BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, January 2, 2009

Kasih Aishah Najyha BAB 20

BAB 20

HARI perkahwinan Diyana sudah tiba. Aishah yang menjadi pereka perkahwinannya menyiapkan pelamin daripada semalam. Semalaman dia memastikan segala berjalan lancar untuk hari bersejarah sahabatnya itu. Aishah menggubah bunga hidup yang terdiri daripada bunga tulip dan kekwa pilihan Aishah. Hari ini hari berinai untuk Diyana. Aishah turut serta sambil menyiapkan apa-apa yang patut. Putri dan Najwa turut datang menolong Aishah menyiapkan apa-apa yang patut.
“Kak Put, mana aksesori Mawar Merah tu?” tanya Najwa.
“Manalah Kak Put tahu. Bukan Kak Put yang bawak. Kak Put tak tahu pun Kak D nak guna aksesori Mawar Merah. Hari tu kata Kak Adik, Kak D nak guna Cemara Kuning.” Kata Putri sambil tangan ligat menggubah bunga-bunga hidup itu. Tangannya memang menjadi tanpa melihat buku gubahan bunga.
“Wa lupa ke nak bawak, hah?” tanya Najwa sambil menggaru-garu kepala. Sudah merata dia mencari aksesori itu. Tidak jumpa juga.
“Cuba Wa tanya Kak Adik. Mungkin dia ada nampak ke?” usul Putri. Najwa menuju ke arah Aishah yang masih sibuk menyiapkan pelamin bersama dua orang pembantu butik Cindai Biru, Sam dan Mina.
“Sam, cuba kau rentangkan sikit kain tu.” Arah Aishah. Sam atau nama sebenarnya Samsul, membuat apa yang disuruh oleh Aishah. Dia seperti berfikir sesuatu.
“Nokkk…Cantik ke macam ni? ‘Mak’ rasa macam disaster je tau tak. Macam baru lepas gempa bumi.” Ujar Samsul, seloroh. Aishah tergelak kecil.
“Ok…Ok….Kau turunkan balik. Lepas tu, naik kat yang kat sebelah Mina tu sikit. Macam meleret sangat.” Arah Aishah sekali lagi. Sam dan Mina membuat apa yang dipinta oleh Aishah.
“Hish…tak eloklah pulak. Macam meleret sangat. Kau naikkan balik. Lepas tu, kau lilit kat polster tu.” Arah Aishah Najyha lagi. Sam mengubah sekali lagi.
“Hiih…kau ni sengal tau tak.” Ujar Mina yang sudah keletihan kerana semalaman cuba menyiapkan pelamin yang dikehendaki oleh Aishah.
“Hmm…pun tak elok jugak. Macam kosong je.” Aishah berkata lagi.
“Kau ni perempuan, cepat-cepatlah sikit buat keputusan. Dah penat tangan aku ni mengubah.” Kata Sam dengan gaya lembutnya.
“Aku nak buat macam Fusion Modern.” Kata Aishah, sedikit kehampaan kerana semua cara yang digubah tidak kena.
“Katalah kau nak buat macam Fusion Modern. Sikit punya penat ke aku mengubah. Jangan risau. Aku boleh buat dengan pejam mata je.” Kata Sam, berseloroh lagi. Tangannya ligat membetulkan pelamin itu.
“Nokk….kau pejam mata macam mana nak buat. Kang daripada kau belit kain tu kat pelamin, kau belit kain tu kat badan kau pulak.” Sindir Mina pula. Aishah tergelak. Samsul menjeling, geram dan manja.
“Kak Adik…Akak ada nampak tak aksesori Mawar Merah?” tanya Najwa. Aishah mengerutkan dahi sedikit.
“Tak pulak. wa tak bawak ke?” tanya Aishah pula.
“Wa rasa macam Wa bawak.” Najwa seperti berfikir.
“Jangan main rasa je. Cuba kamu call Ila. Suruh dia check balik.” Najwa mencapai telefon bimbit yang ada di dalam poket. Sebentar kemudian, Najwa kembali kepada Aishah.
“Ila kata ada kat butik. Saya pergi balik ambil, Kak Adik.”
“Tak apa. Tak apa. Wawa tolong Kak Put kat sini. Akak pergi balik ambil.” Aishah mencapai kunci kereta.
“Sam, Mina. Kalau ada apa-apa nanti call aku tau. Aku nak balik butik kejap.” Kata Aishah sambil berlalu.
“Ok.” Laung Sam. Aishah segera menuju ke kereta. Dia menghidupkan enjin dan berlalu dari perkarangan rumah Diyana.
