BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, November 20, 2008

Dari KL ke Luxembourg 13

BAB 13

1 MAC 2006, harijadi Fitri Amelya dan Fitri Annabella. Qaseh tidak lupa dengan janjinya. Pagi lagi Qaseh sudah bangun. Dia sibuk mengacau adunan kek di dalam mixer. Cheese Cake dan Tiramisu Cake adalah kepakaran Qaseh. Memang tiada tandingannya di dalam kepakaran membuat dua jenis kek ini. Rafidah yang masuk ke dapur pun dihalaunya keluar. Tidak mahu ada gangguan semasa membakar kek. Itu kata Qaseh. Rafidah duduk di meja makan sambil memerhati anak saudaranya membakar kek. Setelah siap membakar dan menghias, Qaseh meletakkan kek-kek tersebut ke dalam peti sejuk. Dia berjalan ke arah bilik bacaan. Diambilnya stick note yang diletakkan di dalam laci menulis. Kemudian, dia menulis sesuatu dan dilekatkan di peti sejuk. Qaseh menarik kerusi dan duduk menghadap Mak Ngahnya. Dia langsung tidak terasa letih. Seronok dapat membakar kek sekali sekala. Qaseh bangun dari duduknya dan menuju ke rak membuat air. Dibancuhnya air oren sunkist dua gelas. Satu dihulurkan kepada Rafidah dan satu lagi dihirupnya.
“ Kek-kek tu untuk siapa?” tanya Rafidah. Dia meletakkan gelas ke atas meja. Dia tidak pernah tahu anak saudaranya yang satu itu mempunyai kepakaran membuat kek.
“ Untuk keluarga Auntie Marlisa. Kan, hari ni birthday Mya dan Bell.” Rafidah hampir terlupa. Nasib baik Qaseh mengingatkannya.
“ Kenapa baru buat hari ni?”
“ Kalau buat semalam, nanti tak segarlah kek tu. Lepas tu, cepat naik fungus. Qaseh buat hari ni supaya tahan lama.” Rafidah terangguk-angguk mendengar penjelasan Qaseh. Rafidah bangun untuk meletakkan gelas yang diminumnya itu ke dalam sinki. Semasa dia berjalan ke arah sinki, matanya sempat menatap nota yang dilekatkan di peti sejuk tersebut.

‘ AMARAN KERAS! Jangan sesiapa pun menyentuh kek-kek
yang berada di dalam peti sejuk ini. Kalau tercuit sedikit,
NAHASLAH KAMU….’

Tergelak Rafidah membacanya. Ada-ada saja Qaseh ni, fikir Rafidah.





RAFIDAH sudah siap berpakaian. Khairudin serta anak-anak mereka juga sudah siap berpakaian. Datuk juga sudah lama menunggu di bawah. Qaseh masih lagi tidak turun. Mereka semua menunggu Qaseh dengan sabar. Rafidah turun ke tingkat bawah. Terpegun Khairudin melihat isterinya.
“ Amboi! Wanginya awak.” Puji Pak Ngah Din.
“ Salah ke sekali sekala saya nak melawa?”
“ Saya tak kata pulak salah. Cuma awak terlalu wangi hari ni.” Usik Khairudin. Datuk tersenyum. Ketawa kecil anak-anaknya apabila melihat telatah ibubapa mereka.
“ Ooo… selama ni saya busuklah. Gitu?” marah Rafidah. Khairudin tahu isterinya itu pura-pura marah. Dipeluknya bahu isteri tersayang.
“ Awak busuk macam mana pun, bagi saya awak tetap wangi.” Usik Khairudin. Rafidah menerima lagi usikan daripada suaminya. Dicuit hidung Rafidah. Mereka suka bermanja walaupun dihadapan anak-anak.
