BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, February 25, 2009

Kasih Aishah Najyha BAB 40

BAB 40

KEESOKKANNYA, Hariz sudah bersiap memakai pakaian yang lengkap. Berpakaian tebal kerana cuaca sejuk yang mengigit kulitnya. Walaupun sudah berada di bulan Januari, suasana sejuk masih terasa walaupun musim salju baru sahaja berlalu pergi. Musim bunga baru sahaja mula menunjukkan wajah. Aishah masih lagi termenung di balkoni. Dia masih belum bersiap. Seperti tidak bersedia untuk keluar makan bersama Hafiz. Hariz berdehem kecil. Aishah mengalih pandang.
“Sayang tak siap lagi? Tak nak pergi lunch ke?” tanya Hariz dengan senyuman.
“Tak naklah, Bang. Rasa macam nak duduk dalam bilik je.” Ujar Aishah dan melabuhkan punggung ke atas kerusi yang ada di balkoni itu.
“Hmm…tak apalah. Nanti lepas Abang balik lunch dengan Along, Abang bawak sayang pergi jalan kat Trafalgar Square, ya?” Hariz memegang kedua belah bahu Aishah. Wanita itu mengangguk dan menyentuh jari jemari suaminya dibahu itu.
“Abang pergi dulu, ya.” Ujar Hariz dan mencium ubun-ubun kepala Aishah. Dia mengangguk perlahan. Hariz beralih masuk semula ke dalam dan menuju ke pintu bilik. Sebaik sahaja pintu bilik itu tertutup semula, Aishah memandang semula ke hadapan. Tidak sanggup untuk dia berhadapan dengan Hafiz. Aishah melepaskan keluhan perlahan.
Hariz mengambil Hafiz di hotel menggunakan keretanya dan mereka hanya menjamu selera di kawasan itu sahaja. Hafiz juga tidak mahu pergi jauh. Sebentar lagi dia akan memulakan shif kerjanya. Hafiz memilih sudut yang agak tersorok. Pelayan restoran mendekati mereka berdua. Diserahkan menu yang berona hitam itu kepada mereka.
“May I take your order, Sir?” tanya pelayan itu. Soalan rutin. Hariz dan Hafiz sibuk melihat makanan yang ada di dalam senarai makanan itu.
“Sirloin Steak and Brewed Cappucino for me.” Hafiz berkata dan menutup menu itu semula. Diletakkan di atas meja. Kelihatan pelayan itu mencatit sesuatu.
“Smoked Salmon and Hot Choco for me.” Kata Hariz. Menu itu diletakkan di atas menu yang dipegang oleh Hafiz. Pelayan itu sekali lagi mencatit di atas kertasnya. Kemudian, diulangi pesanan-pesanan tersebut. Mereka hanya mengangguk. Pelayan itu mengambil semula menu tersebut. Mereka sama-sama memerhatikan langkah pelayan itu meninggalkan meja mereka.
“So, Along….” Panggil Hariz. Hafiz berkalih pandang ke arah Hariz.
“How’s your life?” Hariz bertanya. Tangannya disilangkan ke dada.
“Fine, I guess.” Jawab Hafiz ringkas.
“I guess? Apa maksudnya tu?” Hariz mengerutkan dahi. Pelik dengan sikap Hafiz.
“Along rasa seronok dapat balik sini, sebenarnya.” Hafiz membetulkan duduk.
“Dah lama Angah nak tanya Along ni.” Ujar Hariz lambat-lambat.
“Apa dia?” tanya Hafiz bersama kerutan di dahi.
“Apa yang membuatkan Along balik ke sini semula? Bukan ke dulu Along dah mintak transfer nak balik K.L?” pertanyaan Hariz benar-benar membuatkan Hafiz terkedu. Tidak tahu hendak memberikan alasan apa.
“Memanglah. Tapi Along tak dapat apa yang Along mahu kat sana. Jadi, Along buat keputusan untuk balik ke sini lah.” Alasan Hafiz. Sedikit berbohong kepada Hariz.
“Apa yang tak dapat? Cinta? Dulu Along ada Kak Lisa. Tapi sayangnya, Along lepaskan dia. Duit? Rasanya, Along lagi kaya dari Angah.” Seloroh Hariz. Hafiz tergelak kecil.
“Jangan berguraulah, Angah. Bukan pasal duit.” Sangkal Hafiz. Dia melepaskan keluhan perlahan. Kening Hariz bertaut.
