BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, July 23, 2010

PENGUMUMAN!

Salam semua geng-kipas-susah-mati,

Ada berita baru ni.....hehe almaklumlah ada masa terluang boleh lah blogging sikit2.....sbnrnya malas nk bc buku walaopon mid-sem dah dekat.....

Ini ada berita baik lagi! Bukan untuk buku dan sebenarnya, tau. tp untuk blog baru....saya ada bukak e-novel baru.....KIKI & JIMI......

Nak baca sneak peek? silalah ke....

http://kikidanjimi.blogspot.com

hehe cekidaut y'all......berikan komentar anda, ya!

tenkius daaaaaa for now.......

Sunday, July 18, 2010

SEINDAH AL-HAMRA BAB 16

BAB 16

JAM di tangan Durrah hampir menunjukkan jam 10 malam. Sudah puas Durrah meminta Laily menghantarnya pulang. Tetapi Laily berdegil dan mengatakan yang dia belum puas untuk bersiar-siar bersama Durrah. Sudah lama mereka tidak ketemu. Selepas ini, entah bila lagi dapat bertemu kerana Laily akan lebih sibuk untuk mengulangkaji. Dia perlu menghadapi peperiksaan semester akhir. Tambahan dengan projek akhir yang perlu dihantar lagi 2 minggu.
Durrah melambai pada Laily sebelum kereta Laily beredar dari situ. Melangkah masuk perlahan-lahan melalui pintu pagar kecil. Kelihatan sekujur tubuh lelaki sedang ke hulu ke hilir sambil bercakap dengan seseorang di telefon. Terkejut Durrah apabila tiba-tiba sahaja lelaki itu meninggikan sedikit suaranya. Durrah mengalihkan pandang. Tidak mahu menganggu lelaki itu berbual, terjengket-jengket Durrah melangkah ke arah pintu utama. Belum sempat dia menjejakkan kaki, namanya dipanggil. Perlahan Durrah berpaling. Tersenyum kepada lelaki tersebut.
“Baru balik?” soal Adam. Durrah hanya mengangguk dan menghadiahkan sebuah senyuman manis.
“Abang nak air? Dura buatkan.” Durrah menyoal.
Hanya anggukan kecil yang diterima oleh Durrah sebagai jawapan daripada Adam. Segera Durrah masuk ke dalam rumah. Menuju ke biliknya yang terletak di sebelah dapur. Perlu membersihkan diri yang melekit. 15 minit kemudian, Durrah keluar semula dari biliknya dan menuju ke dapur. Mencapai cawan yang tersangkut elok di atas penyidai pinggan. Dibuka botol kaca Nescafe dan disenduk sedikit serbuk Nescafe. Kemudian gula dimasukkan ke dalam cawan itu. Dituang air panas daripada boiler yang memang tersedia di dalam dapur tersebut. Durrah keluar dari dapur dan menuju ke pintu utama. Menjenguk melalui pin utama. Kelihatan Adam sedang termenung jauh. Apakah yang sedang ada difikirannya? Perlahan kaki Durrah melangkah mendekati Adam yang membelakanginya.
“Abang, air.” Ringkas Durrah berkata lalu meletakkan cawan Nescafe itu. Adam mengangkat muka dan mengangguk tanda terima kasih.
“Kalau tak ada apa-apa lagi, Dura masuk dulu.” Ujar Durrah meminta diri.
“Dura, duduk kejap. Abang ada perkara nak minta pendapat Dura.” Tukas Adam.
Tidak jadi Durrah hendak melangkah. Kembali berpaling dan duduk menghadap Adam. Durrah jadi gelisah apabila tiada sepatah perkataan pun yang keluar dari mulut lelaki dihadapannya itu.
“Apa yang perlu Abang buat untuk dia faham diri Abang ni?” persoalan yang tiba-tiba sahaja keluar dari mulut Adam. Durrah tidak faham dengan soalan yang ditanya. Dahinya berkerut seribu.
“Siapa?” Durrah menyoal setelah pasti dia tidak faham akan soalan itu.
“Girlfriend Abang.” Adam menjawab ringkas. Tersentak hati Durrah dibuatnya. Memandang wajah Adam dengan tidak percaya.
“Dia macam tak faham diri Abang. Abang tak keluar jumpa dia hari ni pun, dia dah marah. Abang dah tak tahan lah macam ni.” Adam meraup rambutnya ke belakang. Kepala terasa pusing. Durrah mendiamkan diri seribu bahasa. Langsung tidak mahu berkata apa-apa. Hatinya terasa sakit. Terasa seperti ditoreh dengan pisau.
“Dura, say something.” Adam menjadi gelisah apabila tidak terima apa-apa reaksi daripada Durrah.
“Tak manis anak dara dan teruna duduk berdua-duaan di laman rumah.” Satu suara menegur dari arah pintu utama rumah.
Kedua mereka berpaling ke arah pintu utama. Kelihatan Datin Aisyah dan disebelahnya Natrah yang tersengih seperti kerang busuk. Adam menggaru kepala yang tidak gatal. Durrah segera bangun dan pantas menuju ke pintu utama.
“Kot iye pun nak bercinta, tunggulah esok-esok pagi.” Natrah berkata mengusik. Datin Aisyah hanya tersenyum simpul.
“Banyaklah Nat punya bercinta.” Adam meluku kepala Natrah sehingga gadis itu mengaduh kesakitan. Durrah hanya mendiamkan diri, tidak bereaksi.



