BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, January 12, 2009

Kasih Aishah Najyha BAB 29

BAB 29

AISHAH tidak dapat mengikuti keluarganya ke Sungai Petani untuk melihat keadaan Sharifah Norell dan syarikat Syed Mahfuz di sana. Ada urusan yang belum diselesaikan. Tempahan pelanggan semakin banyak dan hari Sabtu itu juga Aishah harus pergi ke rumah keluarga Hariz untuk makan malam. Telefon bimbit Aishah berdering dan segera dicapai untuk menjawab. Tidak sanggup membiarkan telefon itu menjerit lebih lama. Dilihat nama pemanggil di skrin.
“Hello, Ma?” jawab Aishah.
“Adik. Adik kat mana ni?” tanya Nurradiah yang ambil berat akan keadaan anak perempuannya yang terpaksa dibiarkan keseorangan di rumah.
“Kat butik lah, Mama. Kenapa Mama tanya?” Aishah bertanya. Hari itu, ramai pelanggan yang berkunjung ke butiknya. Lebih ramai daripada hari lain.
“Laa…kenapa Adik ada kat butik? Bukan ke malam ni Adik ada dinner kat rumah Hariz?” tanya Nurradiah. Anaknya itu dari hari ke hari semakin kuat bekerja. Risau pula dia akan kesihatan Aishah. Takut jatuh sakit.
“Ya, Mama. Tapi Adik banyak kerja kat butik ni nak siapkan lagi.” Ujar Aishah. Ditelinganya dilekapkan telefon bimbit manakala tangannya sibuk menyelak fail dan mengira sebut harga yang dikehendaki oleh pelanggan.
“Adik ni. Cuba-cubalah bawak berehat sikit. Mama tengok Adik asyik busy je.” Nurradiah berkata. Dia melepaskan keluhan perlahan.
“Iya, Mama. Nanti Adik rehat, okay? Bila dah kurang sikit kerja ni.” Aishah berkata untuk meredakan perasaan Nurradiah yang bimbang.
“Mama dah sampai ke Sungai Petani?” tanya Aishah. Buat-buat bertanya supaya Mamanya lupa untuk membebel seketika.
“Dah. Kami semua baru balik dari makan tadi.” Nurradiah berkata pula.
“Ong dan yang lain-lain mana?”
“Semua turun ke Alor Star. Katanya, nak ke Pekan Rabu. Entah apa lah yang nak dibelinya dia orang tu. Mama tinggal dengan Ngah Asmah kat rumah Lang Norell ni. Papa, Ngah Zahar dan Lang Norell pergi office. Survey keadaan kat sana.” Jelas Nurradiah. Aishah terangguk-angguk walaupun Nurradiah tidak nampak akan perbuatannya itu.
“Haa, Ma. Sebelum Adik lupa, minggu depan Achik Kira dan Achik Zani nak turun K.L. Dia orang call Adik tadi.” Ujar Aishah. Tapi fikirannya tidak begitu fokus terhadap perbualannya dengan Nurradiah. Dia lebih tertumpu kepada kerja dihadapannya itu. Kamal yang baru sahaja masuk ke dalam bilik untuk berbincang sesuatu dengan Aishah, tidak jadi bercakap apabila terlihat ketuanya sedang bercakap di talian. Aishah mengangkat tangan. Kamal mengangguk perlahan.
“Ohh…kenapa dia orang nak turun K.L?” tanya Nurradiah lagi.
“Nak tengok pakej wedding untuk Kirin. Dan tengok kita sekali. Dah lama kan Achik Kira tak turun sini.” Aishah berkata sambil tangannya sibuk mengetuk kalkulator.
“Ohh…bila nak kahwinnya tak tahu lagi?”
“Entahlah, Ma. Achik Kira tak pulak beritahu. Oklah, Ma. Adik kena letak ni.” Aishah berkata untuk menamatkan perbualan mereka.
“Yalah. Rehat tau, dik. Maybe hari Rabu depan Mama dan Papa balik.” Nurradiah berkata pula.
“Yang lain?”
“Tak esok, lusa. Entahlah. Mama pun tak tahu macam mana perancangan dia orang. Ada yang kata nak ke Penang. Ada pulak tu nak ke Langkawi.” Aishah mengangguk perlahan mendengar kata-kata Mamanya.
“Oklah, Ma. Adik letak dulu. Assalamualaikum.”
“Waalaikumussalam.” Jawab Nurradiah perlahan. Mereka sama-sama mematikan talian. Aishah melepaskan keluhan sebentar sebelum memulakan perbincangan bersama Kamal. Lelaki itu meletakkan sebuah fail dihadapannya.
“So, macam mana dengan rancangan kita nak shoot kat UPM tu?” tanya Aishah tanpa memandang wajah Kamal. Dia masih sibuk dengan fail dihadapannya.
“Pihak UPM dah beri persetujuan. Dia cuma nak tanya bila kita nak shoot. Sebab secara kebetulannya, ada production nak shooting jugak dalam minggu depan ni. Dia nak tarikh yang tepat. Supaya boleh cakap dengan pihak production tu.” Ujar Kamal. Aishah memanggung kepalanya.
“Hmm…setiap kali kita nak shoot, ada je production pun nak pergi shooting. Coincidence betul, kan?” Aishah memandang muka Kamal. Lelaki itu mengangguk perlahan sambil berfikir. Ada betul juga kata ketuanya itu.
“Tak apalah, Kamal. Nanti Akak suruh Ila confirm kan balik dengan Cik Ferda.” Ujar Aishah. Kembali tunduk menghadap fail-fail yang bertimbun. Kamal mengangguk dan tersenyum. Kemudian, dia pun beredar untuk melangsaikan kerja-kerjanya.


