BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, February 11, 2009

Kasih Aishah Najyha BAB 37

BAB 37

MEREKA berempat perlahan-lahan berjalan menyusuri kedai-kedai yang menjual minyak wangi, bakeri, beg tangan, baju dan macam-macam lagi yang ada disitu. Mata Aishah meliar ke seluruh kawasan. Terambang sebentar. Ada jualan hebat. Teruja sedikit untuk masuk ke kedai-kedai tersebut. Tetapi ditahan keinginannya. Mereka menuju ke kedai Syed Izuan yang terletak di tengah antara kedai-kedai lain. Kedai minyak wangi dan kedai bakerinya terletak bersebelahan. Syed Izuan membuka pintu kedai. Hawa yang ternampak ibu dan ayahnya segera menyalami kedua orang tua itu.
“Cuba tengok Papa bawak siapa.” Ujar Syed Izuan kepada Hawa. Teruja kedua sepupu itu apabila berjumpa. Berpelukan seeratnya. Semasa majlis perkahwinan Aishah dulu, Hawa, Izham dan Harfiah tidak dapat turun ke Malaysia untuk sama-sama memeriahkan majlis perkahwinan Aishah kerana Hawa dan Harfiah sibuk menjaga kedai minyak wangi dan kedai bakeri manakala Izham sibuk dengan kerjanya.
“Selamat Pengantin Baru, Adik. Oppsss….silap Selamat Bakal Menjadi Mama.” Usik Hawa. Aishah tersipu-sipu menahan malu. Hariz hanya tersenyum kecil melihat gelagat dua sepupu itu.
“Thanks, Kak Hawa.” Aishah memegang jari jemari Hawa. Hawa memeluk bahu Aishah dan diusapnya. Tiba-tiba pintu kedai berdenting locengnya. Semua mata terarah kepada pelanggan yang baru masuk ke dalam kedai tersebut.
“Bienvenue (welcome)!” ujar Syed Izuan, Sharifah Farisya dan Hawa serentak. Aishah dan Hariz mengalih pandang ke arah pelanggan tersebut.
“Laa…ingatkan customer tadi. Rupanya kamu, Fiah.” Kata Syed Izuan. Harfiah tersenyum kambing. Matanya terbelalak memandang Aishah. Kemudian terus memeluk Aishah tanpa segan silu kepada Hariz. Yang lain hanya menggeleng perlahan.
“Rindunya pada Kak Adik. Lama tak jumpa.” Rengek Harfiah. Mereka memang rapat. Tetapi Harfiah lebih rapat dengan Nadira kerana mereka sebaya.
“Kak Adik pun rindu pada Fiah.”
“How’s Dira?”
“Hmm…pregnant again.”
“Wow…the third one?” tanya Harfiah. Aishah mengangguk sambil tersenyum kecil.
“Fiah bila lagi?” usik Aishah.
“Aaa…nanti dulu kot. Tunggu Kak Hawa lepas dulu.” Seloroh Harfiah. Hawa menjeling manja.
“Apa kena mengena dengan Kak Hawa? Fiah nak kahwin, kahwin jelah dulu.” Ujar Hawa. Harfiah tergelak besar. Bukan dia tidak tahu Hawa sedang bercinta dengan salah seorang pekedai yang ada di kawasan Avenue Paul Doumer itu. Orangnya masih muda, kacak pula. Sesuai dengan Hawa yang cantik dan ayu itu.
“Hah, Hawa atau Fiah yang nak temankan Adik dan Hariz jalan-jalan keliling Paris ni?” tanya Sharifah Farisya. Masing-masing berpandangan.
“Eh, tak apalah, Chu Isya. Adik dengan Hariz boleh jalan-jalan sendiri.” Sela Aishah. Tidak berniat mahu menyusahkan keluarga pakciknya itu.
“Boleh ke? Kamu tahu jalan-jalan kat sini?” tanya Syed Izuan pula.
“Tak tahu. Tapi namanya pun pelancong. Pandai-pandailah kami cari jalan. Kami dah beli map pun.” Aishah mengunjuk peta tersebut. Syed Izuan mengerutkan dahi. Risau jika anak saudaranya itu tersesat. Lagipun Paris ini sebuah kawasan yang besar.
“Betul ni?” tanya Syed Izuan. Menagih kepastian.
“Betul, Chu. Nanti Kak Hawa atau Fiah balik rumah tak?” Aishah bertanya seraya mengalih pandang ke arah dua sepupu yang berdiri sebelah-menyebelah.
“Fiah balik. Kak Hawa tak balik kot.” Ujar Harfiah. Aishah mengangguk.
“Tak apalah. Nanti kita balik sama-sama ya. Nanti Kak Adik tunggu Fiah kat kedai.” Aishah berkata lagi. Harfiah mengangguk pantas.
“Hati-hati, Dik. Riz jaga Aishah ya.” Pesan Sharifah Farisya. Hariz mengangguk sambil tersenyum. Mereka bersalaman dan terus beredar dari kedai minyak wangi tersebut. Sebelum mereka keluar, sempat bertembung dengan dua orang pelanggan yang baru sahaja melangkah masuk ke kedai tersebut.
“Soyez le binevenu (welcome)!” terdengar mereka berempat menyahut serentak. Pasangan itu berjalan meninggalkan kawasan Avenue Paul Doumer itu. Hariz mengenggam erat jari jemari Aishah.
“Kita nak kemana ni?” tanya Hariz. Aishah seperti berfikir sesuatu.
“Louvre? Muzium yang movie Da Vinci Code pernah shooting tu.” cadang Aishah.
