BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, December 26, 2008

Kasih Aishah Najyha BAB 14

HAFIZ sedang bercuti. Begitu juga dengan Ellisa. Ellisa mengajaknya bercuti ke Paris. Mahu tidak mahu, dia ikut sahaja. Tidak mahu mengecilkan hati Ellisa. Perjalanan daripada London ke Paris mengambil masa selama 4 jam. Mereka menggunakan perkhidmatan tube. Keretapi yang menggunakan laluan di bawah air laut. Kalau naik bas pun, sama sahaja. Cuma tube lebih cepat sampai.
Komputer riba senantiasa di bawa kemana sahaja. Ellisa sedang berseronok membeli belah. Hafiz membuat keputusan untuk duduk di salah sebuah restoran sambil menunggu Ellisa selesai membeli belah. Yalah, tidak lama lagi mereka akan pulang ke Malaysia. Ellisa membeli cenderahati untuk keluarganya dan juga keluarga Hafiz. Hendak ambil hati keluarga mentualah, katakan.
Hafiz memesan secawan kopi. Dia memandang ke seluruh kafe yang dipenuhi dengan warga Paris dan pelancong asing yang datang melancong ke negara itu. Dilihat dihujung kafe ada sepasang kekasih yang sedang rancak bersembang. Kadangkala si gadis itu tergelak apabila si lelaki menceritakan sesuatu yang jenaka, mungkin. Kopi yang dipesan sampai dan diletakkan dihadapan Hafiz.
“Merci.” Hafiz mengucapkan terima kasih kepada pelayan itu dalam bahasa Perancis. Hafiz hanya tersenyum kepada pelayan perempuan itu yang cantik berbaju seragam kafe tersebut.
“Merci a vous.” Pelayan itu mengucapkan sama-sama sambil tersenyum. Dia menekan suis untuk menghidupkan komputer riba. Hafiz membuka e-mailnya dan menghantar mesej untuk mengucapkan tahniah di atas perkahwinan Nina dan Sofyan. Dalam e-mailnya juga, dia bertanya perkhabaran mengenai diri Aishah. Apa khabar dia sekarang? Dalam setiap e-mail yang Nina balas, tiada satu pun sahabatnya itu menceritakan keadaan diri Aishah. Baik sahaja yang ditulisnya. Tidak pernah diulas lebih-lebih. Hati Hafiz meronta ingin tahu mengenai keadaan diri Aishah. Fikirannya tidak pernah melupakan seraut wajah itu. Semenjak kebelakangan ini, wajah itu selalu menjadi peneman tidurnya. Gelak ketawa gadis itu selalu terngiang-ngiang di telinga. Senyumannya selalu bermain di mata Hafiz. Entah kenapa dia semakin tidak boleh membuang wajah itu jauh-jauh walaupun hatinya sudah dimiliki oleh gadis lain. Benarkah dia mencintai Ellisa? Ataupun Ellisa hanyalah tempat untuk melepaskan kesunyian yang terperangkap di dalam hati? Hafiz mengeluh. Dia sendiri tidak pasti akan perasaannya. Dia bakal bertunang dengan Ellisa. Haruskah gadis itu tahu akan cinta yang datang mengetuk pintu hatinya itu walaupun sekejap?
Dari kejauhan, Hafiz lihat Ellisa sedang berjalan menuju ke arahnya sambil menjinjing 4-5 beg kertas. Pasti di dalam beg itu berisi cenderahati. Ellisa tersenyum ke arah Hafiz. Dibalas senyuman itu. Ellisa meletakkan beg-beg kertas di kerusi sebelahnya.
“Apa yang awak tengah buat tu?” tanya Ellisa sambil mengelap peluh dengan tisu. Dia menghirup sedikit minuman yang sudah dipesan oleh Hafiz. Letih kerana membeli barang masih tidak hilang.
“Saya tengah hantar e-mail kat kawan saya yang baru kahwin tu.” Kata Hafiz. Dia menekan suis untuk menutup komputer ribanya.
“Banyak awak beli.” Kata Hafiz. Dia terjenguk-jenguk ke dalam beg-beg kertas tersebut. Ellisa mengangguk perlahan.
“Saya beli untuk family saya and family awak. Dah berjalan sampai ke sini takkanlah tak beli apa-apa kat dia orang.” Pelayan restoran tersebut mendekati meja yang diduduki oleh mereka berdua. Setelah mendapat pesanan makanan daripada Ellisa dan Hafiz, pelayan tersebut beredar dari situ. Ellisa mengeluarkan buku majalah pengantin yang dibeli di kedai buku tadi. Khusyuk Ellisa membaca.