“Habis? Kalau bukan pasal duit, heheheh…..ni mesti pasal cinta.” Usik Hariz. Perbualan mereka terhenti sebentar apabila pelayan yang sama datang semula membawa makanan mereka. Berasap-asap Sirloin Steak dihadapan Hafiz. Membuatkan dada Hafiz sedikit sesak dengan asap itu. Dikibas-kibas asap itu untuk pergi jauh.
“Pasal cinta?” tanya Hariz lagi, tidak puas hati.
“Kenapa Angah sibuk sangat nak tahu?” Hafiz bertingkah sedikit geram.
“Yalah. Mestilah Angah nak tahu. Angah dah kahwin. Nak jadi ayah dah pun. Along je. Rasa macam Angah ni langkah bendul Along.” Ucap Hariz. Dia masih rasa bersalah kerana Hafiz masih lagi tidak berkahwin. Hafiz memandang wajah Hariz yang sedikit pucat itu.
“Kita lelaki, Ngah. Mana ada istilah langkah bendul ni. Lain lah kalau perempuan.” Sela Hafiz.
“Ahhh….Angah tak kira. Cepat lah cerita, Long.” Paksa Hariz lagi.
“Kita makan dulu, okay. Nanti Along cerita panjang-panjang.” Hafiz berkata siap dengan tangannya didepangkan lagi. Hariz tergelak.
“Yalah. Angah nak jugak tahu.” Ugut Hariz. Satu keluhan kecil dilepaskan. Bersediakah kau, dik? Jika kebenaran ini dibongkarkan? Tidak sanggup rasanya melihat wajahmu yang kecewa, Hafiz bergumam. Dia leka dengan makanan yang terhidang dihadapannya kini.
Usai menjamu selera, Hafiz menghirup minuman yang masih berbaki. Pandangannya ditebarkan ke kawasan sekeliling. Walaupun sibuk dengan kereta yang lalu-lalang, keadaan di kawasan itu masih lagi menyamankan. Dia memandang ke sisi apabila terperasan akan sepasang mata yang merenungnya dari tadi. Mengerutkan dahi. Hariz tersengih sehingga menampakkan gigi ‘manis’nya.
“Angah nak apa?” Hafiz pura-pura bertanya.
“Your story.” Barulah Hafiz faham akan kemahuan adiknya itu. Dia mengeluh.
“Lupakan jelah, Angah. Along tak ada mood nak cerita.” Bukan tidak ada mood, tetapi sebaliknya lebih kepada mengelak persoalan itu.
“Nope. Along dah promise.” Paksa Hariz. Sekali lagi dilepaskan keluhan, kuat.
“Okay...okay.” Hariz bersandar ke belakang. Tangan kanan Hafiz disilangkan ke dada manakala sebelah kiri, melurut dagu. Tidak tahu bagaimana untuk mulakan proses penceritaan.
“Okay, kalau Along tak tahu nak mula cakap macam mana, Along ceritakan ciri-ciri perempuan yang pernah ada dalam hidup Along tu.” Hariz tahu sangat kalau Hafiz seperti orang berfikir, pasti dia tidak tahu bagaimana hendak memulakan cerita. Hafiz tersenyum kecil.
“True love requires no word.” Jawab Hafiz ringkas.
“Come on. There must be something about her that she is so special to you.” Hariz berkata. Separa tidak puas hati.
“Dia suka makan western or sushi. Kalau dia makan especially western, dia akan potong makanan tu jadi kepingan yang kecil-kecil. Lepas tu, suap perlahan-lahan. Macam menikmati makanan tu. And you can see her expression that she really enjoy the food.” Terang Hafiz sambil tersenyum. Membayangkan gadis yang dicintainya itu. Hariz tersenyum.
“Along tak pentingkan rupa. Tapi bagi Along wajahnya yang sangat manis itu membuatkan Along rasa berdebar-debar. Along suka kalau dia senyum. Mesti nampak lesung pipit dia yang sangat dalam tu. Dan yang paling penting, she’s the one that I loved the most.” Sambung Hafiz. Wajah Aishah terlayar diruang mindanya.
“Hurmm...and she is so special to you?” tanya Hariz. Hafiz mengangguk perlahan.
“Then, kenapa tak teruskan je hubungan dengan dia?” bertubi soalan yang keluar dari mulut Hariz. Satu keluhan berat keluar dari mulut Hafiz. Dia memandang Hariz yang masih lagi setia mendengar ceritanya.
“Ada satu ikatan hubungan yang mengikat hubungan kami ini dari terus terputus. “ tersirat benar kata-kata Hafiz. Adiknya itu mengerutkan dahi. Tanda tidak faham.
“I don’t get it.”
