BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, May 3, 2009

Kau Milikku 6

BAB 6

SEBAIK sahaja Dizyan melangkah masuk, dia diserbu oleh Mak Kiah. Berkerut dahi orang tua itu melihat warna baju Dizyan. Pelik dia melihat kelakuan Mak Kiah.
“Yan pergi sekolah ni, pergi belajar ke pergi....main?” tanya Mak Kiah. Tergelak kecil Dizyan mendengar soalan Mak Kiah.
“Pergi belajarlah, Mak Kiah.”
“Habis, kenapa setiap hari Yan balik je baju mesti kotor?”
“Entahlah, Mak Kiah. Ada orang gila kat sekolah tu suka kacau Yan.” Ujar Dizyan. Dia membuka kasut sekolah yang dipakainya itu. Diletakkan di atas rak kasut.
“Hmmm....Mak Kiah tak faham dengan budak-budak zaman sekarang ni.” Rungut Mak Kiah. Dizyan tersenyum.
“Tak perlu nak susah-susah faham, Mak Kiah. Buat pening kepala je.” Sela Dizyan. Dia berjalan menuju ke tangga untuk ke tingkat atas.
“Sudahlah tu. Kamu pergi naik mandi. Bau ‘bacin’.” Mak Kiah pura-pura menutup hidungnya. Lagi galak Dizyan mengusik orang tua yang kuat melatah itu.
“Mestilah bau ‘bacin’. Namanya pun baru balik dari sekolah.” Dizyan sudah tahu akan maksud bacin itu apabila setiap kali Mak Kiah akan merujuk kepadanya selepas pulang dari sekolah. Bacin itu seperti bau peluh yang kurang menyenangkan.
Terus sahaja Dizyan melangkah naik ke tingkat atas untuk membersihkan diri. Diletakkan baju yang kotor tersebut dalam baldi. Direndam bersama sabun yang khas untuk membasuh baju. Selesai mandi, Dizyan memakai pakaian yang lebih bersih. Dia membaringkan diri di atas katil. Tidak boleh menunaikan suruhan yang wajib. Berfikir bagaimana cara yang terbaik untuk mengenakan Faizal dan Ku Zhety. Sudah tahu! Kemudian, Dizyan tertawa kuat seorang diri. Entah bila masa dia terlelap kerana terlalu seronok akan melaksanakan rancangannya esok.


