kerana kesibukan dia menyelesaikan tugasan yang diberi oleh pensyarah.
“ That’s my son-in-law.” Auntie Rosemarie perkenalkan Adib kepada Zhulianna.
“ Oh, I see.” Kata Zhulianna.
“ Adib, this is Q’s mother.” Kata Auntie Rosemarie lagi.
“ Ohh…Assalamualaikum, Aunty.”
“ Waalaikumussalam.” Ucap Zhulianna kembali. Adib memandang Qaseh dengan kerutan di dahi.
“ Mak kau?” tanya Adib lagi.
“ Mak kandung aku.” Ujar Qaseh ringkas. Adib mengangguk perlahan. Tetapi tidak ditanya lanjut. Wajah Qaseh sudah berubah sejak Maria menyebut nama Fareez.
“ Come, children. Lunch is ready.” Laung Auntie Rosemarie. Maria memandang ibunya. Dia menolong Qaseh untuk berdiri.
“ I’ll go upstairs and change my clothes.” Adib berbisik di telinga Maria. Isterinya itu tersenyum dan mengangguk. Qaseh dan Maria menuju ke ruang makan.
Mereka semua menjamu makan tengah hari dengan berselera. Banyak yang hendak disembangkan oleh Zhulianna kepada Auntie Rosemarie. Sudah lama mereka tidak berjumpa, pasti ada sahaja cerita yang keluar.






MALAM itu, Qaseh naik tidur awal. Dia rasa tidak sedap badan. Maria dan Adib juga masuk tidur awal. Esok mereka hendak membawa Zhulianna dan Auntie Rosemarie pergi membeli perkakas dapur. Memang itulah aktiviti mereka setiap hujung minggu. Adib bekerja di Dudelange, yang terletak di wilayah Esch-Sur-Alzette, akan pulang ke rumah setiap hari Sabtu.
Tiba-tiba, suara orang mengerang memecah keheningan malam. Semakin lama semakin kuat. Zhulianna yang berada di bilik sebelah segera menerpa masuk ke dalam bilik Qaseh. Anaknya itu sedang menahan kesakitan.
“ Kenapa ni, Qaseh? Is it time?” tanya Zhulianna. Qaseh mengangguk dalam kesakitan yang amat sangat. Zhulianna gelabah. Dia terus sahaja keluar dari bilik Qaseh dan menuju ke bilik Auntie Rosemarie. Diketuk bilik itu sekuat hatinya. Pintu bilik itu terkuak luas.
“ It’s Q. She’s going to have a baby.” Kata Zhulianna cemas. Auntie Rosemarie meluru keluar dari bilik. Maria menguak pintu biliknya dan melihat Auntie Rosemarie kelam kabut.
“ What’s wrong, mother?” tanya Maria. Kurang faham dengan situasi yang berlaku.
“ Q is going to have a baby. We have to bring her to the hospital.” Auntie Rosemarie berkata. Maria turut kelihatan cemas. Dia masuk semula ke dalam bilik dan mengejut Adib yang sedang lena dibuai mimpi. Adib terjaga apabila ada orang mengejut dia dari tidurnya. Dia menggosok mata.
“ What’s wrong, sayang?” tanya Adib.
“ Quick. We have to bring Q to the hospital.” Ujar Maria.
“ Is she going to have a baby?” tanya Adib lagi. Maria mengangguk pantas. Adib terus terjun dari katil dan masuk ke dalam bilik air untuk mencuci muka. Dia menukar baju tidur ke T-shirt. Maria tidak sempat menukar baju. Dia menolong Qaseh untuk turun ke tingkat bawah.
10 minit kemudian, kereta Adib tiba di lobi hospital. Adib memanggil atendan. Atendan lelaki tersebut membawa kerusi roda. Maria memimpin Qaseh. Dia menolong Qaseh duduk di atas kerusi roda tersebut. Laju sahaja kaki mereka melangkah mengikuti langkah atendan lelaki itu ke wad bersalin. Adib memarkirkan kereta.
Seketika kemudian, Adib tiba di wad bersalin. Seorang doktor sedang bercakap dengan isterinya.
“ Abang…” panggil Maria. Dia melambai ke arah Adib. Kaki Adib laju melangkah ke arah Maria.
“ You tell him, doc.” Kata Maria kepada doktor yang berdiri dihadapannya. Adib mengerutkan dahi.
“ I’m so sorry, Mr…”
“ Adib.”
“ Mr. Adib. She does not register her name in this hospital. You have to bring her to Reckhental Hospital.” Jelas doktor itu.
“ She’s going to deliver any minute, now. And you expect me to bring her to Reckhental Hospital? Have you gone mad? She could deliver the baby in the car. Have a sense of humanity, pleasee…” Marah benar Adib dengan doktor tersebut. Tidak ada sifat perikemanusiaan langsung. Sudah tidak ada masa untuk mereka membawa Qaseh ke hospital di Reckenthal. Maria menyabarkan Adib.
“ Maybe we could fit her in.” kata doktor itu. Berkerut-kerut dahi doktor tersebut. Tidak disangka akan kena marah sebegitu.
“ Thank you sooo much.” Ucap Adib.
“ But, her husband or her relative must sign the release form.” Kata doktor itu lagi. Adib sekali lagi mengerutkan dahi.
“ The release form? For what? She’s not going to have a C-section, right?” tanya Adib. Kesabarannya sudah hilang. Kalau tidak kerana mereka berada di dalam hospital, mahu lebam muka doktor ini dikerjakan Adib.
“ Ya. The form is to confirm that…” belum sempat doktor itu menghabiskan ayatnya, Maria memintas.
“ Abang, just sign the form. Q is going to have a baby any minute now.” Sela Maria. Adib memandang Zhulianna yang sedang duduk di sebelah Auntie Rosemarie. Wanita itu mengangguk. Memberikan kebenaran kepada Adib. Tanpa membuang masa, Adib menandatangani surat itu. Dia menyerahkan kembali surat tersebut kepada doktor itu.
“ What is the relationship between you and the patient?” tanya doktor itu lagi. Adib mendengus geram.
“ I’m her brother.” Kata Adib tidak teragak-agak. Doktor itu mengangguk dan segera berlalu ke bilik bersalin. Zhulianna memandang Adib dan tersenyum.





