BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, August 22, 2009

Dan Sebenarnya....31

BAB 31

DATUK Farid berjalan semula ke arah meja makan dan melabuhkan punggung di kepala meja. Kedua wanita tersebut memandangnya. Datuk Farid mencapai kuih karipap sardin yang masih panas. Disuap ke mulut perlahan-lahan. Datin Rubaiyah memandang suaminya tidak berkelip sehingga Datuk Farid berasa tidak selesa. Dizyan meletakkan sudu apabila sudah selesai menjamu selera.
“Kenapa Fikhri call Abang?” tanya Datin Rubaiyah tidak sabar. Datuk Farid meletakkan karipap tersebut ke atas pinggan yang ada dihadapannya.
“Minggu depan kolej dia orang semester break. 2 bulan. So, cadangnya nak balik sinilah. Dah selalu dia orang bila cuti je pergi tour Europe. Kali ni, dia orang nak balik jumpa kakak ipar dia orang ni, hah.” Ujar Datuk Farid sambil melirik pandang ke arah Dizyan. Gadis itu mengangkat wajah memandang bapa mertua yang sedang tersenyum. Dizyan turut tersenyum.
“Bagus jugak dia orang balik sini. Kalau dia orang tak balik, ada je aktiviti kat sana. Pergi bercuti dengan kawan-kawanlah, kerja sambilan lah. Kalau dia orang balik ke sini, boleh jugak saya melepas rindu.” Ujar Datin Rubaiyah. Dizyan memandang wajah ibu mentuanya itu. Menurut Sutinah, Fikhri lebih rapat dengan Datin Rubaiyah berbanding Faizal dan Fathiq.
“Kan saya ada.” Usik Datuk Farid. Menjeling tajam wanita anggun itu kepada suaminya.
“Saya nak tengok anak-anak. Abang ni hari-hari dah saya tengok.” Datin Rubaiyah mengenakan suaminya kembali.
“Kalau macam tu, saya pun carilah seorang lagi nak buat melepas rindu jugak.” Datuk Farid sengaja mengapi-apikan Datin Rubaiyah.
“Abang dah ada calon ke? Kalau ada, saya pergi pinangkan.” Sinis sekali Datin Rubaiyah berkata. Datuk Farid menyengih.
“Saya main-main jelah. Awaklah cinta pertama dan terakhir saya.” Ujar Datuk Farid. Isterinya mencubit peha Datuk Farid, perlahan. Dizyan tergelak kecil melihat kemesraan kedua mentuanya. Alangkah bahagia jika dia dan Faizal juga begitu. Ini tidak. Setiap kali hujung minggu, batang hidung Faizal pasti tidak nampak. Bayangnya juga lesap.
“Si Faizal pulak asyik tak lekat kat rumah je. Kalau Fikhri ada, mesti dia asyik berkepit je dengan saya.” Ujar Datin Rubaiyah sambil menyuap lagi seketul karipap ke mulutnya.
“Hah, speaking of the devil, balik pun. Panjang umur.” Datuk Farid pula berkata apabila terdengar deruman enjin kereta Faizal memasuki garaj. Sebaik sahaja Faizal melangkah masuk ke dalam rumah, dia diserbu oleh Datin Rubaiyah.
“Adik-adik kamu nak balik.” Ujar Datin Rubaiyah ringkas. Faizal yang terkejut itu, kelihatan terpinga-pinga.
“Bila?”
“Minggu depan. Mama tak sabar nak jumpa dia orang.” Datin Rubaiyah berkata, teruja. Faizal mencebik. Kemudian, mengangguk perlahan. Dizyan hanya melihat reaksi Faizal dari jauh. Pelik melihat wajah Faizal yang seperti tidak gembira. Kemudian, Faizal meminta diri untuk naik ke tingkat atas. Dizyan juga turut meminta diri untuk naik ke tingkat atas.




