BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, November 25, 2008

Dari KL ke Luxembourg 30

BAB 30

MEMANG Shilea menunaikan janjinya untuk menuntut Amirul. Surat daripada pejabat guaman sudah sampai ke tangan Fareez. Fareez ada juga menelefon pejabat guaman tersebut dan mereka mengesahkan bahawa surat itu adalah benar. Shilea juga sudah memfailkan kes terhadap Fareez kerana Fareez menentang kehendaknya untuk mengambil semula anak kandungnya. Fareez benar-benar buntu. Kepala sudah tidak dapat berfungsi dengan betul. Projek syarikat diantara usahasama FAF Architecture Sdn Bhd dengan Putri Mewah Architecture Holding. Projek terbesar yang belum pernah Fareez uruskan. Tan Sri Firdaus menyerahkan projek itu kepada Fareez. Dia ingin melihat potensi Fareez melakukan kerja-kerja tersebut dengan lancar. Mungkin akan berlaku satu atau dua masalah kecil. Inilah kali pertama Fareez menguruskannya. Tan Sri Firdaus berharap Fareez menjalankan projek itu dengan sebaik mungkin. Putri Mewah adalah diantara syarikat arkitek yang terbesar di Malaysia dan terkenal di rantau asing. Kalau hendak dibandingkan syarikat mereka dengan Putri Mewah, tidak banyak bezanya. Cuma, Putri Mewah mempunyai cawangan lebih daripada 30 buah di seluruh Malaysia dan juga antarabangsa.
Fareez menggaru kepalanya yang tidak gatal. Masalah lama belum selesai. Sekarang, datang pula masalah baru. Surat tersebut berulang kali dibaca. Hujung bulan ini dia terpaksa berjumpa Shilea di mahkamah. Perkara yang ingin dielakkan buat selama-lamanya, terpaksa ditempuhi juga. Dia harus berjumpa dengan Rashdan, kawan baiknya semasa di universiti dahulu yang juga merupakan seorang peguam. Dia mula mendail nombor sahabat lamanya itu. Ada nada deringan.
“ Hello?” satu suara menjawab.
“ Dan…Aku ni, Fareez.”
“ Hah! Apahal kau telefon aku ni? Kau kalau tak ada ribut yang melanda, jangan haraplah aku nak dapat panggilan daripada kau.” Sindir Rashdan. Fareez terasa dengan sindiran tersebut. Dia hanya mendiamkan diri.
“ Hei, takkan sekarang ni dah jadi semakin sensitif.” Rashdan menyindir lagi. Bukan Rashdan hendak memujuk Fareez tetapi sindiran demi sindiran yang diterima oleh Fareez. Lelaki itu tidak terkata apa-apa. Fareez tahu dia bersalah kerana sudah lama tidak menghubungi sahabat baiknya yang sentiasa berada di sisi Fareez sewaktu Fareez benar-benar memerlukan seorang teman untuk meluahkan isi hatinya selain Zikri.
“ Aku mintak maaflah, Dan. Sebab menganggu kau. Tak apalah. Lain kali je aku call kau.” Suara Fareez seperti orang merajuk. Rashdan terdiam. Dia tahu dia bersalah kerana buat begitu kepada Fareez.
“ Alah…Aku cakap sikit, kau dah nak merajuk. Aku gurau je lah. Apahal kau call aku?” Rashdan mula serius. Cukup-cukuplah dia mempermainkan Fareez. Fareez berdehem perlahan.
“ Boleh aku jumpa kau?” tanya Fareez pula.
“ Bila?” tanya Rashdan kembali.
“ Hari ni. Kalau kau tak sibuklah.” Fareez menunggu jawapan Rashdan dengan sabar. Tidak lama kemudian, Rashdan memberikan jawapan.
“ Hari ni tak boleh. Aku baru je terima satu kes child sexual harrasment. Aku kena uruskan. Esok tengah hari aku free.” Rashdan memberikan jawapan. Fareez mengeluh. Perkara seperti ini tidak boleh bertangguh lagi. Tetapi, dia faham Rashdan harus mengutamakan kerjanya dahulu.
“ Esok pun esok lah.” Fareez menyatakan persetujuan.