“Larat ke sayang nak jalan? Louvre tu ada 3 wing. Keluasan Louvre tu je, macam kawasan KLCC sampai ke Hotel Nikko sampai ke Jalan Yap Kwan Seng. Punyalah luas.” Jelas Hariz. Ternganga Aishah mendengarnya. Belum pernah dia mendengar keluasan sebesar itu. Kawasan yang sebesar KLCC itu pun sudah termengah dia berjalan di sekitar kawasan itu.
“Alaa…kita pergi satu wing jelah. Saya nak tengok potret Mary Magdalene with oil lamp, Rape of The Sabine Woman, Mona Lisa dan Peasant Family.” Rengek Aishah. Sejak berbadan dua ini, perangainya sedikit kebudak-budakan. Kadangkala Aishah sendiri pelik dengan sikapnya.
“Okaylah. Kalau macam tu kita ke wing Richelieu. Situ semua potret tu adalah.” Cadang Hariz. Aishah mengangguk pantas. Hariz menebarkan peta yang dipegangnya. Mencari arah dari Avenue Paul Doumer ke Musee Du Louvre (The Louvre Museum). Hariz menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal. Mencari arah untuk ke Louvre.
“Tanya orang jelah, Bang.” Aishah mencadangkan apabila dilihatnya dahi Hariz sekejap-kejap berkerut mencari arah. Hariz mengangguk dan segera bertanya kepada penduduk tempatan. Ada yang tidak boleh berbahasa Inggeris dan ada juga yang fasih.
“Bonjour, Monsieur.” Ucap Hariz. Walaupun tidak fasih dalam bahasa Perancis tetapi kalau setakat selamat pagi, selamat malam dan selamat datang, Hariz boleh bercakap tanpa melihat kamus.
“Bonjour.” Ucap penduduk itu semula.
“How can I get to Louvre from here?” tanya Hariz dalam pelat Inggerisnya.
“You walk to Alma Marceau Station from here. You take Metro Lane No.9 to Trocadero. Then, you get down from that train. Change the lane. You take train in Lane No.6 to Kleber. And, you get down again from the train and change the lane to Lane No.1 to Palais Royal-Musee Du Louvre.” Jelas penduduk tempatan itu.
“Merci beau-coup (thanks), Monsieur.” Hariz mengucapkannya. Tersenyum manis.
“Merci (welcome).” Ucap penduduk itu pula. Kemudian Hariz berpaling dan menuju ke arah Aishah yang sedang menunggu di bawah pohon. Mengigil Aishah menahan kesejukan. Walaupun musim sudah menganjak ke bulan Januari tetapi kesejukan musim salji masih dapat dirasai sehingga ke tulang hitam. Sesekali Aishah menghembuskan angin nafas ke tangannya yang hampir membeku. Kemudian digosok pantas untuk menghasilkan haba.
“Kemana arah kita ni, Bang?” tanya Aishah. Hariz melipat semula peta dan dimasukkan ke dalam poket kot baju saljinya. Hariz menerangkan semula apa yang diterangkan penduduk itu kepada Aishah. Alamak! Banyaknya train nak kena tukar. Karang bersalin jugak aku kat sini. Eh, tapi baru 2 bulan, desis Aishah sambil tersenyum sendirian.
“Kenapa, sayang?” Hariz bertanya apabila dilihatnya Aishah tersenyum kecil.
“Aaaa...tak ada apa-apalah.” Aishah menggeleng pantas. Perlahan-lahan mereka berdua berjalan kaki ke Stesen Metro di Alma Marceau sambil menikmati panorama sekeliling yang indah.
SETENGAH jam kemudian, Aishah dan Hariz tiba dihadapan Palais Royal-Musee Du Louvre. Terpegun seketika mereka melihat keindahan Louvre itu. Ada kaca yang berbentuk segitiga dihadapan Louvre tersebut. Tidak menyangka dia akan berdiri dihadapan Louvre itu. Memang keluarga Syed Mahfuz selalu menjenguk Syed Izuan sekeluarga tetapi semasa Syed Izuan masih bekerja di Seoul, Korea Selatan. Mereka jarang melawat ke arah negara-negara Eropah ini. Ini baru kali pertama Aishah menjejakkan kaki ke Paris setelah keluarga Syed Izuan berpindah ke sini. Mereka sama-sama melangkah masuk ke dalam muzium tersebut. Melawat satu sayap sahaja pun sudah letih. Lebih besar dari satu sayap di One Utama. Setelah selesai melawat di sayap Richelieu, mereka keluar dari Louvre dan berjalan menyusuri Jardin Des Tuileries, taman bunga yang terdapat di dalam kawasan Louvre itu. Mata Aishah meliar ke sekeliling kawasan tersebut sambil menyedut wangian bunga. Dia mendepangkan tangan dan menghirup udara segar. Hariz leka memerhatikan gelagat Aishah itu. Dia tersenyum kecil. Mata Aishah jatuh pada senyuman Hariz itu.
“Kenapa?” Aishah mengerutkan dahi. Tidak mengerti akan senyuman itu.