“WHAT, Ma?!” terkejut Adam dengan soalan yang dilontarkan oleh Datin Aisyah. Mamanya mengajak berbincang selepas bersarapan pagi. Adam merasakan sangat tidak munasabah persoalan itu. Tersandar Adam di sofa empuk tersebut. Mengurut kepala yang terasa berdenyut.
“Please, Adam. Mama tahu Adam mesti terkejut dengan cadangan Mama ni. Tapi Mama suka sangat dengan Dura tu.” Datin Aisyah menyambung kata lagi.
Adam menggeleng perlahan. Datin Aisyah menyinggung lengan Datuk Hafiz. Memberikan isyarat mata. Meminta pertolongan untuk menyakinkan anak sulungnya itu. Datuk Hafiz memandang sekilas, kemudian menala kembali pandangan ke peti televisyen yang terpasang. Malas mahu ikut campur akan perbualan dua beranak itu. Biarlah mereka selesaikan masalah mereka sendiri. Sudah dinasihatkan Datin Aisyah untuk bertanya dahulu. Bukannya memberikan kata muktamad. Datin Aisyah menjegilkan matanya. Memandang semula Adam yang sudah beberapa kali melepaskan keluhan berat.
“Adam...Mama teringin sangat menimang cucu. Mama yakin Dura boleh berikan semua kebahagiaan yang Adam nak. Boleh berikan anak-anak yang soleh dan solehah untuk Adam. Penyambung zuriat yang terbaik untuk keluarga Mama dan Ayah.” Bersungguh Datin Aisyah cuba untuk menyakinkan Adam.
“Tapi Ma...Dura sendiri dah beritahu dengan Adam yang dia bukan selama-lamanya nak bekerja dengan kita. Dia nak kumpul duit lepas tu, dia nak sambung belajar. Adam yakin. Kahwin bukanlah jalan yang terbaik untuk dia, Ma. Bukan juga jalan terbaik untuk Adam.” Sela Adam.
Walaupun dia akui, mempunyai masalah rumahtangga dengan Zurin. Tetapi itu bukanlah alasan untuk dia bersikap curang terhadap isteri yang terlalu dicintainya itu. Dia tidak sanggup melukakan hati Zurin.
“Adam...Mama janji yang Dura pasti setuju dengan cadangan Mama ni. Dengarlah cakap Mama, sayang.” Datin Aisyah menggapai jemari Adam. Menggenggam dan meramas jemari gagah itu. Ingin menarik simpati si anak.
“Tapi, Ma...” ayat Adam tergantung apabila Datuk Hafiz berkata sesuatu.
“Adam, Ayah pernah beritahu pada Adam dulu kan. Ada 3 jenis jodoh. Jodoh yang pertama, jodoh dari syaitan. Berkenalan, berpegangan tangan, buat maksiat, mengandung lalu bernikah. Yang keduanya, jodoh dari jin. Berkenalan, bertepuk sebelah tangan, lalu dibomoh dan disihirkan oleh sebelah pihak sehingga kamu tunduk mengikut kemahuan lalu bernikah. Dan ketiga serta yang terakhir, adalah jodoh dari Allah. Berkenalan, cinta mula berputik, masuk meminang dan kemudiannya bernikah. Kadangkala mungkin ada hikmahnya jodoh kita ini ditentukan oleh orang tua. Kerana itu adalah jodoh dari Allah yang sebaik-baiknya untuk umat manusia.” Panjang lebar Datuk Hafiz mengingatkan Adam mengenai kata-kata yang pernah diucapkan dahulu.
“Adam pilihlah. Adam nak tergolong dalam jodoh yang mana. Mama dan Ayah takkan memaksa. Adam dah besar. Umur pun dah 30 tahun.” Akhirnya Datin Aisyah menyambung kata.
Tidak mahu terlalu memaksa Adam. Nanti akan menyebabkan tekanan perasaan pula. Adam mendengus. Mengangkat muka memandang wajah Mamanya. Timbul rasa simpati terhadap Datin Aisyah.
“Mama buatlah persiapan apa yang patut. Adam ikut je.” Ujar Adam setelah lama berdiam diri dan menimbangkan baik buruknya keputusan yang diambil sebelum berdiri untuk beredar dari situ. Hatinya tidak tenang sebaik sahaja memberi kata putus kepada Datin Aisyah.
“Bang...Abang dengar tak tu? Adam setuju.” Datin Aisyah berkata dengan nada yang gembira. Datuk Hafiz hanya mengangguk sambil tersenyum kecil.
“Saya nak cakap dengan Dura. Minggu depan kita nak pergi kampung dia untuk masuk meminang.” Datin Aisyah sudah merangka persiapan yang ingin dibuatnya untuk rombongan peminangan tersebut.
Datuk Hafiz memandang sekilas ke arah Datin Aisyah. Kemudian, mengalih semula pandangan ke peti televisyen.