“ Ok. Pukul 12.30 kat Restoran Padang Kota. Tempat biasalah. Kita pekena nasi kandar.” Rashdan menetapkan tempat perjumpaan mereka. Fareez bersetuju dengan cadangan Rashdan. Sudah lama dia tidak makan nasi kandar. Mereka sama-sama matikan talian. Fareez menyandarkan badan ke kerusi empuk.







QASEH pulang lewat lagi ke rumah. Kerja bertimbun. Banyak produk syarikat yang belum diiklankan lagi. Ada sesetengah pelanggan sudah menggesa dia mempercepatkan proses mengkomersialkan iklan produk syarikat mereka. Badannya keletihan. Sudah tidak ada tenaga lagi untuk meneruskan kerja-kerja yang sudah banyak kali tertangguh. Dia balik ke rumah pun bukan hendak merehatkan badan yang sudah kepenatan tetapi melakukan lagi kerja-kerja yang dibawa balik. Pintu rumah dikuak perlahan-lahan. Tidak mahu mengejutkan seisi rumah. Terjengket-jengket dia berjalan. Semasa melintasi ruang tamu, Qaseh lihat peti televisyen masih lagi terpasang. Dia menuju ke arah sofa yang bertentangan dengan televisyen tersebut. Fareez tidur dengan nyenyak. Diatas dadanya ada satu surat. Qaseh mengerutkan dahi. Dia segera mematikan suis peti televisyen yang sedang terpasang itu. Qaseh melabuhkan punggung di sebelah Fareez. Perlahan-lahan dia mengambil surat tersebut dan dibacanya sekali lalu. Seperti tidak percaya dengan isi kandungan surat tersebut, dia membaca sekali lagi. Fareez bergerak sedikit. Mata dibuka perlahan-lahan. Qaseh sedang membaca surat penjagaan Amirul.
“ Lewat Qaseh balik hari ni.” Tegur Fareez. Qaseh terkejut dengan sergahan tersebut. Dia mengurut dada.
“ Maafkan Qaseh, Bang. Banyak kerja hari ni.” Ujar Qaseh. Matanya tidak lepas dari menatap surat tersebut.
“ Surat apa ni, Bang?”
“ Apa yang Qaseh faham dengan surat ni?” tanya Fareez kembali. Soalan dibalas dengan soalan.
“ Hak penjagaan Mirul yang di tuntut oleh…” ayat Qaseh tergantung. Dia meneliti semula nama yang tertera di atas surat tersebut.
“ Shilea.” sambung Qaseh. Fareez mengangguk lemah. Qaseh meraup rambutnya ke belakang. Tidak dipercaya apa yang sedang dibaca itu. Qaseh sudah menganggap Amirul seperti anak kandungnya sendiri. Kini, ibu Amirul hendak menuntut anak kecil itu kembali. Apa akan terjadi kepada dirinya jika dia kehilangan Amirul? Dia terlalu sayangkan anak kecil itu. Atau lebih tepat lagi, apa akan terjadi kepada Fareez? Selama ini, dia yang menjaga anak itu dari bayi sehinggalah kini.
Fareez meraup mukanya. Dia tidak tahu hendak buat apa lagi. Fikirannya buntu. Terngiang kata-kata Shilea di telinga sewaktu Shilea berjumpa dengannya tidak lama dahulu. Qaseh melipat kembali surat tersebut dan dimasukkan semula ke dalam sampul surat yang ada di atas meja kopi.
“ Apa Abang nak buat sekarang?” tanya Qaseh, mengambil berat.
“ Kita fight. Itu yang Shilea nak, bukan?” Fareez berkata penuh semangat. Qaseh tersenyum. Belum pernah dia melihat Fareez begitu bersemangat. Tetapi yang Qaseh paling suka ialah Fareez sudah mula menggunakan perkataan ‘kita’.
“ Tapi, kita kena cari peguam.” Qaseh berkata.
“ Itu Qaseh jangan risau. Abang kenal seorang peguam. Dia kawan Abang masa universiti dulu. He’s the best lawyer. His firm…well recognised. Masa chambering dulu pun, dia kena puji dengan lecturer. Cara dia bercakap memang lantang dan apa yang dia katakan tu, ada fakta. Dia bukanlah excellent student. Tapi dia dapat anugerah dekan just because of his chambering.” Fareez berkata-kata. Qaseh sedikit lega mendengar kata Fareez. Qaseh mahu Amirul tetap bersama mereka selamanya.