SATU jam kemudian, doktor yang sama keluar dan menuju ke arah mereka semua. Adib bersandar di dinding. Maria baru sahaja kembali ke tempat mereka kerana membeli air minuman untuk Zhulianna, Auntie Rosemarie dan Adib. Tersenyum sahaja Adib kepada Maria.
“ How is my sister?” tanya Adib. Mereka yang lain meluru ke arah doktor yang berpakaian serba hijau.
“ She’s fine.”
“ How is her child?”
“ They’re safe and sound.” Kata doktor itu ringkas. Baju jubah hijau yang dipakainya berlumuran darah. Adib memanjatkan kesyukuran. Zhulianna berdoa di dalam hati. Air mata kaum wanita yang ada disitu menitis. Maria memeluk Zhulianna.
“ Can we see her?”
“ I’m afraid, you can’t. She need some rest. Maybe in the morning you can see her. I suggest you go back first and came back later.” Cadang doktor itu. Adib melepaskan keluhan dan mengangguk perlahan.
“ Aunty Anna…mother. I think we better go home. Let Q take some rest. We came back in the morning.” Kata Adib pada kedua wanita tua itu.
“ Adib panggil Aunty Anna? Kalau Adib anggap Qaseh macam adik Adib sendiri, Adib panggillah Ibu. Kan lebih mesra?” kata Zhulianna. Adib mengangguk dan mengukir senyuman. Auntie Rosemarie yang kurang faham akan perbualan itu, mendiamkan diri. Tidak pula ditanya soalan kepada Zhulianna.
Keesokkan paginya, Zhulianna sudah bersiap awal-awal lagi. Tidak sabar hendak pergi menjenguk Qaseh di hospital. Auntie Rosemarie dan Maria sedang menyiapkan sarapan. Zhulianna turun ke tingkat bawah. Dia menuju ke dapur. Turut menolong mereka berdua menyiapkan sarapan.
“ Where is Adib?” tanya Auntie Rosemarie.
“ Still sleeping, mother.”
“ Maybe he’s tired.” Kata Zhulianna pula.
“ Go and wake up Adib. We have to go to the hospital.” Arah Auntie Rosemarie. Maria mengangguk dan berkira-kira hendak menuju ke tangga. Tetapi segera dihalang oleh Zhulianna.
“ No need to disturb him. We can go to the hospital by taxi.” Zhulianna berkata. Dia tidak mahu menyusahkan Adib yang telah banyak menolong Qaseh.
“ It’s ok, Aunty. By the way, Q’s his sister. Remember?” kata Maria sambil tersenyum. Lama kemudian, Zhulianna mengangguk dan tersenyum. Maria terus sahaja menuju ke tingkat atas untuk mengejut suaminya.
Setengah jam kemudian, Adib turun untuk bersarapan bersama mereka. Mereka keluar dari rumah setelah bersarapan dan menuju ke destinasi mereka iaitu hospital.








