BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, November 6, 2009

Dan Sebenarnya...45

BAB 45

3 TAHUN KEMUDIAN....

“ASSALAMUALAIKUM, Miss Hana.” Ucap salah seorang pelajar di Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam kepada seorang pensyarahnya. Wanita yang disapa sebagai Miss Hana itu mengangguk dan tersenyum. Miss Hana berjalan menuju ke kafeteria. Berjalan masuk dan terlihat satu tempat kosong di hujung sudut kafe. Setiap kali melintasi para pelajar, dia selalu disapa. Salah seorang pensyarah yang perasan akan kehadiran Miss Hana itu tersenyum ke arahnya. Senyuman dibalas. Miss Hana meletakkan buku-buku tebal lagi berat itu ke atas meja dan dilabuhkan punggungnya ke atas kerusi. Seorang wanita mendekati Miss Hana.
“Zah, kau ni cuba-cubalah duduk. Risau aku tengok kau ni. Berjalan tak berhenti.” Ujar Miss Hana kepada sahabatnya, Izzah. Wanita mengandung itu hanya tersengih. Berjalan dengan perut memboyot. Dikepitnya suratkhabar di ketiak. Diletakkan beg laptop yang tergalas di bahu ke atas meja. Miss Hana menggeleng melihat kelakuan sahabatnya itu.
“Alah, kau ni Hana. Macam tak kenal aku. Aku ni mana boleh duduk diam.” Izzah berkata lagi. Miss Hana menggelengkan kepalanya. Seorang pensyarah yang dikenali mereka menuju ke arah mereka berdua. Ditangannya dijinjing beg laptop dan digendong buku-buku yang menjadi subjek pelajaran.
“Yan....” panggil Izzah. Yan atau nama sebenarnya Mazyan, menuju ke arah mereka berdua. Melabuhkan punggung di sebelah Miss Hana. Dahulu, Miss Hana selalu juga dipanggil dengan nama Yan sehingga Izzah keliru. Kalau dipanggilnya Yan, pasti Mazyan dan Miss Hana akan mengalihkan pandangan ke arah dia. Akhirnya, Miss Hana atau nama sebenarnya Dizyan Farhana dipanggil dengan nama Hana.
Izzah menarik kerusi dan melabuhkan punggung di sebelah Dizyan. Dicampak suratkhabar yang sedari tadi dikepit, ke atas meja. Terkejut mereka berdua. Memandang Izzah tidak berkelip. Mazyan menarik suratkhabar itu. Tajuk utamanya menarik perhatian dia. Mata Mazyan terbeliak. Tanda tidak percaya. Dizyan dan Izzah sibuk bersembang sesama sendiri. Izzah membetulkan sedikit duduknya. Kemudian, dia mengaduh kecil.
“Adui!” Izzah terjerit kecil.
Dizyan sudah risau. Risau juga jika Izzah akan melahirkan anaknya disitu juga. Izzah hanya menghitung hari untuk bersalin. Sudah berkali-kali Dizyan menasihatkan Izzah untuk bercuti lebih awal. Tetapi Izzah tidak mahu. Katanya, jika dia bercuti lebih awal dan duduk di rumah, pasti dia tidak tahu apa yang hendak dilakukannya. Mengemas rumah, pasti Umar, suami kepada Izzah, tidak membenarkannya. Kesemua kerja Umar tidak membenarkan Izzah buat. Apa lagi yang hendak dilakukannya jika dia bercuti lebih awal? Lebih baik dia pergi kerja. Ada juga masa untuk menghabiskan bab dan tajuk yang diajarnya.
“Kau tak apa-apa ke, Zah?” tanya Dizyan. Dipegang lengan Izzah apabila wanita itu sekali lagi ingin membetulkan duduknya. Izzah menggawangkan tangan. Tersenyum kecil.
“Aku tak apa-apa. Baby ni tendang perut aku je.” Izzah mengerutkan dahi sambil diusap perlahan perutnya yang memboyot itu. Dizyan tersenyum dan menggeleng. Tiba-tiba Izzah mengambil tangan Dizyan dan diletakkan di perutnya.
“Cuba kau rasa. Kau ada rasa pergerakkan tak?” tanya Izzah setelah lama Dizyan mengusap perutnya. Dizyan mengusap sambil tersenyum kecil. Fikirannya menerawang entah ke mana. Izzah memetik jari dihadapan muka Dizyan.
“Apa yang kau fikirkan tu?” ujar Izzah. Senyumannya melebar. Dizyan tersentak. Cepat-cepat menggeleng. Dilepaskan satu keluhan perlahan.