Walaupun Qaseh tidak pernah kenal dengan Shilea tetapi dari cara ibu mentua serta kakak-kakak iparnya menggambarkan Shilea, dia bukanlah seorang ibu yang baik. Kalau tidak, masakan dia boleh meninggalkan Fareez terkontang-kanting menjaga anak mereka seorang diri.
“ Qaseh dah makan?” tanya Fareez.
“ Sepatutnya Qaseh yang kena tanya Abang. Ini terbalik pulak.”
“ Abang tahu Qaseh banyak kerja. Tapi Qaseh dah makan belum?” tanya Fareez. Dia begitu mengambil berat tentang keadaan isterinya.
“ Ermm…” Qaseh tidak tahu bagaimana hendak menjawab soalan Fareez. Dia belum menjamah sebutir nasi pun semenjak pagi lagi.
“ Kenapa Qaseh tak makan? Qaseh kan ada gastrik.”
“ Tak apalah, Bang. Qaseh naik dulu. Qaseh kena siapkan kerja ni lagi.” Qaseh cuba mengelak.
“ Abang pergi belikan makanan untuk Qaseh, ya?”
“ Terima kasih, Bang.” Ucap Qaseh. Fareez mengangguk. Qaseh terus menuju ke tingkat atas. Dia membuka pintu bilik. Mereka masih tidur berasingan. Fareez kata, hendak membiasakan diri dahulu sebelum Qaseh berpindah masuk ke biliknya. Qaseh tidak kisah semua itu. Asalkan Fareez menerima dirinya semula ke dalam hidup Fareez.






KEESOKAN paginya, Fareez bersiap-siap hendak ke tempat kerja. Qaseh sedang menyiapkan sarapan pagi. Amirul baru sahaja menuruni anak tangga dan menuju ke arah Qaseh. Wajah yang pucat itu merisaukan Qaseh. Fareez menuju ke arah mereka berdua. Amirul berdiri tidak stabil. Dia memegang kerusi ruang makan dengan kuat. Fareez dan Qaseh masih tidak perasan akan kelakuan Amirul. Tiba-tiba sahaja Amirul pengsan. Qaseh terjerit kecil. Fareez terkejut dan memandang anaknya yang sedang terbaring kaku. Fareez dan Qaseh melutut di sebelah Amirul.
“ Mirul…Mirul…Bangun, sayang.” Panggil Fareez. Tiada respon dari anak kecil itu. Fareez menggoncangkan badan anaknya. Masih tiada respon. Keadaan semakin cemas. Fareez mendukung Amirul dan dibawanya ke kereta. Qaseh mencapai kunci kereta Fareez dan segera membuka pintu garaj. Dia menekan alat penggera dan membukakan pintu belakang.
“ Abang, Qaseh ikut sekali, ya?” tanya Qaseh. Fareez mengangguk. Qaseh segera masuk dan duduk di sebelah pemandu. Amirul diletakkan di kerusi belakang. Fareez mula menghidupkan enjin dan keretanya dihalakan ke arah jalanraya yang berdekatan dengan hospital. Sesampai sahaja mereka di lobi hospital, Fareez menurunkan Amirul di tempat ambulan menurunkan pesakit. Qaseh membuntuti Fareez. Fareez meletakkan Amirul di atas kerusi roda. Ada seorang doktor yang kebetulan baru sahaja selesai tugasnya, menyapa Fareez.
“ Eh! Fareez…Apa kau buat kat sini?” tanya doktor tersebut.
“ Ja, tolong aku. Anak aku tiba-tiba je pengsan. Aku tak tahu sebab apa.” Fareez kelihatan cemas. Doktor yang bernama Anyza itu melihat keadaan Amirul yang lemah. Qaseh hanya memandang doktor yang sedang memeriksa keadaan Amirul. Dr.Anyza memandang Fareez dan tersenyum.
“ Anak kau tak apa-apa. Cuma keadaan dia lemah sikit. Tak apalah. Aku bawak dia masuk dalam dan check apa-apa yang patut. Mana tahu ada penyakit apa-apa ke. Tapi harap-harap tak adalah, kan?” Fareez sedikit lega dengan kata-kata Dr. Anyza. Qaseh tersenyum memandang doktor itu. Dr.Anyza tersenyum kembali.