SAMPAI sahaja mereka di hospital, Adib membiarkan Auntie Rosemarie dan Zhulianna turun di lobi. Adib menyuruh Maria turun tetapi isterinya itu tidak mahu. Adib terus memandu keretanya ke tempat letak kereta yang disediakan untuk pelawat. Adib dan Maria menuju ke lobi hospital. Dilihatnya Auntie Rosemarie dan Zhulianna tidak naik ke atas. Mereka menunggu Adib dan Maria. Mereka sama-sama menuju ke lif untuk ke tingkat 3. Keluar dari perut lif, Adib melangkah ke kaunter jururawat.
“ Excuse me, Miss.” Kata Adib. Salah seorang daripada jururawat itu tersenyum ke arah Adib.
“ Good morning. Can I help you, sir?” tanya jururawat itu.
“ Good morning. Is there any patient by the name Qaseh Soraya?” tanya Adib.
“ Just a minute.” Jururawat itu berkata. Dia menekan papan kekunci komputer tersebut. Kemudian, dia mengangkat muka memandang Adib.
“ Room 332. Go straight till’ you see room 319. And then, turn left.” Jururawat itu memberikan arahan bilik wad dimana Qaseh berada.
“ Thank you.” Ucap Adib.
“ Welcome.” Kata jururawat itu. Tersenyum dia memandang Maria, Auntie Rosemarie dan Zhulianna.
“ Room 332.” Kata Adib pada mereka bertiga. Mereka membuntuti Adib sehingga ke bilik 332. Zhulianna menguak pintu wad tersebut. Qaseh sedang terlena. Mereka masuk ke dalam bilik itu perlahan-lahan kerana tidak mahu mengejutkan Qaseh. Tetapi jururawat yang masuk selepas mereka mengejutkan Qaseh. Terkejut Qaseh melihat wajah-wajah yang disayang ada dihadapannya.
Zhulianna melabuhkan punggung di kerusi yang disediakan. Adib menyandarkan badan ke tingkap kaca. Maria duduk di atas katil Qaseh. Auntie Rosemarie berdiri di belakang Zhulianna dan memegang bahu wanita itu. Zhulianna menggenggam jari Qaseh.
“ I’m sorry, ma’am. You have to feed your babies.” Kata jururawat itu. Qaseh mengangguk lemah. Jururawat itu keluar semula dan kemudian membawa bayi Qaseh masuk ke dalam bilik itu. Bukan satu katil bayi tetapi dua katil. Mereka ingat bayi seorang lagi adalah bayi kepada perempuan di katil sebelah. Tetapi katil-katil tersebut menuju ke arah katil Qaseh. Zhulianna memandang bayi-bayi tersebut dengan senyuman dan tangisan. Qaseh cuba untuk duduk. Maria menolongnya.
“ Twins?” tanya Zhulianna.
“ Yes, ma’am.” Jawab jururawat itu ringkas. Kemudian, dia beredar dari situ. Membiarkan Qaseh menyusu anak-anaknya.
“ Adib tunggu kat luar.” Kata Adib pada Zhulianna. Mungkin Qaseh terasa segan untuk menyusu anaknya apabila Adib berada di dalam bilik itu. Zhulianna mengangguk pantas. Maria mengangkat bayi lelaki seberat 2.7 kilogram itu dan dihulurkan kepada Qaseh.
Qaseh menyambut dan menyusu anak yang kelaparan itu.
“ Have you choose names for your babies?” tanya Auntie Rosemarie.
“ Not yet. I’m waiting for Ibu.” Kata Qaseh.
“ Kenapa Qaseh tunggu Ibu pulak?” Zhulianna pula bertanya.
“ Qaseh nak kita sama-sama beri nama pada anak-anak Qaseh.”
“ Qaseh, Ibu berikan peluang ini kepada Qaseh untuk Qaseh pilih nama anak-anak Qaseh sendiri. Cukuplah sekadar Qaseh berikan sedikit kasih sayang daripada mereka berdua untuk Ibu.” Zhulianna berkata. Menitis setitik air mata Qaseh. Tetapi Zhulianna mengelapnya.
“ Ibu akan dapat sepenuhnya kasih sayang anak Qaseh. Qaseh harap mereka juga akan dapat kasih sayang Ibu sepenuhnya.” Kata Qaseh pula. Zhulianna mengangguk dan tersenyum. Air matanya pula yang tumpah.
“ So, what are their names?” tanya Maria.
“ I think the girl name is Qaseh Farah. And this little boy name Aiman Faizal.” Qaseh sudah memikirkan nama-nama ini sejak mereka dalam kandungan. Qaseh tidak tahu dia akan dapat kembar. Tetapi dia sudah berfikir, kalau anak lelaki akan dinamakan Aiman Faizal. Kalau anak perempuan, dinamakan Qaseh Farah. Tidak sangka Qaseh dapat kembar dan sepasang. Dia bersyukur yang teramat sangat ke hadrat Illahi.
Setelah seharian berada di wad, Qaseh dibenarkan pulang. Doktor mengesahkan tidak ada penyakit yang boleh membahayakan kesihatan Qaseh dan anak-anak. Tetapi Qaseh tidak mahu pulang ke rumah Auntie Rosemarie. Dia mahu berpantang di rumahnya. Auntie Rosemarie terpaksa mengikuti Qaseh dan Zhulianna pulang ke Reckenthal. Hanya Maria dan Adib sahaja yang tinggal di Esch-Sur-Sure. Auntie Rosemarie duduk di rumah Qaseh selama 3 minggu. Kemudian, dia pulang semula ke rumahnya. Risau membiarkan Maria yang sedang berbadan dua keseorangan di rumah setelah Adib pulang ke Dudelange untuk bekerja. Adib juga risau hendak membiarkan Maria di rumah itu seorang diri. Tetapi apakan daya, dia harus bekerja untuk menyara isteri dan anak yang bakal dilahirkan.