Diyana yang baru sahaja selesai majlis berinai pergi melihat pekerja-pekerja Aishah melakukan kerja mereka. Diyana mahu semuanya sempurna. Dia tahu dia boleh mengharapkan Aishah Najyha.
“Mana Kak Aishah?” tanya Diyana pada Putri.
“Dia balik pergi ambil aksesori Akak. Wa terlupa nak bawak tadi.” Jelas Putri. Diyana menganggukkan kepala.
“Assalamualaikum.” Ada seseorang memberi salam.
“Waalaikumussalam.” Diyana menuju ke pintu utama. Dua orang tetamu yang begitu dikenalinya.
“Masuklah Along, Kak Lisa.” Jemput Diyana.
“Sorry, tak dapat salam.” Diyana menunjukkan tangan yang penuh berinai. Diyana menginginkan inai yang diukir seperti kaum India. Aishah menjemput seorang kenalannya yang berbangsa India untuk mengukir inai di tangan Diyana. Walaupun Diyana adalah sahabat rapatnya, bagi Aishah semua adalah pelanggan butik dia. Seharusnya, dia menunaikan apapun setiap permintaan pelanggan.
“Tak apa.” Kata Hafiz. Diyana mencium pipi Ellisa walaupun tidak dapat bersalam. Kemudian Ellisa tersenyum memandang Diyana.
“Wow! Lawanya pelamin D. It’s….fusion.” ujar Hafiz.
“Memang D suka fusion modern style.”
“Pandai wedding planner D menghias.” Kata Ellisa.
“Well…she’s well known because of her stylish design. Bunga ni pun dia yang pilihkan. Dia memang suka bunga tulip.” Kata Diyana sambil memerhati hiasan di sekeliling. Dia cukup berpuas hati dengan hasil kerja Aishah. Hafiz memandang bunga tulip yang ada disitu. Dia teringatkan seseorang yang juga menyukai bunga tulip. Lama dia memerhatikan bunga itu.
“Nanti bolehlah D kenalkan wedding planner D pada Akak nanti.” Ujar Ellisa.
“Boleh, apa salahnya. Dia best friend D masa universiti dulu.” Diyana berkata riang. Hafiz mengalihkan pandangan pada mereka berdua yang leka bersembang.
“Oh, ye ke?” Ellisa masih lagi mengamati hiasan-hiasan tersebut.
“Marilah makan dulu Along, Kak Lisa.” Ajak Diyana.
“Eh! Tak apalah, D. Kak Lisa kena balik dulu ni. Ada dinner dengan family Kak Lisa.” Ellisa menolak jemputan itu.
“Along pun ikut sekali?” tanya Diyana. Hafiz mengangguk sambil tersenyum.
“Huu…dinner dengan bakal mentua tu.” Usik Diyana.
“Kami balik dulu, D.” kata Hafiz. Diyana mengangguk dan sekali lagi dia bercium pipi dengan Ellisa.
Baru sahaja beberapa minit Hafiz dan Ellisa meminta diri untuk pulang, Aishah tiba di rumah Diyana. Dia menjinjing beberapa beg plastik. Diyana tersenyum melihatnya. Diyana tidak mahu menyorok lagi perkara mengenai Hafiz. Lambat-laun Aishah akan tahu juga.
“Kau terserempak dengan siapa-siapa tak tadi?” tanya Diyana.
“Dengan siapa?” tanya Aishah kembali.
“Aku tanya kau, kau tanya aku pulak.” Diyana berkata.
“Mana ada siapa-siapa.” Aishah pelik dengan soalan Diyana. Najwa menuju ke pintu apabila ternampak Aishah menjinjing beg-beg plastik tersebut.
“Aksesori Mawar Merah tak adalah, Wa. Kak Ema ambil. Untuk pelanggan dia. Yang ada cuma Seri Mutiara, Seri Indah, Tulip Putih, D’Javu, Bunga Keruing, Batik Mewah dan Seri Mersing. Yang lain semua ada kat Kak Ema.” Ujar Aishah. Diyana mengerutkan dahi. Pelik-pelik nama aksesori yang diberikan oleh Aishah ini.
“Habis tu, Akak ambil yang mana?” tanya Najwa lagi.
“Tulip Putih. Sesuai dengan bunga-bunga tulip ni.” Kata Aishah. Najwa mengangguk. Najwa menyerahkan satu beg plastik kepada Putri.
“D, aku cuma bawak baju akad nikah kau je. Baju bersanding kau, esok aku bagi. Sebab Ila tengah tambah diamond. Aku order diamond tu khas daripada Paris untuk kau, D.” kata Aishah sambil meletakkan barang-barang yang diambil daripada butik.
“Mahal ke?”
