BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, December 10, 2009

Special Episode Dan Sebenarnya!

+ Apakah perasaan ini? Benarkah aku sudah melupakan dia, benarkah cinta ku untuk dia sudah mati semasa lafaz cerai diucapkan dari mulutnya? Masih ada lagikah perasaan ini untuk dia? Ahh...sukarnya menafsir satu perasaan. Di mulut berkata tidak, di hati.....aku rindu pelukan dan ciuman hangat 'malam pertama' itu.

Kusut....kusut!

- Sudahlah Dizyan. Lupakan dia. Dia juga ingin mulakan kehidupan yang baru bersama wanita yang sejak dahulu lagi berada di hatinya, kata hati Dizyan meningkah.

+ Tapi....dia tidak cintakan Zhety. Yang itu aku pasti.

- Benarkah dia tidak cintakan Zhety? Atau hanya kau yang ingin menyedapkan hati sendiri?

+ Ah...susahnya mencintai lelaki yang tidak mencintai kita. Benar kata Yasmin. Hanya aku yang cintakan dia. Tetapi dia....entahlah. Hati lelaki sukar ditafsir, Dizyan melepaskan keluhan. Ditebarkan pandangan jauh menembusi dada langit senja. Angin yang berhembus sepoi-sepoi bahasa menampar wajah dan meniup rambutnya sehingga beralun. Terbayang wajah Faizal.

+ Sukarnya melupakan dia, Dizyan memejamkan mata serapat-rapatnya. Cuba menghapuskan bayangan yang setiap kali menyinggahi lenanya.

********************************************************************************

"NANA, tolong lah Abang. Hanya Nana seorang je boleh tolong Abang." pujuk Faizal.
Liyana mencebik. Malas mahu melayan abang sepupunya itu. Datin Rubaiyah memandang Faizal melalui ekor matanya. Kasihan pula melihat keadaan Faizal yang sedang merayu itu. Tidak pernah Faizal sebegitu.
"Abang ni macam orang gila talak lah." ujar Liyana tanpa memikirkan perasaan Faizal.
Rimas apabila setiapkali Faizal akan merayu kepadanya. Datin Rubaiyah tersenyum kecil. Pandangan ditala semula ke peti televisyen yang terpasang.
"Tak kisahlah Nana nak kata Abang ni gila talak ke, gila meroyan ke, gila hape ke.....yang penting, Nana kena jugak tolong Abang." kali ini Faizal sudah tidak mahu berkata baik.
Dipaksa Liyana untuk menolong dia dalam melaksanakan rancangannya. Liyana mengangkat punggung dan berjalan menuju ke arah tangga. Kaki kanannya sudah mula mendaki anak tangga tersebut. Kemudian berpaling ke arah Faizal.
"InsyaAllah. Tapi Nana tak janji. Whatever the consequences is, Nana tak nak bertanggungjawab lagi dah. Pandai-pandailah Abang selesaikan sendiri." Liyana memberi amaran.
Dengan pantas, Faizal mengangguk. Mulut Faizal mengukirkan senyuman kerana Liyana sudah memberikan persetujuan untuk menolongnya. Liyana terus mendaki tangga menuju ke tingkat atas. Faizal melabuhkan punggung di atas sofa sebelah Datin Rubaiyah. Mamanya hanya menggeleng.
"Zal pasti ke yang Yan akan terima apa yang akan dikatakan oleh Nana nanti?" soal Datin Rubaiyah.
Kurang yakin Liyana akan berjaya memujuk Dizyan. Bukannya Datin Rubaiyah tidak kenal akan Dizyan. Keras hati, orangnya. Dilihatnya Faizal mengangguk. Kadangkala wajah Faizal juga mempamerkan perasaan tidak yakinnya. Datin Rubaiyah mengeluh perlahan. Menepuk peha anak lelaki sulungnya itu.
"Mama akan doakan yang terbaik buat Zal." akhirnya Datin Rubaiyah berkata. Ingin menyedapkan hati Faizal. Faizal tersenyum kecil.

****************************************************************************

"ATAS sebab apa awak nak berjumpa dengan saya, Nur Adha Liyana? Penting sangat ke?" tanya Dizyan dengan kasar.
Bukan niat dia hendak memarahi Liyana. Tetapi kerana ikutkan perasaan sakit hatinya terhadap Faizal. Kenapa harus mereka merancang semua ini?
"Maafkan saya, Miss Hana. Saya tak berniat nak tipu Miss. Ini semua rancangan abang sepupu saya." ujar Liyana. Dizyan memeluk tubuh. Mencerun pandangannya ke arah Liyana. Dizyan mendengus perlahan.
"Kenapa awak nak tipu saya? Apa faedahnya awak dapat?" suara Dizyan sedikit meninggi dan kepala Liyana semakin menunduk. Dizyan menggigit bibir. Kasihan pula pada Liyana. Rasa menyesal datang bertimpa-timpa. Ah...sudahlah. Dia tak bersalah, hati Dizyan berkata.
"Sudahlah, Yana. Saya tak marahkan awak pun. Tapi kenapa? Kenapa awak buat macam ni?" Dizyan kembali menyoal. Kini suaranya sudah dikendurkan. Liyana mengangkat muka memandang wajah mulus dihadapannya itu.
"Maafkan saya, Miss. Saya sebenarnya tak sanggup nak tengok abang-abang sepupu saya bersedih." Liyana berkata perlahan. Dizyan mengerutkan dahi.
"Kenapa pulak? Bukankah mereka itu hanyalah abang-abang sepupu awak je. Bukannya abang kandung pun." telinga Dizyan dapat menangkap keluhan kecil yang keluar dari mulut Liyana.
"Bukan takat hanya abang. Mereka lebih dari tu. Mereka segala-galanya bagi saya. Melebihi keluarga saya sendiri. Saya sayangkan mereka lebih dari keluarga kandung saya. Jadi, tak salahkan kalau saya nak tengok dia orang semua bahagia." Liyana meningkah. Dizyan melepaskan keluhan. Diraup rambut yang jatuh ke dahi.
"Takkan Miss langsung tak ada perasaan pada Abang Faizal?" tanya Liyana tiba-tiba setelah mereka mendiamkan diri buat seketika. Perlahan sahaja gelengan kepala Dizyan.
"Sikit pun tak?" soal Liyana lagi. Kemudian dilihatnya perlahan Dizyan mengangguk. Liyana tersenyum dalam diam.
"Habis, sampai bila Miss dan Abang Zal nak menyeksa perasaan masing-masing? Setiap malam, Abang Zal mesti call atau message Miss. Tapi Miss buat tak layan je." Liyana mengeluh. Degil sungguh mereka berdua ini. Cinta, katakan sahajalah cinta. Bukannya main-main tarik tali, dengus Liyana dalam hati.
"Saya nak tengok sampai bila dia boleh bertahan." Dizyan berkata perlahan.
"Apa?! Apa Miss kata?" sekali lagi Liyana bertanya.
"Saya nak tengok selama mana dia boleh bertahan. Takkanlah setakat 2-3 bulan je dah nak give up. Saya sanggup tunggu dia bertahun, takkan dia tak boleh." akhirnya terluah juga apa yang ada di benak Dizyan. Liyana mengukirkan senyuman lebar. Lega juga dengan pengakuan Dizyan.
"Okaylah, Yana. I've got to go." ujar Dizyan seraya beredar dari situ.
Belum sempat Liyana mengambil tindakan untuk mendail nombor telefon Faizal, tertera sudah nama Faizal di skrin telefon. Menandakan Faizal terlebih dahulu menelefon Liyana.
"Abang, Nana rasa dah patut pun kita mulakan Plan B." ujar Liyana.
"What?!"
"Balik nanti Nana cerita. Okaylah, Nana nak pergi makan dengan Erika. Bye." ujar Liyana seraya mematikan talian sekaligus mematikan telefon bimbit. Tidak mahu Faizal berterus-terusan menganggunya.

******************************************************************************

Lampu dalam walk-in wardrobe dipasang oleh Faizal. Menyala terang. Terlihat gitar-gitar miliknya yang disangkut elok di penyangkut khas. Dicapai sebuah dan mula memetik tali gitar tersebut. Fikirannya menerawang kembali. Teringat perbualan dia bersama Dizyan.
"Kau buat apa kat sini?" tanya Faizal apabila dilihatnya Dizyan duduk termenung di taman halaman rumah.
Dizyan mengangkat wajah dan mengalih pandang ke arah Faizal yang melabuhkan punggung di sebelahnya.
"Saja. Ambil angin." jawab Dizyan ringkas.
Faizal mengangguk seraya menebarkan pandangan ke langit yang kelam.
Bintang di angkasa berkelipan. Cantik! Andai dapat aku gapai untuk dijadikan hadiah terbaik buatmu, terdetik di hati Faizal. Bibirnya mengukirkan senyuman. Dizyan yang memandang perbuatan Faizal itu mengerutkan dahi.
"Kenapa awak senyum?" tanya Dizyan tiba-tiba.
Mengembalikan Faizal ke alam nyata. Faizal tersentak dan menggeleng perlahan.
"Tak ada apa-apalah." jawab Faizal. Meraup wajah yang terasa membahang. Ish, kenapa dengan aku ni? Faizal bersoal jawab sendirian.
"Aku ada satu soalan. Dah lama nak tanya kau." ujar Faizal. Dizyan mengalihkan semula pandangan ke arah Faizal. Dahinya berkerut.
"Apa dia?"
"Ciri-ciri lelaki idaman kau." tutur Faizal perlahan. Hampir sahaja tidak kedengaran di telinga Dizyan. Tetapi Dizyan dapat menangkap butir bicara Faizal.
"Apa?! Tak dengarlah." pura-pura Dizyan bertanya sekali lagi.
"Apa ciri-ciri...." belum sempat Faizal menyambung ayatnya apabila terlihatkan senyuman yang mula terukir di bibir Dizyan.
"Kau main-mainkan aku." ujar Faizal. Sedikit geram dengan perbuatan Dizyan.
"Saja je nak tengok kesabaran awak. Hurm...ciri-ciri lelaki idaman?" Dizyan seperti berfikir sesuatu. Dilurut dagunya dan pandangan ditala ke langit.
"Saya tak kisah paras rupa macam mana. Tapi yang penting, mestilah beriman." jawab Dizyan. Faizal mengangguk perlahan.
"Dan yang paling penting, mestilah tahu main gitar. Tak kisahlah, kapak ke...elektrik ke. Yang penting, gitar." sela Dizyan lagi. Kali ini, Faizal mengukirkan senyuman dalam sembunyi apabila mendengar kata-kata Dizyan.
"Kenapa awak tanya?" soal Dizyan kembali. Faizal tersentak. Mati senyumannya.
"Saja nak tahu. Manalah tahu, aku ni tergolong dalam ciri-ciri lelaki idaman kau." kata Faizal. Ingin tahu akan reaksi Dizyan. Gadis itu hanya mencebik meluat.

