BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, January 13, 2009

Kasih Aishah Najyha BAB 30

BAB 30

TERDUDUK Syed Mahfuz dikerusi apabila Hariz mengkhabarkan berita tidak baik itu. Syed Azahari dan Sharifah Norell segera menerpa ke arah abang mereka. Ditangannya masih tergenggam telefon bimbit. Kaku dikerusi. Mereka berdua takut melihat Syed Mahfuz begitu. Tidak bergerak. Syed Azahari menggoncangkan perlahan badan Syed Mahfuz. Tersedar dan memandang kedua adiknya.
“Staff Abang dari K.L baru je beritahu yang….” Ayat Syed Mahfuz tergantung. Mereka berdua masih sabar menanti butir bicara seterusnya.
“Adik kena pukul kat kepala.” Syed Mahfuz berkata perlahan.
“Apa?!!” ujar Sharifah Norell sedikit terjerit.
“Siapa yang lakukan perkara ni?” tanya Syed Azahari kepada abangnya itu. Syed Mahfuz tidak berkata apa-apa sebaliknya memandang wajah Syed Azahari.
“Imran!!!” Syed Azahari berkata perlahan dan diketapkan giginya. Dia menggenggam penumbuk. Kalaulah dia dapat lelaki itu, lunyai dikerjakannya. Sharifah Norell menangis teresak-esak. Tidak disangkakan sampai begitu sekali tindakan Imran.
“Sudahlah, Norell. Menangis pun tak guna. Benda dah jadik. Abang nak balik K.L malam ni jugak. Abang nak balik beritahu Kak Nur kamu.” Ujar Syed Mahfuz. Dia bingkas bangun dari kerusi yang didudukinya. Mereka membuntuti Syed Mahfuz dan pulang ke rumah Sharifah Norell yang terletak di Laguna Merbok.
Sebaik sahaja Syed Mahfuz melangkah masuk, Nurradiah yang sedang asyik menonton televisyen mengalih pandang ke arah suaminya itu. Tercungap-cungap Syed Mahfuz menahan nafas.
“Abang, kenapa ni?” Nurradiah risau apabila wajah Syed Mahfuz berubah pucat.
“Tak ada apa-apa.” Ujar Syed Mahfuz. Menekan dada yang terasa sesak.
“Janganlah buat kerja tergopoh-gapah. Abang tu ada semput tau. Rehatlah. Esok sambung lagi buat kerja. Nur ambilkan ubat Abang, ya?” Nurradiah berkata. Dia berkira-kira untuk bangun tetapi tangannya segera disambar oleh Syed Mahfuz.
“Kita kena balik K.L malam ni jugak, Nur.”
“Kenapa? Ada masalah ke dengan syarikat Abang kat K.L tu?” tanya Nurradiah yang prihatin akan perjalanan syarikat Syed Mahfuz itu. Suaminya menggawang-gawangkan tangan. Menidakkan ayat yang baru sahaja ditutur oleh Nurradiah.
“Bukan.” Jawab Syed Mahfuz ringkas.
“Habis tu yang Abang tergesa-gesa nak balik K.L malam ni, kenapa?” Nurradiah bertanya. Kurang berpuas hati dengan jawapan Syed Mahfuz.
“Adik…Adik kena pukul.” Jawab Syed Mahfuz tersekat-sekat.
“Haaa?? Adik kena pukul dengan siapa?” masih selamba Nurradiah bertanya. Tiada reaksi diwajahnya.
“Imran!” Syed Azahari pula menjawab.
“Ohh…” tenang sahaja rekasi Nurradiah. Mereka yang berada disitu semakin pelik. Asmah tidak berkata apa-apa sebaliknya tersenyum.