‘Kalau tidak terjadi kes aku jatuh bilik air, sudah pasti aku bahagia dengan zuriat Faizal,’ hati Dizyan merintih sendirian. Izzah memandang wajah sahabat yang tiba-tiba sahaja muram. Izzah menggenggam jemari Dizyan.
“Kau masih teringatkan ex-husband kau?” duga Izzah. Dengan pantas, Dizyan menggeleng. Dikuak rambutnya ke belakang. Bagaimana Izzah dapat tahu apa yang bermain difikirannya?
“WEI!!!” sedikit terjerit Mazyan. Izzah dan Dizyan sama-sama mengurut dada. Mencerlung mata mereka memandang Mazyan yang sudah menekup mulut. Para pelajar yang ada di sekeliling turut memandang ke arah mereka. Ada yang tersenyum ke arah mereka. Dizyan dan Izzah tersengih memandang sekeliling. Malu pula bila pensyarah mereka berkelakuan begitu.
“Wei!” kali ini suara Mazyan diperlahankan sedikit. Dia menundukkan sedikit wajahnya ke arah teman-teman yang masih menanti kata-kata yang akan keluar dari mulut Mazyan.
“Apa benda kau ni?” bengang pula Izzah dibuatnya.
“Betul ke mamat ni nak kahwin?” tanya Mazyan. Dizyan dan Izzah sama-sama mengerutkan dahi. Pelik melihat kelakuan Mazyan.
“Siapa?!” kali ini suara Izzah pula sedikit dikuatkan. Mazyan meletakkan jari telunjuknya ke mulut. Dizyan hanya menggeleng melihat gelagat mereka berdua.
“Inilah.” Mazyan meletakkan suratkhabar ke atas meja. Izzah menjenguk ke arah suratkhabar tersebut. Kemudian, mengangguk perlahan. Mata Dizyan masih tidak lepas dari tajuk utama berita tersebut. Bertambah-tambah kerutan di dahi. Mazyan menuju ke kaunter yang menjual makanan. Perut yang terasa lapar perlu diisi. Selepas ini, dia perlu menghadiri kelas petang. Dibelikan juga makanan untuk Izzah dan Dizyan.
‘ANAK VVIP AKAN BERKAHWIN HUJUNG TAHUN INI’ tajuk besar di dalam suratkhabar tersebut. Mata Dizyan masih tidak lepas dari memandang gambar-gambar yang terpampang di dada akhbar itu. Izzah pelik. Hanya memerhatikan gerak-geri Dizyan.
“Kau tak apa-apa?” Izzah bertanya walaupun dia tidak tahu apa yang sedang bermain di fikiran Dizyan ketika itu. Dizyan tidak menggeleng dan tidak juga mengangguk.
“Kenapa?” Izzah bertanya sekali lagi sambil membetulkan cermin mata yang melurut ke bawah hidung. Memerhatikan segenap inci wajah sahabat yang tiba-tiba sahaja muram.
“I’m fine.” Seketika kemudian Dizyan menjawab setelah lama mendiamkan diri. Tidak mahu Izzah terus tertanya-tanya.
“Sure?” tanya Izzah lagi. Masih tidak puas hati melihat wajah Dizyan yang mencuka.
Dizyan mengangguk perlahan. Dihadiahkan sebuah senyuman untuk mematikan perasaan curiga Izzah. Wanita itu mengangguk dan melepaskan nafas lega. Mazyan meletakkan dulang makanan di hadapan mereka bertiga. Dizyan menyangkutkan tas tangan ke bahu kiri. Beg laptop disangkutkan pula ke bahu kanan. Buku-bukunya digendong.
“Aku minta diri dululah. Aku nak balik rehat.” Ujar Dizyan seraya berdiri. Mata Mazyan dan Izzah terarah kepada Dizyan yang berdiri itu. Mereka tahu Dizyan tidak ada kelas petang pada hari itu.
“Kau tak nak join makan dulu?” tanya Mazyan. Dizyan menggeleng perlahan sambil tersenyum kecil. Dia berjalan meninggalkan dua sahabat yang terpinga-pinga. Melambai ke arah mereka berdua. Mazyan dan Izzah saling berpandangan.
“Kenapa dengan Hana tu?” tanya Mazyan. Izzah hanya menjungkitkan bahu tanda tidak tahu. Izzah mencapai kuih karipap yang ada di dalam pinggan Mazyan. Menyuapkan ke mulut. Dari tadi perutnya berbunyi terasa lapar, tetapi kaki malas mahu melangkah untuk membelinya. Dicapai tisu di sebelah Mazyan untuk mengelap mulut yang kotor. Mazyan hanya menggelengkan kepala melihat gelagat Izzah.
“Kau ni nak pergi beli, malas.” Tukas Mazyan. Izzah menjelirkan lidah. Mereka leka menjamu selera sambil bersembang sesama sendiri.