KAPAL terbang Boeing-777 200ER yang membawa 255 penumpang, mendarat di landasan Kuala Lumpur International Airport (KLIA). Fikhri dan Fathiq menuju ke tempat mengambil bagasi setelah selesai urusan bersama pihak kastam. Datin Rubaiyah melambai ke arah dua anak lelaki kembarnya. Mereka membalas lambaian Mama mereka dan terus meluru memeluk Datin Rubaiyah. Tidak malu berkelakuan seperti anak-anak kecil walaupun mereka sudah besar panjang. Kemudian, tunduk pula menyalami Datuk Farid yang tersenyum lebar. Diusap kepala anak-anaknya.
“Mama rindu sangat dengan Fik dan Fathiq.” Ujar Datin Rubaiyah. Dilap airmata yang menitis setitik. Mereka berdua memeluk bahu Datin Rubaiyah.
“Alaa…Ma. Baru…..”ayat Fikhri tergantung kerana dia seperti mengira sesuatu dengan jarinya.
“…..nak masuk 3 bulan lebih tak jumpa kita orang. Dah rindu?” ujar Fikhri apabila cuba mengingati kali terakhir Datuk Farid dan Datin Rubaiyah melawat mereka di Switzerland.
“Mama dengan Papa memanglah pergi melawat kamu 3 minggu. Tapi seminggu yang pertama tu kan, kamu pergi bercuti dengan kawan-kawan. 2 minggu je kami dapat spend time dengan kamu orang.” Datuk Farid pula berkata. Kedua-dua mereka tersengih.
“Mama datang berdua je dengan Papa?” tanya Fathiq. Dilihatnya Datin Rubaiyah mengangguk. Mereka berempat menuju ke kereta Datuk Farid yang diparkir di aras 3, bangunan lapangan terbang tersebut. Dimasukkan bagasi-bagasi pakaian milik Fikhri dan Fathiq.
“Bibik masak apa malam ni?” tanya Fathiq yang tidak sabar hendak balik berjumpa dengan Sutinah. Mereka berempat masuk ke dalam perut kereta.
“Bibik masak special.” Kata-kata Datin Rubaiyah membuatkan Fathiq bertambah tidak sabar.
Sampai sahaja di rumah, Fathiq menolong Fikhri memunggah bagasi-bagasi mereka dan masuk ke dalam rumah. Mereka berdua terus meluru ke dapur untuk mencari Sutinah. Sutinah sedang sibuk menyediakan makan malam untuk mereka semua. Dicucuk pinggang wanita tua itu sehingga Sutinah melatah. Terkekeh Fikhri dan Fathiq mentertawakannya.
“Fikhri….Fathiq…” panggil Sutinah geram.
“Kamu ini bikinin Bibik kejutan aja.” Luah Sutinah. Fikhri dan Fathiq mendekati Sutinah. Dipeluk bahu wanita tua itu.
“Kita orang rindulah dengan Bibik. Duduk sana makan tak sedap.” Fathiq berkata. Fikhri mengangguk. Mengiakan kata-kata adik kembarnya.
“Yang tak sedapnya, sebab kena masak sendiri.” Tiba-tiba sahaja Datin Rubaiyah masuk ke dalam dapur. Mereka berdua tersengih.
“Iya, Bibik liat(lihat) kamu ini, kurus aja. Biarin Bibik masak yang enak-enak untuk kamu, ya.” Ujar Sutinah dan meneruskan kerja yang terbengkalai.
“Eloklah tu, Bibik. Manjakan budak-budak ni. Nanti esok dah malas nak balik Switzerland.” Datin Rubaiyah membantah. Sutinah hanya tersenyum.
“Kita orang baru je sampai. Katil pun tak sempat melawat lagi, Mama dah halau kita orang balik.” Seperti merajuk sahaja nada suara Fathiq.
“Hmm…sudahlah tu. Kamu pergi naik rehat dulu. Lepas tu mandi, solat Maghrib. Then, baru turun ke bawah. Kita makan malam sesama.” Datin Rubaiyah menukas. Mereka mengangguk dan membawa bagasi masing-masing menuju ke tingkat atas.