“ Ah, sudahlah. Malas nak melayan awak. Alis, pergi panggil Kak Qaseh.” Arah Rafidah pada anak keduanya, Nuralis Balqish. Anak itu hanya menurut perintah dan menuju ke tingkat atas untuk memanggil kakak saudaranya itu.
Pintu bilik diketuk perlahan-lahan. Qaseh membuka pintu bilik dan Nuralis berdiri dihadapan pintu biliknya sambil tersenyum. Qaseh menjemputnya masuk. Nuralis melabuhkan punggungnya ke atas katil empuk Qaseh.
“ Kak, Mama dah panggil tu.” Nuralis memandang ke arah Qaseh. Tidak berkelip matanya. Qaseh nampak ayu walaupun hanya berseluar. Dia tidak mengenakan make up. Cukuplah sekadar berbedak dan berlipstik. Bukan hendak pergi berjumpa dengan kekasih hati, fikir Qaseh.
“ Ok tak?” tanya Qaseh. Nuralis mengangguk dan mengangkat ibu jarinya. Qaseh tersenyum. Mereka sama-sama menuju ke bawah. Qaseh menuju ke peti sejuk untuk mengambil kek-kek yang disejukbekukan. Qaseh membawa keretanya sendiri. Nuralis dan Hamidi menaiki kereta Qaseh. Dua buah kereta tersebut menuju ke destinasi yang sama iaitu rumah Puan Sri Marlisa.






“ SILALAH masuk…” jemput Puan Sri Marlisa. Qaseh masuk ke dalam banglo dua tingkat itu dan meletakkan kek-kek buatannya di atas meja di ruang makan.
“ Sampai dua Qaseh buat. Cukuplah satu.” Kata Fitri Shaliza.
“ Tak apalah, Kak Liza. Seingat Qaseh, Kak Fit pernah beritahu Qaseh yang Mya suka Tiramisu Cake dan Bell suka Cheese Cake. Lagipun, Qaseh reti buat dua jenis kek ni.” Fitri Shaliza tersenyum. Fitri Marlis menuju ke arah mereka dengan perut boyotnya. Dihidu makanan yang dihidangkan di atas meja makan.
“ Hmm…. Cheese Cake.” Kata Fitri Marlis. Memang dia menyukai kek itu. Tiba-tiba dia terasa ingin mencuit kek itu sedikit.
“ Fit…” tegur Ikhwan. Terhenti perbuatan Fitri Marlis. Dipandang muka suaminya. Dia begitu mengidamkan kek itu.
“ Tunggulah kejap. Sampai budak-budak tu potong kek dulu.” Fitri Marlis seperti merajuk dengan Ikhwan.
“ Akak tengoklah ni. Tak habis-habis. Macam budak-budak.” Ikhwan memeluk bahu isterinya. Memujuk supaya rajuk isterinya tidak berpanjangan. Fitri Marlis masih tidak makan dengan pujukan Ikhwan.
“ Sabarlah, Fit. Kejap lagi kita makan. Akak tahu. Fit lapar, kan?” tanya Fitri Shaliza. Adiknya mengangguk. Selera makannya bertambah semenjak berbadan dua ini.
“ Fit pergi duduk depan dulu. Wan, tolong bawak Fit ke depan.” Fitri Shaliza menyuruh Ikhwan membawa adiknya ke ruang tamu. Fitri Marlis masih tercegat di situ.
“ Fit nak Abang dukung ke? Tak laratlah Abang. Boleh patah bahu macam ni. Nak bawak dua beban.” Seloroh Ikhwan. Fitri Shaliza dan Qaseh sudah tergelak dengan lawak Ikhwan. Fitri Marlis tersenyum kecil tetapi dia cepat-cepat memasamkan mukanya kembali. Tidak mahu bagi muka kepada Ikhwan untuk mempermainkannya. Fitri Marlis meninggalkan Ikhwan dan kakaknya serta Qaseh. Dia menuju ke ruang tamu. Ikhwan masih berada di ruang makan. Bersembang bersama Qaseh dan kakak iparnya.