LANGSIR yang menutupi jendela diselak sedikit. Kelihatan kereta Adam dengan perlahan menyusuri masuk ke dalam kawasan rumah. Adam mematikan enjin kereta tetapi niat dihati masih belum mahu keluar dari kereta. Matanya ditala ke hadapan. Sanggupkah dia melukakan hati Zurin dengan memberitahu perkara sebenar? Adam melepaskah keluhan kuat. Kepalanya dijatuhkan mengena stereng kereta. Tidak sanggup untuk dia berhadapan dengan Zurin. Dipejamkan mata sekuat hatinya. Adam cuba berhadapan dengan perasaannya sendiri. Adakah dia punya perasaan terhadap Durrah? Tidak! Dia langsung tidak punya perasaan cinta terhadap Durrah. Hanyalah perasaan kasih dan sayang sebagai seorang abang kepada seorang adik. Sikap Durrah tidak ubah seperti Natrah. Penyayang, mengambil berat, lemah lembut dan yang paling penting sangat memahami. Dahi Adam berkerut. Jika benar dia tidak punya perasaan terhadap Durrah, kenapa dia tahu sikap-sikap yang ada dalam diri Durrah? Kepalanya digelengkan perlahan. Diketuk kepalanya sekuat hati. Adam menyandarkan badan ke kerusi. Matanya masih terpejam. Dia tidak sanggup hendak memadukan Zurin. Wanita itu telah banyak menderita akibat sikap Adam yang tidak menentu kebelakangan ini. Dia tidak sanggup melukai wanita yang teramat dicintainya itu. Tetapi siapalah dia untuk menidakkan kuasa jodoh dari Allah. Mungkin Durrah adalah jodoh dari Allah. Dan Adam yakin Zurin juga adalah jodoh dari Allah. Tanpa dapat dikawal, airmata lelakinya menitis. Bolehkah dia berlaku adil? Bolehkah dia memberikan cintanya sama rata antara Zurin dan Durrah? Seharian persoalan-persoalan itu berlegar di mindanya.
Tersentak Adam apabila tingkap sebelah pemandu diketuk perlahan oleh seseorang. Adam membuka mata dan menoleh ke tepi. Kelihatan sekujur tubuh Zurin berdiri di luar. Segera Adam membuka pintu dan menarik Zurin ke dalam dakapannya. Memeluk wanita itu seeratnya. Zurin terpinga-pinga dengan perbuatan Adam.
“Maafkan, Am. Am banyak sakitkan hati Rin. Am tahu Am bukanlah seorang suami yang baik untuk Rin.” Adam mengongoi ditelinga Zurin. Barulah kini Zurin mengerti akan perubahan sikap Adam.
“Rin juga nak minta maaf. Rin tahu, Rin banyak paksa Am. Rin juga bukan seorang isteri yang baik.” Zurin berkata lembut. Dada sudah terasa sebak. Airmata sudah bertakung di tubir mata.
“Tak...tak. Rin adalah isteri terbaik yang pernah Am jumpa. Am tahu, Am pendamkan segalanya dalam hati Am. Sebenarnya, Am perlukan ketenangan. Am perlu duga hati Am samada Am boleh hidup tanpa cinta Rin atau tak. Tapi, Am memang tak boleh hidup tanpa Rin. Tanpa cinta dan senyuman Rin. Segala-galanya amat berharga buat diri Am.” Adam merintih.
Adam melonggarkan pelukan. Memegang wajah Zurin yang sudah kebasahan dek airmata yang tidak tertahan lagi. Hati Zurin luluh mendengar bicara Adam. Sungguh tulus Adam mencintainya. Dia tahu tidak sepatutnya dia memaksa Adam untuk menceritakan segala perihal. Mungkin Adam juga memerlukan ruang untuk bersendirian. Untuk menjadi ‘bujang’ buat seketika. Adam mengelap airmata yang masih menitis di pipi Zurin.
“Janji dengan Am. Walau apapun yang terjadi selepas ni, Rin jangan menangis lagi. Am tak sanggup tengok Rin menitiskan airmata walaupun hanya setitik.” Erat Adam menggenggam jemari Zurin.
Wanita dihadapannya itu hanya merenung wajah Adam. Kemudian, mengangguk perlahan tanda setuju akan perjanjian tersebut. Adam menarik Zurin dan dipeluk bahu wanita itu. Mereka sama-sama berjalan masuk ke dalam rumah. Zurin terasa gembira. Seperti mahligai yang dibina mereka 2 tahun lalu, kembali subur dengan bunga-bunga cinta yang pernah ditanam dan dibajai oleh mereka berdua.


