BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, May 11, 2009

Kau Milikku 9

BAB 9

BUKU-buku ulangkaji berselerak di atas meja. Lagu alunan dari laptop terpasang kuat nyanyian Gym Class Heroes, Cookie Jar. Jam berdenting sebanyak 3 kali, menunjukkan angka 3 petang. Dizyan menggeliat. Letih membaca buku seharian. Hujung minggu juga diperuntukkan untuk membaca buku. Langsung tiada masa untuk keluar bersama rakan-rakannya bersuka ria. Dia mahu mencapai sasaran yang telah ditetapkan dalam hidupnya selama ini, 12A1. Mahu lebih daripada Izham yang mendapat 11A1 semasa SPM dahulu. Pintu bilik Dizyan diketuk. Tombol dipulas untuk memastikan pintu bilik tidak dikunci. Terjengul wajah Mak Kiah di sebalik pintu kayu itu dengan menatang segelas jus oren Sunkist. Diletakkan di atas meja belajar Dizyan. Gadis itu tersenyum ke arah Mak Kiah.
“Minumlah, Yan. Tadi Mak Kiah tengok Yan makan nasi pun sikit je. Kenapa? Yan nak diet ke?” usik Mak Kiah. Dizyan membeliakkan mata dan mencekak pinggang. Pura-pura marah. Dicuit pinggang Mak Kiah sehinggakan perempuan tua itu melatah.
“Opocot mak kau anak ayam!” latah Mak Kiah. Dizyan terkekeh kecil.
“Taklah, Mak Kiah. Cuma tak ada selera. Sekarang ni otak Yan tengah fokus untuk study je.” Ujar Dizyan. Matanya kembali tertumpu ke atas buku-buku dihadapan yang berselerak itu.
“Boleh ke kamu belajar dengan meja selerak macam ni?” Mak Kiah mengerutkan dahi. Belum pernah jumpa meja orang yang ingin belajar berselerak seperti itu. Mak Kiah bukannya tidak ada anak. Anaknya seramai 9 orang lagi. Tidak pernah pula nampak anaknya membaca buku sampai berselerak sebegitu. Yalah, mungkin sebab mereka orang susah dan terpaksa belajar di atas lantai. Mak Kiah selalu berpesan. Buku yang dibaca jangan dibiarkan orang melangkah. Nanti tidak masuk apa yang kita baca.
“Yan dah biasalah, Mak Kiah.” Dizyan mengambil jus oren tersebut dan dihirup perlahan-lahan. Menuruni anak tekak yang kekeringan. Memang Dizyan hendak turun mengambil air bagi penghilang dahaga. Tetapi belum ada masa sejak mula mengulangkaji selepas makan tengah hari tadi. Mak Kiah rasa kurang selesa dengan keadaan Dizyan belajar. Dikemas serba sedikit buku-buku yang bertaburan di atas lantai. Cara dia mengulangkaji mengalahkan budak universiti sahaja.
“Tak payahlah nak kemas, Mak Kiah. Nanti Yan tak tahu mana pulak perginya nota yang Yan dan tanda.” Ujar Dizyan. Dia memang tidak suka orang lain tolong mengemas bukunya.
“Alahh...buku-buku atas lantai ni Mak Kiah kemas. Selerak sangat. Macam tongkang pecah.” Perli Mak Kiah. Dizyan tersipu malu. Sesudah mengemas, Mak Kiah turun semula ke tingkat bawah untuk menyediakan makan malam majikannya.
Dizyan mengangkat muka memandang kalendar dihadapan. Tinggal lagi beberapa minggu untuk dia mengulangkaji pelajaran dan menghadapi SPM. Terfikir juga dia. Adakah keputusannya akan sebaik Izham? Mampukah dia untuk belajar satu universiti bersama abangnya? Izham sudah berada di semester akhir tahun ini. Selepas hari konvokesyen, Izham dikehendaki pulang dan menguruskan firma guaman milik keluarga mereka. Teringat pula perbualannya bersama Izham, 3 hari yang lepas. Dalam e-mail yang dihantar oleh Izham, dia tidak akan terus pulang ke Malaysia. Sebaliknya, bekerja dahulu dan menimba pengalaman di rantau orang. Tetapi Dizyan diminta untuk merahsiakannya. Apalah reaksi Tuan Haji Azmin nanti bila tahu satu-satunya anak lelaki yang diharapkan untuk mewarisi dan menggalas tanggungjawab sebagai pemilik firma guaman itu, tidak akan pulang dalam masa yang terdekat ini. Sampai bilalah Izham hendak mengubah sikapnya itu. Asyik merisaukan kedua orang tuanya sahaja. Dilepaskan keluhan. Kembali menumpukan perhatian kepada buku dihadapan.

