BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, June 5, 2009

Kau Milikku 18

BAB 18

KAWASAN kampus bersesak dengan para pelajar yang baru mendaftar dan juga yang ingin mencari kelas masing-masing. Tidak terkecuali dua orang gadis yang datang jauh dari Malaysia. Sibuk ke hulu ke hilir mencari kelas yang tidak juga dijumpai mereka. Kawasan fakulti tidaklah sebesar mana pun. Tetapi masih tidak juga mereka jumpa kelas yang dicari. Tiba-tiba salah seorang daripada mereka terlanggar seseorang. Habis buku yang dipegangnya terlepas dari genggaman. Dizyan duduk di atas lututnya untuk mengutip buku-buku yang bertaburan. Yasmin turut menolong sahabatnya. Orang yang melanggar Dizyan juga menolong gadis itu mengutip bukunya.
“I’m sorry. Saya tak sengaja.” Ujar orang tersebut. Dizyan dan yasmin sama-sama mengerutkan dahi. Mereka berada jauh di rantauan. Masakan orang disana boleh mengucapkan kata-kata di dalam bahasa ibunda Malaysia, bahasa Melayu. Kedua orang gadis itu mendongak serentak. Nyata terkejut dengan kehadiran seseorang yang sememangnya tidak diingini.
“Kau ni kan, Aneeq, memang dari dulu apa yang kau buat, memang sengaja. Banyak kau punya sorry. Sorry naik lori lah.” Yasmin berkata kuat. Rakan-rakan sekampus yang lalu-lalang berdekatan mereka memandang mereka bertiga dengan tanda tanya. Dizyan menarik lengan Yasmin untuk beredar dari situ. Malu juga menjadi perhatian pelajar lain.
“Sorry.” Laung Aneeq dari jauh. Mereka buat-buat tidak dengar sahaja.
“Maafkan jelah dia tu. Benda yang dia buat kat aku kan dah lama.” Ujar Dizyan semasa mereka masih melangkah untuk mencari kelas di fakulti mereka. Terus langkah kaki Yasmin terberhenti.
“Eh, hello. Aku takkan maafkan dia atau kawan-kawan dia tu sebab dia pernah buli kau, tau. Kau dengan Misha je bestfriend aku. Dan, aku tak suka orang lain buli bestfriend aku. Kalau sesiapa nak buli kau orang, kena berhadapan dengan aku dulu.” Yasmin menepuk dadanya berulangkali. Tersenyum sahaja Dizyan melihat Yasmin.
“Yalah, Cik Yasmin Raudhah. Jom kita cari kelas kita. Kejap lagi, lambat pulak masuk kelas.” Dizyan sekali lagi menarik lengan Yasmin untuk menuruti langkahnya.
Kaki mereka berdua berhenti dihadapan kelas yang dinyatakan di dalam kertas yang dipegang masing-masing. Bersama mereka melangkah masuk ke dalam kelas. Kebanyakan pelajar masih bersembang sesama sendiri. Pensyarah belum ada yang masuk. Yasmin tercari-cari tempat kosong untuk mereka berdua. Ternampak ada sedikit ruangan yang kosong. Dia menarik tangan Dizyan dan menuju ke tempat tersebut sebelum ada yang mendapatkan tempat itu. Duduk bersebelahan dengan seorang gadis. Tersenyum sahaja mereka berdua pada gadis itu.
“Hi, I’m Claude.” Ujar gadis itu sambil menghulurkan tangan untuk bersalaman dengan Yasmin yang duduk di sebelahnya.
“I’m Yasmin. And this is my friend, Dizyan.” Yasmin memperkenalkan diri sekaligus memperkenalkan Dizyan juga disebelahnya. Mereka bersalaman.
“Where’re you guy’s from?” Claude bertanya. Yasmin lebih ramah untuk menjawab soalan berbanding Dizyan yang hanya lebih suka mendiamkan diri.
“We’re from Malaysia.” Yasmin menjawab lagi.
“I see. I’m from Manhattan.” Giliran Claude pula menjawab. Yasmin mengangguk. Mereka tidak jadi meneruskan perbualan apabila kelihatan seorang pensyarah berkulit hitam melangkah masuk ke dalam kelas. Kelas yang menjadi hingar-bingar, terus sunyi sepi.