SUASANA di Kampung Alor Gunung sangat tenang hari itu. Kepulangan Durrah amat dinantikan oleh Hasanah. Berpelukan dengan anak perempuan yang sudah hampir setahun lebih tidak ketemu. Hasan juga turut memeluk Durrah. Rindunya menggunung pada Durrah. Setiap hari selepas Durrah berangkat pergi, pasti Hasan akan bertanya kepada Hasanah, kemana pergi kakak kesayangannya itu. Durrah tunduk menyalami Karim.
“Ayah sihat?” tanya Durrah apabila dilihatnya wajah tua yang cengkung itu. Karim hanya mengangguk dan tersenyum.
“Masuklah dulu. Dura mesti penat kan? Datang dari jauh.” Hasan menolong Durrah mengangkat beg pakaiannya. Durrah mengusap kepala Hasan yang sudah semakin besar itu.
“Mak nya...masaklah ikan keli cabai yang Dura suka tu.” Karim berkata. Dilihatnya Hasanah mengangguk sambil menuju ke dapur.
Durrah sudah lama menghilang ke dalam bilik. Hasan pula sudah keluar bermain bersama rakan-rakan sebayanya. Karim melabuhkan punggung di pangkin rumah. Mula menggulung rokok tembakau yang diletakkan di dalam bekas khas. Durrah membuka tingkap biliknya. Terpampang keindahan dan kehijauan sawah padi dihadapan mata. Ditarik dan dilepaskan nafas sedalam-dalamnya. Mata Durrah terarah ke Karim yang berada di bawah pokok ketapang sambil menghembuskan kepulan asap. Durrah hanya menggeleng perlahan melihat ayahnya itu. Dia keluar dari bilik dan turun dari rumah menuju ke pangkin yang disediakan oleh Karim untuk bersantai.
“Ayah...orang dah pesan. Jangan dok hisap rokok selalu sangat. Batuk Ayah tu tak baik lagi.” Nasihat Durrah. Karim hanya tersenyum mendengar bebelan Durrah. Sudah lama tidak mendengar mulut itu berceloteh membebel kepadanya.
“Dura...” panggil Hasanah dari dapur. Mata mereka berdua tertuju ke arah pintu dapur yang terbuka.
“Mai tolong Mak sat.” Hasanah menggamit.
“Hah...pi lah tolong Mak hang tu.” Karim mengangkat kaki kanannya dan menopang tangan yang memegang rokok tembakau tersebut.
“Hmm...yalah. Ayah jangan merokok kerap sangat.” Pesan Durrah sebelum dia berjalan meninggalkan Karim keseorangan di situ.
Lelaki tua itu hanya menggelengkan kepalanya yang sudah beruban. Rumah mereka itu kembali ceria dengan suara Durrah yang tidak habis-habis mengeluarkan nasihatnya.


BERSAMBUNG....

Saturday, July 10, 2010

Pengumuman!

Salam wahai geng kipas-susah-mati semua!