DIZYAN menunggu bas di luar kawasan UiTM. Niatnya ingin pulang. Tetapi terbantut. Hati perlu ditenangkan. Melihat kemesraan yang jelas terpancar melalui lensa kamera para wartawan, menyakitkan hatinya. Benarkah dia ingin berkahwin lain? Cepat sungguh Faizal melupakan dirinya. Satu lagi keluhan dilepaskan. Sepanjang Dizyan di perhentian bas itu, mulutnya tidak berhenti-henti mengeluh. Sampaikan para pelajar yang ada di sekelilingnya hanya memerhatikan Dizyan dengan kerutan di dahi. Bunyi hon kereta mengejutkan Dizyan yang sedang mengelamun. Mereka yang ada di sekeliling juga terkejut dengan bunyi hon yang nyaring itu. Dizyan mengangkat muka. Matanya terarah ke kereta yang berhenti dihadapan perhentian bas itu. Tersenyum. Pemandu kereta tersebut menurunkan cermin tingkap sebelah kiri.
“Berangan ke, cik kak?” usik pemandu tersebut. Dizyan tersenyum dan melangkah mendekati kereta itu. Dibuka pintu belakang dan diletakkan beg laptop serta buku-buku yang digendongnya sebentar tadi. Meminta tolong Yasmin membawa barangannya pulang.
“Hai, sayang.” Dizyan mengusik pipi gebu Natalia. Tergelak anak kecil itu apabila mak ciknya mengusik. Dizyan menggeletek perlahan. Natalia terkekeh.
“Takmolah, Che’ Chu.” Natalia bersuara. Cuba mengelak dari tangan Dizyan. Tidak habis-habis Dizyan mengusiknya.
“Kau nak kemana ni?” tanya Yasmin. Dizyan memandang ke arah Yasmin yang sudah bertudung. Sejak beranak satu dan bakal menambah satu lagi, Yasmin menyarungkan tudung ke kepala. Kata Yasmin, auratnya hanya untuk tontonan Izham sahaja.
“Aku ingat nak ke K.L. Saja jalan-jalan. Kau nak ikut?” tanya Dizyan. Yasmin berfikir sebentar. Kemudian, menggeleng.
“Tak naklah. Aku nak pergi ambil Abang Iz. Lepas tu, dia nak bawak aku pergi check up.” Ujar Yasmin. Dizyan mengangguk.
“Kau nak ke K.L tu jalan elok-elok. Pegang handbag tu kuat-kuat.” Pesan Yasmin berkali-kali. Dizyan mengangguk.
“Yelah, mak buyung. Kau pun bawak kereta elok-elok.” Giliran Dizyan pula berpesan. Yasmin tergelak kecil. Tiba-tiba telefon bimbit Yasmin berdering.
“Hello, Bang. Ye...ye...Yas dah on the way.” Ujar Yasmin. Dizyan masih giat mengusik Natalia. Selepas Yasmin mematikan talian, Dizyan mengalih pandang ke arah kakak iparnya.
“Okaylah, aku pergi dulu. ‘Tuan Hakim’ dah call.” Perli Yasmin. Dizyan menekup mulut menahan tawa. Yasmin memasang signal sebelah kanan. Apabila dilihatnya tiada kereta, keretanya terus dipecut. Sempat melambai ke arah Dizyan. Lambaian dibalas.
Dizyan kembali melabuhkan punggungnya ke atas kerusi di perhentian bas. Menunggu bas U80 RapidKL yang menuju ke Pasar Seni.


KU Zhety mencuba gaun pengantin yang ada di butik perkahwinan yang terkenal sehingga ke peringkat antarabangsa milik seorang usahawan wanita itu. Berkali-kali ditayangkan badan yang bersarung gaun serba putih itu di cermin. Kemudian, dicebikkan bibir. Tanda tidak suka dengan gaun tersebut. Meminta salah seorang penolong di kedai butik itu menukarkan gaun itu dengan gaun yang lain. Satu keluhan keluar dari mulut penolong kedai butik tersebut. Ku Zhety menjeling tajam. Shabat yang menemani Ku Zhety juga turut menggelengkan kepala melihat tindakan wanita itu yang serba tidak kena sahaja. Dia menyelak majalah yang tersedia di atas meja kopi. Penolong kedai butik itu membawakan sehelai gaun yang lain berwarna kelabu. Ku Zhety mencapai pantas gaun tersebut dan masuk semula ke bilik persalinan. Seketika kemudian, dia keluar dengan gaun yang sudah tersarung di badan. Menayangkan badan dihadapan cermin. Beralih ke arah sahabat yang sedang leka meneliti majalah di tangan.
“Okay tak, Sherri?” tanya Ku Zhety. Wanita yang dikenali sebagai Sherri itu mengangkat muka memandang Ku Zhety yang berposing ala-ala model di pentas peragaan.
“Kau ni biar betul, Zhety. Confirm ke? Aku takut kau kena sembur je dengan Faizal.” tanya Sherri.
Ku Zhety mencebikkan bibir. Kembali menayangkan badan di hadapan cermin panjang yang ada di situ. Penolong kedai butik itu memandang ke arah Ku Zhety dengan perasaan letih. Letih kerana terpaksa melayani karenah Ku Zhety itu. Seketika kemudian, pemilik kedai butik itu datang. Disentuh bahu penolongnya. Beralih ke arah ketuanya. Pemilik kedai butik itu tersenyum dan segera penolongnya mengangguk. Beredar pergi dari situ.
“Syah, I’m glad you’re here. Your assisstant tu tak boleh harap. Entah apa-apa punya gaun yang dia bawa untuk I.” Ku Zhety berkata. Beralih pandang ke arah pemilik kedai butik itu, Syarifah Aisyah Najyha. Wanita itu tersenyum semanis mungkin. Ku Zhety pelanggan tetapnya. Mahu atau tidak, terpaksa juga dilayan.
“You maafkanlah Putri tu. Dia tak tahu apa yang you nak.” Ujar Aisyah. Ku Zhety masih memperaga gaun yang dipakainya itu dihadapan cermin.
“I tanya tentang you tadi. Tapi, kata dia you belum sampai.” Ku Zhety berkata lagi. Aisyah mengangguk perlahan. Membetulkan lace organza baju yang bergulung di belakang Ku Zhety itu.
“Biasalah, Zhety. Dah beranak dua ni, banyaklah kerja I. Mana nak uruskan anak-anak lagi. Tambahan pula, budak-budak lelaki. Yang si Adam suka nak mengusik Syauqi. Sampai menjerit-jerit Syauqi dibuatnya. Mana nak siapkan baju dan breakfast untuk husband I. Tu pun untung sikit, Hafiz nak tolong siapkan anak-anak. Kalau tak lagi kusut kepala ni.” Aisyah membetulkan tudung yang melitupi kepalanya. Ku Zhety mengangguk.
“Aku rasalah, Syah. Kalau Zhety ada kat tempat kau, mahu gila dibuatnya.” Sherri menyindir. Ku Zhety menjelirkan lidah.
