BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, October 9, 2009

Dan Sebenarnya....39

BAB 39

“ASSALAMUALAIKUM, Mas.” Ucap Dizyan pada Mastura.
Hanya senyuman lebar sahaja yang menghiasi bibirnya pagi itu. Mastura menjawab salam Dizyan tetapi dalam pada masa yang sama, keningnya bertaut. Pelik melihat wajah Dizyan yang berseri-seri sahaja. Seketika kemudian, Faizal pula menyusul. Juga turut tersenyum lebar. Pelik melihat dua manusia ini yang asyik tersenyum sahaja. Mastura menjungkitkan bahu dan meneruskan kerjanya. Dizyan melabuhkan punggung di tempat duduknya. Menghidupkan suis komputer dan meneruskan kerja yang terbengkalai pada hari Jumaat lepas. Menyediakan kertas kerja yang diminta oleh Faizal. Dizyan mengangkat wajah apabila mejanya diketuk perlahan. Kelihatan Faizal tersenyum dan mengenyitkan mata sebelum beredar ke biliknya. Dizyan tersenyum kecil dan menggelengkan kepala perlahan. Leka Dizyan memerhatikan skrin komputer. Papan kekunci diketuk perlahan. Merangka ayat di dalam kepalanya. Tiba-tiba ideanya terbantut. Sekali lagi mejanya diketuk tetapi kali ini kuat sehingga mengejutkan pekerja-pekerja yang berada di sekeliling meja Dizyan.
“Yan, betul ke aku dengar kau dan bos ada affair?” tanya Fatehah atau lebih dikenali sebagai Teha. Mulut Dizyan terkunci. Apa yang harus diperkatakan lagi? Memang benar. Tetapi Faizal tidak memberikan kebenaran untuk dia berkata apa-apa tentang hubungan mereka itu.
“Mana kau dengar ni, Teha? Mengarut jelah. Memang aku dan bos ada hubungan. Tapi sebagai pekerja dan ketua je. Tak lebih daripada tu lah.” Dizyan mencipta penjelasan. Fatehah memandang tidak percaya. Disilangkan lengan ke dada.
“Kak Annie lah cerita. Dia kata dia jumpa kau orang kat kedai makan.” Fatehah berkata lagi. Dizyan menelan air liur. Tetapi dia harus bertenang. Tidak boleh nampak terlalu gelabah. Nanti lagi orang lain akan syak yang bukan-bukan.
“Salah ke aku keluar makan dengan bos aku sendiri? Dah dia yang insist nak belanja.” Ada sahaja jawapan yang keluar dari mulut Dizyan untuk soalan Fatehah.
“Tapi kedai makan tu area rumah bos. Jauh dari office.” Kali ini Dizyan tergamam. Tidak langsung terfikir akan jawapan yang sesuai.
“Dah dia hantar dokumen untuk saya sign. Saya ajaklah makan. Salah ke? Yang awak ni, Teha, tak pergi buat kerja, asyik nak menyibuk tepi kain orang ni, kenapa?” tiba-tiba sahaja Faizal yang muncul entah dari mana, menyampuk perbualan mereka. Fatehah menelan air liur. Tidak menyangka bahawa Faizal akan muncul.
“O....o...oka....okaylah, bos. Yan, aku mintak diri dulu.” Tergagap Fatehah meminta diri. Faizal tidak memberikan respon sebaliknya memandang tajam. Dalam diam, Dizyan mengucapkan syukur. Dia tersenyum kecil.
“Tu sebabnya aku tak suka kau berkawan dengan dia orang.” Faizal berkata-kata sebelum beredar dari situ. Dizyan memerhatikan bayangan Faizal hilang di sebalik pintu biliknya.
Dizyan menunduk kembali dan menyiapkan kerjanya. Tidak sedar waktu berlalu begitu pantas. Kebanyakan pekerja sudah mula beransur pulang. Fateen tidak datang ke kerja hampir 3 hari kerana demam panas. Yalah, kalau sudah selalu berjemur di lokasi penggambaran yang panas, bagaimana tidak demam? Dengan keadaan cuaca yang tidak menentu. Sekejap hujan, sekejap panas.
Ian Khalif yang baru sahaja pulang dari lokasi penggambaran di luar negara, terus menyapa Dizyan yang sedang tekun melakukan kerjanya.
“Yan...” panggil Ian Khalif. Dizyan mengangkat wajah memandang Ian Khalif yang tersenyum manis. Membalas kembali senyuman itu.
“Bos ada?” tanya Ian Khalif. Dizyan mengangguk perlahan.
“Nak jumpa bos.” Ujar Ian Khalif lagi. Dizyan menekan interkom dan bercakap dengan Faizal setelah panggilannya bersahut. Setelah Faizal memberikan arahan masuk, Ian Khalif melangkah laju ke arah bilik Faizal. Diketuk perlahan pintu tersebut dan dikuak luas. Dia menutup semula pintu kayu itu.