“One day, Angah. One day, you will get it.” Hafiz berkata ringkas lagi. Mematahkan perbicaraan ini dari terus berlanjutan.
“Angah tak nak order apa-apa ke untuk Aishah?” tanya Hafiz. Baru Hariz teringat bahawa isteri di hotel masih belum menjamah apa-apa makanan tengah hari.
“Waiter.” Lambai Hariz ke salah seorang pelayan yang berdiri di kaunter. Pelayan itu segera menuju ke arah mereka.
“The menu, please.” Hafiz berkata ringkas. Pelayan itu berjalan semula ke arah kaunter dan mengambil sebuku menu. Dia berpatah semula ke tempat yang diduduki mereka. Hariz mencapai menu yang diserahkan dan melihat menu itu sambil berfikir makanan apa yang hendak dibungkusnya.
“Bagi Spaghetti Meat Ball.” Hariz berkata dan diserahkan semula menu itu kepada pelayan tersebut. Hafiz menahan pelayan itu dari melangkah pergi.
“Spaghetti? Bukan ke Aishah suka Chicken Lasagna?” tanya Hafiz.
“A’ah lah. Lupa. Ermm...cancel Spaghetti, tukar kepada Lasagna.” Hariz memandang ke arah pelayan itu.
“Chicken atau Beef?” tanya pelayan itu semula.
“Chicken.” Jawab Hafiz pula. Pelayan itu terangguk-angguk menerima pesanan. Terus sahaja pelayan itu menghantar pesanan yang dicatitnya tadi ke dapur. Hariz mengalih pandang ke arah Hafiz.
“Mana Along tahu yang Shah suka makan Chicken Lasagna?” pertanyaan Hariz benar-benar membuatkan Hafiz terpana. Macam mana dia boleh terlepas cakap? Tapi sememangnya Aishah tidak suka Spaghetti Meat Ball.
“Kan Along kawan baik dengan Kak Nina. So, Along pernah keluar makan bersama dia orang. Ramai-ramai.” Bohong Hafiz. Dilihatnya Hariz mengangguk. Sementelah menunggu, mereka bersembang cerita lama-lama. Zaman sekolah, zaman cinta monyet, zaman rock jiwang karat. Semuanya ada. Semuanya mereka lalui bersama. Kini, masing-masing sudah ada kehidupan sendiri. Sehingga tiada lagi masa untuk menghabiskan waktu bersama. Sebentar kemudian, pesanan bungkusan makanan Aishah tiba. Bungkusan itu diletakkan di atas meja.
“Bill, please.” Ujar Hariz. Pelayan itu mengangguk seraya melangkah kembali ke kaunter. Dia mengambil sebuah buku yang di dalamnya beserta bil pembayaran. Hafiz sudah mengeluarkan dompetnya dan ingin membayar makanan mereka. Segera Hariz menghalang.
“Along belanja.” Ujar Hafiz.
“Eh, tak apa. Angah belanja.”
“Tak apalah. Bukan selalu Angah datang holiday. Biarlah Along belanja.”
“It’s okay. Hari ni Angah belanja. Esok pulak Along belanja.” Sesama beradik itu tidak habis bertingkah. Pelayan itu memandang mereka dengan senyuman. Segera Hariz mengeluarkan beberapa not Pound Sterling dan diletakkan di atas buku tersebut. Pelayan itu mengangguk dan berjalan semula ke arah kaunter. Setelah mendapatkan baki, dia membawa semula kepada Hariz. Hariz hanya mengambil baki not Pound Sterling sahaja. Syiling dibiarkan untuk menjadi tips.
“Terima kasih, Tuan. Datang lagi.” Ucap pelayan itu dalam senyuman. Mereka sama-sama mengangguk sebelum masing-masing melangkah keluar.
“Oklah, Ngah. Along nak kena balik hospital ni.” Ujar Hafiz sambil melihat jam di tangan.
“Okay. Malam ni kita dinner sama lagi nak? Sekali dengan Shah.” Pelawa Hariz. Hafiz mengerutkan sedikit dahinya.
“Malam ni Along kena on call. So, maybe tak dapat join kau orang dinner.” Hafiz menolak pelawaan itu. Mana mungkin dia menganggu mereka berdua menjamu selera selalu. Nanti apa pula kata Aishah. Lagipun, sudah tentu wanita itu juga tidak mahu berjumpa selalu dengannya. Hati masih belum kuat untuk masing-masing melupakan kisah sejarah dulu.
“Okay.” Ucap Hariz. Mereka bersalaman. Kemudian, berpisah mengikut haluan masing-masing.