“ Abanggg…..” jerit Fitri Marlis tiba-tiba.
“ Ada-ada je lah Fit ni.” Ikhwan berlari ke ruang tamu. Fitri Marlis duduk di atas sofa sambil memegang perut. Wajahnya berkerut-kerut menahan sakit yang teramat sangat.
“ Ya Allah. Fit, kenapa ni?” tanya Ikhwan sambil duduk melutut dihadapan Fitri Marlis.
“ Sakit, Bang.” Ikhwan melihat kaki Fitri Marlis yang sudah dibasahi oleh darah. Mesti ada sesuatu yang berlaku pada kandungannya.
“ Kak….Kak….” laung Ikhwan. Fitri Shaliza dan Qaseh tergesa-gesa menuju ke ruang tamu.
“ Kenapa, Wan?”
“ Saya tak tahulah, Kak.” Ikhwan cemas. Walaupun ini anak keduanya tetapi sikap gelabah Ikhwan sewaktu Fitri Marlis melahirkan anak pertamanya, masih ada.
“ Air ketuban Fit dah pecah ke?” masih sempat Fitri Shaliza bertanya soalan. Fitri Marlis mengangguk dalam kesakitan.
“ Arghh….” Fitri Marlis hampir menjerit.
“ Jom kita ke hospital cepat.” Ikhwan mencapai kunci keretanya dan mengendong Fitri Marlis masuk ke dalam kereta.
“ Mummy…Mummy….” Panggil Fitri Annabella.
“ Daddy nak bawak Mummy pergi hospital. Bell tinggal dengan Mak dan Auntie, ye?” Ikhwan berkata kepada anaknya. Fitri Annabella mengangguk pantas.
“ Wan, kalau ada apa-apa call Akak tau.” Pesan Fitri Shaliza. Ikhwan mengangguk pantas. Kereta Ikhwan memecut laju. Fitri Shaliza risau akan keadaan adiknya.






SAMPAI sahaja di hospital, Ikhwan memarkirkan keretanya dihadapan pintu masuk hospital.
“ Encik, sini dilarang meletakkan kereta. Ini untuk kegunaan ambulans.” Kata seorang atendan hospital yang berada di hadapan pintu masuk hospital tersebut. Ikhwan tidak mempedulikan kata-kata atendan lelaki itu.
“ Encik, tolong saya. Isteri saya nak bersalin.” Kata Ikhwan dalam nada cemas. Atendan lelaki itu segera berlari ke dalam dan mengambil kerusi roda. Atendan lelaki tersebut membawa seorang pembantu untuk menolongnya mengangkat Fitri Marlis.
“ Encik, tolong alihkan kereta. Isteri Encik kami akan hantar ke wad bersalin.” kata atendan lelaki itu. Ikhwan mengangguk. Hatinya berdoa. Berharap Fitri Marlis akan selamat. Dia segera mengalihkan keretanya dan meletakkan di tempat yang sepatutnya.
Selepas itu, dia berjalan ke wad bersalin dan menunggu Fitri Marlis. Tetapi sudah hampir 3 jam Fitri Marlis berada di dalam. Ikhwan masih tidak tahu keadaan sebenar isterinya. Apabila setiap kali doktor atau jururawat yang keluar dari wad tersebut, dia akan bertanya. Jawapan mereka tetap sama. Masih belum bersalin.
“ Daddy…” laung suara seorang kanak-kanak. Ikhwan beralih kepada kanak-kanak itu. Anaknya, Fitri Annabella.
“ Bell datang dengan siapa ni?” tanya Ikhwan.
“ Tu.” Juih Fitri Annabella kepada orang-orang yang menuju ke arah mereka. Puan Sri Marlisa tergesa-gesa ke arah menantunya.