“Apa yang awak baca tu?”
“Bridal’s mag.” Ellisa menjawab tanpa memandang Hafiz. Matanya masih tertancap pada baju-baju pengantin yang diperagakan oleh peragawati. Senyap lagi. Hafiz semakin bosan dengan keadaan sebegini.
“Ada baju yang menarik ke?” tanya Hafiz lagi. Bosan dia dengan keheningan suasana. Ellisa kalau sudah mula membaca, orang sekelilingnya pasti tidak dipedulikan.
“Ada. Tapi saya tengah baca pasal perempuan ni.” Kata Ellisa. Matanya masih melekap pada buku majalah itu. Kalau dia boleh masuk ke dalam majalah itu, sudah lama dia masuk ke dalam majalah tersebut.
“Kenapa dengan perempuan tu?” tanya Hafiz lagi.
“She’s a very successful wedding planner. Came from a very rich family. She’s from Malaysia. Saya kalau balik Malaysia nanti, saya nak pergi jumpa dia.” Ellisa sudah memasang angan-angan. Hafiz mengerutkan dahi.
“Kenapa awak nak jumpa dia?” Hafiz pura-pura tidak faham.
“Adalah.” Ellisa masih ingin berahsia. Hafiz tersenyum.
“But I wonder, kenapa dia tak kahwin lagi? She’s very pretty. Ada gaya model. Mustahil tak ada lelaki tak nak kat dia.” Ujar Ellisa. Dia leka meneliti raut wajah wanita yang dikatakannya itu.
“Mana awak tahu? Entah-entah dah kahwin.” Hafiz berkata sambil menghirup kopi yang masih berasap itu.
“Taklah. Majalah ni melaporkan yang dia masih single.”
“Mungkin belum sampai jodoh dia. Kalau wartawan tu, wartawan jugak. Sampai hal peribadi dia pun nak ambil tahu.” Hafiz berkata. Ellisa mengangguk perlahan. Dia masih membaca muka surat itu. Apa yang menariknya tentang perempuan itu? Sehingga tidak berganjak ke muka surat lain. Hafiz terjengok-jengok. Ingin melihat seraut wajah yang dikatakan oleh Ellisa itu. Tetapi tidak nampak.
“Bagi saya tengok kejap.” Hafiz sudah menghulurkan tangan untuk mencapai majalah tersebut.
“Alaaa…nantilah awak tengok. Kejap-kejap lagi.” Ellisa menolak tangan Hafiz dengan lembut.
“Saya nak tengok perempuan tu je. Kalau awak terus jugak baca cerita lain, alamatnya minggu depan je la saya boleh baca.” Hafiz berkata seloroh.
“Yelah…yelah….Nah.” Ellisa menghulurkan majalah tersebut kepada Hafiz. Hafiz melihat perempuan yang menarik perhatian Ellisa. Buat seketika, Hafiz tergamam. Aishah Najyha! Gadis yang dirindui siang malam. Dia menjadi pereka majlis kahwin yang terkenal? Lama matanya tertancap pada seraut wajah tenang itu. Masih seperti dahulu. Cuma senyumannya sedikit hambar pada pandangan mata Hafiz. Adakah dia juga merinduiku sepertimana aku merinduinya? Adakah dia masih mengekalkan status bujangnya kerana aku? Tidak mungkin dia menunggu aku. Kan kami sudah sama-sama berjanji untuk membawa haluan hidup masing-masing. Lagipun tidak pernah di antara mereka yang melafazkan kata-kata cinta. Hafiz sendiri tiada jawapan yang pasti. Keluhan kecil keluar dari bibir.
Ellisa memandang Hafiz dengan wajah yang kehairanan. Hafiz leka memandang wajah yang dilihat di dalam majalah sehingga terlupa kehadiran Ellisa dihadapan.
“Kenapa dengan awak ni?” tanya Ellisa sekaligus mematikan lamunan Hafiz yang panjang. Hafiz mengangkat muka memandang Ellisa.
“Kenapa apa?” tanya Hafiz kembali.
“Lama awak tengok gambar perempuan tu. Kenal ke?”
“Kawan sekolah saya. Saya dah lama tak jumpa dia. Dah lost contact. Terkejut jugak bila tengok dia masuk majalah. Tak sangka makin lawa.” Terang Hafiz. Dia tidak mahu Ellisa salah sangka. Salah sangka? Kenapa dia berfikiran begitu? Dia tidak mahu Ellisa mengesan perubahan hatinya buat seketika.
“Kawan ke ex-lover?” duga Ellisa. Hafiz tersenyum penuh misteri. Hafiz menghulurkan semula majalah tersebut kepada Ellisa.