FAIZAL dan ahli kumpulannya yang masih melepak di bawah pokok tepi sekolah itu, tertawa sesama mereka apabila teringatkan kejadian Dizyan ‘disimbah’ kuah mee rebus oleh Ku Zhety. Aneeq pula yang lebih gelaknya.
“Padan muka dengan si gemuk tu. Kita dah banyak kali dah buat naya dia. Tapi, dia macam tak sedar diri kan?” Aneeq berkata sambil memandang Faizal.
“Apa yang kita buat tu, belum teruk lagi. Tunggulah satu hari nanti. Aku akan buat lebih teruk dari hari ni. Aku akan balas dendam sampai dia malu. Tapi aku akan buat rancangan tu on the last day. Sebelum aku pergi Australia.” Faizal mengecilkan mata apabila cahaya matahari menyilau mata. Kesemua ahli kumpulan memandang Faizal dengan tanda tanya di benak masing-masing.
“Australia?” tanya Ku Zhety. Faizal tergamam. Dia tahu dia sudah terlepas kata. Apakah alasan yang sesuai untuk diberikan kepada mereka? Tercari-cari alasan yang sesuai untuk dicipta.
“Erm...parents aku nak pergi holiday. So, aku pun ikut sekalilah.” Bohong Faizal. Mereka yang lain mengerutkan dahi.
“Holiday? Selama ni you tak pernah pun follow your parents pergi holiday. Adik-adik you je yang pergi.” Ku Zhety mula curiga. Tertanya-tanya apa yang sedang bermain difikiran Faizal.
“Kali ni my parents insist untuk I pergi sama.” Semakin lama semakin menjadi pembohongan yang dicipta Faizal.
“Betul ke dia orang yang suruh you pergi holiday sekali? Or your father nak hantar you pada Auntie you yang duduk kat Australia tu?” duga Ku Zhety lagi. Faizal sudah berpeluh. Dia berjanji pada dirinya tidak akan memberitahu apa-apa tentang pemergian dia ke Australia. Biarlah ianya dirahsiakan.
“Kau ni buang tabiat ke, Fez? Nak pergi holiday, konon.” Ejek Aneeq. Dia sudah tersenyum sinis.
“Anggap jelah aku tak pernah cakap apa-apa.” Faizal berkata hambar. Ku Zhety menyilangkan lengan ke dada. Berasa ada yang tidak kena dengan kekasih hatinya itu.
Pintu utama rumah banglo itu dikuak luas. Faizal melangkah masuk. Ditanggalkan kasut sekolah dan diletakkan di atas rak kasut. Rumah hari itu sangat sunyi. Kemana semua orang? Faizal tertanya-tanya. Menjenguk ke dalam dapur. Tiada orang. Tetapi pintu belakang dapur terbuka luas. Dia menjenguk ke arah pintu dapur. Kelihatan Sutinah sedang leka bersembang dengan pembantu rumah jiran mereka.
“Bik...” panggil Faizal. Sutinah mengalih pandang. Tersengih melihat tuan mudanya.
“Jal udah pulang.” Ujar Sutinah.
“Yalah, Bik. Takkan nak tidur kat sekolah pulak. Bik ni asyik gosip je. Makan tengah hari dah siap ke?” tanya Faizal sedikit seloroh. Sutinah tersenyum.
“Udah, Jal. Bik udah letak di atas meja itu.” Sutinah berkata. Faizal beralih dan masuk ke dalam. Menjenguk makanan yang sudah siap terhidang atas meja dibawah tudung saji. Kemudian, dia menjenguk semula ke pintu belakang.
“Yang lain mana, Bik?” Faizal bertanya. Sutinah sekali lagi mengalih pandang ke arah Faizal.
“Datuk ke kantor. Datin ada meeting persatuannya. Fikhri ama Fathiq ke rumah temen. Lagi belajar, kata mereka.” Sutinah berkata. Faizal mencebik.
“Yelah tu. Pergi belajarlah sangat. Bukan pergi belajar tapi pergi main game. Lain kali, Bik jangan bagi dia orang pergi rumah kawan-kawan dia orang tu. PMR tak lama je lagi. Tapi pemalas.” Sela Faizal. Sememangmya Faizal jarang ada di dalam kelas sewaktu pembelajaran tetapi markah peperiksaan tidak pernah berada bawah daripada 90 peratus. Tidak dinafikan Faizal lebih pintar dari adik-adiknya.
“Bibik harus gimana? Datin udah ijinin mereka keluar. Bibik nggak bisa melarang mereka.” Tukas Sutinah. Faizal mengangguk. Betul juga kata Sutinah itu. Kalau Umi yang sudah memberikan kebenaran, apa hak pembantu rumah untuk menghalang mereka. Faizal menggeleng perlahan.