KETUKAN pintu bertalu-talu di pintu bilik mengejutkan Dizyan dari tidurnya. Mengeliat. Meregangkan otot-otot badan. Menguap. Ketukan di pintu bilik masih lagi tidak berhenti. Dengan langkah longlai, Dizyan turun dari katil dan membuka pintu tersebut. Terjengul wajah Puan Hajjah Karissa dengan senyuman. Dizyan masih tidak dapat membuka mata sepenuhnya. Sisa kantuk masih ada.
“Yan cepatlah pergi mandi. Nanti lambat pulak nak ke sekolah. Hari ni kan first day paper.” Kata-kata Puan Hajjah Karissa itu menyebabkan Dizyan mencelik mata dan terus sahaja melihat jam loceng di atas meja sisi katilnya. Sudah pukul 6.30 pagi. Berlari ke arah bilik air dan mencapai tuala yang tergantung di penyidai. Akibat terlalu kuat Dizyan menarik tualanya, penyidai itu terbalik. Puan Hajjah Karissa menggelengkan kepala. Dia menutup semula pintu bilik Dizyan dan menurun ke tingkat bawah untuk bersarapan.
Selesai mandi, Dizyan bersolat Subuh. Meminta doa supaya dimudahkan otaknya berjalan untuk menjawab soalan peperiksaan dengan lancar. Menyangkutkan semula telekung ke tempatnya dan segera bersiap. Lagi 10 minit ke pukul 7. Dia turun ke tingkat bawah. Tidak mahu bersarapan. Dia terus sahaja menuju ke rak kasut. Ingin menyarung kasutnya. Takut benar jika terlewat tiba di dewan peperiksaan. Tidak mahu dicop sebagai pelajar yang tidak berdisiplin.
“Marilah makan dulu, Yan. Nanti kamu tak boleh jawab exam kalau perut kosong.” Tuan Haji Azmin berkata. Puan Hajjah Karissa dan Mak Kiah yang baru sahaja keluar dari dapur memandang ke arah Dizyan yang kegelisahan. Asyifa juga baru turun dari tingkat atas. Beralih ke arah adik sepupunya.
“Kak Syifa hantar Yan pergi sekolah kejap lagi. Jangan risaulah, Yan. Kak Syifa drift sampai sekolah Yan. Gerenti 5 minit je dah sampai.” Seloroh Asyifa. Tuan Haji Azmin tersenyum. Perlahan-lahan Dizyan melangkah ke arah meja makan.
“Drift tu drift jugak. Tapi bawak kereta elok-elok.” Pesan Puan Hajjah Karissa. Bukan dia tidak pernah menaiki kereta yang dipandu oleh Asyifa. Takut dia melihat cara pemanduan gadis muda itu.
“Yalah, Umi Rissa.”
“Dah. Duduk makan. Meh makan cepat, Yan.” Panggil umi Dizyan. Hendak atau tidak, dia harus juga mengisi perut yang kekosongan. Nanti tidak boleh menjawab soalan dengan tenang kerana asyik memikirkan perut yang sedang berkeroncong minta diisi.
Sesudah bersarapan, Dizyan terus bangun dan tunduk menyalami Tuan Haji Azmin dan Puan Hajjah Karissa. Dia ke rak kasut semula dan menyarungkan kasut sekolah. Melihat jam yang terletak elok di tangan berisinya. Sudah tepat pukul 7. Asyifa segera meminta diri apabila melihat Dizyan yang seperti orang kegelisahan. Tiba sahaja di sekolah, Dizyan turun dari kereta Asyifa dan berlari-lari anak menuju ke pintu pagar sekolah. Tidak sempat untuk bersalaman dengan kakak sepupunya itu seperti selalu. Tetapi dia sempat melambai. Asyifa menggelengkan kepalanya. Tersenyum. Begitulah dia dahulu. Sejak dari kecil sudah tinggal bersama keluarga Tuan Haji Azmin menjadikan Asyifa lebih berdisiplin.
