BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, January 1, 2009

Kasih Aishah Najyha BAB 19

BAB 19

HAFIZ sudah menunggu di salah sebuah restoran. Digamit ke arah mereka berdua. Nina dan Sofyan segera menuju ke arah Hafiz. Seorang gadis yang berwajah ala-ala Arab duduk di sebelah Hafiz sambil tersenyum kecil. Hafiz mempersilakan mereka berdua duduk. Nina melabuhkan punggung di sebelah gadis itu. Dia turut membalas senyuman gadis itu apabila gadis itu tersenyum kepada Nina. Nina bersalaman dengan gadis itu.
“Fiz, kau makin putihlah.” Puji Nina. Hafiz dan Sofyan sama-sama tergelak besar. Hafiz tergelak sehingga menampakkan gigi ‘manis’ nya.
“Kau jangan nak sindir aku, Nin.” Ujar Hafiz sambil menghabiskan sisa tawa.
“Taklah. Aku serius ni.” Hafiz tersenyum sahaja mendegar kata-kata Nina. Sudah lama tidak mendengar usikan daripada sahabat baiknya itu. Sofyan menyiku Hafiz. Dia membuat isyarat mata. Hafiz faham akan isyarat itu. Hafiz berdehem.
“Kenalkan ni, Ellisa. Bakal tunang aku.” Ellisa tersenyum manis.
“Lisa, ni kawan-kawan saya. Sofyan dan Nina. Baru kahwin.” Hafiz memperkenalkan mereka berdua pula.
“Kau tak ada isi lagi ke?” tanya Hafiz kepada Nina.
“Ishh…apa awak ni? Tanya soalan macam tu.” Ellisa berkata perlahan. Nina tersenyum. Nina memandang sekilas ke arah Ellisa. Manis gadis ini. Berambut panjang mengurai, hidung mancung, mata bulat dan galak. Berkulit putih. Gadis ini seolah-olah gadis yang sempurna. Bertuah Hafiz memilikinya.
“Apa pulak? Betul lah saya tanya soalan macam ni.” Hafiz masih tidak mahu mengalah. Ellisa menjeling geram.
“Helloo…kita orang baru kahwin tak sampai 2 bulan, okey. Kau ni pun fikir lah sikit.” Nina berkata.
“Oh, ye ke? Aku ingatkan dah lebih 2 bulan.” Kata Hafiz.
“Kau macam mana sekarang? Kerja ok?” tanya Sofyan.
“Ok. Tapi aku ingat nak balik kerja kat sinilah.” Hafiz berkata sambil membetulkan duduknya.
“Apasal? Tak seronok kerja kat sana?” tanya Nina pula.
“Dah lebih 8 tahun aku duduk kat sana. Aku nak tukar angin lah pulak. Aku dengar hospital kat Malaysia ni banyak perlukan doktor. Jadi, aku nak cuba nasib lah.” Kata Hafiz sambil menghirup air jus orennya. Pelayan restoran tersebut mendekati meja mereka. Selepas membuat pesanan, pelayan tersebut beredar dari situ.
“So, how’s your life after marriage?” tanya Hafiz kepada Sofyan.
“Biasa je. Well…cuma bertambah tanggungjawablah. Mana aku nak fikirkan pasal anak-anak. Siapa tak nak anak kan? Nak tanggung anak pun, perlukan perbelanjaan yang besar.” Jelas Sofyan kemudian tersenyum kecil.
“Macam mana dengan parents kau, Nin? Dia orang sihat?” pertanyaan Hafiz beralih pula kepada Nina.
“Sihat. Alhamdulillah.” Ringkas jawapan Nina.
“Adik beradik kau?” tanya Hafiz lagi. Sofyan dan Nina saling berpandangan.
“Dia orang pun sihat. Family aku happy. Tak ada yang sakit-sakitlah.” Jawab Nina. Dia tahu sangat maksud Hafiz bertanya soalan mengenai adik beradiknya. Tentu dia mahu tahu tentang Aishah. Sengaja dia berbasa-basi. Untuk mengelakkan Ellisa menghidu persoalan tersembunyinya. Hafiz mengangguk perlahan. Hafiz hanya memandang Nina dengan seribu persoalan. Tidak fahamkah Nina mengenai soalan yang ingin ditanyanya? Atau sengaja dielakkan kerana tahu Ellisa turut berada disitu mendengar perbualan mereka?