“Udah deh, Jal. Kamu makan aja. Bentar lagi, mereka pasti pulang.” Ujar Sutinah. Dilihat tuan mudanya itu mengangguk perlahan. Sutinah kembali menyambung perbualan yang terhenti dengan pembantu rumah sebelah.
Sedang Faizal leka menonton televisyen di ruang tamu, kelibat adik kembarnya baru pulang dari rumah sahabat mereka. Mereka melintasi ruang tamu. Tidak perasan akan kehadiran Faizal disitu. Dia berdehem kecil. Fikhri dan Fathiq beralih pandang.
“Baru teringat nak balik ke? Ingatkan dah tak ingat jalan nak balik rumah.” Sindir Faizal. Adik-adiknya mencebik masam.
“Alahh...Abang tu. Kadangkala balik dah malam pun, kita orang tak bising. Yang kita orang balik dah petang, Abang dah kecoh-kecoh. Apahal?” lantang Fathiq berkata. Mata Faizal mencerlung ke arah mereka. Panas hatinya mendengar kata-kata sebegitu dari mulut adik yang muda dua tahun dari dia.
“Kau jangan kurang ajar dengan aku. Ingat sikit aku ni Abang kau.” Jerit Faizal pula. Fikhri berusaha menahan adik kembarnya dari bergaduh dengan Faizal. Fathiq menepis kasar.
“Kau jangan halang aku. Kau sebelahkan siapa sebenarnya ni?” suara Fathiq semakin meninggi.
“Fathiq, kau ingat sikit Fikhri ni Abang kau. Walaupun dia kembar kau tapi dia lahir awal beberapa minit dari kau. Jangan kau kurang ajar dengan dia. Hormat sikit.” Kerasa sahaja nada suara Faizal. Tidak berapa suka dengan sikap Fathiq yang semakin kurang menghormati abang-abangnya sejak dia sudah menjejakkan kaki ke sekolah menengah.
“Ahhh....” malas Fathiq hendak mendengar kata-kata Faizal. Dia cuba untuk berlalu dari situ tetapi Faizal menarik bajunya sehingga dia terdorong ke belakang.
“Abang ni apahal?” Fathiq berkata lantang. Sutinah yang berada di dapur, terkedek-kedek lari ke ruang tamu. Ingin melihat apa yang terjadi.
“Ya Allah! Ngapain, Jal? Ngapain kamu berantem?” tanya Sutinah. Faizal sudah mencekak baju Fathiq. Peluh jantan sudah memercik di dahi Fikhri. Kalau abang dan adiknya itu bergaduh, pasti berbulan mereka akan melancarkan perang dingin.
“Bik jangan masuk campur.” Keras Faizal memberikan amaran.
“Usah ikut campur! Usah ikut campur! Ngapain kamu bentak-bentak ni? Kepala Bibik ini pusing tau nggak.” Ujar Sutinah. Dia menggeleng pantas. Pening kepala dengan sikap anak-anak majikannya yang tidak pernah berubah itu.
“Udah deh, Jal.” Sutinah cuba meleraikan pergaduhan itu. Sudah lama dia berkhidmat di rumah itu, kesemua anak-anak majikannya sangat menghormati Sutinah. Faizal melepaskan genggamannya itu.
“Nasib baik ada Bik. Kalau tak, nahas kau aku kerjakan.” Ugut Faizal. Fathiq mendengus kasar.
“Fik, bawa Fathiq ke kamar, ya.” Arah Sutinah lembut kepada Fikhri. Anak muda itu mengangguk pantas. Terus sahaja Fikhri menarik Fathiq dan menuju ke tingkat atas untuk ke bilik mereka.
“Kurang ajar budak tu sekarang.” Ujar Faizal. Sedikit kegeraman.
“Sabar aja, Jal. Kamu nggak boleh bentak-bentak Fathiq begitu. Dia udah gede.” Tingkah Sutinah. Faizal memandang wajah pembantu rumahnya itu dengan kehairanan.
“Gede?” Faizal bertanya kembali.
“Ya iyalah, gede. Ohh...lupa kamu nggak ngerti gede itu apa. Gimana sih? Kalau orang Malaysia, mereka bilang...apaan, ya? Aduhhh...lupa.” tergaru-garu Sutinah cuba mencari perkataan yang sesuai untuk menggantikan perkataan yang disebutnya itu.
“Besar?” Faizal menduga.
“Ya itulah. Fathiq itu udah besar. Kamu sebagai kakaknya, harus jagain dia.” Kata-kata Sutinah sekali lagi menerima kerutan di dahi oleh Faizal.
“Zal ni abang dia lah, Bik. Bukan kakak.” Sela Faizal. Tergelak kecil Sutinah dibuatnya.
“Iya. Tapi di Indonesia, mereka nggak bilang abang. Mereka bilang kakak.” Tukas Sutinah. Faizal menggeleng. Setiap hari ada sahaja perkataan baru yang dipelajarinya daripada Sutinah.
“Hish...lagi lama Zal duduk dengan Bik ini, nanti lagi pening kepala Zal. Dahlah. Zal masuk bilik dulu.” Faizal segera meminta diri.