“ Boleh aku tahu siapa ni?” tanya Dr.Anyza.
“ Wife aku. Kenalkan Qaseh. Qaseh, ni Dr.Anyza.” mereka sama-sama bersalaman. Cantiknya isteri dia! Kata hati Dr.Anyza.
“ Qaseh ikut Dr.Anyza, ya? Abang nak pergi parking kereta.” Arah Fareez. Qaseh mengangguk. Fareez terus sahaja menuju ke keretanya. Dr.Anyza menolak kerusi roda Amirul menuju ke wad Pediatrik iaitu wad yang dikhaskan untuk kanak-kanak. Qaseh hanya membuntuti doktor wanita itu.
“ Qaseh duduk dulu kat sini. Saya bawa Mirul masuk ke dalam.” Qaseh melabuhkan punggung di atas kerusi yang ditunjukkan oleh Dr.Anyza. Tidak lama kemudian, Fareez muncul di wad tersebut.
“ Macam mana dengan keadaan, Mirul?” tanya Fareez. Qaseh menggeleng. Dia hanya mengeluh.
“ Dr.Anyza tak keluar lagi.” Fareez menyandarkan badan ke kerusi apabila mendengar kata-kata Qaseh. Seorang jururawat menuju ke arah mereka berdua.
“ Boleh saya tahu siapa ibubapa Amirul Farhan disini?” tanya jururawat yang memakai tag nama, Ita. Kesemua ibubapa pesakit yang ada di situ memandang jururawat tersebut. Fareez dan Qaseh segera bangun dan menerpa ke arah jururawat itu.
“ Kami berdua. Kenapa, nurse? Is there something wrong with my son?” tanya Fareez tidak sabar. Jururawat itu tersenyum. Qaseh memegang lengan Fareez dengan kuat.
“ Dr.Anyza nak jumpa Encik dan Puan. Mari ikut saya ke biliknya.” jururawat itu berkata. Qaseh dan Fareez sama-sama membuntuti jururawat itu. Sampai sahaja dihadapan bilik yang tertulis nama Dr.Anyza, jururawat tersebut mengetuk dan membuka pintu bilik tersebut.
“ Dr., mereka dah ada di luar.” Kata jururawat itu.
“ Jemput dia orang masuk. Ita, tolong berikan hemoglobin. Katil 12, ya?” arah Dr.Anyza. Jururawat tersebut hanya menganggukkan kepalanya. Jururawat itu keluar.
“ Encik dan Puan silakan masuk.” Jururawat itu memegang tombol pintu dan membenarkan mereka berdua masuk. Terjengul wajah Qaseh. Kemudian diikuti oleh Fareez. Dr.Anyza tersenyum memandang suami isteri itu.
“ Silakan duduk.” Dr.Anyza mempersilakan mereka duduk. Qaseh menarik kerusi dan melabuhkan punggung. Fareez duduk bersebelahan dengan Qaseh. Mata mereka tertuju ke arah Dr.Anyza. Dr.Anyza membuka fail dihadapannya. Dahi Dr.Anyza berkerut-kerut. Ditutup semula fail yang berwarna kuning cair itu.
“ Aku harap kau orang berdua tabah menerima berita ni.” Dr.Anyza membuka cermin mata. Memandang dengan penuh simpati ke arah dua orang dihadapannya kini.
“ Kenapa dengan anak aku, Ja?” tanya Fareez. Semakin cemas dengan kelakuan Dr.Anyza yang hanya mendiamkan diri.
“ Ni adalah keputusan melalui pemeriksaan yang dilakukan. Aku dapati…kedua buah pinggang anak kau dah tak berfungsi.” Kata-kata Dr.Anyza itu melemahkan seluruh urat kaki Fareez. Qaseh menekup mulutnya. Air mata menuruni membasahi pipi. Kenapa nasib Amirul jadi begini? Air mata Fareez bertakung di tubir mata. Fareez memandang Dr.Anyza dengan pandangan yang kabur.
“ Kau tipu aku, Ja. Kau tipu aku, kan?” Fareez tidak mahu mempercayai kebenaran. Dr.Anyza menggeleng.