Ini link blog utk e-novel yg terbaru Tasbih Cinta Terakhir....sila2 lah menjenguk!

http://tct4eva.blogspot.com/

Wednesday, July 7, 2010

SEINDAH AL-HAMRA BAB 15

BAB 15

PETI televisyen yang terpasang terasa seperti kosong. Cerita yang sedang bersiaran di peti tersebut, langsung tidak menarik perhatian Zurin. Fikirannya senantiasa menerawang. Benarkah hati Adam sudah berubah? Jika ya, kenapa Adam tidak berterus-terang. Dia tidak suka perasaanya dipermainkan. Kedengaran pintu pagar automatik terbuka. Sebuah kereta menyusur perlahan masuk ke dalam garaj. Zurin segera berdiri dan menyelak kain langsir yang menutupi jendela. Adam melangkah keluar dari keretanya dengan membawa turun beberapa beg plastik. Pantas Zurin menutup semula jendela dan menghempaskan punggung ke atas sofa. Memeluk tubuh. Menala pandangan ke peti televisyen. Sedangkan ekor matanya mengikut gerak langkah Adam yang baru sahaja melepasi pintu utama. Hati Zurin semakin panas apabila Adam langsung tidak mahu menegurnya yang duduk tercegat di sofa ini.
Baru sahaja kaki Adam hendak melangkah mendaki anak tangga pertama, langkahannya terhenti apabila terdengar suara Zurin seperti halilintar memecah bumi bergema di ruang tamu rumah tersebut.
“Am cakap dengan Rin terus-terang. Am dah ada perempuan lain kan?” soal Zurin lantang.
Perlahan-lahan Adam mengalihkan badannya memandang Zurin yang sudah berdiri tercegat memandang Adam. Matanya mencerlung sahaja. Adam melepaskan keluhan. Sebenarnya dia malas mahu berkata apa-apa. Nanti boleh dijadikan pergaduhan hanya disebabkan perkara remeh sahaja. Entah kenapa Zurin bersikap begitu sejak kebelakangan ini. Adakah dia juga seperti Adam? Sudah bosan dengan perkahwinan ini.
“Am malaslah nak bergaduh dengan Rin. Am dah penat. Am nak naik rehat.” Ujar Adam dan mula mendaki anak tangga tersebut.
Zurin tidak berpuas hati lalu mengejar langkah Adam. Sebaik sahaja mereka masuk ke dalam kamar, Zurin menghempaskan pintu kamar sekuat hati. Adam yang sedang merungkaikan bajunya satu persatu, terkejut dengan tindakan Zurin.
“Kenapa dengan Rin ni? Sejak kebelakangan ni, Rin asyik cari kesalahan Am je. Apa yang Rin tak puas hati lagi?” suara Adam hanya mendatar sahaja. Tidak langsung mahu meninggikan suara. Tidak mahu menambahkan panas yang sedia ada.
“Rin memang tak puas hati. Apa yang ada kat rumah parents Am tu sampaikan tiap-tiap minggu Am nak balik sana. Dulu Am janji dengan Rin yang Am akan balik sana 2 minggu sekali je. Sekarang ni, Am dah tak ada masa nak spend time dengan Rin. Am simpan perempuan tu kat rumah parents Am, ya?” serang Zurin bertubi-tubi. Matanya sudah memerah menahan tangis. Adam melepaskan keluhan.
“Rin kenapa Rin boleh berfikir sampai ke situ? Am balik ke sana, sebab Am…Am…Am perlu fikirkan pasal sesuatu.” Jawab Adam. Perlukah dia berterus-terang? Dapatkah Zurin menerima hakikat itu?
“Fikir pasal apa? Fikir pasal nak madukan Rin?” sekali Zurin menyerang Adam. Lelaki itu hanya menarik dan melepaskan nafas perlahan.
“Rin, please. Tolong jangan paksa Am.” Adam mencapai tuala yang tersangkut di penyangkut baju dan laju sahaja kakinya melangkah masuk ke dalam bilik air. Perlu membersihkan diri yang melekit.
Nafas Zurin turun naik. Air matanya mula menitis. Mata Zurin masih melekat ke pintu bilik air yang tertutup rapat. Kedengaran air paip terpasang.
“Eihhh…” Zurin menjerit kuat. Dia menghentakkan kaki dan melangkah keluar dari kamar tersebut. Sekali lagi pintu kamar itu dihempas kuat.
Di dalam bilik air, Adam menggenggam kuat marmar sinki. Air mata lelakinya juga turut menitis.