Dizyan melangkah ke laman sekolah dimana pelajar-pelajar SPM dikehendaki beratur dahulu sebelum memasuki dewan peperiksaan. Dizyan ditempatkan di kelas 5 Bakawali kerana namanya bermula daripada huruf D. Manakala Misha tetap di kelas 5 Amanah. Namanya bermula daripada huruf A, Armisha. Kasihan pada Yasmin. Terpaksa duduk di dalam dewan kerana kelas tingkatan 5 yang menempatkan para pelajar sudah penuh. Nasib baik namanya bermula huruf Y. Jadi dia tidaklah terasa tidak selesa seperti Dizyan apabila berada di kelas lain semasa menjalani peperiksaan akhir. Kesemua pelajar dikehendaki berdiri di luar kelas sebelum guru pengawas selesai meletakkan kertas peperiksaan di atas meja dalam kelas. Dizyan memandang ke arah kelas sebelah. Beruntung Misha. Asrul juga ditempatkan kelas yang sama dengannya. Dizyan memandang pula ke kanan. Kelihatan Kartika melambai ke arahnya. Lambaian dibalas. Gadis itu ditempatkan di kelas 5 Mawar. Tiba-tiba matanya tertancap pada sekujur tubuh yang memandang ke arah dia dengan tajam. Tidak tertelan serasa air liur itu. Seperti tersekat dikerongkongnya.
“Okay. Semua pelajar dikehendaki meletakkan beg anda di luar. Hanya bawak masuk alat tulis yang perlu sahaja. Saya hanya nak lihat pen, pensel, pembaris dan pemadam sahaja. Liquid paper tidak dibenarkan. Kamu masuk dengan senyap. Hanya kaki sahaja yang berjalan. Saya tak mahu mulut pun turut berjalan jugak. Sila duduk di tempat yang telah ditetapkan. Arahan selanjutnya akan menyusul selepas ini. Kamu boleh masuk sekarang.” Ujar guru pengawas yang bertugas untuk subjek peperiksaan pada hari itu. Belum pernah mereka melihat guru wanita itu. Almaklumlah, sewaktu peperiksaan guru-guru sekolah mereka yang bertugas untuk menjaga pelajar SPM akan dihantar ke sekolah lain dalam daerah yang sama. Guru-guru dari sekolah lain, akan dihantar ke sekolah mereka untuk mengawas sepanjang peperiksaan itu berlangsung. Arahan diikuti dengan tertib sekali. Dizyan ingin masuk ke dalam kelas tetapi dia sempat terlanggar seseorang. Lelaki itu mendengus.
“Kau ni dah tau kau tu gemuk, bagilah aku masuk dulu.” Tolak Faizal. Terdorong badan Dizyan sedikit ke belakang. Dizyan mencemik.
“Hish...tak gentleman langsung.” Gumam Dizyan. Dia melangkah masuk dan melabuhkan punggung di tempat yang ditetapkan. Memandang ke kanan. Tersenyum kepada Chempaka Emilin. Senyuman dibalas. Memandang ke kiri pula. Tidak jadi tersenyum sebaliknya wajah dicebikkan. Faizal memandang sinis ke arahnya.
“Cepat sikit! Apa lagi yang kamu buat kat luar lama-lama tu? Ujian akan bermula sebentar lagi.” ujar guru pengawas wanita itu dengan lembut. Para pelajar yang masih berada di luar segera masuk ke dalam kelas. Dan, tanpa disangka Ku Zhety juga turut berada di dalam kelas yang sama. Terlupa pula Dizyan pangkal nama Ku Zhety bermula daripada huruf E, Engku Zhety Engku Nashman. Dia melepaskan keluhan. Berharap dapat fokus terhadap peperiksaannya. Ku Zhety perasan akan kehadiran Dizyan di dalam kelas itu. Tempat duduk Ku Zhety hanya beberapa kerusi dihadapan Faizal. Macam manalah Dizyan boleh ditempatkan betul-betul di sebelah musuhnya itu?
“Letakkan alat tulis anda di atas meja. Saya mahu lihat semua tangan di atas meja.” Arahan guru wanita itu dituruti tanpa sebarang bunyi. Penerangan cara menjawab diterangkan oleh guru muda itu. Mereka mendengar dengan tekun.
“Baiklah. Kamu boleh mula sekarang.” Sebaik sahaja guru wanita itu selesai berkata, para pelajar yang berada di dalam kelas itu, terus membuka kertas peperiksaan mereka dan mula menjawab. Minggu pertama dan hari pertama peperiksaan, dimulai dengan subjek Bahasa Melayu dahulu.
Sedang Dizyan leka menyelesaikan soalan yang ada di dalam kertas tersebut, terdetik di hatinya untuk melihat Faizal di sebelah. Ekor mata Dizyan melirik pandang ke arah lelaki itu. Faizal berwajah serius menjawab peperiksaan. Tangan kiri sedang menulis, tangan kanan diletakkan di atas meja. Lagak tangan kanan itu kadangkala seperti bermain piano. Lefthanded, rupanya! Detik hati Dizyan. Entah kenapa sejak pertama kali terpandangkan Faizal, dia sudah tahu lelaki itu mempunyai kriteria yang dicari dalam diri seorang lelaki. Leka Dizyan memandang lelaki disebelahnya itu dan tersenyum sendirian. Tanpa dia sedar, Faizal mengalih pandang ke arahnya. Dijungkitkan kening. Seolah-olah bertanya sesuatu kepada gadis itu. Dizyan tidak menggeleng ataupun mengiakannya. Dia segera beralih semula kepada kertas peperiksaan dihadapan. Perasaan berdebar cuba dikawal sebaik mungkin. Faizal tersenyum kecil dan kembali menjawab soalan.
Loceng sekolah berdering menandakan tamat masa peperiksaan untuk kertas pertama di hari pertama peperiksaan. Menggeletar juga perasaan apabila melihat kertas jawapan yang telah diambil oleh guru pengawas. Kelas sudah mulai riuh rendah dengan suara para pelajar yang menyatakan perasaan lega mereka apabila terlepas sudah bala yang pertama. Guru pengawas yang sedang mengutip kertas jawapan berhenti seketika dan memandang ke seluruh kelas.
“Tolong diam. Saya masih belum selesai mengutip kertas jawapan kawan-kawan kamu ni. Bila dah habis, barulah kamu boleh bercakap.” Suara guru pengawas wanita itu sedikit meninggi. Kelas kembali diam. Dizyan menggeliat sedikit. Untuk meregangkan otot-otot sendi yang kejang. Sempat mengerling ke sebelah. Faizal sedang bermain mata dengan seseorang. Sekejap mengenyit, sekejap lagi tersenyum menggoda. Kepada siapa dia cuba menggoda? Kalau Ku Zhety, tidak mungkin. Kerana gadis itu duduk dihadapannya. Dizyan cuba memandang ke arah yang dipandang oleh Faizal. Kelihatan Hezlin menguak rambutnya ke belakang sambil tersipu-sipu malu membalas senyuman lelaki itu.
“Dasar lelaki mata keranjang!” Dizyan menggumam geram tetapi cukup perlahan. Faizal segera beralih ke arah Dizyan.
“Kau jealous ke?” sindir Faizal dengan senyuman sinisnya. Serta-merta Dizyan mengalih pandang ke arah lelaki itu. Dizyan mencemik dan menjelirkan lidah.
“Hiih…perasan la, lu! Apa kau ingat kau tu Hugh Jackman? Kalau kau macam dia, lainlah cerita.” Dizyan memerli. Tergelak kecil dia. Menahan perasaan gementar. Macam mana Faizal boleh terdengar kata-katanya itu.
“Aku tahu aku ni memang handsome. Kalau tak, takkanlah semua perempuan kat sekolah ni boleh tergila-gilakan aku. Termasuk kau, kan?” Faizal sengaja ingin menguji perasaan Dizyan. Bibirnya masih mengukir senyuman sesinis yang mungkin. Ternganga Dizyan. Kata-kata guru pengawas mematikan perbualan mereka yang lebih kepada pertingkahan itu.
“Okay. Semua boleh pergi rehat sekarang. Kejap lagi masuk balik untuk next paper, ya. Jangan seorang pun ada dalam kelas ni.” Ujar guru pengawas itu. Kesemua pelajar sudah beredar ke kantin. Terpusu-pusu mereka keluar dari kelas. Agaknya menahan lapar sejak dari tadi. Tidak terkecuali Dizyan. Dia menunggu Misha di luar kelas. Kelihatan Misha berjalan dengan lenggoknya menuju ke arah gadis gempal itu.
“Macam mana exam tadi? Okay?” tanya Misha.
“Okaylah. First paper lagi pun. Kau?” Dizyan pula bertanya sambil kaki mereka melangkah menuju ke kantin. Yasmin sudah lama menunggu dikantin. Maklum sajalah, kantin bersebelahan dengan dewan peperiksaan.
“Okay jugak.” Jawab Misha ringkas.
“So, kau boleh target A1 lah ni?” perli Dizyan. Misha menggeleng.
“Tak jugak. Aku tak expect apa-apa pun.”
“Kau ni mana satu? Kejap kata okay, kejap kata tak expect. Tak pahamlah aku .” Dizyan menggaru kepalanya yang terasa sedikit gatal.
“Taklah. Aku tak nak menaruh harapan. Aku takut kecewa.” Memang selama ini, itulah yang menjadi kerisauan Misha. Memikirkan kemungkinan dia kecewa jika terlalu berharap dengan keputusan yang terbaik.
“Ohh…kalau macam tu, aku tujukan lagu ni untuk kau. ‘Dulu aku sendiri, kini masih sendiri hadapi hidup ini. Susah senang dirimu, tiada tempat mengadu. Seperti burung kepatahan sayap. Di hati kecil ku menaruh harapan’.” Dizyan bernyanyi kecil siap dengan gayanya sekali. Misha terkekeh-kekeh ketawa.
“Uihh…sedapnya suara. Ada konsert AF rupanya kat sini.” Sindir seseorang. Dizyan dan Misha serentak mengalih pandang ke belakang. Kelihatan ahli kumpulan Faizal sedang mengikuti mereka dari belakang.
“Kenapa kau tak pergi audition je?” perli Rizal pula. Dizyan malas menjawab. Dia terus memandang ke tempat lain dan bersedia untuk beredar dari situ. Menarik lengan Misha untuk mengikuti rentak langkahnya.
“Kalau dapat, muat ke nak masuk TV? Nanti bila time si dugong ni, asyik outframe je.” Aneeq pula berkata. Misha beralih memandang mereka semua.
“Apa masalah kau orang ni? Asyik nak kenakan Yan je.” Misha berkata marah. Tetapi oleh kerana suaranya yang lembut, bila marah pun serasa pihak musuh tidak akan takut mendengar suara Misha. Yang lain hanya mentertawakan Misha.
“Apa masalah kau orang ni? Asyik nak kenakan Yan je.” Aneeq bersuara mengejek. Misha mencebik geram.
“Ni apahal ni?” Asrul bertanya tiba-tiba. Entah dari mana dia muncul, tidak pula mereka tahu.
“Haaa…hero kita dah datang untuk selamatkan dunia.” Ejek Aneeq. Mujur Faizal tiada disitu. Jadi bolehlah dia membalas dendam terhadap Asrul yang telah memalukannya sejak kebelakangan ini.
“Apahal kau nak cari gaduh dengan aku pulak? Kau ni memang tak boleh hidup kalau tak gaduh dengan orang.” Mencerlung mata Asrul memandang Aneeq.
“Memang aku suka cari gaduh.” Aneeq mendada tinggi. Ahli kumpulan yang lain sudah kegelisahan jika mereka benar-benar ingin bergaduh disini.
“Ohh…bolehlah kau letak dalam resume kau nanti dalam bahagian pekerjaan terdahulu: kaki pukul.” Kata-kata Asrul itu mengundang gelak besar Dizyan. Misha tidak mahu turut serta. Takut pula nanti Asrul menjadi sasaran Aneeq.
“Kau ni memang melampau!” Aneeq berkata kuat. 2-3 orang pelajar yang lalu disitu turut memandang ke arah mereka. Misha menarik lengan Asrul untuk beredar dari situ.
“Jomlah, Rul. Jangan gaduh kat sini. Kita baru je start SPM.” Dizyan pula berkata untuk meredakan ketegangan di antara mereka. Asrul mengangkat jari telunjuknya ke muka Aneeq. Tanda memberi amaran. Aneeq cuba untuk mendada sekali lagi tetapi segera ditahan oleh Rizal.
“Mamat jangkung tu memang nak kena dengan aku. Aku memang tak puas hati dengan dia.” Aneeq mengepal penumbuknya.
“Aku tahulah, Neeq. Kau nakkan si Misha tu, Misha tak layan. Jadi, kau memang anti dengan Asrul.” Rizal menepuk-nepuk bahu Aneeq.
“Ishh…dengan perempuan macam suara itik tercekik biji durian tu? Memang taklah. Aku suka orang lainlah.” Ujar Aneeq. Yang lain hanya mengerutkan dahi.
“Siapa?” tanya Hakimy pula.
“Satu hari nanti, kau orang akan tahu jugak.” Ujar Aneeq penuh berahsia. Rizal hanya menjungkitkan bahu.

BERSAMBUNG.....

3 tukang komen paling setia:

Miss Kira said...

nak tau siapa...
hmmm..
curious ni..
cpt skit smbg ye..

::cHeeSeCaKe:: said...

yan ke?heheh..die cm suke je cri pasal dgn yan.. org klu suke cari gado ngn pompuan ni, tndenye nk trik perhatian pompuan tu..kekeke..(agaknye la)

-cheesecake-

nurhakim said...

nie msti aneeq ska kat yan...
dia kan ska cri gduh ngn yan...
xmgkin lah dia ska misya or yasmin..
tul x kak ecah??hihii