QASEH termenung di beranda rumah. Sesekali keluhan terdengar dari bibir itu. Zhulianna yang baru sahaja turun ke bawah setelah menidurkan Farah dan Faizal, menuju ke arah Qaseh. Dia tidak sedar akan kehadiran ibunya. Zhulianna menyentuh bahu Qaseh perlahan. Tidak mahu mengejutkan Qaseh. Anaknya itu memandang wajah Zhulianna. Tersenyum wanita itu.
“ Kenapa ni, Qaseh? Dari tadi Ibu tengok Qaseh asyik mengeluh saja. Ada apa-apa yang tak kena?” tanya Zhulianna. Qaseh tersenyum dan menggeleng. Tidak mahu diceritakan pula kepada Zhulianna.
“ Qaseh beritahulah Ibu. Mana tahu, mungkin Ibu boleh tolong.” Pujuk Zhulianna lagi. Qaseh seperti melepaskan satu keluhan berat.
“ Bagaimana agaknya perasaan Fareez bila jumpa anak-anak dia?” tanya Qaseh pada Zhulianna. Sedangkan pertanyaan itu memang ditujukan untuk dirinya sendiri. Dia sedang terbayang-bayangkan reaksi lelaki itu nanti. Zhulianna menggeleng. Rupa-rupanya itu yang difikiran oleh Qaseh.
“ Dah tentulah Fareez gembira. Tengok zuriat dia sendiri.” Kata Zhulianna. Qaseh merenung jauh ke hadapan. Sudah tentu. Kenapa pula Fareez tidak gembira? Qaseh meraup rambut yang berjuntaian ditiup angin ke belakang.
“ Qaseh, Ibu nak cakap sesuatu pada Qaseh.” Zhulianna berkata. Qaseh memandang wajah ibunya.
“ Hampir 5 bulan dah Ibu ada kat sini. Ibu ingat lusa Ibu nak balik Malaysia.” Ujar Zhulianna.
“ Kenapa cepat sangat, Bu?”
“ Syarikat Tok Wan tak ada siapa nak uruskan.”
“ Auntie Zura?”
“ Dia ada family. Ada suami, ada anak-anak yang perlu dia uruskan. Tak lama lagi Zufri nak pergi overseas.” Jelas Zhulianna secara ringkas.
“ Zuf nak pergi overseas? Dia dapat tawaran kat mana?” tanya Qaseh bertubi-tubi. Tidak disangka adik sepupunya itu dapat tawaran secepat itu. Setahu Qaseh, keputusan SPM belum lagi diumumkan. Walaupun dia berada jauh di Luxembourg tetapi berita-berita terkini Qaseh sudah tahu.
“ New Zealand.”
“ Hmm…baguslah. Kata orang, tempat tu cantik.” Kata Qaseh. Lama mereka mendiamkan diri. Tiba-tiba Qaseh berkata.
“ Qaseh tak boleh nak halang Ibu nak balik Malaysia. Tapi, Ibu kena janji dengan Qaseh.” ujar Qaseh.
“ Janji apa, sayang?”
“ Janji akan selalu datang jenguk kami di sini.” Qaseh memberikan cadangan. Zhulianna tersenyum.
“ Kalau boleh, tiap-tiap bulan Ibu nak datang.”
“ Alahh….Ibu ni.”
“ Bila Ibu dah lapang sikit, nanti Ibu datang, ya?” ujar Zhulianna. Mereka sama-sama menggenggam erat jari jemari.