“ Ummi…Walid…Kak Liza…” mereka semua tersenyum ke arah Ikhwan. Tan Sri Firdaus menepuk bahu Ikhwan. Dia faham perasaan menantunya. Begitu juga perasaannya setiap kali isteri tersayang hendak bersalin. Paling dirisaukan ialah sewaktu Puan Sri Marlisa melahirkan Fareez. Sejak kandungannya dua bulan, dia sudah tinggal di hospital kerana menghidap penyakit darah tinggi. Hari-hari dia berulang ke hospital.
“ Eh! Kalau semua datang hospital, macam mana dengan birthday party tu?” tanya Ikhwan. Dia tidak mahu party itu tertangguh kerana Fitri Marlis.
“ Wan jangan risau. Qaseh, Fareez dan Rina akan uruskan birthday party tu.” Kata-kata Fitri Shaliza sedikit melegakan Ikhwan.
“ Macam mana keadaan Fit, Wan?” tanya Puan Sri Marlisa.
“ Entahlah, Ummi. Wan sendiri tak tahu. Tak ada orang beritahu pun macam mana keadaan Fit. Wan risaulah, Ummi.” Puan Sri Marlisa mengurut belakang Ikhwan. Puan Sri Marlisa begitu sayangkan menantu-menantunya tidak termasuk Shilea.
Seorang doktor yang berpakaian serba hijau menuju ke arah mereka. Bersama-sama doktor tersebut, seorang jururawat yang mungkin pembantu doktor tersebut menjinjing kertas yang diklipkan di atas kad yang keras.
“ Boleh saya tahu? Siapa suami Puan Fitri Marlis?” tanya doktor perempuan itu. Lemah lembut sahaja pertanyaannya. Diiringi dengan sebuah senyuman. Kesemua mata yang berada di ruang menunggu memandang ke arah doktor tersebut.
“ Saya suami dia.” Kata Ikhwan seraya bangun dari duduknya.
“ Saya Dr. Anyza. Saya bawak satu berita untuk Encik….” Kata-kata doktor itu menimbulkan rasa tidak sedap hati di hati semua yang berada di situ. Mereka juga turut berdiri dan menantikan butir-butir bicara seterusnya yang akan keluar dari mulut doktor itu.
“ Ikhwan.”
“ Encik Ikhwan…Saya terpaksa melakukan pembedahan Caesarean ke atas kandungan Puan Marlis.” Ikhwan hanya memejamkan matanya. Tidak sanggup untuk mendengar ayat seterusnya yang meluncur daripada mulut doktor itu. Tan Sri Firdaus memeluk bahu Ikhwan.
“ Kenapa, Dr.? Ada apa-apa yang tak kena dengan anak saya?” tanya Puan Sri Marlisa cemas.
“ Kandungan Puan Marlis songsang. Dia tidak boleh bersalin secara normal. Jadi, untuk menyelamatkan isteri dan anak Encik Ikhwan, saya terpaksa melakukan pembedahan Caesarean. Saya perlukan kebenaran daripada Encik Ikhwan untuk melakukan surgery dengan segera.” Kata doktor itu. Ikhwan terduduk semula di kerusinya.
“ Dr., patient kat dalam mengalami pendarahan yang banyak.” Kata jururawat itu. Terpampang perasaan cemas di wajah jururawat itu.
“ Encik Ikhwan, kita kena cepat. Kalau tidak, ini akan memudaratkan isteri dan anak Encik Ikhwan.” Ikhwan meraup mukanya.
“ Baiklah, saya setuju.” Akhirnya Ikhwan memberikan kebenarannya.
“ Janet, bagi kertas tu kat Encik Ikhwan untuk dia tandatangan.” Jururawat itu mengangguk apabila mendengar arahan daripada Dr. Anyza.
“ Ita, sediakan peralatan surgery.” Jururawat yang bernama Ita itu segera berlalu pergi. Dr. Anyza segera masuk ke dalam bilik pembedahan. Ikhwan berdoa di dalam hatinya. Dia harap isterinya selamat.