“Tak ada apa-apa. Abang suka tengok sayang happy.” Ujar Hariz. Bertambah-tambah lebar senyumannya. Aishah berjalan mendekati Hariz. Dicapai jari jemari gagah itu. Kemudian menarik Hariz supaya berjalan mengikutinya.
“Mestilah sayang happy. Sebab Abang ada sama.” Entah kenapa Aishah ada perasaan yang belum pernah dia ada pada mana-mana lelaki pun kecuali kepada Hafiz. Apakah perasaan ini? Adakah cinta? Ya, sememangnya cinta, Aishah berteka-teki sendirian.
“Sayang...” Hariz memanggilnya seraya menarik tangan Aishah. Terhenti rentak perjalanan Aishah. Dia berpusing menghadap Hariz. Lelaki itu memegang kedua belah jari jemari Aishah.
“Kalaulah satu hari nanti, Abang tak dapat jaga sayang. Tak dapat jaga anak kita, sayang harus teruskan hidup. Jangan sesekali lupakan Abang. Sebab Abang yakin, Abang takkan lupakan sayang. Selamanya.Kalaupun sayang hendak meneruskan hidup dengan orang lain, Abang benarkan. Abang rela. Abang redha, sayang. Abang takkan berdendam dengan sayang. Abang takkan marahkan sayang. Tetapi, hanya satu permintaan Abang. Jangan hapuskan cinta Abang dari hati sayang. Abang tak kisah kalau sayang nak serahkan sepenuhnya hati sayang kepada orang lain. Tapi tinggalkanlah sebahagian hati sayang untuk Abang.” Pesan Hariz bersungguh-sungguh. Mata Aishah terbeliak, dahinya dikerutkan. Tidak faham akan permintaan pelik suaminya itu.
“Kenapa Abang cakap macam ni? Abang nak tinggalkan saya?” tanya Aishah bertubi-tubi. Hariz melepaskan keluhan perlahan. Dia harus menyampaikan amanatnya. Kepada Aishah mahupun Hafiz.
“Andaikata.....satu hari nanti.” Hariz membetulkan ayatnya semula.
“Abang jangan dah cakap macam ni. Saya tak suka, okay.” Ujar Aishah tegas. Hariz mengangguk perlahan. Diukir sedikit senyuman tetapi senyumannya tawar, hambar. Aishah belum bersedia untuk kehilangan Hariz. Tepat mata Aishah memandang wajah Hariz. Lelaki itu menariknya semula untuk meneruskan perjalanan sehingga keluar dari Jardin Des Tuileries dan menuju ke Place de la Concord dan melalui jambatan Pont de la Concord. Kemudian mereka perlahan-lahan menuruni anak tangga untuk ke bot yang boleh membawa mereka bersiar-siar di sekitar Sungai Seine.
Aishah begitu gembira sekali dapat bersiar-siar di atas bot. Diatas bot itu juga ada cafe untuk pelancong menjamu selera sambil menikmati keindahan pemandangan disepanjang susur Sungai Seine. Aishah dan Hariz memilih tempat duduk yang paling dekat dengan railing bot. Aishah leka memandang deburan air yang berkocak semasa bot melalui tempat itu. Deburan air itu dapat menenangkan jiwanya yang gundah gulana selepas mendengarkan ayat-ayat yang keluar dari mulut Hariz sebentar tadi. Sedari tadi, Hariz tidak lepa memandang wajah putih merah Aishah itu.
“Sayang nak pergi mana pulak lepas ni?” tanya Hariz tiba-tiba. Mematikan lamunan Aishah.
“Kita pergi Eiffel Tower. Tujuan saya datang sini nak pergi Eiffel Tower je sebenarnya.” Sela Aishah. Dia tersenyum kecil. Hariz mengangguk.
Sebaik sahaja turun dari bot persiaran itu, mereka berjalan kaki menuju ke stesen Metro di Palais Royal-Musee Du Louvre dan menaiki keretapi di Lane No.1 ke Kleber. Kemudian mereka menukar keretapi dan menaiki di Lane No.6 menuju ke Trocadero. Hariz tahu Eiffel Tower terletak di Trocadero kerana semasa dia dan Hafiz masih bergelar pelajar di rantauan, mereka pernah melancong sehingga ke Paris semasa cuti semester. Malas mahu balik ke Malaysia. Lebih baik mereka tinggal di sana dan melancong sekeliling negara-negara Eropah. Perjalanan dari Kleber ke Trocadero hanya mengambil masa selama 15 minit. Tetapi oleh kerana Aishah sudah keletihan, dia sempat memejamkan mata dan melentokkan kepala ke bahu Hariz. Diusap ubun-ubun wanita itu dan dicium sepenuh hatinya. Terima kasih sayang kerana berikan Abang zuriat yang dapat meneruskan keturunan Abang, ucap Hariz di dalam hati. Tiba-tiba ada mutiara putih yang menuruni pipinya. Jatuh mengena pipi Aishah. Wajah wanita itu berkerut tetapi tidak pula dibuka matanya. Mungkin terlalu keletihan. Maafkan Abang, sayang. Satu hari nanti masa Abang akan tiba. Abang akan pergi jua, sambung Hariz lagi di dalam hatinya.