“Sebiji pun dah seratus lebih. Kau pernah tengokkan baju akad nikah Siti Nurhaliza?” tanya Aishah. Diyana mengangguk perlahan.
“Yang berlian biru tu ke?”
“Dia nampak macam biru. Tapi sebenarnya dia bukan biru.” Jelas Aishah.
“Mahallah. Aku nak kena tambah lagi?” Diyana bertanya. Takut lari bajet.
“Tak payah. Aku bagi je kat kau.” Aishah tersenyum.
“Bagi je?” tanya Diyana.
“Sebab kau dah lama kawan dengan aku. Jadi, diamond tu hadiah dari aku buat kau.” Kata Aishah.
“Jadi, aku tak payah tambahlah?”
“Tak. It’s on me.” Aishah duduk bersila dan mencucuk bunga-bunga telur ke tempat yang dipanggil bunga pahar. Mereka sedang leka melakukan kerja-kerja yang belum sudah. Diyana tidak mahu mengganggu dan segera menuju ke dapur. Beberapa minit selepas itu, Diyana datang semula dengan seorang gadis manis yang berwajah seperti Diyana.
“Minumlah, Shah. Mesti kau orang penatkan?”
“Kita orang dah biasa lah.” Ujar Aishah. Putri menghirup sedikit air jus oren. Adik kepada Diyana, Dafina, menghulurkan gelas tersebut kepada Aishah. Gadis itu menghirup sedikit air jus itu.
“Sedapnya. Siapa yang buat ni?” tanya Aishah.
“Chi lah yang buat.” Kata Dafina atau nama panggilannya dirumah, Chi.
“Oh, ye ke? Pandai Chi buat air.” Puji Aishah.
“Eh! Tak adalah, Kak. Senang je nak buat air jus oren ni. Tuang Sunkist, lepas tu tuang air. Dah jadi jus oren.” Kata Dafina dengan menunjukkan gaya membancuh air.
“Dia kena lah belajar-belajar buat air. Tak lama lagi dia pulak nak kahwin.” Kata Diyana sambil menjeling ke arah adiknya.
“Ye ke, Chi? Dah ada calon?” tanya Aishah. Dafina tersipu-sipu malu. Aishah tersenyum. Tangannya masih meneruskan kerja-kerja yang belum siap.
“Belum lagilah, Kak. Tak ada yang nakkan kita ni.” Ujar Dafina merendah diri.
“Samalah macam, Akak.” ujar Aishah.
“Bukan ke Angah suka kat…” ayat Dafina menjadi tergantung apabila Diyana menumbuk peha Dafina dengan kuat sehingga gadis itu mengaduh kesakitan.
“Apa kena dengan Kak Long ni? Sakit tau tak.” Marah Dafina.
“Baik Chi pergi tolong Mama kat dapur tu. Ada faedahnya jugak daripada Chi menyibuk kat sini.” Diyana berkata. Dafina menjeling dan terus bangun menuju ke dapur. Aishah hanya tersenyum melihat gelagat dua beradik ini.
Aishah meletakkan bunga-bunga pahar tersebut di atas pentas pelamin. Kemudian, dia membetulkan serba-sedikit pelamin tersebut. Sam dan Mina sudah pulang kerana mereka harus menyiapkan pelamin di rumah pelanggan-pelanggan mereka yang lain. Aishah melabuhkan punggung semula di sebelah Diyana.
“Putri, esok Akak mungkin sampai lambat sikit. Sebab ada hal. Esok dandan Kak D, ok?” kata Aishah. Putri memandang wajah ketuanya sambil mengangguk.
“Akak nak suruh dandan macam mana?” tanya Putri.
“Buat sanggul kon. Kau tak nak pakai veil kan?” Aishah beralih kepada Diyana.
“Yup. Macam old-fashioned je.” Kata Diyana.
“Ok. Ermm…Putri cucukkan bunga hidup. Tulip putih ada tiara kan? Letak tiara tu di tengah-tengah bunga. Tapi jangan tenggelamkan tiara tu dengan bunga.” Aishah berkata. Dia menerangkan kepada Putri. Walaupun Putri sudah biasa mendandan pengantin di hari perkahwinan mereka tetapi dia tetap meminta pandangan Aishah.
“Make up, natural. Itu je.” Pesan Aishah.
“Itu je?” tanya Putri meminta kepastian.
“Itu saja.” Jawab Aishah ringkas.
“Are you sure?” tanya Putri.
“Hmm…satu lagi. Jangan guna foundation terlampau tebal. Kulit Kak D dah putih. Tak ada jerawat, tak ada jeragat. Nanti kalau terlampau putih, macam opera cina pulak.” Sambung Aishah. Putri mengangguk.
“Faham tak ni?” tanya Aishah meminta kepastian.
“Faham.”