3 jam kemudian, kelas bersurai. Dizyan mengemas buku yang berselerakan di atas mejanya. Yasmin masih leka bersembang dengan gadis dari Manhattan itu. Ditepuk bahu Yasmin perlahan. Sahabatnya itu menoleh. Menjungkitkan kening apabila melihat Dizyan seperti berwajah gelisah.
“Kenapa, Yan?” tanya Yasmin. Dizyan hanya tersengih.
“Kau ni kenapa?” pelik Yasmin melihat Dizyan yang sejak tadi berwajah gelisah, tiba-tiba sahaja tersengih seperti kerang busuk.
“Aku nak pergi toilet.” Ujar Dizyan, masih lagi tersengih.
“Ya Allah. Pergi jelah.” Yasmin berkata sambil tersenyum kecil.
“Please excuse me.” Ucap Dizyan kepada Claude.
“Ya, sure.” Claude menjawab. Tersenyum manis ke arah gadis gempal itu.
Dizyan terus sahaja beredar dari situ. Berlari menuju ke tandas yang berada bersebelahan dengan bilik kuliahnya. Tergesa memasuki salah sebuah tandas. Selepas itu, dia keluar dari tandas tersebut. Dan tanpa disengajakan, Dizyan terlanggar seseorang. Dia tidak dapat mengimbangi badannya dan hampir terjatuh. Sempat disambut oleh orang itu. Dizyan cuba mengimbangi badannya dan berdiri. Mendongak memandang gerangan yang menyambutnya. Ingin diucapkan terima kasih. Ternganga Dizyan dibuatnya. Terus Dizyan melepaskan genggaman tangannya pada lengan orang itu.
“Sorry.” Dizyan ingin segera beredar dari situ.
“Awak tak apa-apa?” pertanyaan orang itu membuatkan langkah Dizyan tidak jadi diteruskan. Dia berpaling perlahan sambil mengerutkan dahi. Pada pandangan Dizyan, senyuman yang diberikan orang itu sangat ikhlas. Tetapi hatinya keras dengan mengatakan tidak. Dia itu mesti ada niat tertentu.
“Ya, I’m okay.” Jawab Dizyan kasar.
“Sorry sebab terlanggar awak tadi.” Ujar orang itu dengan sebaiknya. Tetapi Dizyan masih curiga. Sejak perbuatan yang dilakukannya terhadap Dizyan semasa sekolah dahulu, Dizyan tidak akan sekali-kali melupakan perbuatan mereka satu kumpulan.
“Kenapa kau baik sangat dengan aku? Kau ada niat apa-apa ke? Atau ketua segala ‘kepala’ kau orang tu yang suruh kau kenakan aku lagi?” tanya Dizyan sambil menyilangkan lengan ke dada. Aneeq memasukkan tangan kanan ke dalam poket seluar manakala yang sebelah lagi memegang beg galas yang tergantung di bahu.
Berbeza sekali gaya lelaki itu dari zaman sekolah dengan sekarang. Semasa sekolah, nampak sangat selekeh. Sekarang, dia lebih bergaya dan ada ciri-ciri lelaki idaman. Dizyan memejamkan matanya rapat dan menggelengkan kepala berkali-kali.
“Ishh...apa pulak ke situ yang aku fikirnya.” Bicara Dizyan di dalam hati.
“Kenapa, Yan? Awak tak apa-apa?” Aneeq bertanya dengan lembut. Dizyan memandang lelaki dihadapannya itu dengan perasaan yang jengkel.
“Awak masih tak percaya dengan saya? Yan, lupakan jelah apa yang dah berlaku masa kita sekolah dulu. Saya masih kebudak-budakan waktu tu. Sekarang ni, saya memang ikhlas nak berkawan dengan awak.” Ujar Aneeq. Masih dengan senyumannya. Dihulurkan tangan untuk berjabat.
Dizyan memandang dingin tangan yang dihulurkan. Berfikir samada patut atau tidak dia menerima huluran persahabatan itu. Hatinya berbelah bahagi. Yasmin yang baru sahaja melangkah keluar dari kelas dengan menggalas beg Dizyan dan juga buku-buku milik Dizyan, berjalan serta bergelak ketawa bersama sahabat baru yang ditemuinya, Claude. Entah lawak apa yang disembangkan mereka berdua. Terhenti langkah Yasmin melihat situasi yang berlaku dihadapannya itu. Claude juga turut sama terhenti langkahnya. Memerhati Yasmin yang memandang Dizyan dan Aneeq tidak berkelip.