SEMINGGU selepas Hafiz menghantar e-mail kepada Nina, e-mail itu berbalas. Hafiz tersenyum lebar menerima e-mail kiriman sahabatnya itu. Nina mengirim gambar perkahwinannya melalui e-mail. Aishah tidak banyak bergambar dengan kakaknya. Hafiz sedikit kecewa apabila Nina tidak langsung menyebut akan tentang diri Aishah. Tidak sampai sebulan sahaja lagi dia akan pulang ke Malaysia. Hati berdebar-debar. Tidak sabar hendak menatap wajah ayu dan tenang itu. Masihkah ada perasaannya untukku? Hafiz berteka-teki sendirian.
Hafiz tidak tahu hendak buat apa lagi. Dia berasa kebosanan. Ellisa terpaksa pergi ke hospital kerana dia on call hari ini. Salah seorang pesakitnya di serang sakit jantung. Jadi, tiada orang yang sudi hendak keluar bersamanya. Hafiz menghantar e-mail kepada adiknya, Hariz.

Angah…tengah buat ape tu? Tak sabar rasanya Along nak
balik ke Malaysia. Angah tak de girlfriend lagi ke?
Rugi Angah. Seronok ada girlfriend ni. Nak Along
introduce ke? Kat hospital ramai yang single lagi. Kirim
salam kat Umi dan Abah. Jangan lupa cakap dengan Nita.
Suruh dia buat benda tu sebelum Along balik. Jangan bila
Along dah balik baru tergesa-gesa nak buat.

Hafiz melarikan tetikus dan klik pada send. Hafiz bangun dan menuju ke dapur. Perut terasa lapar. Teman-teman serumah entah ke mana. Kalau dahulu Hariz tinggal serumah dengannya. Ada jugalah orang yang hendak diajak bersembang. Hampir setahun adiknya itu pulang ke Malaysia. Hanya dia dan Hariz sahaja yang melanjutkan pelajaran ke luar negara. Hanita lebih senang melanjutkan pelajaran di dalam negara. Katanya hendak menemani Umi dan Abah. Sebenarnya, Umi dan Abah yang tidak membenarkan Hanita sambung belajar jauh dari mereka. Satu-satunya anak perempuanlah, katakan. Hafiz dan Hariz memang rapat sejak kecil. Kalau kemana, pasti hendak bersama. Begitu juga dengan melanjutkan pelajaran ke luar negara. Hafiz sanggup menolak tawaran untuk ke Germany semata-mata hendak satu universiti dengan adiknya di United Kingdom.
Habis almari makanan di selongkarnya. Nasib baik dia baru sahaja membeli biskut. Hendak diharapkan teman-teman serumahnya. Huh! Kalau tidak dihulurkan duit, tidak belilah jawabnya. Dibancuh air kopi. Dia membawa segelas air kopi dan sepiring biskut kering ke ruang tamu. Komputer riba memberikan isyarat bahawa Hafiz baru sahaja menerima satu e-mail. Pantas tangan Hafiz melarikan tetikus dan menekan klik pada ‘OK’. Hariz membalas e-mailnya.