HARIZ menguak pintu bilik hotel yang didiami mereka selama seminggu itu. Dilihatnya Aishah masih berada di balkoni. Merenung entah kemana. Sentuhan lembut dibahu, menyebabkan Aishah tersentak dan berpaling memandang Hariz yang berada dibelakangnya.
“Eh, bila Abang balik? Tak sedar pun.” Ujar Aishah sambil membetulkan duduk.
“Macam mana nak sedar? Sayang asyik termenung je. Dahlah tu. Jom makan. Abang dah take away untuk sayang.” Hariz berkata dengan senyuman. Aishah mengangguk dan membuntuti Hariz masuk ke dalam. Sejak seminggu lebih mereka berada di luar negara, kedinginan sudah bagaikan lali menggigit kulit. Hariz membuka plastik yang membungkus makanan itu.
“Eee...Lasagna.” Aishah terjerit kesukaan. Hariz tersenyum dan menggeleng perlahan. Seperti keanak-anakan sahaja perangai isterinya semenjak sudah berbadan dua ini.
Aishah duduk menghadap Hariz. Dia mengambil pisau dan garfu yang disediakan oleh Hariz. Dipotong Chicken Lasagna itu kepada bahagian yang lebih kecil. Disuap perlahan-lahan ke mulut. Dikunyah perlahan. Menikmati rasa keju dan isi ayam yang sangat enak itu. Sesekali dipejamkan mata. Sambil mengunyah sambil tersenyum. Hariz mengerutkan dahi. Apalah yang sedap sangat dengan Lasagna itu? Tiba-tiba Hariz teringatkan kata-kata Hafiz semasa menjamu selera tengah hari tadi. Ada persamaan antara Aishah dan gadis yang digambarkan oleh Hafiz itu. Mungkinkah....
“Sayang...” panggil Hariz lembut.
“Hmm...” Aishah menyahut dan mendongakkan kepala.
“Ermm...tak ada apa-apalah.” Hariz berkata kemudian. Dahi Aishah berkerut. Kemudian, dia senyum sehingga menampakkan lesung pipit. Membuatkan Hariz terkedu. Mungkinkah ini gadis yang dimaksudkan Hafiz?
“Sayang, boleh tak ceritakan pada Abang tentang ex-lover sayang tu?” Hariz buat-buat bertanya. Aishah tergamam. Terus terlepas garfu yang dipegangnya itu.
“Hah?!”
“Yalah. Abang pun nak tahu jugak. Siapa orang tu yang berjaya menambat hati sayang sebelum Abang.” Hariz berdolak-dalih. Dia perlukan kepastian.
“Adalah orang tu.” Aishah mengelak. Tiba-tiba dibangkitkan soal ini. Mati sudah seleranya.
“Sayang...tell me the truth.” Paksa Hariz. Aishah gelisah.
“Abang kenal dia?” duga Hariz.
“Eh....taklah.”dalih Aishah.
“Okay. Kalau tak ada kaitan dengan Abang, tentu sayang boleh cerita dengan Abang siapa dia.” Pujuk Hariz lembut.
“Okay. Kalau sayang tak nak cerita siapa dia, ceritakan ciri-ciri dia. Barulah Abang boleh bandingkan dengan diri Abang.” Hariz menyengih. Aishah melepaskan keluhan kuat. Dipejamkan mata.
