BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, November 20, 2008

Dari KL ke Luxembourg 18

MEREKA hanya sempat bermalam satu malam sahaja. Keesokkan harinya, mereka menaiki pesawat untuk pergi berbulan madu. Fareez hendak membayar bilik yang mereka tidur tetapi kata seorang perempuan yang memakai tag nama, Kartini, bilik mereka itu sudah dibayar. Fareez ingin tahu siapa yang membayar bilik mereka. Kartini enggan mendedahkan identiti orang yang membayarnya. Fareez mengucapkan terima kasih. Kemudian, dia berjalan ke arah satu kaunter dan meminta pertolongan Concierge menelefon limo KLIA.
Setengah jam kemudian, limo yang ditunggu berhenti betul-betul di lobi. Qaseh memasukkan beg miliknya dan Fareez ke dalam but kereta limo itu. Pemandu limo itu turut menolong Qaseh. Fareez entah ke mana hilangnya. Qaseh hanya menunggu di luar kereta.
Selepas beg-beg itu siap dipunggah masuk, barulah Fareez muncul. Fareez membuka pintu hadapan kereta dan terus sahaja masuk ke dalam kereta. Qaseh sangkakan Fareez akan membuka pintu kereta untuknya. Disabarkan hati. Dibuka pintu kereta dan masuk ke dalam perut kereta limo itu. Kereta limo itu bergerak meninggalkan lobi Hotel Istana menuju ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA). Sepanjang perjalanan, pemandu limo itu yang bernama Osman, cuba bercakap-cakap dengan Fareez dan Qaseh. Apabila Osman bertanya kepada Fareez, hanya dengusan sahaja yang diterimanya. Qaseh pula rancak bersembang dengan pemandu limo itu. Seperti kawan lama, lagaknya. Osman boleh mengagak mereka berdua ini baru sahaja berkahwin. Osman kasihankan Qaseh kerana mempunyai suami seperti Fareez walaupun dia tidak tahu cerita sebenar di sebalik perkahwinan ini. Tetapi sebagai orang tua yang terlebih dahulu memakan garam, dia amat memahami situasi rumahtangga seperti yang sedang berlaku dihadapan matanya kini.
Sampai sahaja mereka di KLIA, Osman menurunkan penumpang-penumpangnya itu dan memunggah beg-beg yang berada di dalam but kereta limo itu. Dia meletakkan beg-beg tersebut ke atas troli. Selepas Fareez menyerahkan duit, laju sahaja kakinya melangkah masuk ke dalam lapangan terbang tersebut. Qaseh mengucapkan terima kasih. Osman pergi meninggalkan lapangan terbang itu. Di dalam kereta, dia memaki hamun akan perangai Fareez.
Qaseh menggelengkan kepala dan membuntuti suaminya itu. Fareez menuju ke arah tiket kaunter MAS Airline dan mengambil tiketnya. Dia hendak melakukan pembayaran tetapi wanita yang berada di kaunter tersebut mengatakan tiket tersebut sudah dibayar. Fareez pelik. Siapakah yang membayar bilik hotel dan tiket penerbangan mereka? Tetapi dipendamkan sahaja. Fareez memunggah begnya dan diletakkan di atas satu tempat khas untuk beg yang perlu diperiksa. Qaseh memunggah begnya sendiri. Fareez berjalan laju meninggalkan Qaseh yang masih terkial-kial memunggah beg. Qaseh berlari mengejar Fareez setelah selesai memunggah beg. Mereka berdua berjalan menuruni eskalator untuk menuju ke balai berlepas. Fareez berjalan ke arah pegawai yang berdiri di pintu pemeriksaan. Pegawai tersebut melepaskan Fareez masuk setelah memeriksa badan Fareez. Qaseh pun terpaksa melalui prosedur yang sama. Fareez menyerahkan tiket dan passport kepada Qaseh. Tetapi belum sempat Qaseh mengambil barang-barangnya itu, Fareez telah melepaskan tangan. Tiket dan passport Qaseh jatuh berterabur di atas lantai. Qaseh mengutip satu persatu.
