BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, November 12, 2009

SEINDAH AL-HAMRA....sneak peek only, okay?! hehe

Benarlah kata orang, cinta itu buta. Benarlah kata Mak, bahawa cinta itu datang tanpa mengenal usia, pangkat ataupun status seseorang. Benarlah kata Laily, aku hanya cintakan dia. Walaupun di mulut berkata tidak, tetapi dihati berkata....Entahlah, aku pun tidak pasti. Benarkah apa yang dirasakan ini dinamakan cinta?

DURRAH HAMRA, gadis kampung yang merantau ke Kuala Lumpur hanya untuk memberikan kesenangan kepada kedua ibubapanya yang selama ini banyak bersusah payah demi membesarkan mereka 7 beradik. Sekaligus ingin mencari ketenangan selepas pertunangannya terputus akibat perbuatan orang ketiga.

Durrah bekerja di rumah majikan Mak Lang Piah sebagai pembantu rumah. Makin lama, Durrah semakin rapat dengan anak majikannya, Laily. Segala rahsia dan perasaan Durrah berada dalam genggaman Laily. Kehadiran seorang tetamu pada satu malam, membuatkan tidur Durrah tidak lena. Setiap hari Durrah terbayangkan wajah itu. Dan setiap lena Durrah, pasti wajah itu yang hadir. Senyuman, gelak ketawa dan lirikan matanya membuatkan Durrah gila bayang. Laily yang mula mengesyaki sesuatu tidak kena, bertanya kepada Durrah. Gadis itu cuba menyembunyikan perasaan sebenarnya. Ketarakah diwajahnya? Adam, terima kasih kerana memberikan aku rasa cinta ini.

Satu rombongan meminang yang datang untuk memetik bunga di taman larangan, disambut baik oleh keluarga Durrah. Dan tanpa berfikir panjang, Durrah menerima peminangan tersebut. Puas sudah dihalang oleh Laily tetapi Durrah tidak mahu mengecewakan rombongan itu. Laily gelisah. Perlukah diberitahu rahsia sebenar mengenai Adam? Adam seringkali meminta bantuan Laily untuk berkata kepada Durrah bahawa perkahwinan itu harus dibatalkan. Kerana tidak bersedia, bukanlah alasan sebenar. Tetapi ada seorang gadis yang telah lama bertakhta dihatinya sejak dia menjejakkan kaki ke menara gading. Dan mereka mempunyai hubungan yang pasti tidak akan dapat diterima oleh keluarga Adam mahupun Durrah. Puas sudah Laily mencari jalan untuk menerangkan perkara sebenar, tetapi Durrah tetap berdegil.

Perkahwinan di antara Durrah dan Adam berlangsung dengan meriahnya. Tetapi lelaki itu sangat dingin dengan Durrah. Dia tidak tahu dimana silapnya sehingga Adam bersikap begitu dengan dia. Sedangkan sebelum ini, layanan lelaki itu amat baik sekali terhadap diri Durrah. Sehinggalah satu hari, Adam membuat keputusan untuk membawa Durrah keluar dari rumah kedua ibubapanya. Menurut Adam, dia sudah membeli sebuah rumah dan dia mahu Durrah tinggal bersama-samanya. Sukar digambarkan perasaan Durrah tika itu. Gembira? Ya, dia memang gembira kerana bakal menjalani kehidupan bersama lelaki yang dicintainya. Takut? Ya, sememangnya dia takut kerana tanggungjawab sebagai seorang isteri bukanlah satu perkara yang senang.

Sebaik sahaja Durrah menjejakkan kaki ke dalam rumah banglo yang tersergam indah itu, semakin banyak rahsia mengenai lelaki itu mula diketahui. Dulu, setiap malam tidur Durrah bermimpikan bahagia dan perkara-perkara yang indah belaka. Tetapi kini, setiap hari dan lenanya ditemani airmata.

Setahun sudah berlalu, hubungan Durrah dan Adam masih seperti dulu. Tiada apa-apa yang berlaku di antara mereka. Puas sudah Mak di kampung bertanya, bila rasa-rasanya mereka akan menimang cucu. Begitu juga dengan Mama Adam. Tetapi jawapan yang mereka terima tetap sama seperti setahun lalu. Tiada rezeki!

Pada satu hari sedang Durrah berehat-rehat di rumah, dia menerima satu perkhabaran buruk dari kampung. Hati Durrah hancur dan luluh. Segera dia pulang ke kampung. Durrah seperti orang hilang punca. Tidak tahu bagaimana hendak menggambarkan perasaannya tika itu. Diharapkan Adam akan mencarinya dikampung untuk memujuk hati Durrah yang lara.

Benarlah kata Laily, aku ini terburu-buru dalam mengejar cinta seorang lelaki bernama Adam Hariz. Benarlah kata Mak, berharap bahawa aku tidak tersilap membuat keputusan. Tetapi entah kenapa. Perasaan menyesal tidak pernah sekalipun timbul dalam hatinya.

Mereka meragui wujudnya cinta yang sejati
Tidak hati ini
Semenjak dari mula ku yakin ada cinta
Cintalah yang memungkinkan segala

Ku rela
Biar betapa pun perit tertusuk duri
Jalan berliku tiada bertepi
Ku percaya
Tidak sia-sia aku di uji
Demi cinta
Tersembunyi hikmah yang pasti



Durrah : Kasih Dura hanya pada Abang. Cinta Dura hanya untuk Abang. Hati Dura hanya ada Abang.

Adam : Maafkan Abang, Dura. Abang tak boleh bersikap adil terhadap Dura. Sebab di hati Abang hanya ada Kak Rin.

Zurin : Am, janji dengan Rin yang Am akan selama-lamanya menyayangi Rin. Demi Rin, Am belajarlah untuk mencintai Dura. Kerana dia lebih layak untuk cinta Am.


ps: Okay, u ollss.....Ini adalah sneak peek je. Nantikan cerita ni lepas Dan Sebenarnya. Rajin2 lah untuk mengkomen, ya?! Hehe.....

pps: Ini sebenarnya tgh boring. Walaopon kat opis de je keje, tapi de lagi tyme nk mengarang ni sume.....kehkehkeh.....

Selamat mengkomen, ya?! Daaaaaaaa for now........

8 tukang komen paling setia:

qyqa said...

aaaaaa............
cam bes jer akak!!!!!
yup akan trus sokong akak.....
best!!!!

epy elina said...

hohoho...
mcm crta 3 segi jer ni..
wjudkan watak llki yg btkn crta brtmbh komplik..
brkn adam jeles..
sikap adam yg x prnh mghargai org di skliling hehehhe...

keSENGALan teserlah.. said...

ooooooo..
smbungan anak aisyah n hariz upenyee...
ngeeeee..
cm best...
cpt2 msokkan n3..hehe...

ha-ra said...

cpat2 la abis kn dan sebenarnya...
cpat2 la start citer ni plak...

greeny gurlz said...

Waaa...cam best je...x sbr nk tgu...chaiyok aishah.....akan ku tunggu air tanganmu...heheheh...

Dewi said...

rasa mcm manarik je... masih menanti for next n3

aLooHa said...

mcm best...heheheh...ok ecah..we olls akn setia mengomen asalkan ada n3!!!hehehhehe...

E-One said...

salam kak ecah...

tertarik dengan sinopsis cerita ni. tahniah juga untuk novel Dan Sebenarnya yang akan diterbitkan. tak sabar nak dapatkannya di pasaran kelak... =)