“Hah, how’s Luxembourg?” tanya Faizal sebaik sahaja Ian Khalif melabuhkan punggungnya kerusi menghadap Faizal itu.
“Nice and beautiful.” Ujar Ian Khalif sambil mengetuk jari jemarinya di atas meja.
“Ada problem ke kat sana?” Faizal bertanya lagi. Matanya menghadap skrin laptop. Sekali-sekala menggerakkan tetikus.
“Setakat ni, tak adalah.” Jawab Ian Khalif ringkas.
“So, Aaron Aziz dan Lisa Surihani tak adalah bagi masalah pada kau?” mata Faizal masih lagi menekur di hadapan skrin laptop tersebut. Ian Khalif terjenguk-jenguk mencari wajah Faizal. Sibuk benar ketuanya yang seorang itu.
“Nope.” Sekali lagi Ian Khalif menjawab ringkas.
“Bila nak start shooting kat K.L?” banyak betul soalan yang ditanya oleh Faizal mengenai perkembangan drama terbaru terbitan Rufa Grand Million Productions, Dari K.L ke Luxembourg yang dilakonkan oleh Aaron Aziz dan Lisa Surihani sebagai watak utama.
“Lusa.”
“Apasal lambat sangat?” berkerut-kerut dahi Faizal. Ian Khalif sekali lagi menjenguk. Masih tidak nampak wajah Faizal yang tunduk menghadap skrin laptopnya. Entah apa yang sedang diusahakannya itu. Ian Khalif turut berkerut dahi.
“Come on lah, kawan. Bagilah dia orang rest kejap. Penat tak hilang lagi, kot. Crew aku tu pun, perlukan rest tau.” Ujar Ian Khalif. Dia mengetuk jari jemarinya perlahan.
“Apa benda yang kau sibukkan sangat tu?” Ian Khalif bertanya. Akhirnya, Faizal mengangkat muka memandang ke arah lelaki dihadapannya itu. Tersenyum Ian Khalif memandang Faizal.
“Sejak bila kau pakai specs ni?” tanya Ian Khalif sekali lagi. Faizal membetulkan bingkai kacamata yang melurut ke bawah.
“Macam mana aku tak pakai specs? Hari-hari menghadap skrin komputer dan laptop aku ni, sampai rabun. Itulah kena pakai jugak.” Ian Khalif hanya mengangguk mendengarkan kata-kata Faizal.
“Okaylah. Aku pun malas nak ganggu kau dah. Aku nak balik tidur. Lepas tu, nak pergi recce tempat dengan Erika.” Ian Khalif sudah berdiri dan bersalaman dengan Faizal yang juga turut berdiri. Sahabatnya itu tersenyum sinis. Dahi Ian Khalif sudah berkerut.
“Aik?! Pergi recce tempat dengan Erika je?” usik Faizal. Ian Khalif membalas senyuman sinis itu.
“Bukanlah aku dengan Erika je. Ramai lagi yang pergi sama. Tapi dah tentu aku dan Erika yang buat kerja. Yang lain tu, kerjanya menyibuk je.” Ujar Ian Khalif. Membetulkan baju yang sedikit berkedut.
“Aih....tuan director pun kena buat kerja jugak?” Faizal berkata. Kembali melabuhkan punggung di kerusi empuk miliknya.
“Mestilah. Aku kan kuli. Bukannya bos macam kau. Duduk dalam office memanjang.” Sindir Ian Khalif. Faizal tersengih.
“Kau nak pergi recce dengan Erika tu, buat kerja tau. Jangan nak main mata pulak. Nanti mampus kau kena kejar dengan Tanty pakai parang.” Faizal memerli. Ian Khalif mencebik. Kemudian, mereka sama-sama tertawa kecil.
“Okaylah. Aku blah dulu.” Ian Khalif menuju ke pintu dan membuka pintu tersebut. Faizal mengangguk perlahan. Sebaik sahaja pintu tersebut tertutup kembali, Faizal menekur pandangannya ke arah skrin laptop.
Seketika kemudian, pintu bilik Faizal sekali lagi diketuk. Arahan masuk diberikan. Dizyan melangkah masuk dengan membawa satu fail yang dijinjingnya. Diletakkan dihadapan Faizal. Setelah Faizal menandatangani, Dizyan mengambil semula fail tersebut.
“Kau tolong buat ni sekali.” Arah Faizal sambil memberikan beberapa helai kertas. Dizyan mengambilnya tanpa banyak soal. Dan terus keluar dari bilik Faizal itu.