Faizal tersentak dari lamunan 4 tahun lepas. Rindunya menggunung pada cinta nan satu itu. Terasa ingin mengelus wajah mulus itu. Ingin merasai kehangatan pelukannya semula. Dilepaskan keluhan berat. Faizal mula menyangkutkan tali gitar tersebut ke bahu. Lalu dipetik perlahan. Faizal mula bernyanyi kecil.

well you done done me and you bet i felt it
i tried to get you but you're so hot that i melted
i fell right through the cracks
and i'm trying to get back
before the cool done run out
i'll be giving it my bestest
nothin's going to stop me but devine intervention
i reckon its again my turn to win some or learn some
i won't hesitate no more
no more it cannot wait, i'm yours

well open up your mind and see like me
open up your plans and damn you're free
look into your heart and you'll find love love love
listen to the music of the moment maybe sing with me
ah la peaceful melody
its your godforsaken right to be loved love loved love love
so i won't hesitate no more
no more it cannot wait i'm sure
theres no need to complicate
our time is short
this is our fate, i'm yours
i been spending way too long checking my tongue in the mirror
and bendin over backwards just to try to see it clearer
my breath fogged up the glass
so i drew a new face and laughed
i guess what i'm sayin is there ain't no better reason
to rid yourself of vanity and just go with the seasons
its what we aim to do
our name is our virtue
i won't hesitate no more
no more it cannot wait i'm sure
theres no need to complicate
our time is short
it cannot wait, i'm yours


p/s:okaylah, Special Episode kali ni bukannye nak beritahu lebih2 pasal hubungan Yan and Zal. Tapi cuma nak beritahu nak sampai mana je tahap hubungan mereka tu. OKay.......daaaaaaaa!!!!!!

13 tukang komen paling setia:

azila said...

best!best! tak sabar nak tunggu novel ni publish! agak2 bila yek?? :))

Didi Sakura said...

best!!!!
mau lagi cepat2 =)

Paah said...

wah..bestnye...
Cepat sambung yekk..

swit hanna said...

ecah..luv u lah~~
ahahhaa..thx 4 d SE of DS...hehe..hug2 u lah~~

alreinsy said...

luv u ecah... x sbr akak nk tunggu buku di pasaran... rindunya kt yan & zal...

::cHeeSeCaKe:: said...

akk, agak2 bile kuar kt psaran ye?
xsabar!

keSENGALan teserlah.. said...

whoaaaaa..
kak ecah..
ble la nk kuar buku nieh,,
tak sabar sgt rsenyee.
huhu..

sinichies_girl88 said...

ala cikit sgt hehehe
nk lagi lh tak...
hehe bila buku ni kuar erk...
ermmm huuhu ni buat hati ni tertanya-tanya ni...
tapi apapun thanks cz sd jgak kuarkan
special episode ni..
best sgt...
hehehe:)

Nomie Aziz said...

buat akak geramla entri ni..hehehe..cepat ye cah..keluarkan buku ni..tak sabaq rasanya ;-)

ha-ra said...

best sgt!!!!kak ecah mmg la wat sye xsbar....cpat la buku nye...
da xsbr nie...

Umi of three Nurul (UotN) said...

salam..
aishah, dan sebenarnya dah ke versi cetak ye??..aduh ketinggalan zamanlah akak..duk ikut2 tp tak blh tak perasan plak. hehehe (first time tinggal komen)

hasnah said...

ala....akak, cepat2lah siapkan versi cetaknya ya..x sabar nak baca nie..

Sue Isz said...

terlambat sudh...agk2 ad lg x novel tu skrg?hmm..appn tbaik lh !!😁