“ENCIK Hariz....” panggil salah seorang jururawat di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia itu. Hariz mendongak memandang jururawat itu dan mendekati gadis tersebut.
“Saya.” Jawab Hariz ringkas.
“Dr. Khalid ingin berjumpa dengan Encik Hariz.” Ujar jururawat yang memakai tag nama Nisa itu. Hariz mengangguk dan membuntuti jururawat tersebut. Pintu bilik yang tertera nama Dr. Khalid diketuk perlahan. Arahan masuk diberikan.
“Doktor, Encik Hariz ada diluar.” Nisa berkata. Memandang Dr. Khalid dengan senyuman manis.
“Ya, panggil dia masuk.” Arah Dr. Khalid. Nisa berpaling dan membenarkan Hariz memasuki ruangan bilik tersebut. Tiba-tiba dia menggigil. Terasa sejuk dengan kedinginan dari penghawa dingin tersebut.
“Silakan duduk, Encik Hariz.” Pelawa Dr. Khalid. Hariz sekali lagi mengangguk dan melabuhkan punggung dihadapan Dr. Khalid. Doktor itu membuka fail yang berwarna coklat cair dihadapannya. Meneliti sesuatu dalam fail tersebut. Kemudian berdehem dan mendongak memandang Hariz yang setia menunggu dihadapan doktor itu. Dr. Khalid melepaskan dengusan perlahan.
“Encik Hariz, saya berharap Encik Hariz tabah menerima berita yang akan saya sampaikan ini.” Ujar Dr. Khalid penuh berhati-hati. Sekali lagi berdehem.
“Tak usahlah berencik dengan aku, Lid. Cukuplah Hariz sahaja. Formal sangat. Tak biasa aku.” Hariz berkata berseloroh. Dr. Khalid tergelak kecil.
“I’ve done a full check up on you. Blood test, urine test. And I found something.” Doktor yang kacak memakai cermin mata itu berkata penuh hati-hati.
“Sum-sum tulang kau menghasilkan sel darah merah yang tidak normal dengan jumlah yang berlebihan. And this is not good. So, aku buat pemeriksaan lebih terperinci dan mendapati.....” ayat Dr. Khalid tergantung. Semakin mendebarkan jantung Hariz.
“Cakap jelah, Lid.”
“Kau menghidap penyakit Leukemia.” Saat Dr. Khalid habis berkata, seluruh badan Hariz terasa lemah. Kakinya lemah untuk berdiri. Dia menekup mulut. Memandang Dr. Khalid dengan pandangan yang jelas tidak percaya.
“That is why kau kerapkali mengalami Anemia, such as pucat, letih dan pendek nafas. Kau juga pernah cakap dengan aku yang hidung kau selalu mengalami pendarahan. Itu juga salah satu puncanya.” Dr. Khalid menerangkan simptom-simptom yang pernah dialami oleh Hariz sebelum dia membuat keputusan untuk melakukan pemeriksaan lanjut. Hariz meraup wajahnya.
“Apa yang perlu aku buat, Lid?” tanya Hariz lemah. Tidak dapat digambarkan perasaannya ketika itu. Hanya Aishah dan keluarganya sahaja yang difikirkan sekarang. Bagaimana reaksi mereka nanti apabil mengetahui tentang penyakit Hariz ini?
“Kau boleh menjalani rawatan kemoterapi.”
“Tetapi nanti aku akan botak.” Ujar Hariz yang semakin ketakutan. Tidak dapat dibayangkan kehidupannya kelak.
“Ya...kau akan mengalami baldness. But, it’s only for a time being. Sampai kau selesai menjalani kemoterapi.” Dr. Khalid berusaha memujuk Hariz. Dia tahu kesemua pesakit yang perlu menjalani rawatan kemoterapi akan bertanya kepada dia perkara yang sama.
“What is the effect of the chemotherapy?” Hariz bertanya lagi.
“It will slower your cancer from spreading fast.” Jelas Dr. Khalid. Menaikkan sedikit cermin mata yang sudah melurut turun.
“Slower? Maknanya, kanser tu still ada?”
“Well...setiap orang ada sel kanser dalam badan mereka. Cuma antara aktif dan tidak aktif saja. Ia akan melambatkan proses kanser itu merebak. Kita tengok perkembangannya selepas kau menjalani rawatan ini.” Bersungguh-sungguh Dr. Khalid menerangkan perkara ini kepada Hariz.
“So somehow I will die eventually.” Hariz berkata. Terus berdiri tegak dan mundar-mandir di dalam bilik Dr. Khalid. Mata Dr. Khalid mengikut rentak Hariz berjalan.
“Everybody is going to die. Ini semua kerja Allah. Jangan kita mempersoalkannya, Hariz. Ini sudah takdir. Kau seperti tak redha dengan apa yang menimpa diri kau ni. Kau boleh rujuk pada aku jika kau perlukan apa-apa bantuan. Kan dari dulu pun aku je yang selalu buat check up kau. Kau banyak-banyakkanlah bersabar. Berdoa, memohon kepada Yang Esa.” Pujuk Dr. Khalid. Dia berdiri dan menghadap Hariz yang semakin buntu.
“Aku tak tahu macam mana nak cakap dengan Shah. Dengan Along. Dengan family aku.” Hariz berkata dalam nada sebak. Dr. Khalid menepuk-nepuk bahu Hariz.
“Aku faham, Riz. Kau ambillah masa untuk fikirkan tentang rawatan ni. Tapi aku harap kau tak kecewakan aku. Kau kena jalani rawatan ni secepat mungkin.” Nasihat Dr. Khalid. Hariz menepuk kembali bahu Dr. Khalid. Mengangguk dalam keterpaksaan. Kemudian memeluk sahabat yang sedang bersedih itu. Diusap perlahan belakang Hariz. Selepas meleraikan pelukan, Hariz meninggalkan bilik Dr. Khalid dengan hati yang gusar.