5 jam kemudian, Dr. Anyza keluar dari bilik pembedahan dengan senyuman lebar.
“ Tahniah, Encik Ikhwan. Isteri Encik Ikhwan telah selamat dibedah.” Doktor itu bersalaman dengan Ikhwan, Tan Sri Firdaus, Puan Sri Marlisa dan Fitri Shaliza. Dr. Anyza juga turut tersenyum. Dia dapat rasakan bahang kegembiraan yang dialami oleh orang-orang dihadapannya kini.
“ Cucu saya?” tanya Puan Sri Marlisa. Kegembiraan terserlah di wajahnya. Dia begitu bersyukur kerana anaknya selamat dibedah.
“ Perempuan. 3.2 kg.” Mereka semua tersenyum. Rezeki keluarga itu hendak mendapat anak perempuan lagi. Ikhwan tidak kisah. Baginya, itu adalah rezeki dan isteri. Yang dirisaukan adalah Fitri Marlis. Bagaimana dengan dia selepas pembedahan itu nanti?
Mereka berempat menuju ke wad yang Fitri Marlis ditempatkan. Keletihan. Terdengar deruan nafasnya yang perlahan. Ikhwan duduk di sebelah Fitri Marlis.
“ Terima kasih, Fit. Abang bangga dengan Fit. Fit tabah dalam mengharungi dugaan dan cabaran. Terima kasih sekali lagi kerana melahirkan anak perempuan yang sihat.” Sambil Ikhwan berkata-kata, tangannya menggengam erat jari jemari Fitri Marlis. Mata yang ada disitu menggambarkan kegembiraan yang teramat.
Fitri Shaliza terbayangkan sewaktu dia mula-mula melahirkan Fitri Adriana. Begitu jugalah kata-kata yang diluahkan oleh Azri. Kehangatan pelukannya masih terasa. Apabila dia melahirkan Fitri Amelya, semuanya berubah. Azri sudah tidak seperti dahulu. Tiada kasih sayang yang ditunjukkan kepada anak yang baru dilahirkan. Entah kenapa Azri begitu cepat berubah. Dia sendiri tidak tahu jawapannya dahulu. Kini, semua persoalan sudah terungkap. Fitri Shaliza nekad. Dia tidak akan melepaskan Azri dengan senang. Dia tidak akan membiarkan perempuan itu mengambil hati dan cinta suaminya yang pernah diberikan kepadanya satu masa dahulu. Fitri Shaliza benar-benar nekad kali ini. Biar apapun yang terjadi. Azri tetap dan selamanya akan menjadi hak milik kekal Fitri Shaliza. Itu janjinya pada anak-anak. Azri akan selamanya menjadi ayah mereka sahaja. Kasih seorang ayah tidak akan dibahagi-bahagikan.
Sentuhan Puan Sri Marlisa mengejutkan Fitri Shaliza. Dia memandang Umminya. Fitri Shaliza tahu. Puan Sri Marlisa tidak habis-habis menyalahkan dirinya sahaja. Penyebab Fitri Shaliza mengalami nasib sebegitu. Fitri Shaliza tidak pernah menyalahkan Umminya. Cuma sudah tertulis bahawa dia akan mengalami nasib seperti itu. Fitri Shaliza juga tidak menyalahkan takdir. Mungkin ini adalah salah satu cara Allah s.w.t ingin menguji hamba-Nya. Ingin menilai sejauh mana hamba-Nya tahan dengan dugaan dan cabaran yang mendatang.