“ Aku tak tipu kau, Fareez. Ini buktinya.” Fail dihadapan Dr.Anyza ditolak ke depan Fareez. Fareez membacanya.
“ Kau tipu aku.” Kata Fareez lagi seolah-olah tidak mahu berhadapan dengan hakikat sebenar.
“ Buat apa aku nak tipu kau? Aku tak boleh main-main pasal penyakit orang. Keputusan ni dikeluarkan oleh mesin sendiri. Mesin yang menganalisa penyakit anak kau ni. Aku doktor. Aku tak boleh tipu. Kalau itu adalah benar, aku akan katakan perkara yang benar.” Hujah Dr. Anyza. Tidak suka dianggap sebagai penipu. Dia bukan begitu. Sebagai seorang doktor yang berkaliber, dia harus memberitahu perkara sebenar.
Fareez tahu itu keputusan yang benar. Tiada silap. Fareez menggeleng. Qaseh mengambil fail tersebut dan dibacanya. Amirul baru sahaja mencapai umur 12 tahun. Tahun ini adalah tahun yang penting buatnya. Tahun penentu ke sekolah mana yang sesuai. Fareez mengetuk dahinya berkali-kali.
“ Abang, Dr. Anyza takkan tipu kita.” Ujar Qaseh. Menenangkan suami dan doktor yang merawat anak mereka daripada saling bertingkah.
“ Tak ada jalan lain ke, Dr.? Untuk selamatkan Mirul.” Tanya Qaseh. Dr.Anyza tersenyum hambar.
“ Ada, pembedahan. Kita perlu cari organ donor yang sesuai dengan darah Mirul.” Jelas Dr.Anyza. Qaseh dapat rasakan Amirul akan pulih seperti sediakala. Tetapi dimanakah mereka hendak mencari penderma buah pinggang yang sesuai untuk Amirul?
“ Tapi, Ja…Dia akan ada satu buah pinggang jelah?”
“ Setiap manusia boleh hidup dengan satu buah pinggang saja. Tapi kita harap adalah organ donor akan mendermakan organnya secepat mungkin. Kita tak boleh bertangguh. Takut nanti melarat.” Kata Dr.Anyza. Fareez gelisah di duduknya. Di mana hendak mencari penderma organ dalam masa yang singkat?
“ Cuba kau periksa darah aku. Manalah tahu, buah pinggang aku sesuai dengan Mirul.” Kata-kata Fareez mengukir senyuman di bibir Dr.Anyza. Ada seorang jururawat yang membuka pintu bilik Dr.Anyza. Jururawat tersebut menyerahkan satu fail kepada Dr.Anyza.
“ Dina, tolong ambilkan jarum. Saya nak ambil darah Encik ni.” Arah Dr.Anyza. Jururawat yang bernama Dina itu segera keluar dari bilik Dr.Anyza dan sebentar kemudian dia datang semula dengan membawa barang-barang keperluan untuk mengambil darah. Dr.Anyza menyuruh Fareez membaringkan diri di atas katil yang disediakan khas di dalam biliknya. Dia mencuci tangan dengan sabun untuk menghilangkan bakteria dari tangannya. Kalau ada bakteria, nanti lain pula penyakit yang akan timbul. Selepas mengambil darah, Dr.Anyza menyerahkan tiub yang berisi darah itu kepada penolong jururawatnya, Dina.
“ Tolong bawak ni ke lab, ya. Saya perlu tahu result hari ni jugak.” Dr.Anyza mencuci tangan dan segera duduk di kerusinya semula. Jururawat itu segera menuju ke makmal untuk memeriksa darah Fareez. Sambil menunggu keputusan darah yang baru dihantar untuk diperiksa itu, mereka bertiga menunggu dengan kegelisahan.
40 minit kemudian, jururawat itu datang semula bersama keputusan di tangan. Diserahkan slip keputusan kepada Dr.Anyza. Dr.Anyza meneliti slip tersebut. Dikerutkan dahi. Kemudian memandang Fareez.
“ Aku mintak maaf, Fareez. Darah kau tak match dengan darah anak kau.” Fareez menyandarkan diri ke kerusi yang diduduknya.
“ Dr., mungkin darah saya sama dengan darah Mirul.” Kata Qaseh tiba-tiba. Dr.Anyza tersenyum.
“ Qaseh nak cuba?”
“ Boleh jugak.”
“ NO! No…No…No…” kata Fareez sambil menggelengkan kepala. Qaseh dan Dr.Anyza sama-sama memandang Fareez.
“ Kenapa, Bang?”
“ Abang tak benarkan.”
“ Tapi, Bang….Mungkin darah Qaseh sama dengan darah Mirul.” Rayu Qaseh. Masih cuba melembutkan hati suaminya.
“ Abang kata tak boleh, tak bolehlah.” Fareez tetap dengan katanya. Membantah cadangan Qaseh.
“ Kenapa kau tak benarkan? Kau nak selamatkan anak kau, kan? Mana tahu, Qaseh boleh selamatkan Mirul.” Kata Dr.Anyza. Turut cuba memujuk Fareez. Fareez mengeluh.
“ Boleh aku cakap dengan kau kejap? Kat luar.” Fareez segera bangun dan keluar dari bilik itu. Dr.Anyza membuntuti Fareez.
“ Kenapa dengan kau ni, Fareez?”
“ Kau nak tahu sebab apa aku tak bagi dia ambil darah? Sebab aku tak nak menyusahkan dia. Dah banyak kali aku sakitkan hati dia. Aku tak sanggup kehilangan dia. This is my final decision. Aku takkan benarkan dia ambil darah.” Jelas Fareez. Dr.Anyza tersenyum dan mengangguk. Mereka masuk semula ke dalam bilik itu. Qaseh pelik. Apa yang dicakapkan oleh mereka berdua sehinggakan dia tidak boleh mendengar perbualan mereka berdua? Tapi dia pura-pura tidak mahu ambil tahu.
“ Macam mana, Dr.? Boleh ambil darah saya?”
“ Maafkan saya, Qaseh. Saya tak boleh ambil darah awak. Fareez tak bagi saya ambil darah awak. Tapi, awak jangan risau. Saya pasti dapat cari organ donor untuk Mirul.” Janji Dr. Anyza. Qaseh tersenyum tetapi hatinya sedikit pun tidak lega dengan jawapan Dr.Anyza. Mesti ada sesuatu yang dikatakan oleh Fareez kepada Dr.Anyza sehingga Dr.Anyza mengubah fikirannya.
Dr.Anyza mengiringi mereka berdua sehingga ke lobi. Qaseh bersalaman dengan Dr.Anyza. Dr.Anyza mengenggam erat jari jemari Qaseh. Fareez turut bersalaman dengan rakan seuniversitinya dahulu.
“ Aku nak pergi jumpa Dan.” Ujar Fareez. Dr.Anyza mengangguk.
“ Aku tahu. Dia beritahu aku pagi tadi.” Kata Dr.Anyza. Rashdan dan Dr.Anyza merupakan pasangan kekasih yang mendapat title ‘couple of the year’. Mereka sangat mesra dan begitu rapat. Kemana sahaja pasti berdua. Walaupun mereka bukan mengambil kursus yang sama dan masa yang diluangkan bersama sangat terhad tetapi itu tidak dijadikan alasan untuk merenggangkan hubungan yang sudah terbina hampir 5 tahun. Kini, mereka telah pun menjadi pasangan suami isteri dan mempunyai 3 orang cahaya mata dari hasil perkahwinan mereka.
Fareez sempat melambai ke arah Dr.Anyza. Mereka berdua berjalan ke tempat letak kereta. Fareez segera menghidupkan enjin keretanya dan menderum pergi meninggalkan perkarangan hospital.
“ Qaseh nak Abang hantar ke tempat kerja?”
“ Tak apalah, Bang. Qaseh dah telefon Fern kata Qaseh ambil cuti hari ni. Qaseh balik nak ambil baju Mirul. Lepas tu, datang balik ke hospital. Kesian kat Mirul, Bang. Tak biasa tinggal di hospital.” Kata Qaseh. Fareez tersenyum dan menghantar Qaseh pulang ke rumah. Dia pula harus segera berjumpa dengan Rashdan.

BERSAMBUNG.....

1 tukang komen paling setia:

Ikram punyer said...

mana sambungannyaaaaa?????