“ Cepatlah sikit. Terhegeh-hegeh.” Marah Fareez. Qaseh segera mengutip dan berjalan ke arah pintu balai berlepas. Fareez menyerahkan tiketnya kepada seorang pegawai dan pegawai tersebut mengoyak bahagian tepi tiket tersebut. Qaseh mengikuti perbuatan suaminya. Fareez sudah berlalu masuk ke dalam. Qaseh terpaksa mengejar Fareez sekali lagi. Letih dia hari ini kerana terpaksa mengejar Fareez. Fareez sudah duduk di tempat yang dinyatakan di dalam tiketnya. Qaseh tidak tahu bagaimana hendak masuk ke dalam kerana Fareez duduk di tempat yang berada di luar. Qaseh terpaksa mengengsot masuk ke dalam.
“ Hish! Dah tahu nak duduk dalam, masuklah cepat-cepat.” Gumam Fareez, kuat. Sehingga didengari oleh Qaseh. Dia duduk di tepi tingkap. Qaseh memandang pandangan diluar. Pekerja-pekerja dilapangan terbang tersebut sedang sibuk membuat kerja masing-masing. Kapal terbang itu akan berlepas dalam bila-bila masa sahaja. Qaseh sendiri tidak tahu kemana destinasi bulan madunya. Semua diuruskan oleh Fareez. Matanya tidak lepas dari menatap pandangan diluar. Qaseh mendengar dengan teliti pengumuman yang dibuat oleh kapten yang bertanggungjawab ke atas kapal terbang tersebut. Dia memakai tali pinggang keledar seperti yang diarahkan oleh pramugari yang bertugas.
Beberapa minit selepas pengumuman dilakukan, kapal terbang tersebut berlepas. Terbang membelah awan. Qaseh melihat sekali imbas nama negara yang tertera di atas tiket kapal terbangnya sebelum memasukkan ke dalam tas tangan. Tetapi dia teliti semula tiket tersebut. Nama Luxembourg yang dicetak di atas tiket tersebut. Qaseh tersenyum gembira. Dia tidak sabar untuk tiba di Luxembourg. Qaseh melihat wajah Fareez disebelah. Sudah terlena. Qaseh mengeluarkan surat yang diselitkan di dalam sampul tiket tersebut. Tulisan Datuk.

Qaseh,
Atuk sudah bayarkan hotel dan tiket penerbangan kamu berdua. Atuk
harap Qaseh dapat bergembira sepanjang bulan madu ini. Atuk sudah
telefon Maria untuk menjemput kamu di lapangan terbang.

Salam sayang,
Atuk.
Qaseh melepaskan keluhan lega. Dia juga turut memejamkan mata. Letih semalam masih terasa.
Penerbangan ke Luxembourg mengambil masa lebih kurang 14 jam. Tetapi mereka transit terlebih dahulu di Paris sebelum menaiki kapal terbang yang seterusnya ke Luxembourg. Qaseh dan Fareez menuju ke arah tempat mengambil bagasi. Fareez berjalan ke arah pondok telefon yang disediakan di dalam lapangan tersebut.
“ Abang nak kemana?” tanya Qaseh apabila dilihatnya Fareez menonong sahaja. Seperti orang tersesat.
“ Telefon teksilah. Pergi hotel.” Kata Fareez sambil mengeluarkan syiling yang ada di dalam poketnya. Selepas turun sahaja dari kapal terbang, Fareez segera menukar wang kertas 1 dollar kepada syiling. Senang untuknya menggunakan telefon awam.
“ Tak payah susah-susah telefon teksi. Kawan Qaseh akan jemput kita tinggal dengan dia.” Kata Qaseh tersenyum. Fareez mengangkat keningnya sebelah dan mendengus sebelum berlalu ke tempat duduk yang disediakan.
“ Q…” laung satu suara. Qaseh memusingkan kepalanya memandang sahabat lamanya itu.
“ Maria…” mereka berpelukan seketika. Sudah lama tidak berjumpa. Kini, bersua kembali. Maria adalah teman rapatnya ketika di Luxembourg. Mereka selalu bersama. Walaupun ada pelajar Melayu yang belajar di Luxembourg, tetapi Qaseh banyak menghabiskan masanya di rumah Auntie Rosemarie, ibu Maria. Mereka menelaah bersama. Kalau Qaseh berada di rumah mereka, masakan untuk Qaseh akan dibeli khas dari kedai makan yang menjual makanan untuk orang Islam. Walaupun Auntie Rosemarie adalah seorang vegetarian. Dia pernah ada seorang sahabat baik yang tinggal bersama-samanya dahulu. Berbangsa Melayu. Dia tahu Qaseh tidak boleh makan benda yang dimasaknya kecuali sayur-sayuran. Sahabatnya pernah menerangkan perkara-perkara haram dan halal kepada Auntie Rosemarie satu masa dahulu.
“ Maria, let me introduce you to my husband, Fareez. Abang…ni lah kawan Qaseh, Maria.” Qaseh memperkenalkan sahabat baiknya itu kepada Fareez. Fareez menghulurkan tangan untuk bersalaman dengan Maria. Huluran itu disambut. Mereka sama-sama tersenyum.
“ Come. Mother waiting for both of you.” Ajak Maria. Dia turut mengangkat beg pakaian Qaseh. Qaseh dan Fareez membuntuti Maria ke keretanya. Kereta yang dipandu oleh Maria menderum pergi meninggalkan lapangan terbang dan menuju ke rumahnya yang terletak di Wiltz.
Lebih kurang 2 jam kemudian, mereka tiba di rumah Maria. Rumah Maria masih tidak berubah. Seperti dahulu juga. Qaseh keluar dari perut kereta dan mengamati keadaan sekeliling. Wiltz, masih seperti dahulu. Kawasan berbukitnya yang nyaman.
“ Esch-Sur-Sure, is still the same, huh?” Qaseh memandang Maria. Terangguk-angguk sahabatnya itu. Esch-Sur-Sure, sebuah perkampungan kecil yang tersembunyi di balik Gunung Ardennes.
Maria membuka but kereta dan mengeluarkan beg pakaian Fareez dan Qaseh. Qaseh memandang sekeliling kawasan yang diliputi oleh kawasan berbukit-bakau. Sungguh nyaman. Dia sukakan pemandangan seperti ini. Hilang sedikit bebanan otak dengan pemandangan sebegini. Boleh melarikan diri daripada hiruk pikuk di kota.
“ And Ardennes Mountain, waiting for you to explore.” Kata Maria yang sedia maklum dengan aktiviti Qaseh jika dia kelapangan. Mendaki bukit dan gunung sudah menjadi hobinya sewaktu di Luxembourg.
“ Q?” panggil satu suara yang amat dikenalinya.
“ Auntie Rose…” seperti mana Qaseh berpelukan dengan Maria sewaktu dilapangan terbang, begitu jugalah dia memeluk Auntie Rosemarie. Fareez hanya memandang sekilas kepada wanita tua yang bersanggul itu.
“ How are you? You look beautiful.” Puji wanita itu. Dia memang rindukan Qaseh. Sudah dianggap Qaseh sebagai anak kandungnya sendiri. Datuk juga mengenali Auntie Rosemarie. Sewaktu Datuk datang melawatnya di Luxembourg, Qaseh membawa Datuk berjalan ke rumah Auntie Rosemarie. Datuk juga memberikan sepenuh kepercayaan kepada Auntie Rosemarie untuk tolong menjaga Qaseh bagi pihaknya.
“ Thanks. You look marvellous, Auntie.” Qaseh turut memuji keanggunan wajah Auntie Rosemarie walaupun semakin dimamah usia. Auntie Rosemarie tersenyum.
“ Who is this? Could this be the lucky man who stole your heart?” pertanyaan bertalu-talu keluar dari mulut Auntie Rosemarie. Qaseh tersenyum malu.
“ This is my husband, Fareez. Abang, this is Auntie Rosemarie.” Qaseh memperkenalkan mereka berdua. Mereka bersalaman. Fareez tersenyum pada Auntie Rosemarie.
“ Just call me Auntie Rose. Let’s go inside. It’s chilling out here.” Ajak Auntie Rosemarie. Maria sudah siap memasukkan beg-beg pakaian mereka ke dalam bilik tetamu yang sudah dikemas elok.
“ I’ll make for both of you a cup of hot chocolate.” Kata Auntie Rosemarie dan berlalu ke dapur. Qaseh duduk di meja makan. Fareez duduk di sofa yang disediakan di ruang tamu. Begitu selesa rumahnya. Qaseh memerhati ke seluruh isi rumah. Tidak ada yang berubah. Perhiasannya masih sama. Sebentar kemudian, Auntie Rosemarie datang ke meja makan dengan tangan menatang dulang yang membawa dua cawan hot chocolate dan sepiring cookies. Maria yang baru turun ke tingkat bawah segera menuju ke ruang tamu apabila terlihat cookies kegemarannya terhidang di atas meja.
“ Bring this cup to your husband.” Auntie Rosemarie menghulurkan secawan hot chocolate dan cookies yang diletakkan di piring cawan tersebut. Qaseh menyambut cawan tersebut dan dibawanya menuju ke arah Fareez.
“ Abang, minumlah.” Qaseh meletakkan cawan tersebut ke atas meja kopi yang terletak di sebelah sofa yang diduduk oleh Fareez itu. Fareez mengangguk. Qaseh berjalan semula ke meja makan. Dia duduk bersebelahan dengan Maria.
“ It’s been a long time. I miss to spend my time with you.” Maria menggengam jari runcing Qaseh. Qaseh tergelak.
“ What about Ross?” tanya Qaseh. Ross adalah kekasih Maria. Agak lama mereka berpacaran. Sebelum Qaseh mengenali Maria.
“ Ross? That playboy? I dumped him after you go back to Malaysia.” Maria meluat apabila Qaseh mengungkit cerita lama mengenai kekasihnya.
“ But why?” tanya Qaseh. Dia tidak faham apa sebenarnya yang berlaku. Mereka begitu mesra. Tidak mungkinlah mereka berpisah. Tetapi apa yang hendak dihairankan. Sedangkan orang yang berkahwin pun boleh bercerai, inikan pula baru bercinta.
“ He treacherous towards me.” Bersungguh-sungguh Maria bercerita. Dia menjadi geram apabila teringatkan perangai Ross yang curang kepadanya.
“ Oh! With whom?”
“ You know her well.” Kata Maria. Qaseh mengerutkan dahi apabila mendengar kata-kata Maria itu. Dia kenal perempuan yang curang dengan Ross? Siapa perempuan itu? Tetapi dia tidak dapat memikirkan sesiapapun.
“ I don’t get it.”
“ Sadira.” Pendek jawapan Maria. Terbeliak biji mata Qaseh.
“ Sade?”
“ Ya.” Qaseh masih tidak percaya. Sadira atau nama panggilannya Sade, orangnya sangat sopan. Dia berbangsa Inggeris tetapi masih menjaga prinsipnya. Tidak akan merampas kekasih orang lain walaupun hatinya amat menyukai orang itu. Dia tidak mahu menjadi seperti ibunya yang menghancurkan harapan orang lain untuk hidup bahagia. Apa sudah jadi pada prinsipnya? Inilah lumrah manusia.
Fareez bangun dari tempat duduknya dan berjalan keluar dari rumah tersebut. Dia perlu mengambil angin. Terasa sesak berada di rumah itu. Mendengar suara dan gelak ketawa Qaseh, amat merimaskan.
“ Abang nak kemana tu?” tanya Qaseh lembut. Fareez berpaling.
“ Ambil angin.” Ringkas jawapan Fareez. Bayangan Fareez hilang daripada pandangan Qaseh. Maria hanya merenung wajah Qaseh. Ada riak-riak sedih di wajah Qaseh. Seperti sahabatnya itu tidak gembira dengan perkahwinan ini.
“ Are you happy with your marriage?” tanya Maria. Qaseh memandang Maria dengan wajah terkejut. Adakah Maria dapat menghidu sesuatu?
“ Of course I am.” Qaseh pura-pura gelak. Menghilangkan rasa terkejut di hati. Qaseh mencecah butter cookiesnya ke dalam hot chocolate. Kemudian, disuapkan ke mulut. Begitulah dia dahulu. Segala cara makan yang pelik-pelik, dipelajari dari Maria. Teringat Qaseh pada setiap musim sejuk. Pasti Auntie Rosemarie akan membancuh mereka segelas cokelat panas untuk memanaskan badan.
“ It’s still delicious, Aunt Rose.” Kata Qaseh sambil mengunyah cookies tersebut. Membawa Maria lari dari topik yang baru sahaja dibuka.
“ As usual?” tanya Auntie Rosemarie dan duduk menghadap Qaseh serta anaknya. Qaseh mengunyah biskut itu perlahan-lahan.
“ As usual…” mereka bertiga ketawa serentak. Qaseh memerhati sekeliling. Mencari wajah seseorang. Tetapi bayangannya tidak kelihatan.
“ Where’s Devon?” tanya Qaseh setelah dia pasti wajah itu tiada di dalam rumah. Kalau ada adik Maria itu, pasti kecoh apabila dia mendapat tahu Qaseh datang ke rumahnya.
“ I also doesn’t know where he is. He’s out there…Somewhere…” Auntie Rosemarie sendiri tidak tahu kemana anak lelakinya pergi. Merayap sahaja kerjanya semenjak sudah pandai berkawan.
“ How’s Adib?” tanya Maria. Qaseh memandang wajah bersih sahabatnya itu. Kenapa persoalan tentang Adib muncul tiba-tiba?
“ He’s fine. Infact, he’s gone back to Malaysia.” Auntie Rosemarie mengerutkan dahi. Mendengarkan kata-kata Qaseh. Pelik.
“ No…He’s here. In Luxembourg.” Ujar Auntie Rosemarie. Qaseh mengalihkan pandangannya ke arah wanita itu.
“ But…I just bump into him in Malaysia.”
“ When?” tanya Auntie Rosemarie.
“ If I’m not mistaken…Last 5 months ago.” Kata Qaseh cuba mengingat kembali pertemuannya dengan Adib. Auntie Rosemarie memandang wajah Qaseh. Dia melepaskan keluhan perlahan.
“ After that, I never saw him again.” Qaseh menyambung lagi. Auntie Rosemarie mengangguk.
“ Did he came to see you?” tanya Qaseh. Maria mendengar penuh minat. Sudah lama dia tidak berjumpa Adib. Lelaki Melayu pertama yang berjaya menambat hatinya. Bukan tidak pernah pelajar-pelajar yang sama bangsa dengannya yang belajar di universiti sama dengan mereka memikat Maria. Tetapi dia tidak berminat. Adib lain daripada yang lain. Wajahnya yang tenang dan mempunyai seraut wajah yang memikat pasti mencairkan hati wanita yang melihatnya. Beruntung wanita yang dapat memiliki hati Adib. Tetapi Adib sukakan Qaseh.
“ Ya. A week before your marriage.” Auntie Rosemarie membuka kacamata yang dipakainya untuk membaca surat khabar. Maria sendiri hairan dengan Qaseh. Kenapa Qaseh tidak menyukai Adib? Dia tidak faham. Mungkin ini melibatkan hati dan perasaan.
“ So, he didn’t came to my wedding?” Qaseh lihat Auntie Rosemarie mengangguk.
“ Nope. Did you…” belum habis lagi soalan yang hendak ditanya oleh Auntie Rosemarie sudah dipotong oleh Qaseh.
“ I’ve already told him. Before I go back to Malaysia.” Qaseh mengeluh. Diraupnya anak-anak rambut yang berjuraian daripada rambut yang di sanggul elok ke belakang.
“ You told him? You’re not explained it? You have to explained everything not told. He wouldn’t understand if you just told him. Actually… he doesn’t want to understand. He’s heart-broken, dear. He told me that he felt a big loss in his life. His return to Malaysia is because he wanted to tell you about his feeling towards you, Q.” terang Auntie Rosemarie. Qaseh memandang wajah Auntie Rosemarie tidak berkelip. Adib pulang ke Malaysia semata-mata hendak meluahkan perasaan kepadanya? Bukan kerana merindukan keluarga seperti yang diberitahu kepada Qaseh. Tetapi dia tidak boleh menerima cinta Adib kerana hatinya tidak mencintai lelaki itu. Dia tidak mahu melukakan hati dan perasaan Adib. Qaseh tidak mahu menerima cinta Adib kerana simpati. Perasaan bersalah menyelubungi Qaseh. Dia sepatutnya menjelaskan segala-galanya supaya Adib faham.
“ I know you tired. Go get some rest.” Auntie Rosemarie tidak mahu Qaseh membebankan otaknya dengan memikirkan masalah Adib. Ini bulan madu Qaseh. Dia sepatutnya bergembira. Qaseh memandang wajah tua yang sudah dihiasi kedutan itu. Qaseh tersenyum dan mengangguk. Kemudian, dia berjalan ke tangga dan didaki tangga tersebut. Menuju ke kamar tidur yang disediakan untuknya dan Fareez.
Segera dia merebahkan badan. Dia sendiri tidak pasti bila dia terlelap.



BERSAMBUNG.....


0 tukang komen paling setia: