BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, March 26, 2010

Dalam Kenangan!

Salam semua,

Saya tahu anda para pengunjung blog ini tentu tertanya-tanya kan kemana hilangnya saya hampir seminggu dua ini. Langsung tidak posting sebarang aktiviti atau menyambung e-novel saya. Bukan niat untuk menghilangkan diri tetapi ada sesuatu yang telah berlaku di dalam keluarga saya.

Bonda tercinta telah pun pulang ke Rahmahtullah pada Selasa 23 Mac 2010 pada jam 12.57 pagi. Sewaktu alam sejagat masih lena dibuai mimpi indah. Kami dikejutkan dengan berita sedih pula. Sekarang ini masih belum ada mood yang sesuai untuk post kan apa-apa pun. Maafkan saya beribu kali. Bukan niat dihati tidak mahu menyambung S.A.H. Untuk pengetahuan semua, S.A.H telah pun berjaya di sambung ke bab seterusnya.

Berbalik kepada tajuk Dalam Kenangan. Emak saya telah mengadu kepada ayah saya bahawa dia sesak nafas dan meminta ayah saya membukakan lampu bilik untuknya. Tetapi sebaik sahaja ayah saya buka lampu, kelihatan emak tercungap-cungap mengambil nafas. Ayah mengurut belakang emak. Terdengar bunyi nafasnya yang naik turun. Seperti orang semput. Sebelum ini emak tidak semput. Dan tidak pernah mempunyai sejarah penyakit semput. Saya segera menelefon ambulans apabila kelihatan emak seperti orang keresahan. Saya menelefon pada jam lebih kurang 12.15 pagi. Tetapi ambulans hanya tiba pada jam 12.55 pagi. Semasa kakak berada di samping emak, dia kata emak duduk di antara dua sujud. Kemudian bersujud di atas tilamnya sekali dan berbaring serta duduk berulangkali. Keresahan! Kakak juga berkata, dia terdengar emak ada menyebut nama Allah sebanyak 3 kali. Selepas itu, dia berbaring semula. Kakak turut ke tingkat bawah untuk menjenguk jika ambulans sudah sampai dan saya diminta duduk disisi emak. Tetapi emak sudah berbaring secara mengiring dan tercungap-cungap menarik nafas. Matanya dipejam dan dibuka berulangkali. Berkali-kali saya memanggil nama panggilan emak, MAMA! Akhirnya, dia melihat ke arah saya dalam lebih kurang seminit dua, kemudian dia memandang semula ke atas. Menarik nafasnya sekali dan tiada reaksi seterusnya daripada dia. Sebaik sahaja ambulans tiba pada jam 12.55 pagi, mereka cuba untuk melakukan CPR dan memberikan ubat untuk penyakit asthma. Tetapi juga tiada reaksi dari emak. Nadi emak sudah semakin lemah. Akhirnya, diumumkan waktu kematian emak pada jam 12.57 pagi oleh M.E (Medical Examiner) tersebut. Kami sekeluarga redha dengan pemergian emak. Moga dia ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman.

MAMA, rehatlah Mama di sana. Kami tahu Mama banyak susah hati dengan perangai anak-anak yang tidak menentu. Tapi Mama jangan risau, kami bertiga janji, kami akan jaga Bapak sebaik mungkin. Rehatlah dengan tenang. Mama sentiasa dalam ingatan kami semua.

'Losing a mother, is like losing the other half of me. Who or what am I without her.'- kata pujangga dari Aishah Hamzah.

Sekian.

NOTES: Mama saya yang pakai tudung warna coklat kekuningan and baju kurung warna coklat tu....

10 tukang komen paling setia:

qyqa said...

INNALILLAH...
semoga mak aka ditempatkan ditempat orang yang beriman..
AMIN...

Riesna Zasly said...

takziah ya... moga rohnya dicucuri rahmat

Che Sue said...

salam ecah..

takziah yer Ecah. ingatlah setiap yg hidup pasti akan mati. itu yg terkandung dlm kitab pegangan kita umat Islam.

Doakan semoga bonda ecah ditempatkan di kalangan org yg diredhai dan igtlah doa ank yg soleh n solehah pasti akn menbantunya di alam sana...
AL-FATIHAH....

Mama Delima said...

Takziah..bykkn bersabar n berdoa moga roh arwah dicucuri rahmat..

hasnah said...

salam takziah..amin..oga rohnya ditempat dikalangan org yg beriman..amin...

azrina nur rusly said...

innalillahiwainnailahirajiun...

moga rohnya ditempatkan di kalangan org2 yang dikasihi.

kaknOOr said...

Innalillahiwainnailahirajiun...dariNYA kita datang dan kpdNYA kita dikembalikan...
Setiap yg hidup pasti mati...
Kita yg masih hidup perlu meneruskan kehidupan.
Semoga Ecah tabah dan sentiasa sedekah Alfinah atau yassin.
Tu saja yg dpt kekalkan hubungan dgn arwah mak... Doa anak2 yg saleh...amal jariah sewaktu hayat masih ada...
Jaga diri

areila sahimi said...

salam takziah ecah dari saya.

semoga rohnya ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman.

jaga diri baik2.

Aishah Hamzah said...

thanx bebanyak kepada yang sudi meninggalkan komen perangsang....insyaAllah akan diikuti segala nasihat yang diberikan....

Nomie Aziz said...

Ecah, takziah akak pada ecah ye. sori akak kesibukan tak sempat nak jengah blog ecah. Terbayang-bayang wajah mak ecah masa akak ambik novel kat rumah ecah tahun lepas..Innaillahiwainnalillahirajin. Take care Sis!