TIKET penerbangan awal-awal lagi Zhulianna sudah tempah. Rezza menghantar Zhulianna ke lapangan terbang. Qaseh tidak dibenarkan ikut. Zhulianna tidak mahu cucu-cucu yang masih kecil itu berjalan ke sana sini. Belum masanya lagi. Biarlah mereka berada di rumah.
Qaseh menyediakan makan tengah hari. Tetapi tidak disangka ada tetamu yang akan datang melawat dia pada hari itu. Dia sedang sibuk memotong sayur-sayuran. Dan memasak ayam goreng berempah. Masakannya menusuk ke hidung. Tiba-tiba telefon berbunyi. Qaseh berlari ke hadapan dan mengangkat gagang telefon dengan pantas. Tidak mahu bunyi deringan itu akan menganggu anak-anaknya yang sedang tidur nyenyak.
“ Hello…” jawab Qaseh.
“ Q, aku dah hantar mak kau ke airport.” Kata Rezza.
“ Ok. Thanks, Za.”
“ Aku on the way ke London. Kau nak kirim apa-apa ke?” tanya Rezza. Qaseh tahu Rezza hendak ke London. Sudah lama dia tidak berjumpa dengan Lisa. Tentu mereka saling merindui.
“ Serunding ayam yang Lisa buat.” Pesan Qaseh.
“ Ok. Nanti aku cakap dengan dia. Ada apa-apa lagi?” sela Rezza.
“ Lagi?” tanya Qaseh kembali.
“ Yelah. Untuk babies ke?”
“ Tak ada kot. Jangan lupa beli chocolate.”
“ Hershey’s Kisses?”
“ Yup. Thanks again, Za.”
“ Welcome.” Ucap Rezza ringkas. Kemudian, mereka sama-sama mematikan talian telefon. Hidung Qaseh terbau sesuatu yang kurang enak. Qaseh terlupa dia sedang menggoreng ayam berempah. Segera Qaseh berlari ke dapur untuk melihat masakannya samada hangus atau tidak.
Loceng rumah Qaseh berdenting sebanyak 3 kali. Qaseh menjenguk ke luar dari dapur. Loceng rumah masih tidak berhenti. Qaseh segera keluar dan membuka jendela untuk melihat tetamu yang datang. Ada seorang wanita di luar pagar. Dia sedang mengelap peluh. Bila Qaseh mengamati orang itu betul-betul, barulah Qaseh membuka pintu rumah. Dia menuju ke pintu pagar. Wanita itu tersenyum manis ke arahnya.
“ Kenapa Kak Rina datang tak nak telefon dulu?” tanya Qaseh. Dia segera membuka pintu pagar. Tunduk menyalami kakak iparnya.
“ Kak Rina saja nak buat suprise. Mulanya, Akak nak pergi ziarah kawan Akak kat St. Maurice. Tapi Akak singgah kat sini dulu. Akak ingat lepas balik dari St. Maurice lah Akak nak datang lawat. Takut nanti bila Akak dah patah balik, malam pulak. Tak elok kan baby kita datang tengok malam.” Jelas Fitri Azharina. Qaseh mengangguk dan menjemput dia masuk ke dalam. Qaseh terus menuju ke dapur. Fitri Azharina melabuhkan punggung di atas sofa. Dia memandang ke sekeliling. Rumah yang dahulu tidak ada perabot. Kini, sudah ada sedikit demi sedikit. Baguslah. Tidak anak-anak Qaseh nanti berasa serba kekurangan.
Qaseh datang semula ke ruang tamu dengan menatang dulang berisi sejag air oren, dua biji gelas dan sepiring cookies.
“ Buat susah je Qaseh.”