‘Maafkan Am, Rin. Am terpaksa rahsiakan hakikat sebenar Am ke sana. Am perlu fikirkan pasal perhubungan kita,’ Adam merintih dalam hati. Ditadah air dalam sinki dengan tangannya dan disapukan air tersebut ke seluruh wajahnya. Melihat wajahnya yang basah melalui cermin.


SUASANA di Istana Tower semakin sibuk sementelah jam menginjak jam 9 pagi. Para pekerja tergesa-gesa menyerbu masuk ke dalam pejabat masing-masing. Zurin juga tidak terkecuali. Berjalan beriringan bersama seorang sahabat menuju ke lif yang sedang terbuka. Tergesa mereka berebut hendak masuk. Sampai ada yang tertolak Zurin sehinggakan wanita itu terdorong ke hadapan. Sahabat Zurin segera menarik lengan Zurin dan mereka sama-sama dapat menyelit masuk ke dalam lif tersebut. Sebaik sahaja tiba di tingkat 15, Zurin dan sahabatnya segera keluar.
“Siti, thanks. Sebab kau tarik aku tadi.” Ujar Zurin sambil tersenyum manis.
“Alahh…tak ada hal lah. Okaylah. Aku pergi tempat aku dulu.” Siti melambai ke arah Zurin dan mereka sama-sama berpisah untuk ke tempat masing-masing.
Zurin membuka pintu dan melangkah masuk ke dalam kamarnya yang sederhana besar itu. Jawatan yang disandang Zurin sebagai Pengurus Pemasaran melayakkan dia untuk memiliki sebuah biliknya sendiri. Diletakkan tas tangannya di dalam laci dan mula menghidupkan suis untuk komputer. Tiba-tiba matanya tertancap pada gambar berbingkai emas yang terletak elok di tepi komputer tersebut. Dicapai, ditatap lama. Gambar Zurin dan Adam ketika bersiar-siar di kota Paris untuk percutian bulan madu mereka. Sangat bahagia ketika itu. Zurin berharap masa dahulu dapat diputarkan kembali. Zurin meletakkan semula bingkai gambar itu apabila kedengaran pintunya diketuk perlahan. Arahan masuk diberikan. Terkuak luas pintu biliknya dan terjengul wajah pembantu Zurin.
“Yes, Shana?” Zurin mengangkat muka. Tersenyum pada pembantunya itu.
“Cik Zurin, sebentar lagi ada meeting pukul 11 pagi. Datuk panggil meeting untuk Marketing Department saja. Dan…” ayat Shana tergantung. Meneliti jadual untuk hari itu yang tercatit di dalam diari di genggaman Shana.
“Ada apa-apa lagi untuk saya hari ni, Shana?” soal Zurin apabila dilihatnya berkerut dahi Shana meneliti jadual yang tercatit itu.
“Tak ada apa-apa lagi. Itu saja.” Jawab Shana sambil mengangkat muka.
“Okay. Kalau macam tu, report yang saya suruh awak buat minggu lepas, dah siap?” sekali lagi Zurin menyoal.
“Dah, Cik Zurin. Saya dah print dan masukkan dalam file.” Jawab Shana pantas. Sebaik sahaja sampai di pejabat, Shana terus sahaja melakukan kerjanya. Shana suka menyelesaikan kerja sebelum ketuanya sempat bertanya.
“Okay. Nanti bawak sekali, ya. Sebab nak serahkan pada Datuk.” Arah Zurin. Shana hanya mengangguk dan tersenyum.
“Ada apa-apa lagi, Cik Zurin?”
“Ermmm….dah tak ada apa-apalah.” Zurin berkata. Belum sempat Shana keluar dari bilik Zurin, namanya dipanggil sekali lagi. Berpaling dan memandang Zurin yang sudah menala pandangan ke skrin komputer.
“Bawakan saya Nescafe. Macam biasa.” Mengangkat muka memandang Shana. Gadis itu mengangguk dan terus meminta diri untuk beredar.
Tiba-tiba Zurin memegang bahagian bawah perutnya. Terasa sakit yang amat sangat. Seperti mencucuk-cucuk. Zurin menekan perutnya sekuat hati. Shana menguak pintu bilik Zurin. Berkerut dahinya melihat Zurin yang seperti sedang menahan kesakitan. Shana meletakkan cawan Nescafe tersebut ke atas meja Zurin. Segera menuju ke arah Zurin dan memegang bahu ketuanya itu.
“Cik Zurin...Cik Zurin...Kenapa ni, Cik Zurin?” soal Shana cemas. Zurin mengangkat tangannya dan menggawang perlahan.
“Saya tak apa-apa.” Ujar Zurin. Cuba untuk bangun dari kerusinya. Tetapi dia hampir tumbang. Sempat disambut oleh Shana.
“Saya bawak Cik Zurin ke klinik.” Shana bersuara lagi. Wajahnya semakin panik.
“Tak apa. Saya boleh pergi sendiri.” Zurin mencapai tas tangan yang diletakkan di dalam laci. Dan berjalan keluar dari biliknya. Shana membuntuti dengan perasaan risau. Perlahan kaki Zurin melangkah ke lif. Tangan masih lagi memicit perut yang terasa perit.


