BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, March 8, 2009

Kasih Aishah Najyha BAB 46

BAB 46

LEWAT petang itu, Hafiz sendiri yang datang menghantar Adam ke rumah keluarga Aishah. Loceng di pintu pagar dibunyikan sekali. Masih tidak kelihatan pergerakan di dalam rumah. Sekali lagi dibunyikan. Perlahan-lahan pintu utama dibuka. Terjengul wajah ayu seseorang yang memakai tudung. Dia membuka pintu pagar automatik. Sebaik sahaja pintu itu terbuka, Hafiz terus memboloskan diri dengan mengendong Adam. Menuju ke arah seseorang yang setia menunggu di taman yang ada di dalam kawasan rumah itu. Mereka sama-sama tersentak. Tidak Aishah menyangka bahawa Hafiz yang akan membawa Adam pulang. Dihulurkan Adam kepada Aishah. Wanita itu mengambil anaknya dan dicium sepuas hati. Airmata mengalir perlahan di pipi. Hafiz terharu melihat keadaan di hadapannya itu. Hafiz berdehem kecil. Aishah mendongak memandang lelaki itu.
“Uncle dengan Auntie mana? Tak nampak pun kereta Uncle?” Hafiz bertanya setelah meninjau garaj. Hanya tinggal satu kereta sahaja. Mungkin milik Aishah.
“Mama dan Papa balik Sungai Petani.” Aishah berkata. Matanya masih pada Adam yang merengek-rengek kecil. Hafiz mengangguk perlahan.
“Nina?”
“Abang Sof baru balik dari outstation semalam. So, dia bawak Kak Na dan anak-anak pergi holiday. Lagipun dah cuti sekolah.” Jelas Aishah. Sekali lagi Hafiz mengangguk.
“Jadi, Shah tinggal seorang ke?” Hafiz bertanya lagi. Aishah hanya mengangguk tanpa menjawab. Hafiz menyeluk tangan kanannya ke dalam poket.
“Tak apa ke? Berani?” soal Hafiz lagi. Kening wanita dihadapannya itu bertaut. Hafiz rasa serba salah. Bersalah kerana bertanya seperti itu. Hafiz bukannya apa, dia risaukan keselamatan Aishah dan Adam sahaja. Dia berdehem kecil.
“Dah biasa.” Ringkas sekali jawapan Aishah. Kepala Hafiz, dianggukkan. Itu sahaja kerja yang mereka tahu. Mengangguk dan menggeleng. Kemudian, sama-sama terdiam. Sudah tidak tahu hendak berbicara apa lagi. Entah kenapa, seperti ada satu perasaan baru yang menusuk ke dalam jiwa masing-masing. Haruman Polo Black yang dipakai oleh Hafiz menusuk hidung Aishah. Dia paling suka bau minyak wangi itu. Memang sejak dari sekolah lagi, Hafiz menggunakan minyak wangi tersebut. Disebabkan itulah, Aishah boleh jatuh cinta kepadanya. Hafiz lihat Aishah sudah gelisah dalam berdiri.
“Kalau macam tu, Fiz balik dulu.” Ujar Hafiz seraya meminta diri. Aishah tersenyum dan mengangguk. Hafiz berjalan mendekati Adam di dalam dukungan Aishah. Dicium pipi comel itu berulangkali. Sehingga anak kecil itu menolak wajahnya. Rimas! Aishah terkedu. Hafiz begitu hampir dengan wajahnya. Dia mendongak memandang Aishah dihadapan. Melihat renungan mata Hafiz, bisa membuatkan hatinya cair. Adam menghulurkan tangan kepada Hafiz tanda dia ingin mengikuti Hafiz.
“Ayah datang hari Sabtu, ya. Malam ni, Adam tidur dengan Mama, ya sayang.” Pujuk Hafiz kepada anak kecil itu sambil mengusap ubun-ubun budak itu. Seperti memahami kata-kata Hafiz, Adam tidak lagi merengek. Ayah? Aishah mengerutkan kening. Hafiz terus sahaja melangkah ke arah kereta Ferrari Magnumnya. Aishah membawa Adam masuk ke dalam rumah.
Sebaik sahaja menutup pintu, Aishah memegang dada. Dia menarik dan melepaskan nafas kuat. Adam menyucuk wajah Aishah dengan jari comelnya. Sebentar dipegang hidung, mulut dan mata Mamanya itu. Bila tangan Adam berada di atas bibir Aishah, dia berpura-pura ingin menggigit tangan anak kecil itu. Kemudian, Adam tertawa mengekeh.
“Adam suka kalau Ayah jadi ayah Adam?” tanya Aishah pada anak kecil itu. Kemudian, Aishah menggeleng. Belum lama lagi Hariz pergi meninggalkan mereka dua beranak, sudah jauh pemikirannya. Abang, moga Abang tenang disana. Jangan risaukan saya. Saya akan teruskan hidup atas pesanan dan kenangan Abang, doa Aishah dalam hati.



SETAHUN KEMUDIAN....

KERETA Ferrari Magnum yang dipandu oleh Hafiz itu, diparkir di sebelah Mercedes CLK. Hafiz mengerutkan dahi. Melihat kehadiran kereta yang amat dikenalinya itu. Tersenyum sahaja Hanita berdiri di muka pintu dengan tangan disilangkan ke dada. Hafiz melangkah keluar dari keretanya. Kembali membalas senyuman Hanita itu. Pintu belakang kereta ditutup perlahan selepas Hafiz mengambil kot serta beg bimbit miliknya. Seimbas, dia melihat jam di tangan. Baru pukul 8 malam. Hanita mencapai tangan Hafiz sebaik sahaja abangnya itu mendekati dia. Dicapai tangan itu dan tunduk menyalami. Tanda hormat.
“Datang seorang je?” tanya Hafiz. Hanita mengangkat muka memandang Hafiz. Wajahnya benar-benar keletihan. Sejak Hafiz sudah boleh menguruskan syarikat Abahnya sendiri, Najmuddin telah menyerahkan seratus peratus tugasan yang penting sebagai CEO kepada Hafiz. Beban yang digalas itu, harus ditunaikan sebaik mungkin.
“Taklah. Dengan Faiz.” Ujar Hanita. Hafiz menjenguk ke dalam rumah. Kelihatan Faiz dan Najmuddin sedang leka bersembang. Ternampak sahaja bayangan Hafiz, terus Faiz berdiri untuk bersalaman dengan abang iparnya. Sudah hampir 3 bulan, Hanita mendirikan rumah tangga bersama teman baik Hafiz sendiri.
“Kau apa khabar?” Hafiz bertanya. Tersenyum pada adik iparnya itu.
“Baik, Bang.” Ucap Faiz.
“Kau jangan nak mengada panggil aku abang. Panggil aku macam biasalah, Iz. Geli aku dengar kau panggil aku abang.” Seloroh Hafiz. Mereka sama-sama tergelak.
“Dah namanya pun Along ni abang ipar Faiz, dah tentulah dia kena panggil Along dengan panggilan abang.” Sela Farehan yang baru sahaja keluar dari dapur. Hanita turut menolong Uminya itu. Semenjak berkahwin, Hanita sudah banyak berubah. Sudah tidak malas melakukan kerja-kerja rumah. Senang hati Farehan melihat anaknya itu.
“Haa...marilah makan. Faiz, Along...Abang.” Farehan berkata setelah semua makanan sudah siap dihidangkan. Hafiz memeluk bahu Faiz dan mereka berjalan beriringan menuju ke meja makan.
Selesai makan malam, Hanita memotong buah-buahan untuk dijadikan pencuci mulut. Najmuddin, Farehan dan Faiz, berada di ruang tamu. Bersembang sambil menonton televisyen. Hafiz sudah naik ke biliknya untuk membersihkan diri. Seketika kemudian, Hafiz turun semula ke tingkat bawah. Melabuhkan punggung disebelah Faiz. Hanita baru sahaja muncul dari dapur dengan menatang sepiring buah-buahan. Hafiz mencapai seulas oren dan disuapkan ke mulut.
“Along, Umi nak cakap seperkara dengan Along ni.” Ujar Farehan tiba-tiba. Semua mata tertumpu ke arah Farehan. Mata Najmuddin sahaja yang masih ditala ke peti televisyen yang terpasang.
“Ada apa, Umi?” tanya Hafiz. Membetulkan sedikit duduknya.
“Umi nak Along kahwin bulan depan jugak.” Kata-kata Farehan itu membuatkan Hafiz tersentak. Hanita ternganga. Faiz mengunyah buah-buahan dengan perlahan. Memandang Farehan dengan tidak berkelip sedikit pun matanya.
“Umi nak Along kahwin bulan depan? Dengan siapa? Along bukannya ada calon pun.” Tingkah Hafiz sedikit tidak bersetuju. Farehan hanya tersenyum misteri.


“AKU terima nikahnya Syarifah Aishah Najyha binti Syed Mahfuz dengan mas kahwinnya 80 ringgit, tunai.” Dengan sekali lafaz, Aishah sah menjadi isteri kepada lelaki bernama Mohd Hafiz bin Mohd Najmuddin. Menitis airmatanya mendengar lafaz itu.
“Sah?” tanya kadi itu kepada saksi-saksinya.
“Sah!!!” ruangan yang luas itu bergema dengan suara-suara saksi tersebut. Aishah mengangkat tangan. Mengaminkan segala doa yang dibaca oleh kadi akad nikah. Airmata tidak berhenti menuruni pipi. Hafiz menunaikan solat 2 rakaat sebelum berjalan mendekati Aishah dan menyarungkan cincin platinum bertatahkan berlian itu. Aishah tunduk menyalami tangan gagah suaminya. Kemudian, Hafiz mengangkat wajah isteri yang baru sahaja dinikahinya itu dan mencium dahi. Kedua pengantin itu seperti malu-malu hendak bergambar.
“Ahh...apa yang nak dimalukan? Kamu pun dah jadi suami isteri.” Usik salah seorang perempuan tua yang diwakilkan oleh keluarga Najmuddin. Tersipu-sipu Aishah jadinya. Hafiz sedari tadi, tidak habis dengan sengihannya.
Kenduri kahwin dilakukan dengan cara yang paling sederhana. Ini atas kehendak Aishah juga yang mahukan begitu. Dia tidak mahu terlalu hebat. Baginya, acara yang secara besar-besaran tidak penting. Yang penting, dia dengan Hafiz sudah disatukan atas ijab kabul yang sah. Pasangan pengantin bergambar sakan dengan Adam Hariz.
Malam itu, Aishah dan Hafiz masuk ke dalam bilik bersama Adam setelah penat melayani karenah tetamu-tetamu yang hadir. Tidak habis mengusik mereka. Dibaringkan Adam ke atas katil. Aishah juga turut baring di sebelah Adam. Tetapi tiba-tiba, Hafiz mengangkat Adam dan menuju ke arah pintu.
“Abang nak bawak Adam ke mana pulak tu?” tanya Aishah, gusar. Terus sahaja dia duduk menegak di atas katil.
“Abang nak hantar dia kat Mama.” Ujar Hafiz. Aishah mengerutkan dahi.
“Kenapa?”
“Sebab malam ni, adalah malam Ayah dan Mama je. Adam kena tidur dengan nenek. Ayah tak mahu Adam kacau.” Hafiz berkata. Serentak dengan itu, Aishah berlari ke arah mereka berdua dan menghadiakan cubitan di lengan Hafiz. Dia mengaduh kesakitan. Kemudian, tergelak besar lelaki itu.
Nurradiah yang melintasi bilik anak dan menantunya itu, berhenti dihadapan pintu bilik mereka itu apabila tombol dipulas dan terjengul wajah Adam yang didukung oleh Hafiz.
“Laa...Adam buat apa dengan Ayah dan Mama tu? Adam tidur dengan nenek, ya. Jangan kacau Ayah dan Mama.” Nurradiah pula mengusik. Diambil Adam dari dukungan Hafiz. Lelaki itu jadi termalu sendiri melihat ibu mentuanya dihadapan pintu bilik mereka.
“Ma....” memerah wajah Aishah menahan malu. Nurradiah tersenyum dan terus berlalu bersama Adam. Menghilang disebalik biliknya.
“Kan dah senang kerja Abang.” Usik Hafiz. Aishah berpaling dan terus melangkah laju ke arah katil. Hafiz segera menarik lengan Aishah dan membawa wanita itu mendekati badannya. Wajah putih gebu itu diusap perlahan.
“Sayang...” bisik Hafiz lembut di telinga Aishah. Begitu romantis sekali panggilannya. Aishah memejamkan mata. Memeluk Hafiz sekuat hatinya. Pelukan itu dibalas. Tersenyum bahagia kedua mereka. Akhirnya, cinta yang pernah hapus dahulu, datang dan menjadi teman hidup mereka kini. Cinta terhalang yang terlepas, kini datang menjengah kembali kedua hati yang kontang.
Perlahan-lahan rambut Aishah diusap. Angah, pesanan dan janjiku itu akan Along tunaikan. Tidak akan sekalipun Along sia-siakan hidup Aishah dan Adam. Hidup mereka, adalah hidup Along kini. Bahagia Along milik mereka dan kesedihan mereka milik Along. Akan Along biarkan mereka gembira selagi hayat Along dikandung badan. Tidak akan Along biarkan setitis pun airmata yang menitis di wajah mereka, janji Hafiz sesungguhnya. Pelukan semakin erat.
Terima kasih, Ya Allah. Kerana memberikan aku peluang sekali lagi untuk merasa bahagia. Abang, janji saya pada Abang tidak akan saya lupakan. Pesanan dan kenangan bersama Abang tetap tersemat didalam hati ini. Tidak akan sekali-kalipun saya benarkan hati ini terlupa dari mengingati Abang. Doakan kebahagiaan kami, walaupun dimana jua Abang berada, rintih Aishah. Dia tersenyum melebar. Malam itu, akan menjadi kenangan yang tidak akan dilupakan oleh mereka berdua.
“Sayang.” panggil Hafiz.
“Hmm...”
“I love you. And I will always love you.” Ucap Hafiz lembut. Pelukan dileraikan. Aishah membuat gaya ‘I Love You’ seperti di dalam filem Hindi, Kuch Kuch Hota Hai. Hafiz tersenyum.
“Banyak sangat tengok cerita hindustan ni.” Hafiz mencuit hidung Aishah. Tergelak wanita itu.
“Thanks, sayang. Thanks a million time for loving me.” Ucapan Hafiz penuh bermakna. Kemudian, mereka kembali berpelukan. Terima Kasih Cinta!

TAMMAT......HAHAHAHA

p/s: thanks u guys,4 supporting me all da way. from start 2 finish....thanks so much 2 all my commentators. such as zaty,na-dz,nurhakim,syafarina,syafira,swit hanna n sesape je yg sye terlupe nk sebut, mintak mahap la yer....pape pown u guys, rawk!!!!

tggu my next e-novel, k!!!! on da way dah.....

17 tukang komen paling setia:

::cHeeSeCaKe:: said...

wa..best2..
hepi ending..!
suke sgt..!
sy tggu next novel kak ecah..huhu

Cik Illya said...

best2x. tahniah kak ecah.boleh buat novel.confirm saya beli

ceritaku MEMORIKU said...

sweet jerw time die nk g bg adam.
ahakzzzz.
comey2
dh abis kerw?he3
x sabar nk tggu citer baru.
suke2
kak ecah the best.umahxxx.
he3
-na'dz

keSENGALan teserlah.. said...

ngeeee..
akhirnye dorang bersme gak after byk dugaan..
huhu..
huhu..
ske2..sweet sgt...
xsaba nk tggu kak ecah punye cite bru..
bce prolog kat tepi uh cm best..
cpat ye post..hehe..
nyways..gud job kak..
love it...

Bie Hassan said...

best...suka sngt..
sweet la diorang tue...
happy ending...huhu...
tahniah kak ecah...

❤❤sωɨт ɦɑииɑ❤❤ said...

huhuhu..
at last they live happily ever after..
omedetou ecah..
waiting 4 ur next 'gift'..hehehe..
chaiyok2..
moga jadi penulis novel yg berjaya 1 fine day..=)

Miss Kira said...

at last..kawin gak depa..hepi ending..bru le ada semangat nak bca dr awal..sya mls skit nak tggu..so sya suka bca cita yg sdh ada ending dah..bru puas skit..hehehe..apa apapun..cita ni best sgt..congrat ya..

Aishah Hamzah said...

thanx ya korg 4 supporting me....
miss kira sme la ngan sye...
1st time bli novel mst bace ending dolu...
br de smgt nk bc dr awal....
hahaha

Cutiesgurl said...

tahniah sbb dah abiskan enovel nie...akhirnyer hepi ending...ingatkan dah abis masa hariz mati ari tue...time tue memang sedih giler la...siap nangis lg...

nurhakim said...

akhirnya de gak part yg d tnggu2 oleh smua pmbca cte nie...
part aisyah kwen ngan hafiz...hihii
pe2 pn best lah kak ecah...
sy pn sm lah kak ecah..
time bc nvel or majalah msti bc ending/blkng dlu..
bru de feel nk bc...hihihii
nk tnya nie kak ecah...
cte nie dah last epi ke?????

eija said...

dah abis..
aboi kak eceh nie msti pmnat hidustan siap slitkan "i love u" dlm bhsa isyrat..

hehe..thniah eja suka bca novel akak smua nya best..

MaWaR_RiMbA said...

xleh nk gmbrkan ngan kata2, yg pasti K.A.N brjaya mbawa sya ke alamnya...terimakasihkakecah.

Unknown said...

Syabas ecah...citer ni..sungguh
menyentuh hati pembaca2 semua...
Semoga ilham berkarya mencurah2.

rahmahmokhtaruddin said...

hepi ending!! best...
cik aisyah, boleh x kalo buat link utk setiap e-novel? mungkin boleh memudahkan pembaca, macam yg cik ratubulan buat..hehe..sekadar cadangan..

Anonymous said...

besst!!!cukup rasa segala rasa dalam kehidupan Aisyah,tahnia..

Anonymous said...

Cerita yg menarik. Tapi bkn smua lelaki blh ambik yg "bekas org" even prmpuan tu dia cinta sgt2.

Anonymous said...

sesetengh lelaki snggup ceraikn isteri jika dpt tahu isteri yg bru dikaweni bkn perawan. Ade jga yg snggup kawen, tpi, bkn smua. Coz lelaki ..blh dikatakn smua nk ank dara, xde satu pun lelaki nk bekas orang. Wlaupun, dia cinta sgt2 kt prmpuan tu. Mlainkn dh jodoh. Nk buat mcm mne lgi