“ Tak ada susahlah, Kak Rina. Minumlah.” Ujar Qaseh. Fitri Azharina mencapai gelas tersebut dan diteguk air sejuk itu perlahan-lahan. Hilang sedikit dahaganya. Qaseh ingin berkata sesuatu. Tetapi didiamkan sahaja. Fitri Azharina berdehem kecil.
“ Qaseh nak tanya Akak apa-apa ke?” tanya Fitri Azharina. Qaseh terkejut. Dia memandang muka Fitri Azharina tidak berkelip.
“ Akak kenal Qaseh bukannya setahun dua. Dah lama. Lebih 10 tahun. Akak kenal sangat dengan perangai Qaseh. Kalau Qaseh nak tanya, tanyalah.” Fitri Azharina berkata. Qaseh menarik nafas sedalam-dalam. Kemudian, dilepaskan perlahan-lahan.
“ Ummi tak tahu apa-apa kan pasal twins tu?” akhirnya terluah juga pertanyaan daripada mulut Qaseh.
“ Tak. Kak Rina tak beritahu apa-apa pun. Kak Rina cakap dengan Ummi yang Kak Rina jarang jumpa Qaseh sebab sibuk dengan kerja.” Jelas Fitri Azharina. Dia menghirup lagi airnya sehingga habis. Qaseh menuang semula air oren dan gelas itu penuh terisi semula.
“ Kak Rina tak senang hatilah, Qaseh. Terpaksa menipu Ummi.”
“ Maafkan Qaseh, Kak. Kerana Qaseh Akak terpaksa menipu.”
“ Tak, Qaseh. Bukan itu maksud Akak.”
“ Jadi, apa maksud Akak?” tanya Qaseh lagi.
“ Bila Qaseh nak beritahu Ummi dan yang lain-lain tentang anak-anak Qaseh tu? Mereka berhak tahu. Terutama sekali Fareez. Itukan anak-anak dia.” Pujuk Fitri Azharina.
Selama Qaseh berada di Luxembourg, tidak pernah sekalipun Fitri Azharina berkata begitu. Tetapi apabila terluah kata-kata itu, perasaan Qaseh sedikit terusik sebaik sahaja mendengar nama lelaki yang teramat dirinduinya itu. Qaseh menundukkan wajah.
“ Bukan niat Akak untuk mengguris hati Qaseh. Tapi Qaseh tahu kan kenapa Akak cakap macam ni? Akak tak nak kamu berdua jadi macam Akak. Merana disebabkan oleh orang yang terlalu Akak cintai. Tapi apa balasan dia pada Akak. Macam Qaseh lain. Fareez terlalu cintakan Qaseh. Dia bertindak melulu. Tanpa usul periksa. Perasaan cemburu menguasai diri.” Sedaya upaya Fitri Azharina menyakinkan Qaseh bahawa Fareez sudah banyak berubah semenjak Qaseh tinggalkannya dahulu.
“ Akak…belum sampai masanya lagi untuk Qaseh berhadapan dengan Abang Fareez. Belum masanya lagi untuk Qaseh perkenalkan kembar tu pada Fareez. Belum masanya lagi, Kak. Belum masanya lagi.” Kata Qaseh dalam tangisan. Dia cuba menahan air mata dari turun berjuraian. Namun apakan daya dia untuk menahan air mata itu dari menitis. Fitri Azharina menggenggam jari jemari Qaseh.
“ Bila? Sampai bila?” tanya Fitri Azharina.
“ Qaseh tak tahu. Qaseh tak tahu bila. Biarlah masa tu sampai dengan sendirinya. Tanpa paksaan. Tapi dengan rela hati.” Ujar Qaseh lagi. Air matanya semakin laju menuruni pipi.
Biarlah dahulu masa berlalu. Sekarang dia cukup bahagia dengan kehidupan yang dikecapi. Dia tidak mahu hidupnya kucar-kacir semula. Biar dia tenangkan fikiran. Yang penting, Qaseh mahu menghabiskan pengajian. Dia mahu mendapat ijazah di peringkat yang tertinggi.