SEPERTI biasa, Faizal akan pulang dahulu ke rumah sebelum keluar semula untuk berjumpa sahabat handai. Hari itu, kerja yang ditinggalkan oleh Faizal serasanya bertimbun di atas meja sehinggakan tidak nampak langsung bayang wajah Dizyan. Fateen berjalan ke arah Dizyan. Dia menjenguk melepasi fail-fail tersebut, baru ternampak wajah Dizyan yang sedang tekun menyelesaikan kerjanya. Gadis itu langsung tidak menyedari kehadiran Fateen yang sedang mengintai itu.
“Tak balik lagi, Yan?” ujar Fateen. Dizyan hanya menggeleng sambil menekur ke arah fail-fail yang menimbun. Sibuk sungguh dia sejak kebelakangan ini.
“Belumlah, Teen.” Jawab Dizyan. Masih lagi menekur pandangan ke fail yang sedang diselesaikannya itu.
“Load sangat ke kerja kau?” tanya Fateen. Memandang ke sekeliling pejabat. Kebanyakan pekerja sudah beransur pulang.
“Banyaklah jugak. Kau tak balik lagi ke?” giliran Dizyan pula bertanya. Mengangkat muka memandang Fateen.
“Nak baliklah ni. Kau hati-hati sikit duduk kat office ni. Tempat ni keras.” Fateen berkata sambil berlalu dengan sengihan. Mata Dizyan terbeliak. Dari jauh terdengar Fateen mentertawakan Dizyan. Gadis itu menggeleng perlahan. Dizyan memerhatikan sekeliling. Tertinjau-tinjau ke arah kawasan yang sudah gelap. Telefon bimbit yang berbunyi nyaring mengejutkan Dizyan. Kelam-kabut mencari telefon bimbit yang terbenam jauh ke dalam tas tangan.
“Assalamualaikum, Mama.” Jawab Dizyan apabila terlihat nombor telefon yang terpapar di skrin telefon. Matanya masih memerhatikan sekeliling.
“Yan tak balik lagi?” tanya Datin Rubaiyah.
“Kejap lagi, Mama.” Dizyan berkata. Terdengar dengusan Datin Rubaiyah. Dia tahu pasti ibu mertuanya itu tidak senang hati selagi tidak nampak muka Dizyan di rumah.
“Hmmm....yalah. Jangan lambat sangat.” Datin Rubaiyah berpesan.
“Baiklah, Mama.” Mereka sama-sama mematikan talian. Telefon bimbit diletakkan di atas meja dan kembali menyelesaikan kerja-kerjanya. Setelah selesai kesemua kerja, Dizyan mengemas meja dan mencapai tas tangan yang ada di dalam laci. Berjalan ke arah lif. Menekan butang lif dan menunggu pintu lif untuk terbuka. Teringat kejadian tengah hari tadi yang menyakitkan hati.