“Tadi Hariz dah call Nur. And, he told me about Adik’s condition. She’s fine and she’s resting. Let her rest.” Ujar Nurradiah lembut. Sharifah Norell tidak dapat menahan sebak. Menangis sambil memegang jari jemari Nurradiah.
“Kak Nur, Norell mintak maaf banyak-banyak. Norell tak tahu sampai begini sekali Im sanggup buat pada keluarga kita.” Ucap Norell bersungguh-sungguh. Nurradiah menggeleng dan tersenyum.
“Bukan salah Norell. Ini semua kerja Im. Im yang lakukan benda ni. Kak Nur tak pernah terlintas nak salahkan Norell, ya. Adik pun tak salahkan Norell. Sebab kita semua tak sangka akan termakan dengan budi bicara Im yang lemah lembut tu.” Nurradiah berkata lembut. Sharifah Norell mengangguk perlahan.
“Dia bukan manusia. Dia syaitan bertopengkan manusia.” Bentak Syed Azahari geram. Mereka semua memandang ke arah lelaki itu.
“Hish…tak baik Zahar cakap macam tu. Apa-apa pun, Im tetap adik ipar kita.” Syed Mahfuz berkata lemah. Sesak dadanya semakin lega.
“Zahar tak ada adik ipar macam tu.” Syed Azahari menyambung kata-katanya.
“Zahar, tak baik cakap macam ni. Sedih Norell dengar.” Syed Mahfuz berkata lembut. Berharap hati adiknya menjadi sedikit sejuk.
“Tapi Abang nak balik K.L malam ni jugak.” Syed Mahfuz berkata dan mengalih pandang ke arah Nurradiah. Isterinya itu menggeleng.
“Dah malam dah ni, Bang. Esok pagi-pagi kita bertolak balik.” Ujar Nurradiah.
“Kak Nur dah maklumkan pada yang lain?” Asmah bertanya.
“Tak perlu maklumkan yang lain. Biarlah dia orang berseronok. Biar dia orang berehat sekali-sekala.” Nurradiah berkata lagi. Yang lain, hanya mengangguk tanda mengerti.
“Zahar dan Norell awasi perjalanan syarikat kita.” Arah Syed Mahfuz. Mereka mengangguk pantas menerima arahan daripada abang mereka. Syed Mahfuz akan cuba sedaya-upaya untuk menyelamatkan syarikat arwah bapanya yang diwarisi oleh Syed Mahfuz. Adik-beradik Syed Mahfuz masing-masing mempunyai kerjaya sendiri. Syed Azahari mempunyai syarikat perkapalan yang diwariskan oleh arwah datuk mereka kepadanya. Sharifah Kirana bekerjaya sebagai seorang pendidik di sebuah pendalaman di Sarawak dan juga turut berkahwin dengan penduduk tempatan di sana. Manakala Syed Izuan merantau ke Perancis dan membuka kedai minyak wangi serta bakeri roti dan kafe yang diusahakan bersama isterinya, Sharifah Arisya.
“Abang jangan risau. Zahar akan tolong Norell.” Kata Seyd Azahari.
“Thanks, Zahar. Abang rasa lega sangat.” Ucap Syed Mahfuz seikhlasnya. Syed Azahari mengangguk pantas dan menepuk peha abangnya itu.
“Abang rehatlah, ya. Soal syarikat biar Zahar dan Norell yang risaukan.” Syed Mahfuz mengangguk dan beredar menuju ke kamar tidur untuk merehatkan diri serta minda yang seharian sudah berperah otak untuk melaksanakan kerja-kerja yang terbengkalai. Ini semua dilakukan oleh Imran. Memang dasar lelaki tidak guna! Bentak Syed Azahari dalam hati. Tidak mahu terluah. Bimbang abangnya itu terdengar.