Pelayan restoran tersebut menghantar pesanan makanan mereka. Sambil menjamu selera, bermacam-macam cerita yang keluar. Mengenai kepopularan Hafiz di masa sekolah menengah. Ellisa hanya tergelak sekali-sekala apabila terkeluar cerita lucu daripada mulut Nina mengenai Hafiz.
“Kalau Lisa nak tahu. Masa sekolah dulu, si Hafiz jadi rebutan budak-budak perempuan kat sekolah tu. Entah apa yang dia orang tengok kat dia ni pun, Na tak tahu.” Sengaja Nina mengapi-apikan Hafiz.
“Hello…aku ni dalam kategori handsome, ok? Kalau tak, takkanlah jadi kegilaan Tengku Nora. Anak kerabat diraja yang dibangga-banggakannya tu.” Hafiz membalas. Nina menjuihkan bibir. Sofyan dan Ellisa banyak mendiamkan diri. Sesuailah mereka menjadi pasangan orang yang banyak bercakap.
“Hiii…meluatnya aku dengan lelaki yang perasan ni.” Jijik Nina mendengar kata pujian Hafiz mengenai dirinya sendiri.
“Kau ni dengki dengan aku, yeh? Kalau aku tak handsome, takkanlah…” ayat Hafiz tergantung. Dia tidak jadi meneruskan ayatnya.
“Takkanlah apa?” tanya Nina sambil menjungkitkan kening. Hafiz berdehem perlahan. Kemudian dia menggeleng.
“Kau ni memang macam ni kan? Suka cakap gantung-gantung.” Ujar Nina geram dengan sikap Hafiz.
“Tak ada apa-apalah.” Fikiran Hafiz tiba-tiba melekat pada satu wajah putih bersih. Tidak mungkin aku akan beritahu yang Aishah juga merinduiku. Seperti mana yang diberitahu oleh Diyana selama ini. Adakah dia masih menunggu aku? Hati Hafiz terdetik kecil. Nina memetik jari dihadapan muka Hafiz. Hafiz tersedar dan memandang wajah Ellisa yang tersenyum dihadapannya. Dia memandang pula Nina dan Sofyan. Mereka berdua pun tersenyum memandangnya. Nina tahu apa yang bermain difikiran Hafiz. Tidak sampai hati dia melihat Aishah dan Hafiz terseksa begini tanpa mengetahui perasaan masing-masing.
“Lupa aku nak beritahu kau, Fiz.” Nina akhirnya berkata.
“Apa dia?” Hafiz mengangkat muka dan memandang Nina. Menunggu ayat yang akan keluar dari mulut wanita itu.
“Adik-adik aku kirim salam.” Kata Nina. Sofyan memandang Nina dengan perasaan terkejut. Bila masa pula adik-adik Nina berkirim salam kepada Hafiz? Hatinya tergaru-garu mencari jawapan.
“Ye ke? Kirim salam balik kat dia orang. Dah lama aku tak jumpa dia orang. Rindu pulak.” Kata-kata Hafiz itu amat Nina dan Sofyan fahami. Hati Sofyan dilanda resah. Janganlah Nina memberi harapan kepada Hafiz. Dia sudah mahu bertunang. Tidak patut lagi dia berhubung dengan Aishah. Kesian kepada Ellisa. Dia tidak tahu apa-apa. Sofyan tidak mahu Hafiz menjadikannya sebagai mangsa keadaan.
“Lepas ni, ke mana kita?” tanya Sofyan.
“Suka hati kau orang lah. Aku dengan Lisa ikut je.” Kata Hafiz.
“Wayang lah, Bang. Dah lama Na tak tengok wayang.” Rengek Nina, manja.
“Abang?” Hafiz bertanya.
“Salah ker aku panggil Sof, Abang? Kan dia suami aku.” Nina berkata dengan jengkel. Hafiz menahan gelaknya.
“Tak salah. Cuma…..” ayat Hafiz tergantung.
“Cuma apa? Kau cakap gantung-gantung lagi. Kang anak kau keluar sekerat nanti, baru padan muka kau.” Nina berkata. Sudah tidak tahan dengan sikap Hafiz.
“Kelakar.” Ringkas jawapan Hafiz.
“Dahlah tu, Nina. Lagi awak melayan si Hafiz ni, karang tak jadik pulak kita nak tengok wayang. Kau nak ikut tak, Fiz?” Sofyan beralih kepada Hafiz.
“Boleh jugak.” Kata Hafiz selepas mendapat persetujuan dari Ellisa.
Sofyan dan Hafiz berebut hendak membayar harga makanan yang di pesan oleh mereka.