Qaseh mengelap air mata. Fitri Azharina menahan air mata dari turun.
“ Maafkan Akak kalau kata-kata Akak membuatkan Qaseh teringat kisah dahulu.” Ucap Fitri Azharina. Qaseh menggeleng pantas. Dia menyeka air matanya dengan belakang telapak tangan.
“ Tak, Kak. Ada benarnya juga kata-kata Akak tu. Qaseh janji, Kak. Qaseh janji. Satu hari nanti, Qaseh akan pulang ke Malaysia dengan membawa hadiah yang paling berharga dalam perkahwinan kami. Qaseh akan pulangkan semula hadiah tu. Qaseh akan berkongsi hadiah tu dengan Fareez, Kak.” Ujar Qaseh bersungguh-sungguh. Lega Fitri Azharina mendengar penjelasan itu.
Fikirnya, Qaseh tidak mahu pulang langsung ke Malaysia kerana hati Qaseh pernah terluka. Fitri Azharina tidak mahu itu berlaku. Cukuplah hanya dia yang membawa diri di perantauan orang untuk mengubat hati yang masih terasa pedih dek kelukaan yang diguris sedalam-dalamnya.
Fitri Azharina berdiri di sebelah katil bayi yang diletakkan di ruang tamu. Dia melihat anak-anak saudaranya yang sedang tidur dengan nyenyak. Fitri Azharina mengurut tangan dan kaki Farah dengan perlahan. Sesekali anak kecil itu bergerak-gerak. Terasa dengan sentuhan Fitri Azharina. Fitri Azharina tersenyum. Ada rupa Fareez. Kalaulah Fareez tahu, tentu dia gembira. Masih teringat lagi Fitri Azharina sewaktu Shilea dikatakan sedang mengandung. Suara Fareez begitu ceria dan seronok. Dia tidak sabar-sabar hendak menantikan kelahiran anak kecil itu. Tetapi sebaik sahaja Shilea bersalin, Fareez menyerahkan Amirul kepada Fitri Azharina untuk dijaga. Shilea telah meminta cerai daripada Fareez selepas bersalin. Katanya, tidak tahan dengan perangai Fareez yang suka mengongkong. Semenjak daripada itu, Fareez tidak pernah menjaga Amirul dengan tangan sendiri. Tetapi dia tetap sayangkan anak itu. Anak-anak ini lahir daripada kisah cinta Qaseh dan Fareez. Tentu Fareez lagi gembira. Fitri Azharina beralih pula kepada Faizal. Anak kecil itu lebih kepada wajah Qaseh.
Fitri Azharina meminta diri untuk pulang. Dia harus ke St. Maurice segera. Kerana sudah berjanji dengan kawannya untuk bertemu. Qaseh menghantar Fitri Azharina sehingga ke pintu pagar. Qaseh masuk semula ke dalam rumah setelah kelibat kereta Fitri Azharina hilang dari pandangan. Qaseh melabuhkan punggung diatas sofa. Berfikir akan kata-kata Fitri Azharina. Bila dia akan pulang ke Malaysia? Qaseh tidak tahu. Yang pasti, dia masih belum bersedia.

BERSAMBUNG......

4 tukang komen paling setia:

Nina Syafiqah said...

X SaBar NAK tAU..
bile Qaseh nak jumpe dengan Fareez...
sambung erk...
chayokk!!chayokk!!

Atikah said...

Tq ecah... dah lama tgu entry baru... tapi tak puas ler... cepat2 masukkan entry baru yer...

SygUcuk said...

Best2 bla lagi nak sambung N3 citer nie.........sambung yerk...

ceritaku MEMORIKU said...

bestnye!!ble nk smbung?
xsbr bile qaseh g jmpe fareez!!
chayok22 @>>---^---