PERLAHAN-lahan Aishah membuka mata. Kemudian matanya mengecil semula kerana suluhan lampu dalam bilik wad itu. Dia memandang ke sekeliling. Terlihat wajah Hariz yang sedang tersenyum manis ke arahnya. Aishah membalas senyuman itu, lemah. Aishah cuba untuk bangun tetapi segera dihalang oleh Hariz.
“Shah, berehatlah ya.” Ujar Hariz lembut. Aishah mengangguk perlahan dan memejamkan matanya semula. Hariz melihat wajah Aishah sekali imbas dan beredar keluar dari bilik wad itu. Semasa Hariz hendak keluar dari bilik wad itu, dia bertembung dengan Hafiz yang kebetulan sahaja baru sampai. Hafiz tidak jadi bergerak walau seinci pun. Dia berdiri kaku di sebelah Ellisa.
“Ehh…Along, Kak Lisa.” Hariz berkata. Hafiz diam membisu.
“Hariz, macam mana dengan Aishah?” tanya Ellisa. Dia pelik. Bukankah Hafiz yang tergesa-gesa mahu ke hospital untuk melihat keadaan gadis itu tetapi sebaliknya tidak berkata apa-apa pun.
“Dia okay. Dah sedar pun. Tapi masih berehat.” Ujar Hariz, hambar. Ellisa mengangguk perlahan.
“Hariz dah contact family dia?” Ellisa bertanya lagi.
“Dah, Kak.” Jawab Hariz ringkas.
“Jom, Fiz. Kita masuk tengok dia.” Ellisa berkata kuat. Menyedarkan Hafiz dari lamunan. Terangguk-angguk Hafiz menjawab.
“Along dengan Kak Lisa pergilah tengok Shah dulu. Riz nak pergi minum kejap.” Ujar Hariz. Kemudian, kakinya melangkah menuju ke kafeteria.
Sebaik sahaja Hafiz menjejakkan kaki ke dalam bilik itu, tergamam dia melihat keadaan Aishah yang terbaring lesu. Segera dia menuju ke arah Aishah. Digenggam jari jemari Aishah yang lemah itu. Tidak pernah dia terfikir akan melihat gadis itu berada di dalam hospital dalam keadaan sebegini. Setitik air mata Ellisa menitis. Kini, dia faham. Dia benar-benar mengerti. Tanpa perlu diberitahu. Dia mengerti akan kejadian yang berlaku dihadapannya itu. Ellisa beralih untuk keluar dari pintu bilik wad.
“Lisa, saya hantar awak balik. Dah malam ni. Nanti apa pula kata parents awak.” Ujar Hafiz tiba-tiba. Ellisa beralih semula ke arah Hafiz yang sudah sedia berdiri.
“Tak apalah, Fiz. Saya mintak June datang ambil saya kat sini.” Ujar Ellisa perlahan. Hafiz ingin berkata sesuatu tetapi segera dipintas oleh Ellisa.
“It’s okay, Fiz. Bye.” Ellisa berkata seraya melangkah keluar. Kali ini tiada lagi ucapan jumpa lagi atau see you tomorrow kerana Ellisa tidak pasti samada Hafiz akan berjumpa dengannya lagi. Hati Ellisa tidak kuat. Tidak kuat menerima hakikat. Dia berlari sekuat hati menuju ke pintu utama hospital. Menangis semahunya.
Hariz sudah kembali dari kafeteria. Dia mengetuk pintu bilik wad itu. Hafiz segera melepaskan pegangan jari jemari Aishah. Gadis itu sudah terjaga dari tidurnya. Terkebil-kebil memandang dua orang lelaki dihadapannya itu. Hariz tersenyum dan mendekati Aishah. Hafiz mengundur sedikit ke belakang memberi ruang kepada Hariz.
“Riz, Along balik dululah.” Kata Hafiz. Dia berdehem kecil.
“Yalah, Long.” Ucap Hariz.
“Riz tak nak balik lagi?” Hafiz bertanya.
“Kejap lagilah, Along.” Tukas Hariz. Hafiz mengangguk perlahan tanpa memandang wajah mereka berdua. Hafiz melangkah keluar. Aishah tidak lepas-lepas memerhatikan Hafiz walaupun hanya dari belakang sahaja. Baginya itu sudah cukup. Cukup untuk membuatkan Aishah melepaskan Hafiz dari hatinya. Hafiz, mengertilah kau bahawa cintaku untuk mu masih ada. Cuma telah kupadamkan api yang membara itu buat selamanya, desis perlahan hati Aishah.
Lama Hariz menemani Aishah. Hampir jam 12 malam, Hariz beredar. Aishah memejamkan mata. Mengelamun tentang saat manis antara dia dan Hafiz serta perbezaannya antara Hafiz dan Hariz. Dia sudah nekad akan memilih salah seorang daripada mereka. Dan, salah seorang lagi pasti akan terluka hatinya.


