BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, May 18, 2009

Kau Milikku 11

BAB 11

8 TAHUN KEMUDIAN

“ASSALAMUALAIKUM, Umi...Abah.” Dizyan tersenyum dan duduk berhadapan dengan Uminya, Puan Hajjah Karissa. Asyifa juga baru turun dari tingkat atas. Melabuhkan punggung di sebelah Dizyan. Mencapai pinggan dan menceduk makaroni goreng. Disuap makaroni goreng tersebut perlahan-lahan ke mulutnya. Asyifa mengambil sekeping roti dan disapukan jem peanut butter Goober Grape kegemarannya. Mak Nani keluar dari dapur dengan membawa seteko kopi.
Mak Kiah sudah lama bersara selepas anaknya menyatakan hasrat hendak membawa dia tinggal bersama mereka di Singapura. Anaknya itu tidak suka melihat ibu dia bersusah payah untuk bekerja lagi dan menyara hidup sebagai pembantu rumah. Setelah Mak Kiah kematian suami sejak 16 tahun yang lalu, dia bekerja di rumah Tuan Haji Azmin. Kini, kerjanya digantikan oleh Mak Nani. Adik kepada arwah suami Mak Kiah. Keluarga Mak Nani orang susah. Dan terpaksa menyara anak seramai 6 orang. Suami sudah tidak mampu bekerja sejak lumpuh beberapa tahun yang lepas. Kebanyakan anak-anak Mak Nani masih bersekolah. Hanya 2 orang sahaja anaknya yang sudah memasuki universiti. Tetapi perbelanjaan di universiti juga bukannya murah. Dua orang anaknya itu terpaksa bekerja sambilan untuk membiayai kehidupan mereka. Setakat dapat duit biasiswa yang tidak sampai RM500 sebulan itu, tidak cukup. Mak Nani tidak menghalang mereka untuk bekerja cuma jangan sampai menganggu pembelajaran mereka. Kadangkala, mereka datang ke rumah banglo itu. Dizyan mengajar mereka apa yang tidak difahami oleh mereka berdua itu.
“Dah lama Misha tak datang. Kemana dia?” tanya Puan Hajjah Karissa tiba-tiba. Tuan Haji Azmin dan Asyifa memandang ke arah Dizyan yang tersedak apabila ditanya secara mengejut. Diminum air jus oren bagi menghilangkan rasa tersedaknya itu.
“Misha kan nak kahwin dah, Umi. Jadi sibuk uruskan majlisnya tu.” Dizyan masih meneruskan suapannya. Mereka semua terangguk-angguk mendengar cerita Dizyan.
“Abah Az...” panggil Asyifa. Tuan Haji Azmin memandang muka anak saudaranya itu.
“Abah Az tahu pasal case Veronica Lhullier vs Datuk Karim?” tanya Asyifa. Tuan Haji Azmin seperti berfikir sesuatu.
“Aryanna ada jugak beritahu Abah Az semalam. Tapi Abah Az tak pasti lah pasal apa.” Tuan Haji Azmin menolak pinggan makaroni gorengnya ke tepi. Menghirup kopi yang masih panas.
“Pasal case child custody tu.”
“Haa...okay. Kenapa, ya?” barulah Tuan Haji Azmin teringat kembali.
“Ms. Lhullier nak bawak anak tu balik U.S. Tapi Datuk Karim tak bagi. Dia pun dah tak tahu Ms. Lhullier tu dah agama apa sejak dia orang cerai tahun lepas. So, dia nak anak tu beragama Islam.” Jelas Asyifa. Tuan Haji Azmin mengangguk. Dilurut dagunya yang sudah ditumbuhi janggut putih.
“Hish...tulah kan sebabnya kahwin dengan orang putih. Kan ramai orang Melayu kat Malaysia ni. Entah apa yang dipilihnya juga orang putih tu. Hebat sangat ke?” Puan Hajjah Karissa meluahkan rasa marahnya terhadap bangsa asing itu.
“Umi...kata lah kan. Yan kahwin dengan orang putih, macam mana?” uji Dizyan ingin melihat reaksi Uminya itu.
“Kamu jangan cuba nak kahwin dengan orang putih. Umi tak izinkan. Kenapa kamu nak kahwin dengan bangsa penjajah macam tu? Kan ramai lagi orang Melayu kat Malaysia lagi ni, hah?” marah benar Puan Hajjah Karissa. Dizyan tergelak kecil.
“Marah betul Umi Rissa dengan orang putih ni.” Tukas Asyifa.
“Umi kamu ni, bukannya apa. Dia cuma marahkan George Bush tu je. Sebabkan peperangan di Iraq tu.” Tuan Haji Azmin menyambung kata.
“Tapi, Umi suka pada Barack Obama tu. Dia tak amalkan sistem pemerintahan George Bush.” Puan Hajjah Karissa pula mencelah.
“Tapi Umi, suppose bukan dia first native Black American President kan?” ujar Asyifa. Disuapkan sesudu makaroni ke mulut.
“Yalah. Suppose Martin Luther King. Tapi dah dia mati kena tembak sebelum sempat orang angkat dia jadi president. Alahh..dalangnya orang putih jugak. Sebab tak nak sistem dia orang dicemarkan oleh orang kulit hitam ni. Zaman tu kan, orang kulit hitam ni masih slave orang putih lagi. Jadi bagi dia orang, slave tak boleh duduk setara dengan dia orang.” Tuan Haji Azmin menambah.
“Hish...sampai macam tu sekali kan, Abah Az.” Asyifa menggeleng perlahan.
“Hari tu, Yan adalah tengok macam dokumentari ni tau. Pasal Martin Luther King. Kan ada satu hotel murah yang didiami oleh Martin Luther King masa hari kejadian dia ditembak tu. Sekarang ni, dia orang dah jadikan bilik pameran untuk pelancong yang pergi kesana dan nak tengok tempat kejadian tu. Dia orang tak ubah langsung. Bilik tu semak macam tu jugaklah. Dia orang tak kemas. Macam mana bilik tu masa Martin Luther King dijumpai, macam tu jugaklah sampai sekarang ni.” Jelas Dizyan. Ruang makan sudah menjadi ruang sembang politik pula.
“Actually, he’s a nice guy, right? Tapi orang putih ni takut jugak. Sebab dia terlalu baik. Nanti mesti dia ubah sistem yang boleh mengkorupkan negara. So, dia orang dah tak boleh nak buat jahat lagi dah.” Tuan Haji Azmin menyandarkan badannya ke kerusi.
“Dan, dia orang dah tak boleh nak tunjuk kuasa dan menganiaya orang lain.” Tambah Asyifa.
“So true.” Setuju Puan Hajjah Karissa.
“Tapi, Abang Iz dengan Kak Syifa study kat overseas. Negara orang putih jugak, Umi.” Sengaja Dizyan mahu menguji kemarahan Puan Hajjah Karissa.
“Kalau cuma nak menuntut ilmu, tak salah. Tapi janganlah sampai lupa adat orang Melayu dan orang Islam. Setakat nak menuntut ilmu, Umi tak larang. Cuma yang Umi tak mahu terjadi ialah budaya barat menjadi ikutan. Itu yang Umi marahkan.” Jelas Puan Hajjah Karissa lagi. Asyifa melihat jam di tangan. Sudah hampir pukul 9.30 pagi. Dihirup jus oren dengan cepat. Dia terus bangun dengan membawa pinggan dan gelas yang digunakan ke dapur. Hendak dicuci tetapi dihalang oleh Mak Nani. Asyifa keluar semula ke ruang makan.
“Umi Rissa, Abah Az...Syifa pergi dulu.” Dia tunduk menyalami kedua orang tua itu. Mata mereka bertiga mengikuti langkah Asyifa.
“Bila Yan nak datang tolong Abah ni?” tanya Tuan Haji Azmin kepada anak bongsunya itu.
“Alaa...Bah. Yan tak reti sangat pasal Law ni. Yan tak belajar pun pasal Law. Yan belajar pasal Mass Comm. Abah tunggu jelah Abang Iz balik.” Sememangnya Dizyan mengelak untuk menjawab soalan yang diajukan oleh Tuan Haji Azmin itu.
“Huh!! Entah bilalah Abang Iz kamu tu nak balik. Katanya, setahun dua je nak cari experience. Ni dah bertahun. Tak jugak balik-balik.” Kemarahan Tuan Haji Azmin tercetus apabila mendengar nama Izham. Anak sulungnya itu langsung tidak menunjukkan tanda-tanda mahu pulang ke Malaysia.
“Nanti dululah, Bah. Yan tak ready lagi.” Berkali-kali cuba menolak ajakan Tuan Haji Azmin itu.
“Bila lagi kamu nak ready? Dah lama kamu jadi penganggur terhormat kat rumah ni.” Luah Abahnya kesal. Dizyan tersengih.
“Yan tengah cari kerjalah, Abah.” Dizyan mencipta alasan lagi.
“Abah bagi tempoh untuk Yan cari kerja sebulan je lagi. Kalau dalam masa sebulan tak dapat jugak, Yan kena kerja dengan Abah. No more excuses.” Ugut lelaki tua itu. Dizyan menggaru kepalanya. Bukan dia tidak pernah menghantar borang permohonan. Tetapi masih tiada jawapan.
Telefon bimbit Dizyan nyaring berdering. Lambat sekali dia hendak menjawab panggilan itu apabila nombor yang tidak dikenali terpapar di skrin telefon. Nombor telefon pejabat siapalah pula ini? Hatinya tertanya-tanya. Ditekan punat hijau.
“Hello?” jawab Dizyan sedikit curiga.
“Hello, boleh saya bercakap dengan Cik Dizyan Farhana?” tanya si pemanggil. Suara perempuan. Lembut sekali. Baru terasa lega sedikit hati Dizyan.
“Saya bercakap. Boleh saya tahu siapa disana?” Dizyan bertanya kembali.
“Saya, Hartanty daripada Rufa Grand Million Productions.” Ujar gadis itu. Dizyan seperti berfikir sesuatu. Pernahkah dia menghantar borang permohonan ke syarikat produksi itu?
“Okay. Boleh saya tahu kenapa ya, Cik Hartanty?” suara Dizyan sudah bertukar nada. Takut kecewa permohonannya ditolak.
“Cik Dizyan boleh datang untuk sesi temuduga pada Rabu depan?” tanya Hartanty. Dizyan menarik nafas sebelum memberikan jawapan.
“Boleh, Cik Hartanty. Pukul berapa?” jiwa Dizyan teruja sekali mendengar khabar itu.
“10 pagi.”
“Baiklah. Ada apa-apa yang Cik Hartanty perlukan?”
“Cuma bawak original copies of your cert.”
“Okay. Thanks, Cik Hartanty.”
“Welcome. See you this Wednesday.” Ucap Hartanty dan sama-sama mematikan talian. Dizyan melepaskan keluhan lega.


SEBAIK sahaja Hartanty meletakkan gagang telefon, ketuanya yang berada di dalam bilik terjengul di muka pintu bilik pejabat. Langsung tidak memberikan senyuman. Hartanty sudah kenal benar akan sikap ketuanya itu. Tetapi tetap dihadiahkan sebuah senyuman yang paling manis buat ketuanya.
“Tanty, hari ni saya ada meeting dengan production house. So, meeting dengan construction group postponed ke Khamis ni. Inform yang lain.” Selepas memberikan arahan, ketuanya itu masuk semula ke dalam bilik pejabat. Hartanty mendengus. Hendak mengarahkan orang melakukan kerja. Ucapan terima kasih langsung tidak diberikan. Sudah masak benar akan sikap ketuanya itu yang suka mengarahkan orang lain melakukan kerja.
“Baiklah, bos. Hamba yang menurut perintah.” Gumam Hartanty sendirian.
“Kenapa dengan kau ni, Tanty?” tanya seorang gadis yang baru sahaja masuk ke pejabat.
“Tak ada apa-apalah. Kalau aku cakap, buat sakit hati je.” Hartanty menaip sesuatu di dalam komputer ribanya.
“Kau tak pergi location ke, Fateen?” Hartanty pula yang bertanya kepada gadis tersebut. Gadis yang dikenali sebagai Fateen itu mengangguk.
“Dah. Ni pun baru balik.” Jawab Fateen. Dia berjalan ke arah meja Hartanty.
“Geram betul aku. Masa aku sampai kat location dalam pukul 12.30, aku tengok crew tengah siap melantak lunch lagi. Aku tanya pada Abang Darus, director commercial lah kan, dia kata model tak sampai lagi. Aku angin gila. Aku tanya dia, siapa model. Kata Abang Darus, model yang selalu bos kesayangan kau tu ambil lah. Aku rasakan perempuan ni macam ambil kesempatan tau. Dia tahu dia kesayangan bos kau, suka hati dia je nak datang location pukul berapa.” Fateen mendengus geram mengenangkan sikap perempuan yang tidak ada perasaan tanggungjawab itu.
“Habis, kau tak suruh Abang Darus pecat je model tu?” Hartanty berkata sambil matanya masih menatap ke skrin komputer riba itu.
“Kau dah gila? Silap haribulan, aku pulak yang kena pecat dengan bos kau.” Fateen berkata geram. Si Hartanty ini, cakap tidak pernah menggunakan akal fikiran. Ikut sedap mulut dia sahaja.
“Dah tu? Sabar jelah. Masa kau balik tu, dah habis shoot ke?” tanya Hartanty. Memandang wajah keruh sahabatnya itu.
“Malas aku nak tunggu lama-lama kat situ. Panas! Baru siapkan half. Aku terus balik je. Crew keluar dari pukul 9 pagi. So, setup semua equipments, around 1 hour jugaklah. Aku expect, model dah datang awal untuk makeup bagai. Kau tahu lah kan makeup commercial dengan makeup drama or filem tu lain. Aku ingat pukul 11 tu dah start shoot. So, bila aku datang tengok kat location, aku tahulah apa yang aku nak balik report kat bos kau. Ini start shoot dah dekat pukul 2. Aku balik dah pukul 4.30. Baru siapkan half. Lagi half bila nak buat. Ini kan sebenarnya buang masa, makan budget. Leceh lah perempuan tu. Aku benci gila dengan dia. Perempuan ni ada attitude problem. Dia ingat dia international model, dia boleh buat apa je. Pigirahh!! Tak lama lah wei kau duduk kat dalam industri ni. Aku ni ramai kawan reporter. Kalau aku hebahkan je cerita buruk pasal dia, tak boleh hidup karang. Kata nanti, aku tutup periuk nasi dia pulak. Tapi kalau dah perangai macam ni. Siapa yang tahan.” Luah Fateen. Benar-benar kesal dengan sikap model tersebut. Hartanty menggeleng perlahan. Pintu bilik ketua mereka terkuak luas. Fateen kaget. Dilihat bosnya itu sedang menyilangkan lengan ke dada.
“So, Fateen. How’s the shoot?” tanya bosnya itu dengan senyuman yang sukar dimengertikan. Tergaru-garu gadis itu mencari jawapan. Menipu? Bukan gayanya.
“Masa saya balik pukul 4.30 tadi, dia orang baru habis kan half of the commercial.” Jelas Fateen.
“WHAT?!!! Half? Bila nak siapkan lagi half?” terjerit bosnya itu. Fateen terkejut. Hartanty mengurut dada. Turut terkejut. Para pekerja yang lain hanya memerhatikan mereka berdua.
“Menurut Abang Darus, kalau tak boleh nak siapkan hari ni, dia nak habiskan lagi half esok.” Jelas Fateen. Matilah dia! Pasti akan dimaki oleh ketuanya itu.
“Kau cakap dengan Darus tu, jangan jadi gilalah. Kau tahu tak tu semua budget. Client baru bayar half, mana aku nak korek lagi half nak keluarkan budget. Potong gaji kau dengan Darus, cukup kot?” sindir ketuanya itu.
“Tapi bos, Abang Darus dengan crew dah keluar awal. Yang lambatnya, model tu.” Ujar Fateen takut-takut.
“Aku tak nak dengar apa-apa alasan. Yang aku tahu, kau orang mesti siapkan shoot tu hari ni jugak.” Ketuanya masuk semula ke dalam bilik. Pintu bilik dihempas kuat. Berdentum bunyinya. Fateen mendengus geram. Telefon bimbit Fateen menjerit nyaring. Membingitkan telinga. Berlari anak Fateen menuju ke mejanya untuk menjawab panggilan.
“Hello?” jawab Fateen.
“Hello, Teen. Model kau buat hal lah. Dia tak nak siapkan shoot tu hari ni. Dia kata dia letih.” Ujar Darus, pengarah iklan tersebut. Fateen menepuk dahinya.
“Aduh!! Macam mana ni Abang Darus? Bos suruh siapkan hari ni jugak. Kalau tak, dia potong gaji kita. Mampus kita, Bang! Nak soru apa bulan ni?” Fateen sudah kegelisahan. Betul-betul model itu buat hal. Pembawa masalah kepada mereka berdua.
“Aduh, Teen! Kalau potong gaji, kereta dengan rumah Abang siapa nak bayar?” keluh Darus pula. Fateen menggaru kepalanya yang tiba-tiba diserang kegatalan yang amat. Mereka sama-sama terdiam. Memikirkan jalan untuk menyelesaikan masalah.
“Teen, kau cakap model ni model kesayangan bos kau, kan?” tanya Darus tiba-tiba.
“A’ah.” Jawab Fateen ringkas.
“Cuba kau suruh bos pujuk perempuan tak betul ni. Manalah tau. Lembut sikit hati dia nak siapkan shoot.” Usul Darus. Fateen terangguk-angguk.
“Okay. Saya akan cuba.” Ujar Fateen pula.
“Cepat sikit tau. Crew dah letih ni.” Sambung Darus lagi.
“Okay...okay.” mereka sama-sama mematikan talian. Fateen menuju ke arah meja Hartanty semula. Sahabatnya itu mendongak memandang Fateen.
“Tanty, aku nak jumpa bos kau.” Ujar Fateen.
“Masuk jelah.” Hartanty pula berkata. Fateen mengerutkan dahi.
“Kau dah gila? Kalau aku serbu office dia macam tu je, kejap lagi dia halau aku, sia-sia je aku tak dapat nak sampaikan hajat aku.” Hartanty menggaru kepala mendengar kata-kata Fateen. Malasnya untuk berhadapan dengan angin ketua yang seorang itu. Berubah-ubah memanjang. Hartanty bangun dari kerusi yang diduduknya dan mengetuk pintu bilik pejabat yang sederhana besar itu.
“Masuk!!!” arahan masuk diberikan. Hartanty memulas tombol pintu dan melangkah perlahan masuk ke dalam bilik pejabat tersebut.
“Bos, Fateen nak berjumpa dengan bos.” Ujar Hartanty. Ketuanya itu langsung tidak mengangkat muka memandang Hartanty. Hanya anggukan yang diterima sahaja. Hartanty keluar semula dan memberikan kebenaran kepada Fateen untuk masuk. Pintu bilik pejabat itu ditutup perlahan-lahan oleh Fateen.
“Apa hal?” tanya ketuanya itu. Juga tidak mengangkat muka memandang Fateen. Takut-takut Fateen berjalan menuju ke arah meja bosnya.
“Bos, model tak nak siapkan shoot hari ni. Dia kata dia letih. Puas dah Abang Darus pujuk dia. Tapi, dia tetap tak nak.” Luah Fateen laju. Sebaik sahaja Fateen habis berkata-kata, ketuanya itu mendongak memandang wajah dia. Fateen menelan air liur tetapi terasa tersekat di kerongkong.
“Saya...saya...saya nak....nak min...mintak...tolong....bos, cakap dengan model tu.” Tergagap-gagap Fateen menyatakan hajatnya. Lelaki itu menyilangkan lengan di dada dan menyandarkan badan ke kerusi empuk miliknya.
“Kau boleh keluar sekarang.” Ujar lelaki itu. Fateen mengangguk pantas. Laju sahaja kakinya melangkah keluar. Setelah keluar dari bilik ‘maut’ itu, bilik yang selalu dinyatakan oleh para pekerja sebagai bilik hukuman bunuh, Fateen mengurut dada kelegaan. Terlepas sudah balanya.


TELEFON bimbit Engku Zhety Engku Nashman berbunyi nyaring. Menganggu ketenangan dia untuk berehat setelah penat bekerja. Dicapai telefon yang ada di atas meja. Melihat nama yang terpapar di skrin menggembirakan hatinya yang sebal. Segera dijawab panggilan tersebut tanpa menunggu lebih lama. Disilangkan kakinya.
“Hello, sayang....” jawab Ku Zhety dengan nada manja. Orang yang ada disekeliling memandangnya dengan perasaan meluat.
“Sayang, I nak tahu kenapa you tak nak teruskan shoot tu?” spontan lelaki si pemanggil itu bertanya. Ku Zhety tersentak.
“Sayang, I penatlah.” Ku Zhety berkata.
“Penat? You pergi mana semalam?” tanya lelaki itu lagi. Geramnya hati apabila mendengar kata-kata sebegitu yang terluah dari mulut si kekasih.
“I pergi club with my friends.” Sengaja Ku Zhety buat-buat letih.
“Club? You pergi clubbing sedangkan you tahu hari ni you ada shoot?” nada suara lelaki itu sudah meninggi. Menunjukkan kemarahan yang sudah memuncak.
“Sayang, I baru balik dari fashion show kat Jakarta. Apa, salah ke I nak pergi release tension?” suara Ku Zhety juga sudah mulai meninggi.
“Salah tu, memanglah tak. But, you have to act professional. Ini berkaitan dengan periuk nasi you. Kalau I tak bagi job pada you, you marah. Kata I tak sayang kat you. Bila I dah bagi, macam ni pulak you buat.” Luah segala kekesalan yang terbuku di dada lelaki tersebut.
“You pun kenalah faham, sayang. Kenapa you letak hari shoot tu hari ni? You tahu kan, I baru balik semalam dari Jakarta? I penat ni.” Masih tidak mahu mengalah. Ku Zhety tetap melawan.
“Sayang, crew I ada kerja lain lagi tau. Ada lagi 60 episod nak kena siapkan untuk slot Akasia kat TV3. You fikir crew I ni, goyang kaki je ke? Dia orang banyak lagi kerja lain. Ini pun I terpaksa bahagikan crew. Half siapkan slot 60 episod tu. Yang lagi half pergi siapkan commercial. You tahu tak, client I yang request you? So, you kena ada sikap professional. I just can’t understand your attitude.” Segala lahar yang mengelegak di dalam dada lelaki itu, sudah dimuntahkan.
“I tak peduli. I nak you siapkan shoot tu hari ni. Kalau tak, I potong half of your payment untuk masukkan dalam budget.” Ugut lelaki itu dan dimatikan talian dengan segera. Ku Zhety menjerit kuat. Terkejut krew produksi yang berada di situ. Mereka semua memandangnya dengan tanda tanya.
“Tu singa betina dah kena marah dengan bapak singa lah tu.” Seloroh Darus. Mereka yang lain hanya tertawa kecil sambil menggeleng-gelengkan kepala.

BERSAMBUNG.....




5 tukang komen paling setia:

::cHeeSeCaKe:: said...

wah..nti dizyan keje ngn faizal la kn?klu syg ku zethy mksudnye faizal la kn? wawawa..faizal n dizyan bertemu kmbali..bergduh @ bercnte..hehee..kak smbung kak..!

sYaFaRiNa said...

adoyai, faizal ni pon xda org lain ke nk bercinta...
si gedik tu jgk yg dia nk...

nurhakim said...

alahai....
faizal brcnta lgi lah ngn ku zetty..
setia tul lah diaorg nie...
tpi xpe 6ti bla yan dah dtng kasi 'gegar' skt hbngan diaorg 2 kak ecah..bru lah trill skt...hihi

alom said...

slm kak...nak n3 br lg:))
rindu ler kat akak nyer karya..fuhhh..gegar kak..tenang jer jiwa sy yg kacau ni lau leh bc karya akak..bkn bodek ni tau..cius per.. n bler versi cetak dklkl nk kua?? nti wt announs k:=* cyang kak ecah..

Edel Eyla Shepia said...

great work!!

hmmm kak ecah... x der watak kter kew dalam cter kak ecah nie?