MAJLIS akad nikah Diyana berjalan dengan lancar. Aishah turut serta dalam majlis akad nikah itu. Entah kenapa. Semenjak kebelakangan ini, hati Aishah berdebar dengan kuat. Seperti ada sesuatu akan berlaku. Hatinya selalu berdoa. Janganlah ada sesuatu perkara buruk yang berlaku semasa perkahwinan Diyana berlangsung. Diyana memakai selendang menutupi separuh dari rambutnya. Berbaju kurung Johor berwarna krim.
“Cantiknya kau, D.” kata Lily.
“Thanks. Ni semua Aishah yang buat.” Kata Diyana pula.
“Bila aku kahwin nanti, aku mesti nak suruh kau buat jugak, Shah.” Kata Zura sambil membayangkan hari perkahwinan yang bakal tiba.
“Akhirnya, Rafique nak jugak potong rambut?” Kata Diyana.
“Sebenarnya, aku ada perkara nak beritahu kat kau orang.” Zura berkata. Teragak-agak dia hendak meluahkan.
“Apa dia?” tanya Lily.
“Aku dah putuskan pertunangan aku dengan Rafique.” Jelas Zura. Diwajahnya tiada riak-riak kesedihan.
“Hah?!” mereka semua berkata serentak.
“Habis tu, tak jadiklah kau kahwin.” Diyana memandang wajah Zura. Gadis itu hanya tersenyum.
“Jadi.” Mereka semakin pelik dengan kata-kata Zura.
“Tapi, aku kahwin dengan abang sepupu aku sendiri.” Sambung Zura. Lily ternganga. Aishah dan Diyana tidak tahu hendak berkata apa.
“Abang sepupu kau sendiri?” tanya Aishah yang sedang membetulkan selendang Diyana. Zura mengangguk.
“Aku kenal dengan dia dari kecil. Mak aku pun suka dengan dia. Hari tu, dia ada luahkan perasaan dia pada aku. Aku ingatkan dia main-main. Sekali dia masuk meminang. Kiranya, masa dia tepatlah. Sebab aku baru je putus tunang. Mak dia tak nak kita orang bertunang. Terus kahwin. Abang sepupu aku pun dah meningkat umur. Dah masuk 30 lebih. Jadi, mak dia tak nak tangguh lama-lama. Mak aku mintalah masa sikit. Dalam 6 bulan macam tu. Mak dia tak nak. Sebab mak dia tahu yang kita orang dah sediakan barang hantaran semua. Bila aku tak jadi kahwin je, mak dia terus masuk meminang.” Jelas Zura sambil tersenyum. Wajahnya berseri-seri.
“Tahniah. Bila kau orang nak kahwin?” tanya Aishah lagi.
“Ermm…seminggu selepas tarikh yang aku dan Rafique tetapkan.”
“Kenapa tak pakai hari yang dah ditetapkan tu?”
“Mak dia tak nak. Mak aku pun tak nak. Aku pun tak nak. Sebab kita orang rasa itu hari yang aku dan Rafique pilih. Rafique perkara lepas. Dia perkara baru. Hidup aku yang baru. Jadi, kita orang pilih hari yang baru.” Mereka semua mengangguk mendengar penjelasan Zura.
“Tapi, aku tak ada wedding planner lagi.” Kata Zura sambil tersenyum memandang Aishah. Sahabatnya itu juga turut tersenyum.
“Aku sanggup jadi wedding planner kau.” Kata-kata Aishah itu membuatkan Zura memeluknya dengan erat.
Dafina berlari ke tingkat atas. Dia mengetuk pintu sebelum arahan masuk diberikan. Lily membuka pintu. Terjengul wajah Dafina yang kepenatan.
“Kak Long, pengantin lelaki dah sampai.” Kata Dafina. Hati Diyana bertambah berdebar. Mereka yang lain hanya tersenyum melihat kegelisahan Diyana.
Aishah memandang sahabatnya itu. Sebentar sahaja lagi Diyana akan menjadi milik seseorang secara mutlak dan sah. Zura bakal melangsungkan perkahwinan tidak lama lagi. Lily pula kekasih hatinya sudah masuk meminang. Kesemua sahabat-sahabatnya sudah dan bakal berkahwin. Termasuklah Amy, Zanariah dan Soraya. Tetapi dia? Hanya dia yang belum mempunyai sesiapa untuk mengisi kekosongan hatinya. Belum punyai sesiapa untuk mengubati hati yang terluka.
Aishah tersedar dari lamunan apabila tangannya digenggam oleh seseorang. Aishah memandang ke sisi. Diyana tersenyum manis ke arahnya. Hilang sudah rupa garang, perangai gangsternya.
Zura dan Lily membuat keputusan untuk di duduk di atas tangga dan mendengar saat Khazrul mengucapkan lafaz ijab dan kabul. Diyana meminta Aishah menemaninya. Tangan Diyana menjadi sejuk. Mungkin gemuruh.
“Shah…” bisik Diyana. Aishah memandang sahabatnya itu.
“Aku harap kau akan mulakan hidup baru. Lupakan Hafiz. Aku yakin Hariz boleh beri kebahagiaan kepada kau.” Kata Diyana. Dilihat Aishah mengeluh perlahan.
“Aku tak mengharapkan apa-apa, D. Aku belum cuba untuk menyintai mana-mana lelaki lain. Hati aku bagaikan terkunci. Belum ada kunci yang sesuai untuk membuka mangga yang merantainya. Aku belum jumpa kunci tu. Mungkin kunci tu dah hilang.” Aishah berkata sambil tersenyum. Kenapalah perkara ini yang dibincangkan oleh Diyana saat dia diijabkabulkan? Hatinya mengeluh.
“Kau yang hilangkan kunci tu. Kau tak cuba cari. You don’t want to unlocked it.” Diyana berkata dalam nada yang sedikit meninggi.
“I’ve tried. But, I keep losing it. So…I stop trying.” Ujar Aishah perlahan.
“Kau tak boleh berhenti mencuba. Manalah tahu kalau-kalau ada lelaki lain yang lebih baik, lebih handsome dan dapat menyayangi kau lebih daripada Hafiz.” Ujar Diyana. Setitik air mata jatuh di pipi Aishah. Diyana tidak dapat menahan perasaan. Air matanya juga turut bertakung di tubir mata.
“Maafkan aku, Shah. Aku tak berniat nak lukakan hati kau.”
“Bukan salah kau. Dahlah tu. Hari ni hari perkahwinan kau. Kita mesti happy. Tak mau sedih-sedih.” Kata Aishah sambil mengelap air mata.
Ucapan sah bergema di ruang tamu. Zura dan Lily berlari masuk ke dalam bilik apabila Khazrul dan ibunya menuju ke arah tangga. Diyana melepaskan keluhan lega apabila ucapan sah kedengaran. Diyana sudah bersedia. Aishah bangun dari katil apabila pengantin lelaki melangkah masuk ke dalam bilik. Aishah melihat Khazrul menyarungkan cincin di jari manis Diyana. Gadis itu tersenyum manja. Bahagianya Diyana. Alangkah indah kalau dia juga turut merasai perasaan itu. Tetapi dia sedar. Dia belum mempunyai sesiapa di dalam hidupnya. Bagaimana dia hendak merasai perasaan itu? Sudah beberapa kali Aishah mengeluh.
Selepas selesai majlis akad nikah, tibalah masa persandingan. Putri datang membawa baju bersanding.
“Aku balik dulu, D. Aku nak rest kejap. Penat semalam tak habis lagi.” Kata Aishah sambil mengemas barang-barang.
“Nanti kau nak datang pukul berapa?” tanya Diyana.
“Dalam pukul 2.”
“Jangan lupa datang, tau.” Pesan Diyana lagi.
“Iye, sayang. Nanti aku datang.” Aishah mencapai tas tangan dan menuju ke tingkat bawah. Dia segera menuju ke arah kereta. Lebih baik dia beredar sekarang kerana tetamu mula memenuhi ruang halaman rumah banglo milik keluarga Diyana.


BERSAMBUNG.....

3 tukang komen paling setia:

keSENGALan teserlah.. said...

huh..
suspen btoll..
ble la hafiz ngn aisyah nieh nk terjumpe..
isk2...
smbung2...

swit hanna said...

i'm waitnggg...hehe..
tertunggu bile dorang akn tjumpa..

ceritaku MEMORIKU said...

arghhhhh.
suspen tol.
bile dowang nk bertembung nie.
agagaga.
xsbr.
smbung2.
suke2.
-na`dz