Lamunan Fitri Shaliza berkecai apabila tangisan bayi kedengaran di dalam bilik wad kelas pertama itu. Fitri Shaliza masih ingat lagi semasa dia melahirkan Fitri Adriana, kelahiran bayi itu juga disambut di hospital swasta dan di bilik kelas pertama. Azri juga turut berada di sisi. Tetapi semasa Ftri Amelya, hanya hospital kerajaan dan bilik kelas kedua. Fitri Shaliza masih tidak kisah dengan itu tetapi Azri sudah tidak ada di sisinya. Menemaninya untuk menerima kehadiran ‘orang baru’. Azri sudah keluar pergi mencari perempuan yang lebih cantik dan lebih anggun untuk dibawa ke hulu ke hilir. Menayang kekasih barunya kepada kawan-kawan yang sekepala dengannya. Kesemua kawan-kawan Azri itu adalah kaki perempuan. Fitri Shaliza tidak suka Azri berkawan dengan mereka. Tetapi hendak dikata bagaimana lagi. Kawan-kawannya itu yang menghasut Azri untuk tidak mempedulikan isteri di rumah sebaliknya mencari kekasih baru.
Panggilan Fitri Marlis sekali lagi membelahkan lamunan Fitri Shaliza. Adiknya itu masih lemah. Tetapi masih mampu tersenyum bahagia dan gembira. Untung Fitri Marlis berkahwin dengan Ikhwan. Ikhwan mengqamatkan azan di telinga anak yang baru dilahirkan itu. Puan Sri Marlisa mengambil cucunya dan dicium kedua belah pipi kecil itu. Fitri Annabella terjerit kecil mahu melihat adiknya.
Ikhwan seorang suami yang penyayang. Fitri Shaliza sangat berharap Ikhwan akan menjaga Fitri Marlis sehingga ke akhir hayat. Mencurahkan sepenuh kasih sayang buat anak-anaknya. Menjaga dan melindungi mereka bertiga. Fitri Sueraya percaya, Ikhwan tidak akan melupakan tanggungjawabnya sebagai seorang suami dan ayah kepada dua orang puterinya. Fitri Shaliza tersenyum memandang Puan Sri Marlisa yang sedang memangku cucunya.
Fitri Shaliza menuju ke arah adiknya dan dicium kedua belah pipi Fitri Marlis. Kemudian, dia mengambil anak kecil itu dari pangkuan neneknya dan menciumi kedua belah pipi anak saudaranya. Puan Sri Marlisa menggenggam erat jari jemari Fitri Marlis. Dia senang hati melihat Fitri Shaliza sudah mula tersenyum. Dengan lebih ikhlas.
“ Kak Liza harap, Wan akan jaga Fit dengan baik. Dia telah berusaha menjadi isteri yang terbaik untuk Wan. Kak Liza nak kau orang berdua bahagia sehingga ke akhir hayat. Jangan jadi macam Akak.” Kata-kata nasihat dari Fitri Shaliza akan Ikhwan ingat sampai bila-bila. Itu juga janjinya. Puan Sri Marlisa menggenggam erat tangan Fitri Shaliza.
“ Akak, jangan cakap macam tu. Fit yakin, Abang Azri akan kembali dalam hidup Akak.” Fitri Marlis tidak mahu Fitri Shaliza berputus asa dalam memperjuangkan hidupnya.
“ Akak pun harap macam tu.”
“ Sudahlah tu. Bila kita nak buat kenduri cukur jambul untuk Shiqeen ni?” tanya Tan Sri Firdaus.
“ Apalah, Abang ni. Budak ni sebulan pun belum. Tali pusat pun belum gugur. Tunggulah seminggu dua lagi.” Ujar Puan Sri Marlisa.
“ A’ahlah, Walid. Dah tak sabar nak cukur jambul ke?” Ikhwan bertanya sambil tergelak kecil.
“ Iyalah tu. Dah lama Walid tak buat kenduri cukur jambul.” Mereka sama-sama tergelak. Fitri Shaliza turut tergelak. Puan Sri Marlisa lega dengan perubahan anaknya itu. Tidak lagi berwajah muram.

BERSAMBUNG......

0 tukang komen paling setia: