BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, January 31, 2009

Kasih Aishah Najyha BAB 34

BAB 34

RUMAH banglo 2 tingkat itu kelihatan sunyi. Tiada lagi gurauan yang membingitkan penghuni rumah tersebut. Semua penghuni yang dahulunya mendiami kediaman itu telah berpindah ke kediaman sendiri. Bersama pasangan masing-masing. Kelihatan seorang wanita anggun bertudung ringkas, keluar ke tamannya untuk berkebun. Sudah lama Wan Jah dan Wak Leman bersara dan pulang ke kampung mereka. Tidak mahu lagi Nurradiah menyusahkan kedua orang tua itu yang banyak berjasa buat keluarganya. Dia juga sudah mampu menguruskan keluarganya sendiri. Tambahan lagi, anak-anak dara dan teruna sudah membesar dan mempunyai keluarga masing-masing. Tidak perlu lagi dikerah keringat mereka berdua.
Tanah bunga ros digemburkan dan dimasukkan beberapa biji baja. Kemudian ditepuk-tepuk tanah tersebut menggunakan sudip yang digunakan untuk mengembur tanah. Diambil gunting dedaun bunga dan diguntingkan daun-daun bunga yang sudah digigit ulat. Hish! Makan racun pun tak mati-mati jugak, gumam Nurradiah. Tangannya masih lagi ligat menggemburkan bunga-bungaan di sekeliling kebun. Dari satu ke satu pasu bunga, Nurradiah melakukan kerja. Peluh dikesat menggunakan hujung lengan baju. Diambil topi yang tersangkut elok di kepalanya dan dikibas-kibaskan untuk menyejuk badan. Mendongak ke langit yang cerah. Matanya dikecilkan sedikit apabila matahari menyuluh mata. Setelah selesai melakukan kerja-kerja di kebun, Nurradiah masuk ke dalam rumah melalui dapur. Tidak mahu melalui ruang tamu dengan keadaan yang kotor dan berlumpur itu. Diletakkan gunting daun ke atas sinki. Nurradiah membasuh tangan di sinki tersebut. Kemudian, dia melihat jam dinding yang tergantung di ruangan dapur itu. Sudah hampir jam 11 pagi. Sebentar lagi Nina dan Sofyan serta Aishah dan Hariz akan pulang ke rumah untuk makan tengah hari bersama-sama Nurradiah dan Syed Mahfuz. Nadira mengikuti Shah Fuzey ke Jepun atas urusan kerja. Dan sambil itu bercuti. Sudah lama Nadira tidak bercuti semenjak sibuk menolong Aishah menguruskan butiknya.
Nurradiah memanjat tangga untuk menuju ke tingkat atas. Awal pagi lagi selepas sarapan, Syed Mahfuz sudah keluar bermain golf bersama teman-teman perniagaannya. Sudah pasti ada perkara yang hendak dibincangkan tentang projek terbaru yang diusaha sama oleh syarikat mereka. Setengah jam kemudian, Nurradiah turun semula ke tingkat bawah. Dengan lengkap berpakaian dan sudah membersihkan diri, Nurradiah mula mengeluarkan bahan-bahan mentah untuk dimasak. Dikeluarkan ayam dari peti sejuk beku dan diletakkan di dalam sinki. Kemudian, dikeluarkan pula sayur-sayuran. Diletakkan di atas sinki. Dibasuh sayur dan dipotong mengikut selera. Kemudian, dibasuh pula ayam tersebut. 45 minit kemudian, masakan sudah siap dimasak. Gulai ayam, sayur yang dimasak secara simple atau lebih dikenali oleh anak-anaknya sebagai sayur ‘bodoh’. Bukan maksud mereka sayur-sayuran itu bodoh tetapi sayur yang dimasak secara ringkas. Sambal telur, ulam-ulaman dan sambal belacan. Pasti anak-anaknya sudah lama rindukan masakan Mama mereka sebegitu. Kalau Nadira dan Shah Fuzey ada, pasti lengkap makan tengah hari mereka pada itu. Setiap minggu, Nurradiah dan Syed Mahfuz akan menjemput anak-anaknya untuk makan tengah hari dirumah. Tetapi hanya Khairul dan Sabrina sahaja yang dapat datang. Nina dan Sofyan ke Zurich untuk melihat perniagaan Sofyan yang ada disana. Aishah dan Nadira sibuk di butik untuk menyelesaikan tempahan pelanggan yang akan berkahwin pada minggu lepas. Hariz ke tapak projek terbaru, Kiara Alam Chalet and Resort di Pahang. Manakala Shah Fuzey ke Sabah atas urusan kerja selama 3 hari. Tidak mengapalah. Asalkan dapat berjumpa dengan cucu-cucunya. Minggu ini pula, hanya ada Nina, Sofyan, Aishah dan Hariz. Memadailah. Tetapi masih tidak dapat makan bersama-sama Nadira dan Shah Fuzey. Anak-anak juga turut dibawa bersama untuk bercuti. Lagipun, Shah Fuzey tidak biasa jika tidak ke luar negara tanpa isteri dan anak-anak. Pada mulanya, Nurradiah melarang Nadira membawa anak-anak mereka tetapi atas alasan hendak bercuti, Nurradiah relakan juga mereka pergi. Khairul dan Sabrina pulang ke kampung Sabrina di Pulau Pinang. Untuk menjenguk nenek Sabrina. Sudah lama mereka tidak pulang kesana.
Nurradiah melihat jam dinding itu sekali lagi. Jarum jam pendek menunjukkan pukul 12 dan jarum jam panjang menunjukkan pukul 6. Sudah 12.30. Seorang pun anak-anaknya masih belum sampai. Syed Mahfuz juga masih belum pulang. Kemana mereka semua ini? Nurradiah kegelisahan. Sesekali dilihat jam dinding. Terasa seperti jam tersebut tidak bergerak langsung. Dijenguk pula ke luar rumah. Masih tiada tanda-tanda seseorang akan pulang. Nurradiah membuat keputusan untuk ke dapur. Membuat pencuci mulut pula. Dibiarkan dirinya sibuk dengan kerja-kerja memasak. Jadi, tidaklah terlalu risau. Pencuci mulut yang paling biasa dibuatnya ialah pisang kustard. Kegemaran suami dan anaknya, Aishah. Sedang Nurradiah sedang sibuk di dapur, suami anak-anak serta menantu mereka pulang. Nina turun dari kereta dengan membawa sekotak kek. Diluar rumah, mereka merungkaikan ikatan kotak kek dan mengeluarkan kek dari kotak tersebut. Perlahan-lahan Syed Mahfuz membuka pintu utama dan mereka masuk secara perlahan-lahan. Tidak mahu mengejutkan Nurradiah yang sedang leka di dapur. Aishah menjenguk ke dalam dapur. Kemudian, memberi isyarat kepada yang lain bahawa Nurradiah berada di dapur. Sofyan memegang kek tersebut. Aishah melangkah masuk ke dalam dapur. Dipeluk pinggang Nurradiah dari belakang. Terkejut Nurradiah dengan perbuatan tersebut segera berpaling. Aishah tersenyum manis. Rindunya dia pada wajah itu. Hampir 3 minggu mereka tidak bersua muka.
“Ma…jomlah makan. Adik laparlah.” Rengek Aishah. Nurradiah tersenyum.
“Hish! Adik ni. Dah jadi isteri orang pun masih nak merengek dengan Mama lagi.” Usik Nurradiah. Aishah tersenyum.
“Hah, jomlah.” Ujar Nurradiah lagi dan mereka sama-sama melangkah keluar dari dapur.
“Surprise.” Jeritan mereka serentak dan bergema di ruang makan tersebut. Nurradiah terkejut dan tidak menyangka mereka ingat akan harijadinya pada hari itu. Dia menekup mulut. Benar-benar terkejut. Tidak berganjak Nurradiah dari tempat dia berdiri. Statik. Hampir menitis airmatanya. Dipandang ke arah suami yang berdiri di sebelah Hariz sambil tersenyum lebar. Syed Mahfuz melangkah ke arah Nurradiah dan memeluk bahu isterinya itu. Aishah bertukar tempat dengan Syed Mahfuz. Dia pula berdiri di sebelah Hariz dan memeluk lengan gagah lelaki itu. Hariz tersenyum melihat kemesraan kedua mentuanya.
“Ma…blow this candle. And make a wish.” Nina berkata. Menyedarkan Nurradiah. Wanita itu mengangguk perlahan. Kemudian, dia menghembuskan lilin-lilin tersebut.
“Ma…you’re not mak a wish.” Nina berkata manja.
“What wish is more important than my children?” tanya Nurradiah kembali. Syed Mahfuz di sebelah mengangguk perlahan. Mengiakan kata-kata Nurradiah. Yang lain hanya tersenyum. Sofyan meletakkan kek tersebut di atas meja. Tertulis di atas kek tersebut ‘Happy 51 Birthday Mama. From ur luvly children.’. Masing-masing melabuhkan punggung ke atas kerusi di meja makan. Kek ditolak ke hujung meja. Tiba-tiba telefon berdering. Serentak telefon bimbit Aishah dan telefon rumah. Aishah mengangkat panggilan telefon tersebut. Nina berlari-lari anak menuju ke talian telefon rumah. Diangkat dan dijawab panggilan itu.
“Ma…Ong telefon.” Aishah berkata dan menyerahkan telefon bimbitnya kepada Nurradiah. Disambut telefon itu dan dijawab panggilan tersebut.
“Happy birthday, Ma. Ong sayang sangat Mama.” Ujar Khairul sebaik sahaja mendengarkan suara Nurradiah.
“Terima kasih, sayang.” Ucap Nurradiah ringkas. Tidak terkata apa-apa.
“Bri nak cakap dengan Mama.” Khairul berkata lagi dan diserahkan telefon itu kepada isteri di sebelah.
“Ma…Selamat Hari Jadi.” Ucap Sabrina pula.
“Thank you so much, sayang.” Nurradiah berkata sebak.
“Hareefa dan Hareesya pun wish happy birthday kat nenek dia orang.” Ujar Sabrina lagi.
“Kirim salam peluk cium dari Mama buat dia orang.” Nurradiah mulai sebak. Seperti mahu menangis sahaja. Tidak dapat dilihat wajah anak, menantu dan cucu-cucunya.
“Mama nak apa-apa ke dari sini? Ole-ole?” tanya Sabrina.
“Hmm….beli jelah jeruk kat pasar Chowrasta Road tu untuk Mama. Dah lama tak makan jeruk kat situ.” Nurradiah berkata pula.
“Yelah, Mama. Assalamualaikum.” Sabrina memberikan salam. Salam dijawab perlahan oleh Nurradiah dan mereka sama-sama mematikan talian.
“Ma…Dira.” Laung Nina dari talian telefon rumah. Nurradiah bangun dari kerusinya dan menuju ke telefon tersebut. Nina memberikan laluan kepada Nurradiah. Dia menuju semula ke meja makan dan duduk di sebelah Sofyan.
“Assalamualaikum, Ma…Happy Birthday to you, Happy birthday to you, Happy birthday to Mama, Happy birthday to you.” Nadira siap menyanyi lagi untuk Nurradiah. Wanita itu tersenyum dalam tangisan.
“Ma, tak maulah sedih-sedih. Hari ni kan birthday girl. Kenalah happy.” Ujar Nadira dalam nada memujuk.
“Macam mana Mama nak happy? Dira, Fuzey, Shah dan Sarah tak ada kat sini. Apa yang ada kat Tokyo tu? Lagi best duduk dengan Mama kat sini.” Ujar Nurradiah sambil mengelap air matanya. Yang lain hanya memerhatikan gerak-geri Nurradiah. Nadira tergelak kecil.
“Dia orang semua wish happy birthday kat Mama.”
“Mana Fuzey?” Nurradiah bertanya.
“Abang keluar pergi office. Kejap lagi balik lah tu. Lagipun nak bawak budak-budak ni pergi Disneyland.” Ujar Nadira lagi. Nurradiah mengangguk perlahan. Macamlah Nadira nampak akan perbuatannya itu.
“Ma, I have one good news for you.” Nadira berkata gembira.
“Apa dia?” tanya Nurradiah pula.
“I’m expecting.” Nadira berkata ringkas.
“Expecting what?” Nurradiah bertanya bingung.
“Ma….I’m pregnant.” Nadira bersuara ceria.
“What??!!” ujar Nurradiah tidak percaya.
“Ya, 2 months. Semalam pergi check. Sebab Dira asyik muntah-muntah je. So, kami pergi klinik.” Ujar Nadira lagi. Nurradiah menekup mulutnya. Yang lain sedang berada di meja makan, mengalihkan pandangan memandang Nurradiah. Masing-masing mengerutkan dahi. Entah apalah yang disembangkan dua beranak itu. Setelah meletakkan gagang telefon, Nurradiah berjalan ke arah meja makan dan melabuhkan punggung di situ. Mereka hanya memerhatikan gerak-geri Nurradiah, tidak lepas dari pandangan. Sedari tadi, Nurradiah asyik tersenyum.
“Kenapa, Nur?” tanya Syed Mahfuz. Nurradiah memandang suami di sebelah.
“Dira pregnant lagi.” Ujar Nurradiah ringkas. Yang lain, tersenyum lebar.
“Makanlah. Dah sejuk pun lauk tunggu kamu semua.” Nurradiah berkata seloroh. Dengan berseleranya, mereka menjamu makan tengah hari. Usai makan, Aishah dan Nina sibuk mengemas meja makan dan membasuh pinggan mangkuk di dalam sinki. Nurradiah memotong kek New York Cheese dan diletakkan di atas piring-piring kecil. Disua kepada suami dan menantu-menantunya. Tiba-tiba terdengar hempasan kaca berderai ke atas lantai. Nina berlari keluar. Melaung-laung nama Nurradiah dan Hariz berselang-seli.
“Kenapa, Na?” tanya Syed Mahfuz.
“Adik, Pa. Adik pengsan.” Nina berkata sedikit mengah. Tanpa berkata apa-apa, Hariz terus berlari ke dapur mendapatkan isteri yang sedang terbaring lemah di lantai dapur. Hariz mencempung badan Aishah dan dibawa menuju ke keretanya. Nina mengikuti mereka sehingga ke hospital.

“TAHNIAH, Puan Aishah.” Ucap doktor yang merawatnya sambil menyelak langsir katil yang ada di dalam bilik pemeriksaan milik doktor tersebut. Aishah bangun perlahan-lahan dari katil tersebut. Keningnya dikerutkan.
“Kenapa doktor ucapkan tahniah pada saya?” tanya Aishah terpinga-pinga.
“Puan dah mengandung. 6 weeks.” Ujar doktor tersebut lagi. Aishah tergamam. Gembira sehingga tiada kata-kata yang dapat diucapkan. Bertakung mutiara jernih di tubir mata.
“Suami Puan datang ke sini sekali?” tanya doktor itu pula.
“Ada, di luar.” Tergagap-gagap Aishah berkata.
“Mengikut butir diri Puan di dalam fail ini, nama suami Puan, Encik Hariz ya?”
“Ya.” Jawab Aishah ringkas. Dia terbayangkan reaksi Hariz sebentar nanti apabila mengetahui berita gembira ini. Seorang jururawat memasuki bilik doktor itu.
“Zera, tolong panggilkan Encik Hariz. Suami kepada Puan Aishah, diluar.” Arah doktor itu. Jururawat tersebut mengangguk dan terus beredar ke luar. Sebentar kemudian, pintu bilik doktor itu sekali lagi diketuk. Terjengul wajah jururawat itu.
“Doktor, ini suami dia.” Unjuk jururawat bernama Zera itu kepada Hariz. Terjengul pula wajah Hariz disebalik muka pintu. Doktor yang merawat Aishah mempersilakan Hariz duduk. Dia melabuhkan punggung disebelah Aishah yang berwajah ceria. Dia pelik. Apakah penyakit Aishah sehingga doktor memanggilnya masuk? Tetapi Aishah tidak pula bersedih. Doktor itu berdehem kecil. Hariz memandang ke hadapannya.
“Saya Doktor Syafiqah.” Ujar doktor itu memperkenalkan diri. Hariz mengangguk perlahan. Masih menanti butir bicara doktor itu dengan sabar.
“Isteri Encik Hariz disahkan mengandung. Sudah 6 minggu.” Kata Dr. Syafiqah lembut. Hariz seperti tidak percaya. Terpinga-pinga memandang Aishah disebelah. Isterinya itu mengangguk sambil tersenyum lebar. Tanpa segan silu, terus sahaja Hariz memeluk Aishah. Memerah wajah Aishah menahan malu dihadapan doktor itu. Dr. Syafiqah tersenyum. Faham benar akan kelakuan pasangan bahagia. Mereka beredar dari klinik itu.
Nina mengerutkan dahi sepanjang perjalanan pulang ke rumah. Tadi Aishah pengsan. Kini, dia siap tersenyum lebar sebaik sahaja keluar dari bilik doktor tersebut. Bertambah-tambah kerutan di dahi. Hariz memandang Nina melalui cermin pandang belakang. Dia tahu kakak iparnya itu pasti memikirkan sesuatu.
“Balik nanti, barulah kami ceritakan semuanya.” Ujar Hariz. Nina yang tersedar dari lamunan memandang Hariz. Kemudian tersenyum dan mengangguk perlahan.

BERSAMBUNG.....

3 tukang komen paling setia:

ceritaku MEMORIKU said...

aishah pregnant.
suke2
mesti bahagie.
agagag.
smbung2
-na'dz

kurnia said...

aishah pregnant....suke nyer....ecah nak lg..nak lg...smbg cepat2..hehehehehee..

rahmahmokhtaruddin said...

tq komen saudari..beri sy semangat untuk trus menulis..

insya allah sy akan hayati novel karangan saudari, nampak sangat menarik.. penuh karakter dan cerita..

sekarang kurang berkesempatan..
byk perkara yg menuntut perhatian..