JAM berdenting sebanyak 6 kali. Dizyan menggosok masa yang masih terasa kantuknya. Sempat mengeliat di atas katil. Dengan penuh perasaan malas, Dizyan gagah jua untuk bangun. Pagi itu hujan renyai-renyai menyebabkan dia bertambah malas untuk bangun dari tidur. Alangkah bahagianya kalau hari ni hari Sabtu, desis Dizyan. Pintu bilik diketuk perlahan.
“Yan, bangun sayang. Nanti Yan lambat pergi sekolah.” Puan Hajjah Karissa berkata dari luar pintu. Dizyan menutup mulut yang terbuka luas. Menguap. Sangapnya!
“Ya, Umi. Yan dah bangun.” Sahut Dizyan. Dicapai tuala yang disangkutkan di penyidai baju. Melangkah perlahan ke dalam bilik air. Tiba-tiba teringat rancangan yang akan dilaksanakan hari ini. Terus sahaja wajahnya menjad segar.
“Dizyan Farhana! Kuatkan semangat. Kau nak kenakan mangkuk dua ekor tu.” Dizyan berkata terhadap dirinya sendiri. Memberi semangat sedangkan hatinya berdebar-debar. Dada terasa hendak meletup. Takut apa yang dirancang tidak menjadi.
Dizyan memasang shower air panas. Pagi yang sejuk tidak membenarkan dia bermandi air sejuk. Meletakkan kepala di bawah pancuran air. Terasa lega. Lama dia berendam di bawah pancuran air tersebut. Seperti tidak mahu keluar dari bilik air. Usai mandi, Dizyan berdiri dihadapan sinki. Mengambil berus gigi dan menggosoknya. Sambil itu, fikirannya menerawang. Rancangan yang hendak dilaksanakan ini sebenarnya masih tidak cukup sifat jahat. Tetapi tidak mengapalah. Asalkan dapat membuatkan Faizal dipanggil oleh Cikgu Alias sudah memadai. Selepas itu, Dizyan keluar dari bilik air dan menyarungkan baju sekolahnya. Dia turun ke tingkat bawah untuk bersarapan bersama keluarga.
Semasa bersarapan, Dizyan asyik tersenyum seorang diri. Pelik Asyifa melihat adik sepupunya itu. Puan Hajjah Karissa mengerutkan dahi. Melihat sikap anak gadisnya.
“Yan okay ke?” tanya Asyifa. Dizyan tersentak dan memandang wanita disebelahnya.
“Apa yang okaynya, Kak?”
“Yelah. Dari tadi Kak Syifa tengok Yan asyik senyum seorang diri je.”
“Adalah, Kak.” Dizyan berkata sambil tersenyum penuh misteri. Serentak dengan itu, Asyifa dan Puan Hajjah Karissa menggelengkan kepala mereka.