HUJUNG minggu itu, Durrah sudah berjanji dengan Laily untuk keluar bersiar-siar di sekitar kota Kuala Lumpur. Kereta MyVi hitam milik seorang gadis, diparkir betul-betul dihadapan pintu pagar rumah milik keluarga Datuk Hafiz. Gadis itu melangkah turun dari keretanya dan membunyikan alat penggera kereta menandakan kereta tersebut dikunci. Terus sahaja gadis itu membuka pintu pagar kecil yang terletak di sebelah kiri. Mendekati pintu utama. Diketuk perlahan pintu tersebut. Pintu utama terkuak luas, terjengul wajah Durrah yang tersenyum manis.
“Sorry, Laily. Dura baru habis buat kerja. Masuklah dulu. Dura naik tukar baju kejap.” ujar Durrah. Laily mengangguk dan melangkah masuk ke dalam rumah.
Datin Aisyah yang baru sahaja turun dari tingkat atas, terus menuju ke arah Laily. Ditepuk perlahan bahu gadis itu. Terkejut Durrah dibuatnya. Terus tunduk menyalami Datin Aisyah.
“Baru sampai, Laily?” tanya Datin Aisyah.
“Ya, Mak Long.” Sela Laily. Tidak perasan akan kehadiran Amar di belakang yang juga turut menuruni anak tangga dengan senyuman terhias di bibir.
“Datang jumpa Abang ke?” soal Amar. Laily mengangkat muka. Matanya membeliak. Terkedu sebentar.
“Eleh...perasanlah. Orang datang jemput Dura.” Jawab Laily. Cuba menyembunyikan perasaan gementarnya.
“Ye ke? Tak rindu kat Abang?” sekali lagi Amar menyoal tetapi lebih kepada mengusik. Laily menggigit bibir.
“Dahlah tu, Amar. Suka sangat mengusik Laily. Jom, Laily. Kita ke ruang tamu.” Datin Aisyah menarik tangan Laily dan mereka sama-sama berjalan beriringan menuju ke ruang tamu. Amar membuntuti dari belakang.
Laily melabuhkan punggung di sebelah Datin Aisyah manakala Amar duduk di sofa yang bertentangan dengan dua wanita itu.
“Abang tak keluar ke? Tak keluar dating?” soal Laily. Ingin menguji reaksi Amar. Tetapi lelaki itu masih berwajah selamba dan hanya senyuman sahaja sebagai jawapan kepada persoalan Laily itu.
“Sebab tak ada lah, tu sebabnya dia terperap je kat rumah ni.” Datin Aisyah menyampuk. Amar mengangguk sambil mencapai cawan kopi yang masih berasap. Dihirup perlahan.
“Maaf, Laily kena tunggu lama.” Sela Durrah. Laily memalingkan wajahnya ke arah Durrah. Laily segera berdiri.
“Mak Long, kami pergi dulu.” Laily berkata. Tunduk menyalami Datin Aisyah yang juga turut berdiri.
“Yelah. Senang-senang datanglah selalu ke rumah ni.” Pelawa Datin Aisyah. Laily hanya mengangguk dan menghadiahkan sebuah senyuman. Kedua anak gadis itu berjalan beriringan menuju ke kereta MyVi milik Laily.
Sebaik sahaja masuk ke dalam perut kereta, Laily terus menderum pergi meninggalkan kawasan rumah banglo itu. Durrah melemparkan pandangan ke luar. Sudah lama tidak keluar. Asyik terperap sahaja di rumah. Jika hendak mengajak Laily, gadis itu sejak kebelakangan ini selalu sibuk dengan peperiksaan untuk semester akhir. Hanya hari ini sahaja, Laily punya masa untuk meluangkan masa bersama Durrah. Perut Durrah berbunyi kuat menandakan dia sedang kelaparan. Segera Durrah menekup perutnya. Kepala laily tertoleh pantas ke sebelah. Hanya sengihan sahaja yang mampu Durrah berikan.
“Dura lapar?” soal Laily. Tumpuannya kembali dialihkan ke jalanraya.
“Ha’ah. Tadi lupa nak makan. Asyik nak siapkan kerja sebelum Laily datang. Tak eloklah kan kalau Dura keluar sebelum kerja siap.” Tukas Durrah. Kembali menebarkan pandangan ke luar.