Tak payahlah susah-susah, Along. I’m seeing someone.
Sekarang ni Angah tengah mengenali hati budinya.
Orangnya baik. Lawa. Kalau Along tengok mesti terpikat.
Angah dah pesan pada Nita. Tak tahulah dia dah buat ke
belum. Along nak tahu tak? Nita sekarang dah pandai ada
boyfriend. Along kenal budak tu. Budak yang hampir-
hampir makan penumbuk kita dulu. Nita dah siap bawak
balik tunjuk kat Umi dan Abah. Dia orang suka, Along!
Budak tu terkejut tengok Angah. Mukanya macam nak lari
keluar dari rumah je. Kelakar pulak tengok muka dia….
Angah pun tak sabar nak tunggu Along balik dengan Kak
Lisa. Kirim salam dengan Kak Lisa, ya.

Hafiz tersenyum membaca e-mail itu sehingga tidak sedar kehadiran teman serumah yang baru sahaja balik dari berdating. Temannya itu menepuk bahu Hafiz. Hafiz terkejut dengan tepukan itu dan segera memandang wajah sahabatnya itu. Dia pura-pura marah.
“You scared me to death.” Hafiz menarik nafas perlahan.
“Sorry. Is it Hariz?” tanya Matthew ataupun lebih dikenali sebagai Matt. Hafiz memandang ke atas dan ke bawah. Gaya geek masih lagi ada dalam diri Matthew. Dia seorang ulat buku. Memakai cermin mata yang tebal dan baju berpetak kecil. Gaya rambut yang kurang terurus. Dan kerana gaya itu, dia selalu dibuli oleh rakan-rakan sekuliah. Selalunya Hafiz dan Hariz akan menyelamatkan dia daripada terus menjadi mangsa buli.
“Ya. So, what’s up? How’s your date with Ashley?” tanya Hafiz. Dia mengenali pasangan itu semenjak dia dan Hariz menjejakkan kaki ke universiti. Matthew adalah pelajar pertama yang menegur mereka setelah dilihatnya kedua beradik itu seperti tersesat mencari kaunter pendaftaran untuk melaporkan diri pada hari pertama di universiti tersebut. Matthew dan Ashley jugalah yang bertanggungjawab mengenalkan Hafiz dan Ellisa.
Masih diingat lagi hari pertama Hafiz berkenalan dengan Ellisa. Dia menganggap gadis itu hanyalah seperti kawan biasa. Tidak lebih dari itu. Hariz pernah bertanya kepada Hafiz tentang apa yang menariknya Ellisa di mata Hafiz. Entah kenapa Hafiz menerima huluran cinta Ellisa pun masih belum terjawab lagi sehingga ke hari ini. Bukan tidak mahu menjawab sedangkan dia tiada jawapan untuk persoalan itu.
“Well…Not bad.” Matthew menuju ke arah dapur dan mengambil gelas. Dia membuka peti sejuk dan mengeluarkan air sejuk. Dituang perlahan-lahan ke dalam gelas. Lega rasanya dapat menghilangkan dahaga. Matthew menuju semula ke ruang tamu.
“Not bad?” tanya Hafiz. Berkerut-kerut dahi.
“Guess what?” Matthew berkata dan duduk menghadap Hafiz.
“What?” tanya Hafiz kembali.
“I proposed to her.”
“And?” tanya Hafiz tidak sabar.
“She accepted.” Matthew berkata dengan wajah ceria.
“Wow! Congrats, dude.” Hafiz berdiri dan bersalaman serta berpelukan dengan Matthew. Matthew yang pengecut itu pun, boleh melamar kekasihnya. Hafiz seorang yang berani tetapi masih belum lagi melamar Ellisa. Bukan setakat melamar, meluahkan rasa cinta pun Hafiz belum melakukannya lagi. Hafiz bertekad akan melamar Ellisa apabila mereka berada di Malaysia dan dia akan meminta Uminya masuk meminang Ellisa dengan segera.
Matthew bukannya pengecut tetapi dia seorang yang lemah lutut apabila berhadapan dengan perempuan. Disebabkan sikapnya yang satu itulah, dia selalu gagal di dalam percintaan. Sebaik sahaja muncul Ashley di dalam hidup Matthew, segala-galanya berubah. Adakah hidup Hafiz juga berubah selepas kemunculan Ellisa? Atau sama seperti dahulu? Adakah dia masih mengharapkan sekeping hati milik gadis itu akan menjadi kepunyaannya sebaik sahaja dia pulang ke Malaysia? Ah, Hafiz bingung. Dia tiada jawapan. Biarlah masa yang menentukan segalanya.


HAFIZ menerima panggilan telefon daripada Steffani. Selepas menjawab panggilan telefon daripada Steffani, Hafiz bergegas ke hospital. Sampai sahaja di hospital, Hafiz terus memarkirkan kereta di tempat letak kereta yang dikhaskan untuk doktor-doktor yang bekerja di situ. Hafiz berlari ke arah lobi hospital dan menuju ke lif. Dia segera menekan butang tingkat 2 dan sekali lagi berlari ke arah wad. Tiba sahaja di hadapan kaunter jururawat, Hafiz tercari-cari wajah ibu beranak dua itu.
“Heather, where is Steffi?” tanya Hafiz pada salah seorang jururawat yang sedang bertugas di kaunter ketika itu.
“I don’t know where she is, Doc.” Jawapan itu membuatkan Hafiz mengeluh besar. Dia meraup rambut yang berjuntaian ke belakang. Hafiz mundar-mandir di situ. Steffani sedang berlari ke arahnya.
“Where have you been?” tanya Hafiz dalam nada yang cemas.
“I’m sorry, Doc.” Steffani berkali-kali meminta maaf.
“It’s okay. So, why are you calling me in such a hurry?” Hafiz melepaskan keluhan kerana termengah-mengah berlari ke kaunter jururawat.
“Meghan. She’s in the E.R.” kata-kata Steffani membuatkan lelaki dihadapannya itu membeliakkan mata. Steffani kaget apabila Hafiz langsung tidak berkata apa-apa sebaliknya Hafiz berlari ke arah wad kecemasan yang terletak di bangunan sebelah.
“Why? What’s wrong?” Hafiz bertanya kepada Steffani. Termengah-mengah ibu beranak dua itu mengikut jejak Hafiz.
“It’s a hit and run.” Steffani berkata. Hafiz berlari lebih kuat.
“Is it bad?” Hafiz bertanya sambil kakinya masih lagi melangkah laju.
“You have to go and see it by yourself.” Steffani sendiri tidak tahu bagaimana keadaan kanak-kanak itu. Hafiz mengenali Meghan semasa Hafiz sedang cuba menyelamatkan kedua ibubapa kanak-kanak itu yang terlibat di dalam kemalangan 2 tahun lepas. Tetapi ibubapanya tidak dapat diselamatkan kerana terlalu banyak pendarahan. Akhirnya, Meghan terpaksa diserahkan kepada badan kebajikan masyarakat sebelum mak ciknya menuntut Meghan semula.
Hafiz mempercepatkan langkah apabila tiba di wad kecemasan. Tangannya pantas menolak pintu teater pembedahan. Dia melihat Meghan terbaring lemah. Wayar penuh berselirat di seluruh tubuh kecil itu. Topeng pernafasan dilekapkan ke mulut. Hati Hafiz diruntun pilu. Kenapalah ada manusia yang tidak berhati perut melanggar kanak-kanak itu? Dia masih kecil. Masa depannya masih jauh.
“Fiz…” panggil salah seorang doktor pakar pembedahan yang bertanggungjawab membedah kanak-kanak itu. Hafiz memandang muka doktor itu yang ditutupi mask putih.
“How was she, Andy?” tanya Hafiz. Tetapi matanya masih melekap pada kanak-kanak itu. Andy melepaskan keluhan berat. Matanya turut beralih ke arah kanak-kanak tersebut. Tidak sampai hati untuk menyampaikan berita buruk ini kepada sahabatnya yang satu ini. Dia tahu Hafiz begitu menyayangi kanak-kanak ini. Seperti ada pertalian sahaja di antara mereka. Namun, Andy tahu tidak mungkin mereka mempunyai pertalian persaudaraan apatah lagi pertalian darah. Mungkin Hafiz menyayangi anak kecil ini sebagai seorang adik atau anak.