SEBAIK sampai sahaja di sekolah, Dizyan meletakkan beg di dalam kelas dan terus turun ke tingkat bawah. Awal sekali Dizyan tiba di sekolah hari itu. Semata-mata untuk melaksanakan rancangannya. Kakinya laju melangkah ke arah tandas lelaki. Dipandang ke kiri dan ke kanan. Nampaknya, tidak ramai lagi yang berada di sekolah pada pagi itu. Dia masuk ke dalam tandas tersebut. Diconteng sesuatu di dinding tandas. Setelah berpuas hati dengan hasil kerjanya, Dizyan kembali semula ke kelas. Menyimpan alatan yang digunakan untuk menconteng. Seketika kemudian, ternampak kelibat Ku Zhety melintasi kelas Dizyan sambil menggalas begnya. Dan sekali lagi Ku Zhety melintasi kelas itu untuk turun ke tempat yang selalu dijadikan tempat untuk melepak geng-geng Faizal. Pantas Dizyan keluar dari kelas dan memerhatikan keadaan sekeliling. Bagus! Line clear. Cepat-cepat Dizyan masuk ke kelas Ku Zhety dan membuka beg galas gadis itu. Mengambil tudung yang dipakainya semasa waktu ustazah. Dizyan tahu ustazah paling tidak suka orang tidak memakai tudung sewaktu pembelajarannya. Dimasukkan tudung tersebut di dalam poketnya dan segera keluar dari kelas tersebut sebelum dituduh mencuri barangan. Almaklumlah, itu bukan kelasnya. Jadi, orang akan menuduh dia cuba untuk mencuri. Kes kecurian di sekolah itu menular sejak kebelakangan ini. Tidak mustahil jika orang turut menuduh dia juga ingin melakukan kecurian. Dizyan meletakkan tudung yang baru diambilnya itu dan diletakkan di bawah meja cikgu. Tidak mahu letak di dalam begnya. Nanti kalau dilakukan pemeriksaan secara mengejut atau spot check, kantoi pula. Lebih selamat bukti tidak diletakkan berdekatan dengan dia.
Misha dan Yasmin yang baru sahaja sampai, terkejut melihat Dizyan yang berada di dalam kelas. Belum pernah Dizyan tiba seawal itu ke sekolah. Selalunya hampir-hampir waktu persekolahan bermula, baru muncul gadis gempal ini.
“Awal hari ni, Yan?” tanya Misha. Dizyan hanya tersenyum manis. Pura-pura tersenyum sebenarnya. Ingin menutup perasaan gementar. Risau juga rancangannya tidak menjadi.
“Jomlah, Yan. Turun. Kejap lagi dah nak start beratur.” Ujar Yasmin. Setiap pagi pasti kena beratur dulu sebelum masuk ke dalam kelas masing-masing. Kecuali Isnin akan diadakan perhimpunan. Mereka bertiga beratur mengikut kelas. Tiba-tiba berdiri seorang pengawas di hadapan sambil memegang mikrofon. Mereka yang lain pelik. Hari ini sepatutnya beratur sahaja. Bukannya ada perhimpunan. Masing-masing masih menunggu pengawas itu berkata-kata.
“Fezrull Faizal bin Farid. Kamu dikehendaki berjumpa dengan Cikgu Alias dibiliknya. Yang lain boleh balik ke kelas. Sekian terima kasih.” Kata pengawas itu dengan ringkas. Dizyan sudah tersenyum sinis. Tidak sabar untuk melihat Faizal menerima hukumannya.
Faizal memanjat tangga untuk menuju ke bilik disiplin. Sempat menjenguk ke bawah untuk melihat rakan-rakan yang sudah pulang ke kelas. Matanya tertancap pada Dizyan yang berada dibawah. Kebetulan juga memandang ke arahnya. Apabila terlihatkan wajah gadis itu yang sinikal, dia tahu pasti Dizyan ada kaitan dengan kejadian yang membuatkan Cikgu Alias memanggilnya. Faizal melangkah masuk ke dalam bilik Cikgu Alias.
“Kamu ni apa nak jadi ni, hah?!” bentak Cikgu Alias kuat sebaik sahaja Faizal melangkah masuk. Kakitangan pejabat yang ada di situ, terkejut mendengar jeritan Cikgu Alias. Faizal hanya mendiamkan diri. Menundukkan wajah ke bawah.
“Kamu dahlah jarang masuk ke kelas, gangster sekolah. Lepas tu, kamu buat vandalisma pulak. Saya tahu kamu pandai. Keputusan tak pernah below 90. Kamu tak boleh tunjukkan teladan yang buruk ini kepada junior kamu. Kamu tahu tak, saya kenal ayah kamu tu. Kami berkawan baik. Saya boleh je beritahu pada dia yang kamu telah melakukan vandalisma dengan menconteng tandas sekolah. Tapi, kali ni, saya lepaskan kamu. Saya cuma akan hukum kamu. Lepas waktu sekolah, bersihkan tandas. Bersihkan dinding yang awak conteng tu.” Hukuman telah pun dijatuhkan tanpa mendengar apa-apa rayuan daripada pesalah. Faizal mengangguk perlahan. Malas untuk membantah. Dia melangkah keluar dari bilik guru disiplin itu.
Faizal melintasi kelas Dizyan. Melihat ke dalam kelas itu melalui cermin tingkap. Kelihatan gadis itu sedang tekun mendengar penerangan guru subjeknya. Tetapi Dizyan turut mengalih pandang ke luar. Tersenyum sinis dan mengangkat ibu jarinya. Faizal menggenggam penumbuk dan terus beredar menuju ke kelasnya pula.

BERSAMBUNG.....

6 tukang komen paling setia:

Aishah Hamzah said...

korg sori yek....
minggu pas ade hal...
2 yg x blh nk post blog nieh....
insyaAllah pas2 nieh,cpt2 ler sket sye smbg,k.....
thnx 4 supporting me all da way....

Miss Kira said...

haha..
pdn muka..
napa faizal ska sgt kcau yan tu..

::cHeeSeCaKe:: said...

ahahah..elok sgt la tu..yan ke kn faizal..faizal kne kn dizyan..tp yg pliknnye..nape aneeq tu cm bnci sgt kt dizyan ek..kdg2 bnci die lbih dasat dr faizal..curious nk tau ni..

keSENGALan teserlah.. said...

huhu..,
saling kene mengene..
huhu..
kang pasnie faizal kenekan dizyan blek..
tp sure2 si aniq tuh lebey2..
xske ngn aniq..!!
huhu...
smbung2..

Anonymous said...

haa padan muka faizal
puas hati sy haha xD

Dewi said...

Padan Muka Faizal...
Dia memang patut kena...
asyik2 nak susahkan dizyan...
harap2 dizyan akan tetap menang dlm pertempuran ni...