Sejak 2-3 hari ini, mereka masing-masing sangat sibuk di tempat kerja sehingga tiada masa untuk berbual panjang. Begitu juga semasa di rumah. Samada Faizal atau Dizyan yang akan pulang sehingga lewat malam. Tiada masa untuk bersua muka apatah lagi berbicara. Itulah sebabnya Faizal mengambil peluang untuk bersarapan dengan Dizyan. Risau juga Datin Rubaiyah melihat keadaan anak dan menantunya itu. Suami isteri lain juga bekerja tetapi tidaklah seperti mereka berdua. Pernah disuarakan kerisauannya itu kepada Datuk Farid. Tetapi suaminya hanya berkata tiada apa yang perlu dirisaukan. Biasa! Ada masanya mereka akan sibuk dan ada masanya mereka akan punya waktu senggang.
Dizyan melabuhkan punggung di tempatnya dan melihat helaian kertas di tangan. Meneliti apa yang dikehendaki oleh Faizal. Dizyan mengeluh perlahan.
“Lagi, lagi proposal. Alamatnya, lewat lagi aku balik malam ni.” Keluh Dizyan. Segera dicapai gagang telefon dan mula mendail nombor rumah. Kedengaran bunyi deringan dan panggilannya bersahut. Suara Sutinah menyapa gegendang telinga.
“Bik, Mama ada?” tanya Dizyan lembut.
“Ada. Bentar, ya.” Ujar Sutinah dan segera memanggil Datin Rubaiyah yang berada di ruang tamu. Sedang menonton televisyen seorang diri. Suami, anak serta menantu belum lagi pulang. Itu sahaja yang boleh dibuat oleh Datin Rubaiyah untuk menghabiskan waktu senggangnya.
“Hello.” Suara Datin Rubaiyah pula menyapa telinga Dizyan.
“Ma, Yan ni. Malam ni Yan balik lewat sikit, ya. Ada kerja perlu diselesaikan.” Dizyan berkata. Terdengar dengusan kuat di talian sebelah sana. Tahu Datin Rubaiyah pasti akan risaukan dirinya yang kebelakangan ini asyik pulang lewat sahaja.
“Kalau boleh, baliklah cepat sikit. Mama tak sukalah Yan balik lewat sangat. Mama risau.” Luah Datin Rubaiyah. Dizyan tersenyum.
“Yalah, Ma. InsyaAllah.” Itu sahaja yang mampu Dizyan berjanji. Tidak mahu berjanji lebih-lebih. Dia sendiri tidak pasti bila akan selesai kertas kerjanya itu. Selepas itu, mereka sama-sama mematikan talian telefon.
Setengah jam kemudian, Faizal keluar dari biliknya dengan menjinjing beg bimbit. Melintasi meja Dizyan tanpa berkata sepatah perkataan pun. Dizyan mengangkat muka. Hanya sempat melihat bayangan Faizal menghilang di sebalik kaunter penyambut tetamu. Dilepaskan keluhan perlahan. Kembali menyambung kerjanya.
Lebih kurang pukul 11 malam, kerja yang dilakukannya sudah siap. Dizyan menutup suis komputer dan mengemas meja yang sedikit berselerak. Dizyan tertunduk-tunduk mencari kasut tumit tingginya yang terselit di bawah meja. Mencangkung dan menyelinap masuk ke bawah meja. Ketukan kuat di mejanya membuatkan Dizyan tersentak. Terkejut dan cuba untuk keluar dari bawah meja tersebut secepat mungkin. Entah apa silapnya, kepala Dizyan terhantuk di meja itu.
“Adoi!” Dizyan mengaduh. Diusap kepala yang terasa sakit dan mukanya berkerut. Melihat orang dihadapannya yang menekup mulut melihat gelagat Dizyan. Gadis itu berdiri dan bercekak pinggang melihat senyuman yang terukir di bibir Syed Ezra.
“Ez ni kan suka sangat bagi terkejut oranglah.” Dizyan berkata. Tangannya masih mengusap kepala. Syed Ezra tersenyum kecil melihat gelagat Dizyan yang kelam kabut.
“Tak balik lagi?” tanya Syed Ezra. Matanya melilau melihat sekeliling. Kebanyakan pekerja sudah lama pulang. Hanya tinggal 2-3 orang yang masih ada untuk menyiapkan kerja mereka. Dizyan tersenyum.
“Nak baliklah ni.” Ujar Dizyan. Dicapai tas tangan yang ada di dalam laci mejanya. Syed Ezra mengangguk.
“Jom.” Syed Ezra mengajak. Dizyan mengangguk perlahan dan berjalan beriringan dengan Syed Ezra menuju ke lif. Rancak bersembang sehingga tidak sedar mereka sudah berada di Basement.
“Here we are.” Ujar Syed Ezra. Dizyan menekan alat penggera keretanya dan memasukkan tas tangan ke tempat penumpang.
“Okaylah, Yan mintak diri dulu.” Dizyan berkata. Baru sahaja hendak melangkah masuk ke dalam kereta, kaki Dizyan terhenti melangkah.