NINA sedang asyik bersembang dengan Ellisa. Macam-macam yang disembangkan oleh mereka. Hafiz dan Sofyan sedang beratur membeli tiket wayang. Pada pandangan Nina, Ellisa sangat cantik dan sesuai dengan Hafiz. Orang yang pemalu dan kurang bercakap. Hanya sesekali tersenyum dan tertawa melihat gelagat Nina dan Hafiz bertegang urat. Masing-masing hendak menang. Tidak mahu kalah. Gayanya seperti Aishah. Memang gadis idaman Hafiz seorang yang mempunyai gaya yang mirip.
“Aishah Najyha tu adik Nina ke?” pertanyaan Ellisa itu benar-benar membuatkan Nina tergamam.
“Ermm…Macam mana Lisa tahu?” Nina bertanya kembali.
“Hafiz pernah cerita kat Lisa. Aishah pernah masuk Bridal’s Mag. Dia terkenal di seluruh Malaysia. Even international pun. Lisa cakap dengan Hafiz yang balik Malaysia je, Lisa nak jumpa dengan Aishah. Nak plan wedding Lisa dengan Hafiz.” Ujar Ellisa. Nina memandang Hafiz sekali imbas. Dilihatnya, lelaki itu sedang tergelak besar bersama Sofyan. Entah apa cerita lucu yang diceritakan oleh dua sahabat karib itu.
“Hafiz kata apa?” tanya Nina lagi.
“Dia tak kata apa-apa. Cuma kadangkala Lisa rasa yang Hafiz tak bersungguh nak kahwin dengan Lisa. Dia suka bincang main-main. Macam….Lisa pulak yang mendesak dia untuk berkahwin. Lisa dapat rasakan yang hati Hafiz bukan untuk Lisa. Tetapi untuk perempuan lain. Lisa dapat rasakan kehadiran perempuan tu.” Kata Ellisa. Nina hanya mengeluh. Dia tidak tahu hendak berkata apa.
“Tapi, apa yang Lisa cerita kat Nina ni Lisa harap Nina jangan beritahu pada Hafiz atau Sofyan. Just…women instinct.” Pesan Ellisa. Nina mengangguk perlahan. Adakah Hafiz sedang menceritakan perasaan sebenarnya kepada Ellisa tanpa disedari oleh gadis itu?
Hafiz dan Sofyan menuju ke arah mereka. Kemudian, mereka sama-sama beratur membeli popcorn dan air. Nina sengaja menarik lengan Sofyan dan mereka beratur di barisan lain untuk membeli popcorn. Tidak mahu menganggu Ellisa dan Hafiz. Mereka nampak mesra bersembang.
“Bang, kerisauan Na dah menjadi kenyataan.” Bisik Nina perlahan. Sofyan memandang isterinya disebelah.
“Apa maksud sayang?”
“Hafiz pun sukakan Adik. Nampaknya, Adik tak bertepuk sebelah tangan.” Luah kerisauan Nina. Sofyan tersenyum.
“Kita cakap benda betul ni, dia boleh senyum pulak.” Marah Nina. Sofyan tersenyum sekali lagi.
“Sayang…sebenarnya dari dulu lagi Abang dah tahu yang Hafiz ada perasaan pada Adik. Dia baru menyedari perasaan itu selepas dia berangkat ke London. Setiap kali dia hantar e-mail pada Abang, nama Adik saja yang ada dalam setiap e-mail dia. Bila Abang suruh dia luahkan, dia tak nak. Dia kata Adik dah putuskan hubungan dengan dia. Dia tak nak ganggu Adik yang masa tu tengah SPM. Lagipun, Hafiz kata yang cinta jarak jauh ni takkan bertahan lama.” Terang Sofyan.
“Tapi, dia patut tanya perasaan Adik terhadap dia dulu. Dia tak tahu yang Adik macam orang separuh gila ingatkan dia, rindukan dia.” Luah Nina geram. Kenapalah orang zaman sekarang suka sangat berahsia mengenai perasaan masing-masing? Sofyan memeluk bahu isterinya.
“Dahlah tu, sayang. Biarlah Hafiz dan Adik selesaikan masalah mereka sendiri. Kita jangan masuk campur. Nanti lagi parah jadinya.” Kata-kata Sofyan ada benarnya. Nina mengangguk perlahan. Hafiz dan Ellisa sudah bersedia menunggu dihadapan pintu panggung.
“Pasangan pengantin baru ni tak cukup ke bermesra-mesraan. Naik ketuat mata aku ni tengok kau orang berdua punya kemesraan.” Kata Hafiz. Nina menjelirkan lidah. Sofyan menepuk bahu Hafiz dan mereka sama-sama masuk ke dalam panggung.