KEESOKKAN HARINYA, seawal jam 8 pagi Syed Mahfuz dan Nurradiah sudah siap berkemas untuk pulang ke Kuala Lumpur. Selepas menjamu sarapan yang disediakan oleh Asmah dan Sharifah Norell. Nurradiah bersalam-salaman dengan adik-adik ipar juga birasnya. Begitu dengan Syed Mahfuz.
“Kalau Ong dan yang lain-lain balik sini, baru beritahu mereka tentang keadaan Adik.” Ujar Syed Mahfuz. Adik-adik Syed Mahfuz mengangguk perlahan.
“Yalah, Abang. Bawak kereta tu elok-elok.” Ucap Syed Azahari pula. Mereka tersenyum dan melambai. Kemudian, beransur beredar.

Syed Mahfuz dan Nurradiah yang baru sahaja tiba segera masuk ke dalam bilik wad yang menempatkan Aishah. Dilihat anak gadis mereka dan Hariz sedang leka bersembang sehinggakan tidak menyedari kedatangan mereka berdua. Syed Mahfuz berdehem kecil. Hariz terus berdiri tegak seperti askar. Nurradiah menerpa ke arah gadis yang terbaring itu. Aishah tersenyum kecil melihat gelagat Hariz itu. Syed Mahfuz menepuk-nepuk bahu anak muda itu. Tersipu-sipu Hariz tersenyum.
“Adik….Adik tak apa-apa?” tanya Nurradiah. Ibu mana tidak bimbang apabila anaknya dicederakan. Tambah-tambah anak perempuan. Aishah menggeleng perlahan.
“Adik okay lah, Ma. Mama kata nak balik Rabu depan.” Ujar Aishah. Tidak selesa jika kerana dia, urusan kedua ibubapanya tertangguh.
“Papa pun dah tak ada apa-apa nak buat kat sana. Jadi, kami baliklah.” Nurradiah berkata sambil memandang Syed Mahfuz dan Hariz sekilas.
“Yang lain?” Aishah bertanya apabila tidak nampak satu pun wajah-wajah kesayangannya.
“Dia orang semua ke Langkawi.” Syed Mahfuz berkata pula. Aishah mengangguk perlahan. Dia membetulkan duduknya.
“Janganlah risaukan dia orang. Biar dia orang balik sini dulu baru beritahu.” Nurradiah menyambung. Yang lain, hanya mengangguk tanda setuju.


DUA hari Khairul dan Nina membebel kerana tidak diberitahu Aishah tercedera. Sudah dijangkakan oleh Aishah bahawa mereka pasti sangat marah jika ketahui hal yang sebenar. Tapi dia tidak mahu menganggu mereka berseronok. Biarlah mereka hendak membebel. Tadahkan telinga sahaja.
“Adik, Kak Na risau sangat tau bila Ngah Asmah beritahu perkara yang sebenar pada kami semua. Kami kalau boleh nak balik malam tu jugak, tapi Ngah Zahar tak bagi. Lain kali, kami nak kemana-mana sekalipun, Adik kena jugak ikut. Tinggalkan je kerja kat butik tu pada Putri. Dia kan dah tahu selok-belok pasal hal-hal kat butik tu.” Panjang lebar bebelan Nina kali ini. Ada harapan esok atau lusa, dia akan berhenti membebel.
“Yalah, Kak Na. Adik tahu. Masuk ni dah 15 kali Kak Na beritahu benda yang sama.” Seloroh Aishah. Nina tidak langsung rasa nak tergelak. Nadira sudah tersengih.
“Adik, I’m not kidding, okay.” Ujar Nina yang sudah panas hati.
“Okay. Adik tahu. Sekarang ni Adik nak ke butik, ya. Adik dah lambat nak jumpa customer.” Aishah bangun dari kerusi meja solek dan membetulkan baju yang sedikit kedut. Melihat wajah sekali imbas di cermin. Puas hati! Dia mencapai tas tangan.
“Tulah Adik. Kerja, kerja, kerja.” Bebel Nina lagi.
“Yalah. Kalau Adik tak kerja, duduk rumah nak buat apa. Lebih baik Adik pergi butik.” Aishah membalas sambil berjalan keluar dari kamar.
“Kahwin je.” Laung Nina dari kamar Aishah.
“Dengan siapa?” Aishah membalas.
“Hariz.” Ujar Nina. Aishah tersenyum lebar dan menggeleng. Kakinya pantas melangkah ke arah kereta yang diparkir di bawah garaj.