“Betul jugak cakap Sherri tu. Kalau aku, memang tak sangguplah. Kau ni kira cekap jugaklah. Mana nak uruskan anak-anak, uruskan suami, nak uruskan kedai. Nak memasak lagi. Ish....kau ni memang isteri mithali.” Ku Zhety menukas. Aisyah tersenyum dan menggeleng.
“Dah tanggungjawab aku jadi isteri dan ibu. Kenalah buat semua tu.” Aisyah meningkah. Membetulkan kain gaun yang meleret panjang. Kemudian, Aisyah berdiri semula. Sebelah tangan disilangkan ke dada dan sebelah lagi melurut dagu.
“Aku rasa macam tak kenalah kau pakai gaun ni.” Ujar Aisyah. Melurut-lurut dagunya. Ku Zhety melihat gaun yang tersarung ke badannya itu. Apa yang tidak kena lagi?
“Kau tunggu kejap. Aku bawa gaun yang baru sampai semalam. Fresh lagi. Siapa pun belum pakai.” Aisyah berkata dan terus sahaja beredar. Ku Zhety melihat badannya sekali lagi. Cuba membayangkan hidupnya berkeluarga selepas berkahwin dengan Faizal. Mempunyai anak-anak yang perlu diuruskan seperti Aisyah. Ku Zhety memegang kepalanya. Terasa tidak sanggup memikirkan kemungkinan itu.
“Sher, do you think that I’m capable to be a good wife and a good mother?” tanya Ku Zhety. Sherri mengangkat muka. Wajah bosan yang ditunjukkan oleh Sherri.
“Kau rasa?” Sherri bertanya kembali. Ku Zhety menjungkitkan bahunya.
“You shouldn’t ask that question to me. You ask yourself whether you’re capable or not to be a good wife or a good mother. Tapi aku rasa mustahil. Sebab kau sendiri belum confirm kan perkara ni dengan Faizal kan?” Sherri bernada sinis. Ku Zhety melepaskan dengusan kasar. Menjeling tajam sahabatnya yang seorang itu.
“Kau ni tak habis-habis nak bangkitkan perkara tu, perkara tu, perkara tu. Aku tahulah. Nanti aku pergilah jumpa Faizal and explain everything to him.” Ku Zhety menyilangkan lengan ke dada. Bibirnya dicebikkan.
Aisyah menuju semula ke arah Ku Zhety dengan membawa gaun pengantin serba putih. Tercengang mulut Ku Zhety. Kecantikan gaun itu memikat hatinya. Gaun pengantin fesyen kemban itu menjadi pilihan ramai. Manik-manik yang bertaburan di baju itu menyerlahkan kecantikan si pemakai. Berlian yang bertaburan itu bertambah-tambah sinarnya apabila disimbahi cahaya. Dengan pantas, Ku Zhety mencapai gaun di tangan Aisyah. Berlari-lari anak masuk ke dalam bilik persalinan. Menukar sepantas yang mungkin. Kemudian, keluar semula. Menayangkan badan di hadapan cermin panjang.
“Okay tak?” tanya Ku Zhety kepada dua wanita dihadapannya itu. Aisyah tersenyum dan mengangguk. Sherri mengangguk bosan.
“Lebih baik kau confirm kan dulu perkara tu dengan Faizal. Aku takut hajat kau nak pakai gaun ni tak kesampaian.” Sekali lagi Sherri berkata perli. Ku Zhety menggumam perlahan. Selagi dia tidak berjumpa dengan Faizal untuk mengesahkan ‘perkara itu’, selagi itulah Sherri akan mengungkitkan perkara yang sama. Aisyah tergelak kecil melihat kelakuan dua manusia itu.