MALAM itu, Hariz datang menjemput Aishah dirumah. Aishah memakai baju kurung berwarna peach. Sesuai dengan kulitnya yang putih kemerahan. Hati Aishah tidak berdebar seperti hari pertama dia menjejakkan kakinya ke rumah banglo yang tersergam indah itu. Dia sudah tahu apa yang bakal menunggunya disana. Hafiz! Tetapi kenapa perasaan Aishah tetap tidak enak. Aishah menjadi semakin tidak selesa. Hariz di sebelah tidak bercakap walau sepatah pun dengan dia. Hariz memasang radio. Alunan lagu yang membuai perasaan berkumandang.


tertutup sudah pintu, pintu hatiku

yang pernah dibuka waktu, hanya untukmu

kini kau pergi dari hidupku

ku harus relakanmu walau aku tak mau
berjuta warna pelangi di dalam hati

sejenak luluh bergeming menjauh pergi

tak ada lagi cahaya suci

semua nada beranjak, aku terdiam sepi


Aishah memandang keluar. Tidak sanggup mendengar bait-bait seterusnya dalam lagu itu. Kenapalah lagu-lagu kebanyakan yang didengarinya serupa seperti hidup yang dilalui. Dia menguak rambutnya ke belakang. Hariz mengetuk jari jemari di stereng kereta. Aishah memandang sekilas kepada lelaki disebelahnya itu. Handsome! Itulah perkataan pertama yang terdetik dibenaknya. Tapi dia tidak berdebar apabila terpandangkan wajah itu. Tidak seperti debarnya dia memandang Hafiz. Aishah merenung Hariz lama sehinggakan lelaki itu terperasan akan renungan Aishah.
“Kenapa, Shah?” tanya Hariz tiba-tiba.
“Kenapa apa?” Aishah bertanya kembali. Tidak faham dengan soalan Hariz.
“Kenapa Shah pandang Riz macam tu sekali.” Ujar Hariz sambil tersenyum. Aishah menjadi gelabah. Terus pandangan dialihkan keluar.
“Tak ada apa-apa. Saja.” Aishah berkata, gugup. Hariz tersenyum lebar. Fikiran Hariz menerawang semula kepada masalah kerja.
Baru sebentar tadi, orang yang dipertanggungjawabkan oleh Hariz untuk mencari Imran, berkata Imran sedang bersembunyi sekitar Kuala Lumpur. Perkara itu sudah pun dimaklumkan kepada Syed Mahfuz. Ketuanya itu juga turut berpesan agar tolong menjaga dan menjenguk keadaan Aishah sewaktu mereka semua berada di Sungai Petani. Berita itu langsung Hariz tidak khabarkan kepada Aishah. Khuatir Aishah menjadi takut apabila terpaksa tinggal bersendirian.