INTERKOM di meja Dizyan berkelip lampu berwarna merah. Ditekan interkom tersebut dan terdengar suara Mastura di hujung talian. Dikatakan bahawa Ku Zhety ingin berjumpa dengan Faizal.
“Mas, Encik Faizal tengah sibuklah. Ada meeting. Minta Cik Zhety tunggu sekejap.” Ujar Dizyan. Belum sempat Mastura ingin berkata perkara apa yang disampaikan oleh Dizyan kepadanya, dia sudah dimarahi oleh Ku Zhety. Terdengar suara Ku Zhety melalui corong telefon.
“I tak kisah. I kata I nak jumpa Faizal. I nak jumpa dengan Faizal jugak! Siapa dia nak halang I dari jumpa Faizal.” kuat suara Ku Zhety berkata-kata.
“Maafkan saya, Cik Zhety. Tapi Encik Faizal benar-benar sibuk.” Mastura berkata perlahan. Berusaha menyabarkan hati yang sedang panas.
“I don’t care.” Ku Zhety berkata kuat. Suaranya yang lantang bergema di ruang menunggu itu. Terus berjalan meninggalkan Mastura yang terpinga-pinga.
“Cik Zhety....Cik Zhety....” Mastura mengejar Ku Zhety. Berdiri di hadapan Ku Zhety, mendepangkan tangan untuk menghalang daripada Ku Zhety terus berjalan.
“Tepilah.” Ku Zhety menolak Mastura dengan kasar sehingga Mastura terjatuh dan hampir-hampir terkena bucu meja milik Malek.
“Kau okay ke, Mas?” tanya Malek. Dia menolong Mastura untuk bangun. Mastura mengangguk perlahan. Hanya melihat bayangan Ku Zhety yang berjalan laju. Dia menggeleng. Berlalu semula untuk ke tempatnya di kaunter penyambut tetamu.
Ku Zhety menepis fail-fail yang ada di atas meja Dizyan. Gadis itu yang terkejut dengan tindakan Ku Zhety memandang wajah putih yang disapu bedak itu. Ku Zhety menyilangkan lengannya ke dada dan mendengus kasar. Dizyan berdiri menghadap Ku Zhety.
“Ada apa-apa yang boleh saya tolong, Cik Zhety?” Dizyan bertanya dengan suaranya yang dibuat selembut mungkin. Ku Zhety menolak bahu Dizyan dengan kasar. Pekerja-pekerja yang masih ada di dalam pejabat itu menyaksikan ‘drama’ petang itu. Ada yang berbisik sesama sendiri dan ada yang mencebik melihat kelakuan Ku Zhety yang kurang ajar itu.
“Kau ni memang sengaja nak pisahkan aku dengan Faizal, KAN??!!” Ku Zhety melaungkan suaranya dengan kuat. Segera Dizyan memerhatikan keadaan sekeliling. Ramai yang terjenguk-jenguk ke arah mereka berdua.
“Saya harap Cik Zhety boleh perlahankan sedikit suara Cik Zhety. Sini pejabat. Tidak elok jika pekerja-pekerja ini melihat kelakuan Cik Zhety. Ini boleh menjatuhkan maruah dan merosakkan imej Cik Zhety sebagai seorang model antarabangsa yang terkenal.” Sedaya-upaya Dizyan berdiplomasi.
“Ahhhh.....” Ku Zhety tidak mahu mendengar kata-kata Dizyan. Dia tidak peduli. Perasaan cemburu terhadap Dizyan sudah lama jauh terpendam di dalam lubuk hati. Sejak kejadian Faizal menghantar Dizyan pulang ke rumah 7 tahun yang lalu.
Kejadian Dizyan dan Faizal ‘disergah’ oleh pencuri semasa dalam perjalanan pulang ke rumah Dizyan, itu semua adalah rancangan Ku Zhety. Ryzal terlepas cakap kepada Ku Zhety mengenai rancangan yang dirancang oleh Faizal setelah berkali-kali didesak oleh Ku Zhety. Dia juga yang mengupah Kazim dan Iqbal untuk berpura-pura menjadi pencuri.
“Aku nak kau orang berdua, rogol perempuan ni. Dan, kau belasah yang lelaki ni sampai lembik. Tapi jangan sampai mati pulak. Kalau kau orang dah bunuh lelaki ni, aku tak nak bertanggungjawab!” tegas Ku Zhety sambil menghulurkan dua keping gambar kepada mereka berdua.
“Upah kita orang?” tanya Iqbal.
“Nah, ambil dulu separuh. Bahagi dua.” Ku Zhety menghulurkan beg kertas yang berisi duit. Mereka mencapainya dan dibuka. Gembira tidak terkira mereka melihat berkeping-keping wang kertas.
“Mana lagi separuh?” tanya Kazim pula.
“Buatlah dulu kerjanya. Kalau aku dah puas hati, baru aku bayar lagi separuh.” Ku Zhety berpaling dan kira-kira hendak beredar dari situ.
“Nanti dulu.” Panggil Iqbal. Terhenti langkah Ku Zhety dan berpaling memandang wajah kedua penyangak dihadapannya itu.
“Mana kau dapat duit yang banyak macam ni?” Iqbal bertanya. Terasa sangsi kerana Ku Zhety baru sahaja habis bersekolah. Kerja pun belum. Macam mana ada duit sebanyak itu?
“Kau jangan tanya mana aku dapat duit tu. Kau buat kerja kau dan kerja aku, bayar kau je. Faham!!!” ujar Ku Zhety sambil menuding jari ke arah muka Iqbal. Mereka berdua mengangguk pantas. Setelah Ku Zhety beredar, Kazim mendekati Iqbal.
“Sepupu aku tu anak orang kaya. Pandai-pandai kaulah nak fikir dari mana dia dapat duit.” Kazim menepuk bahu Iqbal.
Tersentak Ku Zhety dari lamunan apabila Dizyan memegang lengan Ku Zhety. Dia cuba menepis sekuat hati. Kemudian, menolak Dizyan jauh darinya.