SELESAI sahaja menonton wayang cerita Love Wrecked, mereka berjalan-jalan di dalam KLCC. Nina dan Ellisa masuk ke sebuah kedai kasut. Mereka membelek satu persatu kasut yang ada di kedai itu sambil memberikan pandangan kasut mana yang bersesuaian dengan mereka. Hafiz dan Sofyan membuat keputusan untuk di berdiri di luar kedai sahaja. Lagipun kedai itu sedang mengadakan jualan hebat. Penu dengan kaum wanita sahaja. Dari mereka bersempit di dalam, lebih baik duduk di luar.
“Apa khabar adik ipar kau?” tanya Hafiz, akhirnya.
“Aku ada 2 adik ipar. Yang mana satu?” tanya Sofyan kembali.
“Sebelum yang bongsu.” Hafiz memeluk tubuh.
“Dia sihat. Happy with her life, now.” Jelas Sofyan sambil membalas mesej pesanan ringkas.
“Itu je?”
“Apa sebenarnya yang kau nak tahu?” tanya Sofyan. Dia memandang wajah sahabat karibnya itu. Hafiz mendengus perlahan.
“Betul ke dia happy?” Hafiz bertanya perlahan.
“Masa kau mula-mula berangkat ke London dulu, dia macam orang putus asa. Tak ada orang yang memberi semangat. Tapi gred dia tetap bagus. Lepas tu, dia cuba lupakan kau. Selama 12 tahun ni. Dia tak pernah cuba menyintai lelaki lain. I think 12 years, it’s too long. But she just waited. Waited for you to come back to her. Eventhough you never disgorge you’re feeling towards her. Aku kesian tengok dia. Hidup dia hanya rumah dan butik.” Sofyan menceritakan perihal adik iparnya kepada Hafiz.
“Nina risaukan dia. Dulu, dia tak pernah macam ni. Semenjak kenal dengan kau je. Parents dia pun risau.” Sambung Sofyan. Hafiz mengeluh. Perasaan bersalah terbit dihatinya. Dia tidak patut membiarkan Aishah terkapai-kapai keseorangan. Sekurang-kurangnya dia patut menghantar e-mail. Memberi semangat kepada gadis itu. Dia sepatutnya tidak mempedulikan kata-kata Aishah yang memutuskan perhubungan mereka. Baginya, hubungan itu tidak pernah terputus. Cuma tidak tahu bagaimana untuk menyambung kembali.
“How was she now?”
“She’s fine. Dia sedang berkenalan dengan seorang lelaki. Aku rasa kau pun patut lupakan dia. Kau dah nak bertunang. Aku tahu kau takkan lukakan hati Lisa. She’s a nice girl. She’s a suitable girl for you.” Itulah harapan Sofyan kepada Hafiz. Dia tidak mahu sahabat karibnya itu mematahkan hati orang lain demi mengejar cinta yang lalu.
“Aku takkan kecewakan dia. Ini janji aku.” Hafiz bertekad akan tetap membahagiakan Ellisa walaupun hatinya masih pada Aishah. Sofyan tersenyum dan menepuk bahu Hafiz berkali-kali.
Nina dan Ellisa keluar dari kedai kasut itu sambil menjinjing satu beg plastik jernih yang berisi 2 kotak kasut.
“Sayang beli kasut lagi?” tanya Sofyan.
“Iya. Cantik sangat sandal dengan high heels ni. Jadi sayang belilah.” Kata Nina, manja. Hafiz menggeleng perlahan.
“Sayang kan banyak lagi kasut kat rumah. Rak kasut tu sampai tak muat dengan kasut sayang.” Usik Sofyan.
“Alaa…tu semua kasut lama.” Nina memasamkan muka.
“Kenapa tak buang je kasut-kasut tu?”
“Sayanglah. Tu semua sayang beli pakai duit tau. Bukan pakai daun.” Ujar Nina. Dia memuncungkan bibir. Hafiz dan Ellisa tergelak kecil.
“Lain kali, sayang beli je satu kasut. Jangan beli banyak-banyak. Membazirlah. Kebanyakan kasut sayang tu boleh pakai lagi.” Kata Sofyan.
“Dua kasut ni bukan jenis yang sama. Satu sandal, satu lagi heels.” Muncung Nina sudah sedepa. Semenjak kebelakangan ini, Nina gemar merajuk.
“Yelah…yelah…malas Abang nak bertengkar dengan sayang lagi. Suka hati sayang lah.” Kata Sofyan apabila dilihatnya Nina semakin memuncung.
“Seronok saya tengok kawan-kawan awak tu, Fiz.” Ujar Ellisa. Hafiz memandang gadis di sebelahnya.
“Kenapa awak cakap macam tu?” tanya Hafiz. Dikerutkan sedikit dahinya.
“Bahagia, mesra.” Ringkas Ellisa berkata.
“Biasalah. Pengantin baru.” Hafiz sedang sibuk berbalas mesej dengan rakannya yang baru sahaja tahu dia sudah pulang ke Malaysia.
“Harap-harap biarlah selamanya dia orang macam ni.” Harapan Ellisa kepada pasangan bahagia itu.
“Saya harap kita pun akan jadi macam tu jugak.” Hafiz berkata.
“Apa maksud awak?” Ellisa segera memandang Hafiz.
“Saya akan hantar rombongan peminangan secepat mungkin.” Kata-kata Hafiz itu membuatkan Ellisa tertunduk malu. Wajahnya merona merah. Hafiz tersenyum melihat Ellisa.