“Yasmin, what’s wrong?” tanya Claude apabila tiada reaksi dari Yasmin semasa dia menggoncang bahu gadis itu. Tersentak Yasmin dibuatnya dan memandang Claude di sebelah.
“Claude, I think I better make a move.” Ujar Yasmin. Claude mengangguk perlahan.
“Okay. See you tomorrow.” Claude pula berkata. Yasmin tersenyum dan mengangguk. Menghantar langkah Claude pergi meninggalkan dia. Mata Yasmin tajam menikam dua wajah dihadapannya itu. Kaki yang terseliuh akibat terjatuh kerana tersepak kerusi tadi di dalam bilik kuliah, tidak terasa sakitnya. Yang penting, dia mesti melindungi Dizyan daripada lelaki buaya seperti Aneeq itu. Yasmin menolak huluran tangan Aneeq dan berdiri dihadapan Dizyan. Bersemuka dengan Aneeq.
“Ap yang kau nak lagi? Tak cukup ke dengan apa yang kau dah buat kat dia masa sekolah dulu? Sekarang ni, boleh tak kau jangan ganggu hidup kami lagi?” suara Yasmin yang kuat itu menyebabkan pelajar yang lalu-lalang memerhatikan mereka bertiga sambil berbisik sesama sendiri.
“Yas, slow lah sikit volume kau tu.” Ujar Dizyan. Terasa tebal kulit mukanya apabila tiba-tiba sahaja menjadi perhatian rakan seuniversiti. Yasmin menjegilkan matanya memandang Dizyan. Beralih semula memandang Aneeq yang berdiri tercegat dihadapan mereka itu.
“Okay, aku tahu dulu memang aku salah. Tapi bukan niat aku untuk buat dia macam tu.” Aneeq berkata. Yasmin mendengus. Kemudian tersenyum sinis.
“Bukan niat? Eh, hello. Kau nak mengenakan orang pun kena pasang niat ke?” Yasmin menyindir. Aneeq menyilangkan lengan ke dadanya.
“Okay, Yas. Aku minta maaf. Dulu memang aku mengaku, aku suka nak kenakan dia. Tapi sekarang ni, niat aku baik. Aku nak berbaik dengan Dizyan.” Lembut sungguh tutur bicara Aneeq. Hampir sahaja Yasmin terpedaya. Cepat sahaja dia mengalihkan wajah memandang Dizyan di belakang. Gadis itu mengerutkan dahi mendengar kata-kata Aneeq. Dia juga tidak percaya Aneeq boleh secepat itu berubah. Baru setahun mereka tidak bersua muka.
“Sudahlah, Aneeq. Apa yang kau nak katakan sekarang ni, aku langsung tak percaya. Dan, aku tak nak Yan pun turut percaya dengan apa yang kau nak cakap. Mulai sekarang, kau ikut haluan kau. Dan kami, ikut haluan kami. Pendek kata, kita orang dah tak nak ada apa-apa kaitan dengan kau dan geng-geng kau. Apa kata kalau kita berlakon macam strangers? Kita orang tak pernah kenal kau, dan kau pun tak pernah kenal kita orang.” Ujar Yasmin. Sudah malas mahu berbicara panjang lebar dengan lelaki dihadapannya itu.
“Macam mana aku nak buat tak kenal kau orang? Namanya pun kita satu faculty. Dan aku senior kau orang.” Aneeq masih tidak mahu berputus asa. Yasmin mengeluh kuat.
“Jadi, kau berlagaklah macam senior. Kan senior tak pernah tegur junior.” Yasmin menukas. Aneeq tersenyum kecil dan mengangguk perlahan. Ada benarnya juga kata-kata Yasmin itu. Mana pernah senior menegur junior, jika tidak junior yang mengambil inisiatif untuk menegur senior.
“Jom, Yan. Dari melayan mamat tak betul ni, lebih baik kita pergi ‘mencekik’. Aku dah lapar ni.” Yasmin segera menarik tangan Dizyan. Gadis itu terdorong mengikut rentak langkah Yasmin. Sempat memandang wajah Aneeq yang tersenyum kecil kepadanya itu. Tetapi senyuman Aneeq, tidak berbalas.
“Kenapa mesti aku kena dengar cakap Yasmin tu? Aku cuma nak berbaik dengan Yan. Tengok sajalah Yas. Aku pasti akan berbaik semula dengan Dizyan.” Aneeq bergumam sendirian. Terus sahaja dia beredar dari situ.
Yasmin berjalan laju meninggalkan Dizyan yang terpinga-pinga di belakang. Tercungap dia mengejar rentak kaki Yasmin.Tiba-tiba Yasmin berhenti dihadapan sebuah kafe dan terus sahaja melangkah masuk tanpa berkata apa-apa. Dizyan menarik dan melepaskan nafasnya perlahan. Dia juga turut melangkah masuk ke dalam kafe tersebut. Yasmin melabuhkan punggungnya di satu sudut. Dizyan duduk menghadap Yasmin yang sudah menggawangkan tangan untuk memanggil pelayan kafe itu. Pelayan itu menyerahkan menu kepada Yasmin dan juga Dizyan. Mereka membelek menu tersebut dari atas sehinggalah ke bawah.
“May I take your order, Madam?” tanya pelayan itu dengan sebuah senyuman dilemparkan ke arah mereka berdua.
“Set C.” Ujar Yasmin apabila sudah tahu apa yang hendak dijamahnya. Pelayan itu memandang pula Dizyan yang masih lagi membelek menu tersebut.
“Same goes with me.” Ujar Dizyan pula dan menyerahkan kembali menu tersebut kepada pelayan yang sedang mencatit pesanan makanan mereka. Pelayan itu kemudian beredar ke dapur dengan membawa pesanan yang baru sahaja pelanggan kafe itu memesan.
Baru sahaja Dizyan ingin berkata sesuatu tetapi tidak jadi apabila dilihatnya Yasmin sedang sibuk membalas SMS. Sebaik sahaja Yasmin selesai membalas SMS, Dizyan masih ingin berkata sesuatu tetapi sekali tidak jadi. Dilihatnya Yasmin memasang earphone ke telinga. Mendengar lagu-lagu dari iPod miliknya yang sempat dimuat turun di Malaysia sebelum ke Australia. Serasa geram sangat melihat kelakuan Yasmin itu. Dizyan menarik tali earphone yang tersangkut elok di telinga Yasmin.
“Kau ni kenapa? Marah sangat ke sebab aku bercakap dengan Aneeq tadi?” Dizyan bertanya. Yasmin mendengus kasar. Tidak suka diganggu sedang dia tengah berseronok mendengar lagu.
“Tak adalah.” Jawab Yasmin ringkas.
“Habis?” Dizyan bertanya lagi. Tidak berpuas hati dengan jawapan yang diterima daripada Yasmin. Sahabatnya itu meletakkan iPod ke atas meja. Mengeluh sedikit.
“Aku tak suka kau berbaik dengan dia. Kau tak ingat ke apa yang geng dia dah buat pada kau?” giliran Yasmin pula untuk bertanya. Dizyan menyandarkan badannya ke belakang.
“Itu je sebab sebenarnya kenapa aku tak suka kau berkawan dengan dia.” Yasmin memberikan jawapan mudah dan dapat diterima oleh Dizyan. Gadis itu mengangguk perlahan dan tersenyum.
Sebentar kemudian, makanan yang dipesan oleh mereka tiba dan dihidangkan dihadapan mereka. Begitu berselera sekali mereka berdua menjamu selera. Selesai bersantap, Yasmin membayar harga hidangan mereka itu. Mereka berjalan beriringan keluar dari kafe tersebut.
“Sedap jugak kan makanan kat sini? Halal pulak tu.” Ujar Yasmin. Dizyan hanya mengangguk.
“Kau ada nak kemana-mana ke lepas ni?” tanya Dizyan. Yasmin seperti berfikir sesuatu. Kemudian menggeleng pantas.
“Kenapa? Kau nak pergi mana?” Yasmin bertanya sambil membetulkan beg galas yang sudah melurut turun.
“Aku nak pergi bookstore. Nak beli buku rujukan. Kau nak ikut?” ajakan Dizyan ditolak oleh Yasmin dengan gelengan dan senyuman.
“Tak naklah. Aku nak balik dulu. Bilik aku tak kemas lagi. Bersepah. Baju dengan buku-buku aku semua ada atas lantai lagi.” Yasmin tersengih. Dizyan mengangguk perlahan.
“Okay. Jumpa kat rumah nanti.” Dizyan berkata.
“Okay. Hati-hati tau.” Tukas Yasmin pula. Sahabatnya mengangguk. Mereka berpisah disitu. Sempat Yasmin melambai ke arah Dizyan dan lambaian dibalas.