KERETA Hariz tiba diperkarangan rumah banglo yang terletak di Kota Damansara. Aishah turun dari kereta setelah Hariz membukakan pintu untuknya. Setelah mengucapkan terima kasih, mereka berjalan beriringan masuk ke dalam rumah. Di pintu rumah, Aishah disambut oleh Hanita dan Farehan yang tidak sabar menunggu kedatangannya. Aishah senang dengan layanan yang diberikan oleh mereka. Hariz tersenyum melihat kelakuan Umi dan adiknya. Najmuddin yang baru sahaja turun ke ruang tamu tersenyum ke arah Aishah. Segera dia tunduk menyalami lelaki tua itu. Hanita menarik Aishah dan mereka sama-sama melabuhkan punggung diatas sofa kulit yang tersedia di ruang tamu. Seronok Hariz tengok adiknya sekepala dengan pujaan hati dia. Sekali lagi dia tersenyum. Najmuddin menepuk bahu Hariz perlahan. Tersentak dengan tepukan itu, dia tersipu-sipu memandang Abahnya.
“Mana…” soalan Aishah tergantung. Tercari-cari bayangan wajah itu.
“Mana siapa?” tanya Hanita kembali.
“A..ab…abang…Hafiz.” kekok untuk Aishah memanggil Hafiz dengan panggilan abang. Tidak pernah terfikir pun untuk memanggil dia abang.
“Ohh…Along?” Hanita bertanya. Aishah mengangguk perlahan.
“Dia pergi ambil Kak Lisa.” Ujar Hanita lagi.
“Kak Lisa?” Aishah bertanya. Tetapi belum sempat Hanita menjawab, ada seseorang memberi salam di muka pintu. Terjengul wajah Hafiz. Kemudian, muncul pula seorang wanita disisinya. Tersenyum manis ke arah mereka sekeluarga. Farehan yang datang dari arah dapur segera memeluk wanita itu. Hanita juga turut berbuat demikian. Siapakah wanita itu? Benak Aishah diserbu seribu pertanyaan.
“Kak Lisa, kenalkan girlfriend Angah, Aishah.” Hanita memperkenalkan mereka berdua. Wanita itu tersenyum ke arahnya. Aishah membalas senyuman itu.
“Kak Shah, nilah tunang Along. Tak lama lagi dia orang nak kahwin.” Hanita berkata lagi. Aishah tersentak. Kahwin?! Aishah memandang Hafiz yang sibuk bersembang bersama Hariz dan Abahnya. Kemudian, dialihkan semula pandangannya ke arah Ellisa.
“Ohh ya ke? Tahniah.” Ucap Aishah lemah. Entah kenapa dia tidak ada perasaan ikhlas dalam hatinya.
“Aishah? Aishah Najyha?” tanya Ellisa dengan wajah yang ceria.
“Saya.” Jawab Aishah.
“Dah lama saya nak berjumpa dengan Aishah.” Kata Ellisa sambil tersenyum.
“Atas sebab apa, ya?” Aishah bertanya acuh tidak acuh.
“Saya nak mintak Aishah plan kan wedding saya dan Hafiz.” Ellisa berkata dengan nada lebih gembira.
“InsyaAllah. Kak Lisa datang jelah butik saya. Nanti saya tunjukkan pakej wedding yang ada di butik saya.” Aishah berkata hambar. Ellisa mengangguk pantas.
Ya Allah! Apakah semua ini dugaan buat hambaMu yang lemah ini? Adakah aku akan tabah mengharungi cabaranMu ini? Ataupun aku harus menyerah kalah tanpa mencuba untuk melakukan yang terbaik?Tetapi bila melihatkan kebaikan Ellisa, aku rasa aku tidak layak untuk bertanding dengannya. Aku sendiri tidak tahu kenapa aku berperasaan sebegini. Aishah menangis di dalam hati.
Makan malam itu berjalan dengan lancar. Tetapi hati Aishah berperang dengan perasaan sendiri. Hafiz tidak banyak bercakap. Begitu juga dengan Hariz. Hanya Hanita dan Farehan sahaja yang kecoh bersembang. Entah apa yang difikirkan oleh Hariz. Sesekali mata Aishah bertembung dengan sepasang mata redup milik Hafiz. Hati Aishah jadi bergetar. Setelah selesai menjamu selera, Farehan menyediakan pencuci mulut. Hanita sudah menghilang ke biliknya. Kata dia, hendak melayari internet. Aishah dan Ellisa menuju ke taman yang indah, Pondok Usang Rehan yang terletak di dalam vila tersebut. Aishah berdiri menghadap kolam ikan. Ikan koi yang berenang kesana sini, mengocak air kolam dengan ekor. Sesekali dia menguak rambutnya ke belakang apabila dihembus angin sepoi-sepoi bahasa. Ellisa melabuhkan punggungnya di atas pangkin kayu yang disediakan taman itu.
Aishah mengalihkan pandangan ke arah Ellisa yang sedang termenung jauh. Sesekali terdengar keluhan dari bibir mungil itu. Aishah mengerutkan dahi.
“Kenapa, Kak Lisa?” tanya Aishah. Ellisa mengalihkan pandangan ke arah Aishah. Telus. Kosong. Dia menundukkan wajah. Aishah berjalan ke arah Ellisa dan duduk disebelah wanita itu.
“Tak ada apa-apa.” Ellisa cuba berselindung.
“Tak mungkinlah, Kak Lisa. Saya tahu ada yang menganggu fikiran Kak Lisa. Kalau Kak Lisa tak keberatan, ceritalah pada saya.” Pujuk Aishah lembut. Ellisa mengeluh perlahan dan memandang ke langit yang gelap.
“Entahlah, Shah. Kak Lisa rasa macam kadangkala Abang Hafiz tu tak ada perasaan nak kahwin dengan Kak Lisa pun.” Ujar Ellisa lemah. Aishah tersentak. Terdiam, bungkam.
“Kenapa Kak Lisa cakap macam tu? Mana Kak Lisa tahu, mungkin Abang Hafiz memang ikhlas menyayangi Kak Lisa.” Ujar Aishah, tergagap-gagap. Sedangkan dia sendiri tidak pasti akan perasaan Hafiz.
“Tak mungkin, Shah. Kak Lisa dapat rasa.” Ellisa tersenyum dan memandang Aishah disisi. Aishah terdiam lagi.
“Abang Hafiz ada orang yang dicintainya. Dan, Kak Lisa yakin itu adalah cinta pertama dan terakhir buat diri dia.” Ellisa berkata perlahan. Sekali lagi dia melepaskan keluhan perlahan.
“Kak Lisa jangan fikir yang bukan-bukanlah, ya.” Aishah cuba menenangkan hati Ellisa. Begitu juga dengan hatinya.
“Kak Lisa tak fikir yang bukan-bukan. Dan Kak Lisa yakin sangat, Shah.”
“Kak Lisa sayangkan Abang Hafiz?” tanya Aishah tanpa sedikitpun memandang wajah Ellisa yang bungkam. Ellisa memanggung dan memandang Aishah. Dia mengangguk perlahan sambil tersenyum kecil.
“Lebih dari Kak Lisa sayangkan diri sendiri?” tanya Aishah lagi. Ellisa masih tetap sama, mengangguk.
“Dan, saya juga pasti Abang Hafiz akan menyayangi Kak Lisa sebagaimana Kak Lisa menyayangi dia.” Ujar Aishah dengan yakin. Ellisa termangu. Aishah nekad. Nekad dengan keputusan yang dibuatnya. Hafiz pergilah kau dari mimpi dan hatiku, desis Aishah perlahan.