Pergilah kasih,
Pergilah sayang,
Pergilah sepi,
Wajahmu tetap terpahat dihatiku selama-lamanya,
Walaupun kita tidak ditakdirkan bersama,
Aku harap kau bahagia,
Walau dimana jua kau berada,
Doa ku tetap bersamamu.


Setiap waktu,
Setiap saat,
Aku mengharapkan kau menjadi milikku,
Tetapi kau hanya boleh menjadi bayangan dalam mimpiku,
Hanya satu kupinta,
Izinkan aku menyayangimu,
Walaupun sedetik cuma,
Dan izinkan aku mengukir wajahmu,
Kau tetap dan selamanya berada dijiwaku.

Itulah kata-kata hati Hafiz yang hanya mampu diucapkan di dalam hati. Dia sanggup melepaskan cintanya hanya untuk Ellisa. Dia tidak mahu membiarkan wajah Aishah menghalang hatinya untuk memberikan sedikit tempat untuk Ellisa bertakhta dihati. Dia akan cuba belajar menyintai Ellisa sepertimana gadis itu menyayangi dirinya. Dia akan cuba walaupun Aishah adalah cinta pertama. Biarlah wajah itu hanya tersimpan jauh di dalam lubuk hatinya.


BERSAMBUNG.....

3 tukang komen paling setia:

keSENGALan teserlah.. said...

eeiiii...
geramnyer....
da suke sme suke,,,tros trg je lar...hisyy...
complicated btol..
best2...
smbung2...

ceritaku MEMORIKU said...

arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.
xsuke2.
due2 xnk trus trang.
msti nnt ellisa undur dri.
xsbr nk tggu hariz bwa aisyah n then hafiz terkejut cipanzi punye ah.
agagag.
xsbr2.
agagag.
-na`dz

Nina Syafiqah said...

eii..
ape ke sengal!!..
dah suke nape diam je..
eii geramnye!!..
sian aishah..
ternanti2 mcm orang bodoh..
eii!!
tpkan...aishah tu degil la jugak sbb die menanti tanpa kepastian...