“True love requires no word.” Ucap Aishah. Ditolak pinggan makannya. Dihirup sedikit air untuk menghilangkan dahaga yang tiba-tiba datang. Tersentap jiwa Hariz. Pura-pura gelak. Menutup jiwa yang resah dengan kata-kata itu.
“Apa yang kelakarnya?” tanya Aishah, tidak faham.
“Kelakarlah. Sayang dengan Along sama je. Bila Abang tanya siapa ex-lover, Along pun cakap macam tu jugak.” Ujar Hariz. Cuba mencari reaksi Aishah. Spontan dengan itu Aishah bangun dan berjalan menuju balkoni. Gelak Hariz diganti dengan senyumannya yang manis.
“Ceritalah, sayang.” Hariz masih memaksa. Satu keluhan kecil dilepaskan.
“He’s very gentleman.” Ujar Aishah, ringkas.
“Itu je?”
“Yang lain semua tak penting bagi saya. Yang penting, dia adalah orang yang saya cintai.” Ucap Aishah membuatkan cemburu Hariz meluap-luap. Namun ditahan rasa amarah itu.
“Sayang masih lagi berhubung dengan dia?” tanya Hariz. Ingin tahu serba-sedikit. Gelengan Aishah sedikit sebanyak melegakan hati yang gundah gulana.
“Saya dah jadi seorang isteri. Tak mungkin untuk kami teruskan hubungan lagi. Tapi...” ayat Aishah yang tergantung itu membuatkan nafas Hariz kembali tersekat-sekat.
“Ada ikatan hubungan yang menyebabkan hubungan kami tidak boleh terputus. Malah lebih terikat.” Kata-kata yang penuh makna. Hariz faham akan maksud itu. Dia melepaskan keluhan, kuat. Dia yakin kini bahawa orang yang dimaksudkan Hafiz adalah, Aishah. Manakala lelaki yang dimaksudkan Aishah adalah Hafiz. Entah kenapa perasaan cemburunya tiba-tiba mati. Tiada rasa amarah buat mereka berdua. Dia tidak suka berperasaan begini. Kenapa tiada cemburu? Hariz meraup wajahnya.
“Kenapa Abang tiba-tiba tanya?” soal Aishah.
“Saja.” Hariz berkata ringkas seraya melangkah masuk ke bilik air. Pelik.

BERSAMBUNG.....

4 tukang komen paling setia:

keSENGALan teserlah.. said...

hadooyy...
complicated n incomplete nieh..
isk2..
coat smbung agy kak ecah..xsaba nk tggu ending...
hope dorang sume epy no matter what..huhuhu..

nurhakim said...

hariz dah tahu lah..
tpi pelik lah..
np dia x jeles pn??????
kn kta dia xsyg aisyah xde pn dia ckp cam 2...huhuu
pe2 pn best lah n3 nie kak ecah..
next n3 smbng cpat skt tau..

alom said...

tau tau tau..
hariz xjeles pasa dia dh niat nk suh hafiz jaga aisyah..
akak..nk lagi..plizz...
best tul rr..

ceritaku MEMORIKU said...

aku sokong ckp ko zaty.
smbung2
na'dz