“Kau ni memang tak sedar diri. Kau ingat kau cantik sangat ke sampai Faizal nak gilakan kau? Dahlah gemuk. Huh....dari sekolah lagi Faizal memang sukakan aku je. Aku tahu, kau kerja kat sini sebab kau nak goda Faizal, kan?!” satu persatu fitnah yang dicipta oleh Ku Zhety keluar dari mulut perempuan itu. Dizyan menggeleng perlahan. Beristghfar di dalam hati.
“Maafkan saya, Cik Zhety. Lebih baik Cik Zhety beredar sebelum saya panggil sekuriti.” Dizyan sudah tidak tahan dengan karenah Ku Zhety yang semakin melampau ini.
Dizyan memegang lengan Ku Zhety dan menarik perempuan itu supaya mengikut rentak kakinya untuk melangkah keluar dari pejabat itu. Tetapi dengan pantas Ku Zhety menepis tangan Dizyan yang mencengkam lengannya dan berpaling. Ditampar wajah Dizyan sehingga membuatkan gadis itu terkedu. Fateen yang terlihat akan kejadian itu terus bertindak memanggil Faizal yang sedang bermesyuarat di dalam biliknya. Fateen terus meluru masuk setelah pintu diketuk berkali-kali. Faizal yang rasa rimas dengan ketukan itu, memberikan arahan masuk.
“Encik Faizal, Yan dan Cik Zhety bergaduh kat luar.’’ Fateen berkata dengan tercungap-cungap.
“Apa?!” Faizal berdiri dan meninggalkan pegawai-pegawai yang sedang bermesyuarat dengannya itu dalam keadaan terpinga-pinga.
“Please excuse us for a moment.” Fateen pula yang meminta maaf bagi pihak Faizal. Lelaki itu meluru ke arah mereka berdua.
“Apa yang you kecohkan kat sini, Zhety?” Faizal menarik tangan Ku Zhety dari terus bertubi-tubi menampar dan memukul Dizyan. Kebanyakan pekerja yang berada di dalam pejabat petang itu, cuba menyabarkan Ku Zhety dan menyelamatkan Dizyan dari terus menjadi mangsa perempuan itu. Faizal melonggarkan pegangan tangannya terhadap Ku Zhety apabila terlihat wajah Dizyan berubah.
“Betina ni tak bagi I jumpa dengan you. Dia kata you ada meeting. Sebenarnya dia sengaja kan tak mahu I jumpa dengan you. Sebab dia jealous. Sebab dia suka kat you.” Ku Zhety menunjal dahi Dizyan. Faizal sekali lagi menarik badan Ku Zhety. Perempuan itu seperti singa yang sedang menunggu masa untuk menerkam mangsa.
“I memang tengah meeting dengan client I. That project involves millions. Tapi disebabkan perangai bodoh you ni, I terpaksa lari keluar dari meeting tu dan selamatkan keadaan kat sini, you boleh fikir tak tentang kepentingan I? Dah berbulan I cuba dapatkan projek ni. Sekarang ni, you dah ganggu kelancaran meeting I. You boleh tak jangan datang buat kecoh kat sini. I pening kepala lah dengan perkara remeh macam ni.” Nada suara Faizal meninggi sahaja. Geram apabila projek yang cuba didapatkan berbulan-bulan akan lebur macam itu sahaja sebentar lagi jika dia tidak kembali bermesyuarat dengan pegawai-pegawai yang menunggu di dalam biliknya itu.
“I tak peduli. I tetap nak jumpa you jugak, sayang.” Ku Zhety bercakap seperti merengek. Pekerja-pekerja yang ada disitu hanya menjelirkan lidah tanda meluat. Faizal mendengus geram. Memandang Ku Zhety dan Dizyan silih berganti. Kemudian, dia beralih pada Dizyan.
“Kau pergi cakap dengan officers yang ada kat dalam tu, kata aku ada hal lain. Reschedule appointment aku dengan dia orang.” Faizal memberikan arahan.
“Tapi, Encik Faizal....Saya nak buat appointment dengan dia orang hari ni pun, makan masa berminggu.” Dizyan meningkah. Tidak setuju dengan tindakan Faizal. Melebihkan kekasih daripada kerja sendiri. Dizyan sempat memaki hamun di dalam hati. Sudah membara hatinya.
“Aku tak peduli, aku nak kau reschedule appointment tu jugak.” Faizal berkata tegas dan terus beredar dari situ dengan Ku Zhety. Sempat perempuan itu berpaling dan tersenyum sinis. Dizyan menarik dan melepaskan nafas dengan kuat.
“Kau okay ke?” tanya Fateen. Dizyan mengangguk lemah. Berjalan menuju ke bilik Faizal dan berjumpa dengan pegawai-pegawai yang sedang menunggu kedatangan Faizal semula ke bilik itu.
“I’m so sorry, gentlemen. Unfortunately, Encik Faizal had something important to attend to. We have to postponed the meeting until further notice.” Dizyan berkata. Serba salah apabila terpaksa menangguhkan mesyuarat yang begitu penting. Pegawai-pegawai yang berada di situ menggelengkan kepala perlahan. Salah seorang pegawai itu berdiri dan memandang wajah Dizyan dengan perasaan marah. Dicapai beg bimbitnya.
“This is so unethical.” Ujar pegawai tersebut. Mereka semua terus beredar dari bilik pejabat itu. Berkali-kali Dizyan memohon maaf.