SESAMPAI sahaja Aishah dibutik, dia diserbu oleh pekerja-pekerjanya. Aishah pelik dan dikerutkan sedikit dahinya. Orang itu bertanya soalan, yang ini pun tidak kurangnya. Pening kepala Aishah menjawab satu persatu soalan bonus mereka itu. Setelah selesai sesi bersoal jawab, mereka kembali meneruskan kerja masing-masing. Aishah menuju ke mejanya. Ada sekuntum bunga lili yang mengharum baunya. Aishah ambil dan cium kewangian bunga tersebut. Putri yang ternampak perbuatan ketuanya itu segera menghampiri meja Aishah.
“Tu Abang Hariz bagi.” Ujar Putri tiba-tiba. Aishah yang terkejut dengan kata-kata Putri itu memandang gadis dihadapannya.
“Macam mana Putri tahu yang ini Abang Hariz bagi?” tanya Aishah sedikit hairan. Putri tersengih.
“Dah dia datang tadi.” Jawab Putri ringkas. Kemudian, dia beredar. Aishah masih tersenyum. Dia meletakkan kuntuman bunga itu ke dalam pasu yang terletak elok di tepi mejanya. Aishah terasa bahagia. Najwa yang melintasi mejanya, dipanggil.
“Wa, tolong pergi Cindai Biru. Ambil set aksesori baru dari Kak Ema. Set tu baru sampai semalam.” Arah Aishah. Najwa mengangguk dan segera melangkah keluar dari butik Aishah itu. Cindai Biru dan butik Aishah itu tidak jauh. Hanya beberapa kedai sahaja. Seketika kemudian, Kamal pula memasuki bilik pejabat Aishah.
“Dah selesai dengan Cik Ferda?” tanya Aishah. Kamal mendengus. Dia melabuhkan punggung diatas kerusi menghadap ketuanya itu.
“Selesai apa bendanya. Kita punya shoot kena tangguh. Dia orang bagi laluan pada production tu shooting dulu. Sebab kata production tu nak selesaikan scene dia orang cepat-cepat. Kiranya kat UPM ni last scene lah.” Ujar Kamal sambil membentak geram. Aishah menggeleng. Kebetulan sahaja.
“Tak apalah, Kamal. Cik Ferda cakap apa?”
“Dia kata tak apa. Sebab dia punya majlis pun lambat lagi. So hujung bulan ni pun sempat lagi.” Kamal berkata sambil tangannya mencapai gula-gula yang ada diatas meja Aishah.
“Hmm…betul jugak cakap Cik Ferda tu.
“Tak apalah, Kak. Mal keluar buat kerja dulu.” Kamal berkata dan melangkah keluar dari ruangan bilik itu.