“Dinner?” tanya Syed Ezra. Dizyan tersenyum. Dia tahu sudah banyak kali Syed Ezra bertanyakan perkara sama berkali-kali.
“Ez, Yan....” belum sempat Dizyan berkata sesuatu, wajah mereka berdua disuluh oleh lampu kereta. Dikecilkan sedikit mata yang silau. Faizal keluar dari Mazda MX-5 miliknya. Syed Ezra melihat gerangan pemilik kereta tersebut.
“Kau tak malu ke, Ez? Asyik mengacau isteri orang je.” Nada suara Faizal keras. Syed Ezra mengerutkan dahi. Gelabah Dizyan dibuatnya. Kata tak mahu orang tahu, detik hati Dizyan.
“Isteri orang?” Syed Ezra menggumam perlahan. Dikerutkan sedikit dahinya. Perlahan-lahan mengalih pandang ke arah Dizyan yang menunduk. Kemudian, beralih ke arah Faizal.
“Siapa isteri orang?” Syed Ezra bertanya sambil memandang ke arah Dizyan dan Faizal silih berganti. Dizyan semakin menggelabah.
“Dialah.” Unjuk Faizal ke arah Dizyan. Tidak senang duduk gadis itu jadinya.
“Awak dah kahwin?” Syed Ezra bertanya. Dizyan memandang Syed Ezra dan Faizal silih berganti. Syed Ezra setia menanti jawapan yang akan keluar dari mulut Dizyan. Perlahan-lahan dia mengangguk. Syed Ezra tercengang. Akhirnya, dia mengangguk tanda mengerti.
“Sorry, I didn’t know.” Ucap Syed Ezra. Dizyan memandang wajah lelaki di hadapannya itu.
“Maafkan saya, Ez. Saya tak bermaksud nak merahsiakan perkara sebenarnya dari awak.” Dizyan berkata. Tidak mahu Syed Ezra salah faham.
“No, it’s okay. Tak apalah, Yan....Zal. Ez balik dulu.” Tukas Syed Ezra. Tidak mahu berlama disitu. Patutlah selama ini, Dizyan beria-ia tidak mahu keluar makan bersamanya. Faizal tersenyum sinis dapat melihat reaksi Syed Ezra. Puas hatinya dapat membuatkan Syed Ezra mematikan segala anganan untuk memiliki Dizyan.
Syed Ezra segera meminta diri dan menuju ke arah keretanya. Terus memasuki ke dalam perut kereta dan memecut keluar dari Basement tersebut. Dizyan hanya melihat bayangan kereta Syed Ezra menghilang dari pandangan.
“Apa lagi yang kau tercegat kat situ? Balik.” Faizal berkata. Dizyan menjeling tajam.
“Awak sendiri kata tak nak orang lain tahu tentang hubungan kita. Sekarang ni, apa dah jadi?” Dizyan berkata, geram melihat sikap yang tidak menentu Faizal itu.
“Sekarang ni, aku suka nak beritahu orang lain yang kau tu isteri aku.” Faizal berkata selamba. Dizyan mendengus.
“Hish...malas layan awak.” Dizyan terus masuk ke dalam kereta. Faizal tersenyum sinis. Menderum kereta MyVi meninggalkan Basement tersebut. Kereta Mazda MX-5 mengikuti kereta milik Dizyan dari belakang.
Dizyan memarkirkan keretanya ke dalam garaj. Faizal pula meletakkan keretanya di belakang kereta Dizyan. Laju sahaja langkah kaki Dizyan melangkah masuk ke dalam rumah selepas alat penggera kereta dibunyikan. Salam diberikan oleh Dizyan kepada kedua mertuanya. Dijawab salam tersebut serentak. Faizal muncul kemudian. Menyertai kedua ibubapanya yang berada di ruang tamu. Dizyan menuju ke tingkat atas untuk membersihkan diri. Seketika kemudian, Faizal masuk ke dalam kamar tidurnya. Terlihat Dizyan yang sudah selesai bersolat Isya’. Dizyan melipat sejadah dan telekungnya. Tanpa berkata sepatah perkataan pun, Dizyan merebahkan diri ke atas sofa. Faizal tidak berpuas hati apabila tidak mendengar suara Dizyan.
“Kau marah kat aku ke?” Faizal bertanya. Suaranya sedikit kuat. Dizyan tidak menjawab apa-apa. Tidak juga memberikan respon.
“Kau marah kat aku ke?” sekali lagi Faizal bertanya. Masih juga tiada respon. Faizal mendekati Dizyan yang membelakangkannya. Menjenguk ke arah wajah yang tidur menghadap dinding.
“Laa...tidur rupanya.” Faizal tersenyum melihat wajah ayu itu. Menggeleng sambil menggaru kepala yang tidak gatal. Berjalan semula ke arah katil. Dilabuhkan punggung di atas katil. Kemudian, berbaring. Entah bila masa dia terlelap kerana terlalu asyik teringatkan wajah cemberut Dizyan sebentar tadi.

BERSAMBUNG......

14 tukang komen paling setia:

keSENGALan teserlah.. said...

kak echahh...
suke larrhh..
akak msok belum pon ary sabtu..
so,,esok ade lg n3 x??
hahaa...
faizal da mle nk announce ye..
orng pertama yg betuah ialah ez..
yan,,pe kate merajok ngn faizal..
nk tgk cmne faizal gelabah n pujok yan..
muahaha..
nk lgiiii...!!

Aisha @ Sara Hamza said...

insya Allah kalo akak baik ati minggu nie,ade ler tu satu lagi entry....

aLooHa said...

waaahh...ecah...baekkan la ati mu yg mmg baek tu cah...nak lg n3 bru...hahahah...
btul la...biar yan majok sket ngan faizal...biar faizal gelabah berok nak pujok...biar jeles2 sket...waakakakkaka...

Hana_aniz said...

hahahaha.. faizal jeles! tp sian syed ezra. dia tu bsik je. mesti dia kecewa giler kn?? nak lagi kak ecah!!

alom said...

waaa..echa bek ati..echa comei.. echa bertimbang rasa (hahaha bodek2)..
nk n3 lg esk erk:p
alaaa blhla..da makin cun ni hbgn yan n faizal..alom stuju r ngn kesengalan terserlah n alooha tu hehehe.. pliz tayam2 butuk2: ))

aL-HaNis said...

ecah dh tukar nickname la. tade ecah dh ;p



Teruskan berkarya!

ha-ra said...

cepat2 cnfess!!!!

ceritaku MEMORIKU said...

yeahyeah suke gile ah kak ecah
faizal dah nak announce hbungan die dgn yan
adoiii.comelcomel
mean faizal cemburu bile yan dgn org lain ah tu.
haha.
sokong zatie.try ah wat yan merajuk.
cmfm faizal xtao nk pujuk mcm mane.

kak ecah ari sabtu masuk ag erk?ahaaa sukesuke
-na'dz

Bisikan said...

YO! dasyat la... best betul nih.... dah rase menggigil nih nak tau citer seterusnya....

qyqa said...

akak!!!sweet ar citer ni..
suka3!!!
ngada btol la fzal ni..
mle2 nak rhsia pastu dy plak hegeh nak hboh pasl dpa kawen..nyusahkan yan jer..he3!!!
sambung..

pop said...

dah stat dah...
hehehehe
comry..comeyy...comeyyyyy.....!!!

siti87 said...

cepat ek sambung, so sweet... hehehe... faizal dah mula cemburu la...

LiNa said...

wah...faizal dh start dh nak bgtau org..
sambung lagi yer kak..best2..

alreinsy said...

best2... nice n3... suka2... mkn best la pulak...