“Okay, kita pergi makan dulu. Dura teringin nak makan apa?” Laily bertanya. Sesekali ditolehkan kepalanya ke arah Durrah. Gadis itu seperti berfikir sesuatu. Dilurut dagu. Baru Durrah teringat.
“Dura nak makan piza.” Jawab Durrah.
Tanpa memberikan kata-kata persetujuan, Laily terus membelok keretanya dan menaiki jambatan di hadapan bangunan Amcorp Mall. Keretanya terus menghala ke arah Restoran Pizza Hut yang terletak di Newtown, Petaling Jaya. Diparkirkan kereta dihadapan restoran tersebut. Mereka sama-sama melangkah masuk ke dalam restoran itu. Laily memilih satu sudut yang berdekatan dengan tingkap kaca. Laily suka untuk melihat pemandangan di luar restoran. Seorang pelayan mendekati meja mereka. Mencatit pesanan makanan dan dan minuman mreka berdua. Durrah hanya menyerahkan kepada Laily untuk memesan makanan dan minuman. Laily berdiri, menuju ke arah kaunter salad. Dipegang sebiji mangkuk dan mula mengisi sayur-sayuran dan buah-buahan. Semakin lama semakin membukit makanan yang diisi di dalam mangkuk tersebut. Laily meletakkan mangkuk itu dihadapan Durrah. Terbeliak mata gadis itu melihat mangkuk yang bertimbun.
“Makanlah.” Laily sudah mencucuk sayur-syuran yang terjuntai keluar dari mangkuk tersebut. Disuapkan ke mulut. Durrah juga turut melakukan perkara yang sama dengan Laily.
“Hah…ceritalah apa maksud Dura dalam message yang Dura bagi semalam?” Laily mula menyoal.
Sejak dari semalam, dia sudah tidak sabar hendak mendengar cerita Durrah. Fikirannya selalu bermain dengan persoalan tersebut. Sampaikan tidak lena tidurnya semalam. Durrah hanya berterus-terusan menyambung suapan ke mulutnya.
“Message yang mana?” Durrah pura-pura bertanya. Disembunyikan senyumannya. Laily melepaskan keluhan.
“Yang semalam, pagi-pagi buta lagi Dura dah message Laily.” Durrah meletakkan garfunya dan berdehem perlahan.
“Cepatlah, Dura. Ceritalah dengan Laily.” Gadis itu masih memaksa Durrah untuk menceritakan perihal sebenar. Dia juga turut meletakkan garfu yang digunakan.
“Tak ada apa-apalah, Laily. Hal kecil je.” Durrah masih bermain tarik tali dengan Laily. Belum bersedia untuk meluahkan apa yang tersirat di hatinya.
Laily merenung wajah Durrah berterus-terusan sehingga membuatkan gadis dihadapannya itu berasa serba-salah. Durrah masih menimbang samada hendak menceritakan perkara sebenar atau tidak.
“Apa yang bermain di fikiran Dura tu? Ceritalah.” Laily masih memujuk. Mahu atau tidak Durrah mesti akan membongkar apa yang bermain di fikirannya.
“Okay…okay. Sebenarnya…Dura rasa…Dura dah…Dura…dah jatuh cinta.” Selepas sahaja Durrah habis berkata-kata, wajah Laily berubah. Menunjukkan reaksi yang sangat teruja.
“Kau jatuh cinta dengan siapa?” soal Laily lagi. Durrah menggigit bibir. Perlukah dia beritahu?
“Adalah. Rahsia.” Durrah masih cuba berselindung. Laily mencebik geram.
“Beritahu jelah, siapa?” Laily masih memaksa. Cuba untuk mengorek perasaan yang terpendam dalam hati Durrah.
“Bukan hari ni. Mungkin satu hari nanti Dura beritahu, okay.” Jawab Durrah.
Mematikan segala andaian dalam kepala Laily. Gadis itu mengangguk. Perbualan mereka terhenti semasa pelayan restoran tersebut menghantar pesanan minuman dan makanan mereka.


BERSAMBUNG....