AISHAH pulang kerumah setelah selesai kerjanya di butik. Kini, dia boleh berehat sedikit. Tempahan pelanggan juga kurang kerana musim cuti sekolah baru sahaja habis. Putri baru sahaja pulang bersama tunangnya. Manakala Najwa masih meneruskan kerja-kerja yang harus diselesaikan. Kamal dan Suhaila sudah lama pulang.
“Wa, Akak balik dulu, ya. Kunci pintu.” Pesan Aishah berkali-kali.
“Yalah, Kak.” Ujar Najwa. Aishah melangkah keluar dari butik dan menuju ke keretanya. Dihidupkan enjin kereta dan menderum pergi meninggalkan kawasan itu.
Sebaik sahaja Aishah tiba di rumah, Nurradiah sedang menunggu kepulangan anak gadisnya itu.
“Assalamualaikum.” Laung Aishah. Nurradiah menjawab perlahan.
“Ehh…Ma.” Ucap Aishah seraya tunduk menyalami Nurradiah yang duduk menghadap peti televisyen yang tidak terpasang. Diperhatikan lama seraut wajah Aishah.
“Dik…Adik duduk dulu. Mama ada benda sikit nak cakap dengan Adik.” Ujar Nurradiah lembut. Aishah melabuhkan punggung disebelah Mamanya.
“Mama harap Adik tak terkejut dengan apa yang Mama nak cakapkan ni.” Nurradiah berkata lagi. Aishah sudah gelisah diduduknya.
“Apa dia, Ma? Cakap jelah.” Ujar Aishah sudah tidak sabar.
“Family Hariz datang tadi.” Kata Nurradiah, perlahan. Aishah melepaskan keluhan. Sudah dapat diagak ayat seterusnya yang akan keluar dari mulut Nurradiah.
“Dia orang datang hantar rombongan meminang. Mereka nak risik Aishah.” Nurradiah memandang wajah Aishah yang sedikitpun tidak menunjukkan sebarang reaksi. Nurradiah melepaskan satu keluhan kuat.
“Mama mintak tempoh 2 hari. Sebab Mama tak tahu apa keputusan Adik. Mama tak nak terburu-buru menerima Hariz jadi menantu Mama kalau anak Mama ni sendiri tidak dapat menerima Hariz dengan rela hati.” Ujar Nurradiah. Dia mengusap rambut Aishah yang ikal mayang. Aishah menundukkan wajah.
“Ma…terima sajalah lamaran mereka tu.” Aishah berkata perlahan dan bangun dari sofa yang didudukinya. Kemudian, dia beralih semula ke arah Nurradiah yang berkata sesuatu.
“Jangan kerana Hafiz, Adik terima Hariz. Tak ikhlas. Mama tak nak nanti rumahtangga kalian berantakan. Tak sempat sampai hujung. Mama tak nak. Mama tak nak Adik jadi macam Aunt Chelsea. Mama nak tengok kamu hidup bahagia sampai ke anak cucu. Sampai ke tua. Macam Mama dan Papa.” Panjang lebar syarahan Nurradiah berikan. Aishah tersenyum dan entah kenapa dia begitu yakin dengan pilihannya.
“Ma…Adik yakin. Adik takkan menyesal. Dan, Adik takkan sekali-kali berpatah balik dengan keputusan yang telah Adik buat ni. Mama percayalah pada Adik.” Kata Aishah dan berkira-kira untuk melangkah. Tetapi dia berpatah balik menghadap Mamanya yang melepaskan dengusan.
“Adik rasa, Adik dah mula cintakan Hariz.” Ucap Aishah ringkas dan terus sahaja beredar dari situ menuju ke kamarnya. Nurradiah memerhatikan bayangan Aishah hilang dari pandangan dengan ekor matanya. Kemudian, tersenyum lebar. Lega! Anak yang dahulunya terkapai-kapai di lautan dalam, kini telah berjumpa dengan penyelamatnya.

BERSAMBUNG.......

4 tukang komen paling setia:

ceritaku MEMORIKU said...

org first.
agagag.suke2.
aisyah pilih hariz ke?
bahagia ke dowang?
smbung2.
-na`dz

swit hanna said...

jodoh di tgn Tuhan,ye tak?
hehe...
hrp2 dorang bahagia la..
but pe tjadi kat lisa n fiz lak..
huhu..
complicated nih coz lisa dh mula faham...

keSENGALan teserlah.. said...

isk2....
actually sedeh ngn relationship between aisyah n hafiz nieh,,,
ske sme ske,,,tp trpkse lpekan prasaan uh coz nk jge prasaan orng len..
isk2...
smbung2..besh...

noRHafiZah said...

best2...cepat smbung ea..nak tau ape ending ea..btol ker si aisyah tu dah mule cintakan Hariz??