HARIZ menghantar Aishah pulang setelah jam menginjak ke angka 10. Aishah harus pulang segera kerana seawal jam 8 pagi dia harus ke butik untuk menyiapkan tempahan pelanggan. Aishah menyalami setiap ahli keluarga Hariz. Begitu juga dengan Ellisa. Sebaik sahaja tiba di depan rumah banglo milik Syed Mahfuz sekeluarga, Aishah melangkah turun dari kereta Hariz. Dia sempat mengucapkan selamat malam kepada gadis itu dan terus menderum pergi. Aishah melambai sambil tersenyum kecil. Dia melepaskan keluhan. Tegakah kau mendapat tahu kebenaran yang selama ini tersimpan rapi? Ucap Aishah dalam hati.
Aishah membuka pintu pagar kecil dan melangkah masuk ke halaman rumah. Suasana gelap menyelubungi kawasan banglo sedikit menyeramkan. Meremang bulu roma Aishah apabila terdengar salakan anjing yang semakin kuat. Segera dia melangkah masuk ke dalam rumah. Aishah mengerutkan dahinya. Kenapa lamu ditutup? Bukankah sebelum dia ke rumah Hariz tadi, sudah dibuka lampu-lampu dalam rumah? Begitu juga dengan pintu pagar. Aishah semakin pelik. Ditekan suis-suis lampu. Tetapi satu pun tidak menyala. Bertambah-tambah kerutan di dahi. Mengagau Aishah mencari tangga untuk ke tingkat atas. PAP! Terasa kepalanya dihentak sesuatu. Ada cecair mengalir turun dari kepala. Disentuh cecair tersebut. Kemudian, pandangan Aishah menjadi kelam. Dan semakin kelam. Terjelepuk dia jatuh di atas tanah.
Hariz memegang handbreak sambil menyanyi-nyanyi kecil. Tiba-tiba dia terpegang sesuatu. Diambil dan dilihatnya. Telefon bimbit Aishah. Hariz mengerutkan keningnya sedikit. Tidak pernah Aishah cuai sebegini.
“Hmm…tak apalah. Patah balik saja. Dah dekat pun dengan rumah dia.” Gumam Hariz sendirian.

Hariz memberhentikan keretanya dihadapan rumah Aishah. Hariz sedikit pelik. Kenapa rumah itu masih gelap? Sedangkan Aishah sudah lama pulang? Hariz berasa tidak sedap hati. Dia segera melangkah masuk ke halaman dan menuju ke pintu utama. Dipegang tombol. Tidak berkunci. Hariz meluru masuk. Dia terdengar orang membaling sesuatu ke atas lantai dan derapan kaki berlari. Cuba dikejarnya sehingga ke pintu belakang. Tetapi habis dilanggar perabot-perabot yang menghalang dia dari mengejar lembaga itu. Tetap tidak sempat dikejarnya. Lembaga itu berlari dengan pantas sekali. Hariz masuk semula ke dalam rumah.
“Shah….” Panggil Hafiz.
“Shah…” lagi sekali dicubanya.
“Aishah…” kali ini panggilan lebih kuat. Tetap tiada sahutan. Hati Hariz dilanda kerisauan. Dia segera mencari suis lampu. Ditekan-tekan tetap tidak menyala. Hariz baru teringat yang dia ada menyimpan lampu picit di dalam keretanya. Segera dia berlari keluar dan mengambil lampu picit tersebut. Hariz masuk semula ke dalam rumah dan disuluh sekeliling rumah. Mencari kotak suis elektrik. Dibuka kotak tersebut dan memetik semula suis elektrik. Lampu seluruh rumah menyala terang. Mata Hariz mengecil dengan suluhan lampu tersebut. Dia melihat sekeliling rumah yang sudah berantakan itu. Bersepah sana sini. Seperti baru lepas dirompak. Tiba-tiba mata Hariz tertancap pada satu tubuh yang terbaring lemah. Dia segera berlari ke arah Aishah. Dipangku badan gadis itu sambil memanggil-manggil nama Aishah. Tiada respon. Hariz segera menelefon ambulans. 15 minit kemudian, ambulans tiba di tempat kejadian.
Ellisa sedang bergelak ketawa mendengar jenaka Hafiz. Telefon bimbit Hafiz berbunyi. Mereka sama-sama tersentak. Hafiz menjawab panggilan itu. Tiba-tiba telefon bimbit yang dipegang terlepas dari genggaman. Brek kereta segera ditekan. Ellisa terdorong ke depan dengan perbuatan Hafiz itu. Lama Hafiz terkaku dikerusinya. Ellisa pelik. Dikerutkan sedikit dahinya. Memandang Hafiz disebelah.
“Kenapa ni, Fiz?” tanya Ellisa. Tiada reaksi atau jawapan.
“Fiz….” Panggil Ellisa.
“Fiz….” Ellisa memanggilnya sekali lagi. Hafiz tersentak.
“Ermm…saya hantar awak balik. Saya nak ke hospital ni.” Ujar Hafiz. Riak wajahnya jelas menunjukkan kerisauan yang amat sangat.
“Kenapa ni, Fiz?” tanya Ellisa sekali lagi. Tidak putus asa.
“Aishah…” ayat Hafiz tergantung.
“Kenapa dengan dia?” Ellisa bertanya. Turut terkejut dengan ayat yang dikeluarkan oleh Hafiz sebentar tadi.
“Dia kena pukul. Hariz percaya ini perbuatan pakciknya.” Ujar Hafiz lagi. Hatinya berdegup pantas.
“Saya ikut awak pergi tengok Aishah.” Ellisa berkata. Dia juga risau akan keadaan gadis itu. Baru sahaja sebentar tadi mereka bergelak ketawa dan bersembang soal hati. Hafiz mengangguk dan memusingkan stereng keretanya menuju ke arah lebuhraya untuk ke Pusat Perubatan Universiti Malaya. Kereta Hafiz memecut laju. Secepat mungkin dia ingin melihat wajah gadis itu yang terlantar di hospital. Ellisa memandang Hafiz. Takut dia melihat gaya Hafiz memandu. Kini, dia mengerti sesuatu. Tetapi dipendamkannya dahulu. Biarlah masa akan membongkar rahsia ini.

BERSAMBUNG.....

3 tukang komen paling setia:

ceritaku MEMORIKU said...

cmfm syed mahfuz ngamuk cz aisyah kne pkul.
agagag.
ellisa mybe dh pasan yg hafiz care about aisyah.
suke2.
xsbr2.smbung2.
-na`dz

keSENGALan teserlah.. said...

ngeeeee....
suspen btol..
meremg blu rome kuh..
huhu...
ellisa da prasan ader smethnig between hafiz n aisyah nieh..
huh,,suspen,,suspen..
excited nieh...
nk lgi,,nk lgi...

perindu said...

ecah cpt2 lah smbg citer nie tak sabar......nyer...