SENTUHAN lembut di tangan Hariz, mengejutkannya dari lamunan. Memandang isteri disebelah yang sedang menggosok mata. Tersenyum semanis yang mungkin.
“Kita dah sampai, Bang.” Ujar Aishah lembut. Hariz mengangguk dan segera menarik tangan Aishah. Mereka berjalan menyusuri Trocadero. Di kiri dan kanan, terdapat restoran atau kafe untuk pelancong dan penduduk tempatan menjamu selera. Di kejauhan, Eiffel Tower sudah kelihatan. Hariz mengeluarkan kameranya dan menangkap keseluruhan menara yang gah berdiri dihadapan mereka itu. Aishah mendongak memerhatikan keseluruhan struktur menara tersebut. Terpegun dia sebentar. Kemudian berfikir. Bagaimanalah agaknya juruteranya, Gustave Eiffel, dapat melakarkan menara setinggi ini di dalam kertas dan dijadikan impiannya itu suatu realiti?
“Macam manalah Gustave Eiffel tu boleh terfikir nak buat Eiffel Tower ni?” akhirnya terluah juga apa yang bermain di fikiran Aishah.
“Tulah sebabnya Eiffel Tower ni, is one of the 7 wonders of the world.” Hariz berkata. Aishah mengangguk mengiakan kata-kata itu.
“Sayang nak makan dulu ke?” tanya Hariz.
“Kejap lagilah. Kita naik dulu Eiffel ni.” Aishah berkata. Kemudian, mereka sama-sama menuju ke arah Eiffel Tower. Mereka naik ke tingkat yang paling atas dalam menara itu di Observe Deck. Aishah melihat melalui teropong yang disediakan khas di atas menara tersebut. Dari atas deck, dapat dilihat seluruh Paris. Mengagumkan. Aishah tersenyum riang. Lagaknya seperti anak-anak kecil. Hariz leka memerhatikan wajah isterinya itu. Dapatkah aku selalu mengingati senyumanmu? Dapatkah aku mendengar gelak tawa mu lagi selepas ini? Dapatkah aku merasai sentuhan lembutmu selepas ini? Dapatkah aku mengusap pipimu dan menghapuskan air matamu? Tiba-tiba Hariz melepaskan satu keluhan. Serta-merta Aishah memandang Hariz.
“Kenapa, Bang? Abang tak sihat ke? Muka Abang nampak pucat je.” Ujar Aishah dalam kerisauan. Hariz menggeleng perlahan dan tersenyum untuk mengurangkan gundah hati sang isteri.
“Tak ada apa-apalah.” Hariz berkata seraya memeluk bahu Aishah.
“Kita ambil gambar. Buat kenangan.” Ujar Hariz. Dia mengeluarkan kamera DSLR dari beg kamera. Bermacam pose yang Aishah lakukan. Kemudian, mereka meminta salah seorang pengunjung di situ untuk tolong mengambil gambar mereka berdua.
“Bonjour, Monsieur.” Ucap Hariz.
“Bonjour.”
“Can you help me? Take our pictures, together.” Pinta Hariz. Lelaki berbangsa Perancis itu segera mengangguk dan tersenyum. Dia mencapai kamera dari tangan Hariz. Selepas itu, Hariz mengucapkan terima kasih.
“Merci beau-coup.”
“Merci.” Lelaki itu berkata kembali. Hariz melihat kembali gambar yang telah ditangkap melalui memory card yang tersimpan di dalam kamera tersebut. Melihat kegembiraan dan senyuman Aishah, hatinya diruntun pilu.