BERSAMBUNG......

11 tukang komen paling setia:

keSENGALan teserlah.. said...

isk2..
engtkan faizal da berubah..
faizal,,marah sket pompuan gedik uh..kasi dye kene se das...
geramm tol..

kak ecah,,ley tlg wat spacing x??
berpinar mte bce cz dkt2..huhu..
btw,,smbung cpt2 ek..

aL-HaNis said...

sian dizyan kene pukul ngn ku zhety gedik tu. grm tulll

ceritaku MEMORIKU said...

faizal mcm same jerw.
pentigkn pompuan tu.
skit pon xkesian kat dizyan yg dh kena lempang.
adoyaii.tgk lah nnt cmfm faizal cemburu cz adek2 die dh smpai n nnti rapat dgn dizyan.ahakzz
-na'dz

LiNa said...

apa la faizal nie,asyik layan zhety je...cian yan..
sambung lagi yer..

iyads said...

nape la faizal 2 pentingkn dri je..
isy3..
xhrgai owg dpn mta lngsng..
huhuhuhuhu..
bia la pe2 t'jd kt faizal ur yan br dia nk insf kowt..

SePuTeH said...

bla nak smbung lagi???

yunixx77 said...

hmmm
memang tipikal ke kalau heroin mesti baik?
pengacau plak mesti jahat?
jahat yang jahat sangat laa
hmmmm.....

sekadar komen tapi overall saya suka jalan cerita nih

alreinsy said...

geramnya kt ku zhety tu... if aku jd yan, mmg hancur dah muka betina gedik tu aku kerjakn... faizal pun satu... pas ni, bila adaik2 dia blk, sure jealous tgk one of the twins tu suka & rpt dgn yan... br tau & ngaku yg yan tu bini dia... kita tgk mcm mana faizal jealous... x sbr nk tau kisah seterusnya....

endless love said...

wah..layout baru rumah kak ecah ni
cantik
eh, ade boys before flower la
suke tgok kim bum yg cute tu
hehehe

yunixx77 said...

lupa nak puji
layout baru lebih segar & cun

Anonymous said...

Alamak... camne ngan projek tu? rugi la..

Adakah cerita seterusnya dengan bantuan Yan tuh... syarikat tu masih dapat projek tu... jadi mungkin c faizal tu bole jadi makin sayang kat yang tu... mmmm

Jadi makin tak nak la dia layan ku zety tu... heheh