BERSAMBUNG....

18 tukang komen paling setia:

keSENGALan teserlah.. said...

zheti n faizal nk kawen..??
haissyy..mintak2 la tak jd..
still nk yan n faizal..
huhu..
perkara ape la yg ku zheti tuh tak bgtaw faizal lagikk??
hope perkara tuh faizal tak setuju n tros tak jd kawen..haha..
jaatnyee aku..
nk yan n faizal...!!!

*da agk da butik tuh butik aisyah..haha..dgr butik je..engt aisyah..kalo dgr interior designer..taw da mesty qaseh..hehe..

smbung2 kak..
ngeeeee..smbung2 kak..

Cutiesgurl said...

waaaa...tak nak la faizal dgn zheti tue....tak boleh..tak boleh..

nak faizal dgn yan jer...:D

makin suspen la citer nie...nak tau penghujungnyer..

Hana_aniz said...

adoi.. faizal tak betul ke??
no komen da..
tak tau nk ckp pe.
sakit ati.

LiNa said...

perkara apa yg ku zheti tue kna confirmkan..
ish..nape plak si faizal tue nak kawin dgn ku zhety...
cian kat yan..sambung lg yer..

epy elina said...

hohooh..
maybe zety bt pngumuman nak kawen kat akbar tnp pngetahuan faizal..
x nak faizal ngn zety..
nak faizal ngn yan...

::cHeeSeCaKe:: said...

zhety & faizal??
biar btul..cpatnye faizal lupekn yan..bkn ke faizal sggup bertmbuk ngn aneeq gara2 yan??
ape ek perkara yg zhetty nk gtau faizal..??curiousnye..!

ceritaku MEMORIKU said...

warghhh
faizal nak kawen dgn zheti uh?
TAK NAK!!!!!!!!!
haha
nak yan dgn faizal.

*ape lagi yang ku zheti xgtao tu.
xnk zheti dgn faizal.
xsukexsuke
sambung2 kak ecah.hehe
sukesuke
-na'dz

aLooHa said...

a'a..aku pon pikir sama cam epy elina...mesti si zhetty tu sesdap rasa je bt pc xbincang ngan faizal dlu...tak bleh!!yan mesti ngan faizal!kalu tak...akak bakar comp ni ecahh(byk ke duit aku nk bli comp bru)...heheheheh...

Bisikan said...

ala... nape ni... jangan la faizal kawen ngan zhety tu... tak best ar... tanaaaakkkkk....

Siti Fatimah said...

erghhh...

tp asenye tak..mana buleh cmtu...

ahahahahahha

aLooHa said...

ecah,1 n3 je ke mggu nih???cpat la ecah...akak dh panasaran nih...huhu...i'm waiting 4 da next n3 ye cah...

sYaFaRiNa said...

ni yg benci ni...
zetty tu prasan thp x igt...
faizal kembalilah kpd dizyan...
please....

alreinsy said...

biar betul zhetty nk kawin dgn zal... penuh dgn tnd tny????? sbbnya zal prnh ckp yg dia x de future dgn zhetty... mcm mana lak tu?... sure propaganda zhetty nk lariskan diri sendiri lagi tuh... x abis2... x nk zal kawin dgn zhetty... x de chemistry... suka zal dgn yan... hopefully zal still rindu & syg kt yan... kot2 yan dah kurus kot... biar terbeliak mata zal tgk yan... he3..

tp tertny2 gak... perkara apa yg zhetty x bagitau zal lagi?... musykil betul nih... makin byk persoalan la pulak... apa2 pun, sila smbg ye ecah.. akak dah x sbr nk tau kisah seterusnya...

apa jadi pada si aneeq?...

zaza ahmad said...

rasanya zetty tak kan kawen ngan faizal and very2 sure hal yang dihebohkan media tu hanyalah helah zetty untuk perangkap faizal untuk kawen dengannya. tapi terpulanglah pada cik writer apapun taknaklah faizal ngan zetty, nak faizal ngan yan balik..

Anonymous said...

salam...
sy br je bce citer"kau milikku" ni..
nk tnya cik penulis novel nie
dh diterbitkan eak...
ermm..diterbitkan oleh pihak mne
ek alaf21 ke ape???

Anonymous said...

dan sebenarnya...46
mn..? xde pn....waaaaaa,mn nk cr...????

Anonymous said...

Akak, novel ni dh dterbitkn k?

Anonymous said...

Takde sambungan ke kak?����