BERSAMBUNG......

BAB 37


8 tukang komen paling setia:

rahmahmokhtaruddin said...

Sy baru hbs bc siri Dari KL ke Luxembourg.. best, menarik..
keep on writing..

nurhakim said...

sedihnya...
nk nngis pn de gak bc n3 kli nie..
cpat smbng n3 bru tau kak ecah..

keSENGALan teserlah.. said...

lorrrrhh..
hariz leukimia??
ngeeee..cian aisyah...
huhu...
sedeynye...

smbung2 agy...

ceritaku MEMORIKU said...

leukimia??
mne de ubat nyakit2
huhu.sedihnye.
aishah bru je hepy cz bakal jd mama
last2 hariz sakit.
tp hope die bhagie dgn hafiz nnt
nk ending yg hepy.

SyAfIrA iDaYu said...

lor...sedihnye...
kesian kat aisyah...

noorhayaty85 said...

kak ecah..asal sdh sgt ni...adoi ai..pandai k.ecah ek bt citer..

ecah hamzah said...

sedey ker?
haiyooo
sye pon x taw ler....
cm terpk jer nk wat jln citer cm nie....
hehe
sabo2 ye kengkwn sekalian....
next n3 odw.....
hihi

kurnia said...

sedih nyer....hariz leukimia....cpat lah smbng n3 bru...tak sabar rasanya...sedih nyer huhuhuhuhu