LANGKAH kaki Dizyan berhenti dihadapan kedai buku berhampiran kawasan kampus. Menurut pelajar-pelajar disitu, jika ingin membeli buku rujukan, hanya kedai yang berdekatan kawasan kampus itu sahaja yang ada menjual pelbagai jenis buku rujukan. Dia melangkah masuk ke dalam kedai buku tersebut. Menuju ke arah rak buku rujukan. Dibelek satu persatu. Kemudian ditarik buku tersebut dan dibaca sepintas lalu isi kandungan buku itu. Sedang asyik Dizyan mencari buku rujukan yang diperlukan, terasa bahunya dilanggar seseorang sehingga buku-buku yang digendong bertaburan.
“I’m sorry, Miss.” Ujar seseorang lalu menolong Dizyan mengutip buku-buku tersebut.
“It’s okay.” Jawab Dizyan ringkas. Mengangkat muka untuk memandang gerangan yang melanggarnya. Terkejut Dizyan melihat kehadiran seseorang yang tidak diingininya itu.
“Awak tak apa-apa?” tanya Aneeq apabila dilihatnya Dizyan sedikit terkaku.
“Saya tak apa-apa.” Jawab Dizyan ringkas. Ingin sahaja beredar dari situ dengan segera. Tetapi tidak jadi melangkah apabila Aneeq berkata sesuatu.
“Maafkan saya.” Dizyan beralih dan berdiri menghadap Aneeq yang lebih tinggi darinya itu.
“Kenapa awak nak minta maaf pulak?” kening Dizyan bertaut. Pelik dengan ucapan maaf yang terluah dari mulut lelaki itu.
“Saya tahu perbuatan kami satu geng pada awak dulu memang sesuatu yang tak baik. Tapi....” ayat Aneeq tergantung. Mata Dizyan masih tidak lepas dari memandang wajah Aneeq yang sudah banyak berubah itu.
“Maafkan saya. Saya yang hasut kawan-kawan lain untuk kenakan awak. Saya mengaku masa tu saya masih kebudak-budakan lagi. Tapi semenjak saya berada disini, saya dah banyak berubah.” Dizyan masih memandang Aneeq dengan perasaan tidak percaya. Betulkah dia ini sudah berubah? Atau hanya auta sahaja? Senyuman Aneeq mengembalikan Dizyan ke alam nyata.
“Jadi, apa yang awak nak dengan saya?” Dizyan bertanya. Berdehem kecil.
“Saya nak berkawan dengan awak. Saya nak berbaik dengan awak. Saya dah tak mahu jadi musuh awak.” Aneeq menukas. Dihulurkan tangan untuk berjabat. Fikiran Dizyan bertelagah sesama sendiri. Perlukah dia menerima huluran salam itu? Tetapi dia sudah banyak berubah. Kalau tahu dek Yasmin, bagaimana pula nanti? Mahukan Yasmin menerima penerangan Dizyan nanti?
“Saya rasa tak perlu sampai kita nak berkawan. Cukuplah sekadar saya tahu awak dah tak berniat nak kenakan saya lagi.” Dizyan berkata ringkas dan segera beredar dari situ. Huluran tangan Aneeq dibiarkan tidak bersambut. Aneeq menarik semula huluran tangannya dan menggenggam seperti penumbuk. Dia tersenyum kecil. Mungkin ambil masa untuk Dizyan menerima dirinya sebagai sahabat. Tidak mengapa. Dia tetap akan cuba untuk mendekati Dizyan.

BERSAMBUNG....

2 tukang komen paling setia:

keSENGALan teserlah.. said...

waduh2..
aneeq nieh knpe??
btol ke dye da insaf..
ke sje je dye nk kene kan yan lagi..
ble yan da time dye sbg kawan n maybe lebey..
dye balas dendam..
adehh..curious2..
smbng2..

::cHeeSeCaKe:: said...

rsenye die saje je ni nk kne kn yan..dulu die nk blas dendam xdpt..isk2..sure die ade wat smthg kt yan ni..(yela,stp kli tgk aneeq @ gmbr aneeq,die msti nk nangis)..hoho..curious ni..