“She’s bleeding. But, I’ll try my best to save her. You have to go outside.” Kata Dr. Andy yang berpakaian jubah biru. Jubah yang dikhaskan di dalam bilik pembedahan. Dia menolak badan Hafiz perlahan untuk keluar dari teater pembedahan tersebut.
“I’ll go get my glove.” Hafiz berpaling dan menuju ke pintu tetapi segera dihalang oleh Dr. Andy.
“No, Hafiz. I’m handling it. Your emotion controls you. You can’t concentrate.” Nasihat Dr. Andy. Hafiz mengeluh besar. Dia jelas menunjukkan kerisauannya. Hafiz tidak tahu apa lagi yang perlu dilakukan oleh dia untuk menyelamatkan kanak-kanak itu yang sedang bertarung nyawa.
“Don’t worry. It’s my job to save her. Just pray for her safety.” Pujuk Dr. Andy. Hafiz mengangguk perlahan. Hafiz mengundur ke belakang perlahan-lahan. Matanya masih tidak lepas menatap wajah Meghan. Hafiz melabuhkan punggung di kerusi untuk menunggu di luar teater pembedahan.
Setiap masa Hafiz melihat jam di tangan. Masa berlalu dengan pantas. Hafiz tidak senang duduk. Mundar-mandir dihadapan teater pembedahan. Sesekali diraup rambut yang berjuntaian. Seorang jururawat mendekatinya dan menghulur secawan kopi.
“Here’s your coffee, Doc.” Hafiz memandang wajah jururawat itu. Tersenyum dan menyambut huluran kopi tersebut.
“Thanks, Gabby.” Jururawat yang memakai tag nama Gabriella itu tersenyum.
“Don’t worry, Doc. I’m sure she will be alright.” Gabriella cuba memujuk hati Hafiz. Hafiz hanya mengangguk dan tersenyum. Gabriella beredar dari situ.
Pintu teater pembedahan terbuka. Muncul wajah Dr. Andy. Dia membuka mask putih. Jubahnya dilumuri dengan darah. Hafiz memandang wajah Dr. Andy dengan seribu harapan. Dr. Andy tersenyum dan mengangkat ibu jari. Hafiz melepaskan keluhan lega. Mereka berpelukan.
“Thanks, Andy. Thank you so much.” Ucap Hafiz kegembiraan.
“As I were saying, it’s my job to save her.” Dr. Andy tergelak kecil. Dr. Andy berjalan meninggalkan Hafiz di situ. Hafiz berjalan menuju ke kaunter jururawat. Dia mengeluarkan telefon bimbit. Didail nombor Ellisa. Tidak berjawab. Dicuba sekali lagi. Masih tidak berjawab. Ke mana Ellisa pergi? Berkali-kali dia cuba mendail nombor telefon Ellisa.
Meghan sudah dipindahkan ke wad. Hafiz boleh pergi melawatnya. Perlahan-lahan Hafiz menolak pintu tersebut. Meghan masih tidak sedarkan diri selepas pembedahan tersebut. Topeng pernafasan ditekapkan ke mulut. Dadanya turun naik. Mesin yang menunjukkan paras degupan jantung itu, sekejap naik sekejap turun. Hafiz tidak sampai hati melihat keadaan Meghan sebegitu. Dia masih kecil. Masih baru belajar tentang dunia yang penuh pancaroba ini.



BERSAMBUNG.....


2 tukang komen paling setia:

keSENGALan teserlah.. said...

rase2 nye la kan..
si hafiz ni pon ader feeling kat aisyah tuh..
jus dorang xluahkan jer..
haisyh...

ceritaku MEMORIKU said...

tggu jelah sekeping hati milik aisyah 2 erk.
dh agak dh ellisa nk g jmpe dgn aisyah.
nnt mesti hariz bwa aisyah g jmpe umi n abah,n time 2 hafiz mesti terkejut gilew ahh.cz adik die ade ati dgn girl yg die pn suke.
agagag
-na`dz